Тема: Площа прямокутника та квадрата
Мета: ввести поняття одиниці виміру площі, ознайомити учнів із формулами площ прямокутника і квадрата, формувати навички роботи з різними одиницями вимірювання площ; розвивати просторову уяву, навички обчислень; виховувати уважність, культуру математичної мови та записів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання: ребус, картки з термінами, сигнальні картки
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку
Увага! Увага! Всі стали рівненько
Уже розпочався урок!
Давайте ми щиро усім посміхнемось
Й зустрінем мультяшних зірок.
Діти сьогодні до нас на урок завітали гості.
Ви всі їх добре знаєте. Хто це? (Нулик та Сімка)
Протягом трьох тижнів вони будуть відвідувати
уроки математики у вашому класі. Нулик та Сімка
почули про те, що у 5 класі учні добре знають і
полюбляють математику, тому вирішили це
перевірити. Тож бажаю вам успіху та натхнення! Сподіваюся, що наш урок пройде цікаво, ви порадуєте мене і гостей своїми знаннями та вміннями їх застосовувати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Наші гості прийшли до вас не з порожніми руками, а принесли в пода-рунок ребус. Давайте ми його розгадаємо і дізнаємось про що йтиме мова на уроці, ключовий термін уроку.
(Прямокутник)
Сімка хоче дізнатись, що ви знаєте
про цю фігуру
1.Метод «Асоціативний кущ». (Учням в конвертах даються слова: прямі кути, вершини, довжина, ширина, сусідні сторони, протилежні сторони, чотирикутник, квадрат, периметр, грань, ребро, основа, розгорнутий кут, бічні сторони. Вибрати ті, які мають відношення до ключового слова та обґрунтувати свій вибір.)
ІІІ. Мотивація учнів до уроку
Постановка проблеми. Відгадати тему за трьома підказками.
ІV.Повідомлення теми та мети уроку
Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємось властивості площі фігури, ознайомимось з одиницями вимірювання площі та навчимось знаходити площу прямокутника та квадрата.
Поняття "площа" для вас не є новим. А що воно означає?
- Історична довідка! Стародавні греки говорили, що площею називається величина, що характеризує розмір геометричної фігури. Стародавні греки були напрочуд талановитим народом у якого є чому повчитися навіть зараз. Вони внесли великий внесок у розвиток науки. А як же обчислити площу?
Тема уроку «Площа прямокутника та квадрата»
V.Вивчення нового матеріалу
- Які фігури рівні? ( 2 і 3 )
1 2 3 4
-Чому? (Вони суміщаються при накладанні)
Фігури 1 та 2 нерівні, 1 та 4 нерівні. Проте…
-З скількох квадратів складається кожна фігура? (з чотирьох)
Про такі фігури говорять, що їхні площі рівні.
Висновок: якщо площі фігур рівні, то не обов’язково, що фігури будуть рівні.
Фігури 2 та 3 рівні і мають рівні площі.
Висновок: рівні фігури мають рівні площі.
-Діти! Нулик просить допомогти йому виконати домашнє
завдання з математики. Як знайти площу квартири, план
якої зображений на рисунку?(Додати площі всіх приміщень)
12 м2
20 м2
15 м2 9 м2
Висновок: площа фігури дорівнює сумі площ фігур, з яких вона складається.
Пригадайте! Для вимірювання відрізків ми вводили одиничний відрізок, для вимірювання кутів - одиничний кут.
-Одиниці вимірювання площі, одиничний квадрат.
Каліграфічна хвилинка
1 м 1 м2 1 см 1 см2 1 мм 1 мм2
1 м 1 см 1 мм
-Виміряти площу фігури – це означає підрахувати, скільки одиничних квадратів у ній уміщується
-Порахуйте площу прямокутника зображеного на рисунку. (Цей прямокутник можна розбити на 6 ‧ 4 одиничних квадрата. Тому його площа 24 см2)
Формули площі прямокутника та квадрата
Суперечка Нулика та Сімки. Мама Мася попросила Нулика та Сімку просапати квітники, що мають форми прямокутників. Сторони квітника, який має просапати Нулик дорівнюють 9 м і 2 м, а сторони квітника, якого має просапати Сімка – 6 м і 3 м. Кому доведеться виконати більшу роботу? (робота буде виконана однакова)
-Співвідношення між одиницями вимірювання площі, вимірювання площ земельних ділянок.
