Урок "Площа прямокутника і квадрата. Зв'язок між одиницями вимірювання площі"

Про матеріал
Урок з математики в 5 класі за програмою Нової української школи з впровадженням педагогічних ідей С. Русової. В розробку уроку включено різні форми роботи з учнями на уроці, презентація
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Впровадження педагогічних ідей С. Русової

в практику освітньої діяльності вчителя математики

 Шаповалівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Курінської І.В.

Клас: 5

Тема: Площа прямокутника і квадрата. Зв'язок між одиницями вимірювання площі.

Мета: навчальна: ознайомити учнів з поняттям площа, з формулами для обчислення площі прямокутника і квадрата, із зв’язком між одиницями вимірювання площі; сформувати вміння і навички застосовувати отриманні знання для розв’язування вправ і задач;

розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, вміння зіставляти, аналізувати, робити висновки; знаходити власні способи розв’язання; логічне мислення;

виховна: виховувати відповідальність, самостійність, вміння працювати в групі, виховувати повагу один до одного, до видатних постатей України, які зробили великий внесок для її розвитку.

Формування ключових компетентностей: формувати вміння, виділяти основне в інформації; сприяти усвідомленню набутих знань, вміння використовувати отриманні знання (те що стосується математичної компетентності); формувати вміння розв’язувати життєві проблеми фінансового спрямування;  виховувати почуття патріотизму, гордості, любові до України;

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: підручники, ПК, проектор, презентація, картки із завданнями.

Методи та прийоми: розповідь вчителя, бесіда, метод дидактичної гри, проблемно-пошукові методи, метод самостійного розв’язування задач, вірш

Хід уроку

І. Організаційний етап

Учитель: Давайте привітаємось,

                Давайте посміхнемось,

                Давайте в очі глянемо

                І гарним словом обізвемось.

Гра «Створи настрій собі і однокласнику».

 Відчуваємо себе частиною колективу класу, школи, держави і скажімо один одному свої добрі побажання.

(Для прикладу:

     Я бажаю успіхів тобі на уроці

     Ти – особистість творча

     Ти успішний у роботі

     Ти – кмітливий, організований

     Ми тебе поважаємо

     Ти вмієш гарно міркувати

     Ти дружно і плідно працюєш

     Ти старанний на уроці

     Вмієш швидко запам’ятовувати

     Я тобі бажаю цікавого веселого дня

     Хай твій день буде щасливим

     Я дуже радий тебе бачити і всьому тобі допоможу

       Ти – розумний і старанний

     Ти гарно сприймаєш усе нове

     Ти уважний і активний ).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Діти, сьогодні наш урок буде присвячений людині, жінці з великої літери, видатній педагогині, громадській діячці, вірній і талановитій дочці України, яка присвятила своє життя творенню національної системи виховання і освіти.

- Можливо дехто з вас знає про кого піде мова, але щоб удостовіритися, виконаємо вправу.

1. Дидактична гра «Видатна педагогиня, патріот України»

Учитель об’єднує усіх учнів класу у дві команди. Кожна команда отримує завдання на картках. Результати завдань розміщенні в порядку зростання чисел кожної із команд повинні утворити ім’я і прізвище – Софія Русова. Перемагає команда, яка правильно виконує завдання. Букви розміщенні на зворотній стороні завдань (Додаток А).

В кінці виконання учні з картками  виходять до дошки та формують відповідь за зворотніми літерами на картках.

Слово вчителя: Отже, що ми знаємо про цю видатну особу?

Народилася Софія Русова 18 лютого 1856р. у с.Олешня на Чернігівщині, у родині Федора Ліндфорса та Ганни Жерве, які приїхали сюди із Сибіру. Матері не стало рано. Дитинство Софійки минало серед мальовничої місцевості під наглядом батька, старшої сестри Марії та няні Дуняші, простої селянинки, яка своїми піснями ще з колиски прищепила їй любов до України.

2. Мотивація навчальної діяльності.

Перебуваючи у шлюбі, життєві віхи Софії Федорівни склалися так, що вона з чоловіком купили шматок землі в Борзнянському повіті – дванадцять десятин, за три верстви від станції Доч…Було там поле, город, трохи лісу…

- Діти, а що означає шматок землі – 12 десятин? Напевно ви зрозуміли, що це якийсь вимір (обсяг) певної території, а от математичні обрахунки цієї площі ми зможемо провести під час вивчення нової теми.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовча робота.

Важливе значення надавала с.Русова математиці як могутньому засобу розумового розвитку дитини. «Другою формальною наукою в школі завжди була математика після рідної мови, на першім ступені – арифметика, яка по нових школах зразу сполучається з геометрією, і се сполучення надає чимало цікавого і конкретного навчанню, а набутті знання будуть використовуватись для розв’язання життєвих задач.