1 м2 = 1 м ‧ 1 м = 10 дм ‧10 дм = 100 дм2
1 м2 = 1 м ‧ 1 м = 100 см ‧100 см = 10000 см2
1 дм2 = 1 дм ‧ 1 дм = 10 см ‧10 см = 100 см2
1 дм2 = 1 дм ‧ 1 дм = 100 мм ‧100 мм = 10000 мм2
1 км2 = 1 км ‧ 1 км = 1000 м ‧1000 м = 1000000 м2
1 а= 10 м ‧ 10 м = 100 м2
1 га= 100 м ‧100м = 10000 м2
1 га = 100 а
-Яку одиницю зручно використовувати для вимірювання площі
аркуш сад футбольне підлога площа кришка
зошита поле океану столу
VI.Закріплення вивченого матеріалу
-Виконання усних вправ
Вправа573. Обчисліть площу прямокутника, сусідні сторони якого дорівнюють 14 см і 8 см. (112 см2 ) (виконує І варіант)
Вправа 574. Обчисліть площу квадрата зі стороною 7 дм. ( 49 дм2)(виконує ІІ варіант)
Нулик швидко йшов до вас,
А на дворі дощ якраз.
Тому цифри намочились,
В рівностях плями з’явились.
Тож швиденько поміркуйте
Й цифри вправно намалюйте.
12 га = … а 1200 530 а = … га…а5 30
6 га 28 а = … а 628 8 дм2 = … см2800
32400 м2 = … а324 38 м2 = … см2380000
5 а = … м2500 340000 м2 = … га34
Фізкультхвилинка «Світлофор»
«Червоний» - швидко присісти
«Зелений» - іти та плескати в долоні
«Жовтий» - зупинитись і підняти руки вгору
Вправа 575. Сторона прямокутника дорівнює 16 см, а сусідня сторона на 6 см більша за неї. Обчисліть площу прямокутника. (Виконує І група – один учень біля дошки, інші самостійно)
Вправа 577. Периметр прямокутника дорівнює 96 дм, а одна зі сторін – 47 дм. Знайдіть площу прямокутника. (Виконує ІІ група – один учень біля дошки, інші самостійно)
Вправа 584. Поле прямокутної форми має площу 56 а, а його довжина – 80 м. Обчисліть периметр поля. (колективно)
- Як знайти периметр прямокутника?
- Чи відомі сторони прямокутника?
- Як знайти ширину прямокутника?
VII. Підсумок уроку.
Гра «Світлофор» (якщо висловлювання вірне - учні піднімають зелену сигнальну картку, якщо ні - червону)
Квадрат - це прямокутник. (+)
32рівне 6 (-)
Всякий прямокутник - квадрат (-)
Площі рівних фігур рівні (+)
Площа прямокутника дорівнює добутку довжини на ширину. (+)
Фігури у яких рівні площі називаються рівними (-)
Математика - цариця наук (+)
5 клас - найдружніший в школі (+)
Історична хвилинка.
Самим давнім являється період, коли одиниці довжини ототожнювалися з назвами частин людського тіла. Так, в якості одиниць довжини брали лікоть (довжина ліктя), фут (довжина ступні),
дюйм (ширина великого пальця) та ін.
В якості одиниць площі в цей період виступали:
криниця (площа, яку можна полити із однієї криниці),
плуг (середня площа, оброблена за день плугом) та ін.
VIII. Домашнє завдання.
Опрацювати §21. Виконати вправи 576 (І гр.), 578 ( ІІ гр.), 583.