Розглянемо, які наприклад життєві задачі ми зможемо розв’язати після ознайомлення з новим матеріалом:

- Щоб розв’язати ці та багато інших цікавих задач, необхідно вміти вимірювати площі. Завдання нашого уроку – навчитися обчислювати площу прямокутника, квадрата.

2.Дослідницька робота.

Вчитель розподіляє клас на 2 групи. Завдання кожної: визначити площу фігури. Одній фігурі випаде прямокутник, а іншій – квадрат. Визначити площу фігури – означає з’ясувати, скільки одиничних квадратів у ній уміщується. Нарисувати декілька додаткових подібних фігур, знайти їх площу і з’ясувати за якою формулою можна знайти площу прямокутника і квадрата без підрахунку одиничних квадратів.

 

3. Формула площі прямокутника

- Щоб не підраховувати кількість одиничних квадратів, можна знайти площу за певною формулою. Діти першої групи висловлюють свої думки, якою може бути формула площі прямокутника.

4. Формула площі квадрата.

Учні 2 групи висловлюють свої думки з приводу площі квадрата.

5. Властивості площі фігури:

1)Рівні фігури мають рівні площі.

2)Якщо фігура розбивається на частини, які є простими фігурами, то площа фігури дорівнює сумі площ її частин.

6. Зв'язок між одиницями вимірювання площі.

 

7. Старовинні міри земельної площі.

8. Фізкультхвилинка. Учні виконують вправи із руханки по відео.

V. Закріплення нових знань

- Як і сучасні прихильники НУШ, Софія Русова вважала, що навчитися дитина має через гру. «Коли дитина грається, вона вся захоплюється своєю забавкою, живе нею, вона цілком переймається своїм творчим натхненям. Кожна здорова нормальна дитина бажає гратися. Гра робить з дитиною те, що вода з камінчиками… треба дбати, щоб гра викликала працю ріжних інтелектуальних сил дитини»  -писала вона.

1. Дидактична гра «Наведи лад» (колективне роз’яснення завдань).

Потрібно знайти відповіді до завдань.

(Учні необхідні обрахунки виконують у зошиті, а після відповідають з піднятою рукою).

2. Дидактична гра «Конкурс на найкращу цікаву задачу» (робота в парах).

- Школярі придумують задачу пов’язану з темою сьогоднішнього уроку. Час до 3 хв.

VI. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати параграф 21 (Математика:підручник для учнів 5 класу закладів заг.серед.освіти /А.Г.Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С.Якір. – Х.:Гімназія,2022 – 352.с.:іл).

VII. Підсумок уроку.

1. Вправа «Незакінчене речення»

     Внутрішня частина будь-якої геометричної фігури – це…(площа)

     Якщо сторона квадрата дорівнює одиничному відрізку, то він називається…(одиничним)

     Площа прямокутника знаходиться за формулою…(S=a*b)

     Площу квадрата обчислюють за формулою…(S = a2)

     Ми знаємо такі одиниці виміру площі…(1м2, 1дм2, 1см2, 1а, 1га)

2. Рефлексія «Малюнок успіху вчителя».

- Софія Федорівна Русова вважала, що малюнок дитини – це його правдива графічна мова, малювання має психологічну вартість задля її вихователя. Увага дітей має бути на все звернена, зокрема на красу природи: в квітах, в метеликах, в красі дерева і листях, в співах пташок, в грі світла на воді, в кольорах зорі, в красі далеких краєвидів.

(Діти виконують маркером рисунок за власним бажанням).

Зелений і червоний кольори – все зрозуміло, урок сподобався

Синій і рожевий – урок сподобався, але не все було зрозуміло

Чорний – складно визначитись, не зовсім задоволений уроком.

Вірш присвята С.Русовій

Софії Русовій

Якби тобою можна було б стати,

Нести прекрасне слово у світи,

Таку безсмертну долю твою мати,

Щоб славили нащадки у віки.

Нема нічого кращого, ніж воля,

Творити, жити, дихати і йти

Лиш на твоїм великім творчім полі

Ми можем справжні істини знайти.

Я дякую за ранки барвінкові

І неба українського блакить,

За ніжні материнські колискові,

Що в серці залишились не на мить.

Свята Софіє, люба моя нене,

Невже тебе немає стільки літ,

Ти стала прикладом й взірцем для мене,

Душі і мудрості піднесений політ…

Якби ти знала, як же я сумую,

Ночами плачу гірко, мов дитя,

Ти, вічна нене, і як на святую,

Молюсь, пишаюсь я усе життя…

 

Мигдай Майя, учениця Шаповалівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувала вчитель математики. Шаповалівської ЗОШ І-ІІІ ст. Курінська Ірина Володимирівна. Площа прямокутника і квадрата. Зв’язок між одиницями вимірювання площі

Номер слайду 2

Девіз уроку: Навчання – це розвиток усіх розумових здібностей дитини. В основу навчального процесу мають лягти рідна мова та математика, на ґрунті яких розвиваються фізіологічні і природознавчі науки. С. Ф. Русова(український педагог,психолог)

Номер слайду 3

Софія Федорівна Русова – етнограф, мистецтвознавець, історик, письменник, автор багатьох підручників, громадський діяч, одна з засновниць жіночого руху в Україні, а головне, видатний педагог і психолог

Номер слайду 4

Що означає 12 десятин?Скільки необхідно насіння для посіву поля?Скільки потрібно фарби і шпалер для ремонту кімнати, будинку?

Номер слайду 5

Площа – це внутрішня частина геометричної фігури. Приклади певних площ – шкільне подвір'я, класна дошка, підлога класної кімнати, присадибна ділянка.

Номер слайду 6

{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Одиниця довжини1 см1 мм1 дм 1 м. Одиниця площі 1 см21 мм21 дм21 м2{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Одиниця довжини1 см1 мм1 дм 1 м. Одиниця площі

Номер слайду 7

{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}4 см5 см5 дм5 дм. S = 20 см2 S = 25 дм2 І групаІІ група

Номер слайду 8

Площа прямокутника зі сторонами a і b дорівнює добутку цих сторін. S = abab. Задача. Обчислити площу підлоги класної кімнати, ширина якої 7 м, а довжина – 5м.7 см5 см. S = 7*5 = 35 см2 

Номер слайду 9

Площа квадрата зі стороною а дорівнює квадрату його сторониа. S = 𝑎2 Задача. Скільки кг зерна потрібно, щоб засіяти поле квадратної форми зі стороною 1000 м, якщо на 1000 м2 потрібно 900 г. Розв'язання 1)𝑆поля = 1000*1000 = 1 000 000 м22)1 000 000 / 1000 = 1000 (р) по 1000 м23)1000 * 900 = 900000 (г) = 900 (кг) – маса зерна 

Номер слайду 10

𝟏 м𝟐 = 1м * 1м = 100 см * 100 см = 10000 см𝟐𝟏 м𝟐 = 1 м * 1 м = 10 дм * 10 дм = 𝟏𝟎𝟎 дм𝟐 1 а = 10 м * 10 м = 𝟏𝟎𝟎 м𝟐 1 га = 100 а = 10000 м𝟐 Зв’язок між одиницями вимірювання площі

Номер слайду 11

Десятина – старовинна міра земельної площі в Київській Русі, а пізніше в Україні. Розмір десятини був не сталим. Спершу десятиною вважали квадрат землі, сторона якого дорівнювала 50 сажнів, тобто десята частина верстви (верства – 500 сажнів). Один сажень дорівнював 216 см. Отже десятина на той час становила:50 * 50 = 2500 сажнів квадратних або 50 * 2,16 * 50 * 2,16 = 108 м * 108 м ≈ 11664 м2 ≈ 1,16 га. Маючи бажання звести власний будинок, мати своє сільське господарство, працювати на землі подружжя Русових придбало 12 десятин землі. А у звичній для нас метричній системі1 десятина ≈ 1,12 га12 десятин ≈ 13,44 га 

Номер слайду 12

Дидактична гра «Наведи лад»S квадрата зі стороною 7 дм дорівнює …S прямокутника зі сторонами 12 см і 10 см дорівнює …Сторона квадрата, S якого становить 81 м2 дорівнює …Виразіть у м2:1 км2=600 дм2=1000000 мм2=5. Знайдіть площу квадрата … , якщо його периметр 64 см 6 м2 256 см2 120 см2 1 м2 9 м 49 дм2 1000000м2 

Номер слайду 13

Домашнє завдання. Задачі 1 м2 лінолеуму коштує 270 грн. Скільки треба заплатити за лінолеум для твоєї кімнати у власній домівці?Кахлем, що має розміри 20 см * 25 см, необхідно обкласти стіну розмірами 250 см * 3 м. скільки штук потрібно кахлю?Площа будинку 70 м2. Кухня має площу 12 м2, що в чотири рази більше за площу коридора. Площа дитячої кімнати дорівнює сумі площі кухні і коридора. Знайдіть площу решти кімнат будинку. Задача для учнів, які мають підвищений інтерес до вивчення математики: Довжина кожної зі сторін прямокутника аркуша паперу дорівнює цілому числу сантиметрів, а площа аркуша – 12 см2. Скільки квадратів площею 4 см2 можна вирізати із цього прямокутника (найбільшу кількість)? 

Номер слайду 14

Рефлексія «Малюнок успіху вчителя»(діти виконують маркером рисунок за власним бажанням)Зелений і червоний кольори – все зрозуміло, урок сподобався. Синій і рожевий – урок сподобався, але не все було зрозуміло. Чорний – складно визначитись, не зовсім задоволений уроком

Номер слайду 15

Дякую за увагу. Успіхів

zip
Додано
21 березня
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку