17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Урок "Площа та об'єм геометричних фігур"

Про матеріал

В даному документі ви знайдете розробку уроку з математики для учнів 5 класів на тему "Площа та об'єм геометричних фігур". Урок має бути цікавим для діток, тому що він побудований у стилі казки.

Перегляд файлу

Урок – казка

“ Подорож до Смарагдового міста по

Темі “Площа та об’єм геометричних фігур””

5 клас

 

Мета уроку: формувати в учнів вміння розв’язувати задачі практичного і          

              фізичного змісту на обчислення об’ємів прямокутного паралелепіпеда і        

              куба;перевірити засвоєння геометричного матеріалу розділу «Площа

              прямокутника», «Об’єм прямокутного паралелепіпеда»;

              розвивати логічне мислення, вміння працювати в групах, математичну мову,

              творчі здібності під час розв’язування задач, кмітливість;

              виховувати охайність, любов до предмету.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

Хід заняття:

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Перевірка домашнього завдання

Коментоване домашнє завдання.

№ 696: 1) ; 2) ;

                  № 726: S=;

                  № 798: V=авс=2*500*100=100000см.

  1. Вдосконалення знань

Сьогодні в нас урок повторення теми “ Площі й об’єми”. І це буде урок- казка. Ми з вами відправимося в Смарагдове  місто, до великого чарівника Гудвіна. (Слайд №1)   

  Напевно, багато хто з вас читали казку Олександра Волкова “Чарівник смарагдового міста”. Якщо хтось ще не знає цієї книги, то можливо після сьогоднішнього уроку захоче прочитати її, тому що ми з вами ще не раз зустрінемося з її героями.

А відправимося у подорож під гаслом              Я вчився кожного дня, кожну годину,

кожну хвилину та іншої долі я б не бажав.

Це слова великого італійського вченого-самоучки Ніколо Тарталья

(Слайд 2) Отже слухаєм.

Серед великого степу, у Канзасі, жила дівчинка Эллі. Один раз зла чарівниця Гінгема своїм чаклунством викликала потужний ураган. Вихор підняв будиночок дівчинки нагору, закрутив його й поніс по повітрю. Цей ураган заніс дівчинку в країну, де жили чарівниці й відбувалося багато незвичайного, але вона дуже хотіла повернутися додому, до мами й тата. Але як це зробити???

І ви маєте їй допомогти.

Першою, кого зустріла Эллі, була добра чарівниця Жовтої країни - Вілліна, що теж хоче допомогти дівчинці. (Слайд 3)

У своїй чарівній книзі вона прочитала,: “ Для того, щоб довідатися як дівчинці Эллі повернутися додому, ми  повинні зробити наступне: ви повинні дати відповіді на запитання чарівниці (Слайд 3)

А за вашими правильними відповідями вже слідкує  наш гість та записує в свою книгу. Хто він такий ви дізнаєтеся пізніше.

Завдання 1

1) Формула площі прямокутника;

2) Формула площі квадрата;

3) Формула суми всіх довжин ребер прямокутного паралелепіпеда;

4) Формула об’єму прямокутного паралелепіпеда;

5) Формула об'єму куба;

6) Що таке піраміда?

Перше завдання виконане.

  Великий чарівник Гудвін поверне додому маленьку дівчинку, занесену в його країну ураганом, якщо вона допоможе трьом істотам домогтися виконання їх самих заповітних бажань.

  Живе великий Гудвін у Смарагдовому місті, дорога до нього далека. Вимощено вона жовтою цеглою. По шляху буде багато несподіванок: є темні ліси зі страшними звірами, є швидкі ріки - переправа через них небезпечна. Але дівчинка сміло відправилася в шлях, супроводжував її маленький друг - цуцик Тотошка.                        Эллі йшла вже кілька годин й утомилася. Вона присіла відпочити в блакитної огорожі, за якої було  поле спілої пшениці. Біля огорожі стояла довга тичина, на ньому стирчало солом'яне опудало. Опудало мало забавний і разом з тим добродушний вид. Раптом опудало заговорило, і дівчинка довідалася, що в нього є заповітне бажання - одержати розум. Він готовий супроводжувати Эллі в Смарагдове місто, але треба допомогти йому спуститися на землю. Для цього треба вирішити такі завдання: Увага! За правильне рішення кожен одержує 1бал

 (Слайд 4 )

  Завдання 2

  • 1) Виразити у квадратних сантиметрах: 25 дм2, 5 м24 дм2, 26000 мм2.
  • 2) Виразити у квадратних метрах: 24 а, 3 га, 1 га 12а.
  • 3) Виразити у кубічних дециметрах: 52м, 6м5дм, 5000см.

Тепер у Смарагдове місто вони вже йшли втрьох: Эллі, Тотошка й Страшила.

Дорога ставала все важче. Друзі  ввійшли у великий ліс. У лісі вони почули стогін. Вони стали пробиратися крізь хащу й незабаром побачили якусь фігуру.. У надрубаного дерева з високо піднятою сокирою в руках стояла людина, цілком зроблений із заліза. Голова його, руки й ноги були прикріплені до залізного тулуба на шарнірах; на голові замість шапки була мідна лійка, краватка на шиї була залізною.”. Він сказав дівчинці: “Суглоби мої заіржавіли, і я не можу рухатися. Але якщо мене змазати, я буду як новенький. Змазку ти знайдеш у моїй хатині...”  Щоб допомогти дівчинці відшукати змазку в хатині залізного дроворуба виконаєте нові завдання: (Слайд 5)       

Завдання 3. № 682

    Эллі знайшла змазку, друзі допомогли дроворубові й він розповів їм свою сумну історію. Виявилося, що в нього теж є заповітне бажання - залізному дроворубові дуже хотілося мати серце. Щоб його одержати він відправився разом із друзями в Смарагдове місто до великого чарівника Гудвіна.

По дорозі вони зустріли Боягузливого Лева, що попросився піти із друзями до великого Гудвіна, щоб той дав йому сміливості. Эллі дуже зраділа. – Я дуже рада!- сказала Эллі.- Це третє бажання і якщо здійсняться всі три, Гудвін поверне мене на батьківщину. Ідемо з нами...”

  По обидва боки дороги потягнувся ще більш похмурий ліс, і стало зовсім темно. Із заростей почулося глухе сопіння й протяжливе ревіння. Боягузливий Лев повідомив подорожанам, що в цьому лісі живуть саблезубі тигри. Це страшні чудовиська. Вони куди більше звичайних тигрів. У них з верхньої щелепи стирчать ікла, як шаблі.

   Тигри наздоганяють наших мандрівників. Допоможіть Леву впоратися з ними. Зараз ми даємо відповіді на запитання. Але відповідь має бути короткою так, або ні. (Слайд 6)

Завдання 4

1) будь-який куб є й прямокутним паралелепіпедом;

2) кожна грань куба квадрат.

3) рівні фігури мають рівні площі;

4) будь-який квадрат є прямокутник;

5) деякі прямокутники є квадратами;

6) якщо периметри прямокутників рівні, то ці прямокутники мають рівні довжину й ширину;

7) площа будь-якого прямокутника можна обчислити по формулі площі квадрата;

8) у кожного прямокутного паралелепіпеда є 12 вершин;

9) в основі трикутної піраміди лежить квадрат.

Отже ми справилися з саблезубими тиграми і друзі попрямували дальше. Але вони дуже стомилися, борючись з тиграми, тому вирішили відпочити.

І ми теж з вами стомилися, тому перейдемо до невеличкої паузи. У нас сьогодні передень св. Миколая, і ви всі з нетерпінням чекаєте подарунків. Отже зараз складаємо ручки в замок, потягнемося догори, опускаємо руки на парту, кладемо голівоньку на руки і спокійно закриваємо очки. Подумки, під звуки легенької мелодії, переносимся в завтрашній ранок, як ми просинаємося, а під подушкою такі бажані подарунки. Святий Миколай все приніс, що ми захотіли, бо ми були цілий рік чемними, слухали батьків, дідусів і бабусь, ходили до школи і виконували всі доручення, які нам давали. Посміхнулися.  А тепер відкрили очки, підняли голівки і згадали, що сьогодні лиш 18, а бажана ніч попереду.

Отже, приступаємо до виконання наших завдань.

 Мандрівники відпочили і пішли дальше. Перед ними простяглася ріка. Друзі переправилися через неї, але і тут з ними трапилася біда – Страшила ледве не потонув. Та їм вдалося врятувати його навіть без вашої допомоги.(Слайд 7)

Йдуть дальше і  перед ними простяглося велике поле з чудовими квітами. Вони весело йшли по полю. Часто попадалися червоні маки небаченої величини з дуже сильним ароматом. Усім було весело: здавалося вже нічого не буде заважати їм добратися до Смарагдового міста. Чим далі йшли друзі, тим більше ставало в поле маків. І незабаром мандрівники виявилися серед неозорого макового поля. Запах маку присипляє. Аромат цих квітів смертельний (Слайд 8).  Тому вони  намагалися якнайшвидше перейти його, але Лев все-таки не встиг вийти за межі поля й заснув. Друзі дуже злякалися, що він умре. Нашим мандрівникам готова допомогти королева мишей, що вони врятували від пазурів кота. Але одна вона зробити нічого не може, їй потрібно скликати своїх підданих. І тут знову треба потрудитися нам з вами. Тільки робити треба всі дуже швидко, адже для Лева дорога кожна хвилина. На екрані ви бачите завдання. Оскільки їх є три, а працювати треба швидко, то ми з вами розіб’ємося на команди, по рядах і будемо працювати по парах. Завдання вважається виконаним, якщо його виконали всі пари кожної команди. Увага на екран! (Слайд 9)

Завдання 5

І команда: Площа поля прямокутної форми дорівнює 12 га., а його ширина 400м. Знайдіть довжину поля.

ІІ команда:  Площа садової ділянки прямокутної форми дорівнює 8 а. Довжина ділянки 80м. Яка ширина ділянки?

ІІІ команда: Знайдіть площу земельної ділянки, якщо вона має форму квадрата із стороною 200м. Відповідь запишіть у га.

Отже, ми справилися з цим завданням, а тим самим допомогли польовим мишам врятувати лева.  Лев прокинувся і друзі вирушили дальше.

Раптом попереду Эллі помітила стовп із написом:

Мандрівник, квапся! За поворотом дороги здійсняться всі твої бажання!!!                

   Эллі прочитавши напис, дуже зраділа й подумала, що прямо зараз вона зможе виявитися будинку, у Канзасі, з мамою й татом.

Дівчинка побігла вперед від своїх супутників і виявилася в полоні в Людожера. (Слайд 10)

      Людожер страшно зрадів, піймавши дівчинку. Він вирішив зробити собі бенкет. Але поки точив свій великий ніж, утомився й вирішив поспати.

Єллі у руках людожера, тому поки він спить, у друзів Эллі з'явився час, щоб урятувати дівчинку. Але от невдача.

 “Замок Людожера стояв на пагорбі. Його оточувала висока стіна, на яку не видралася б і кішка. Перед стіною був рів, наповнений водою. Потягши Эллі, людожер підняв перекидний міст і замкнув на два засуви чавунні ворота”. Щоб друзям перебороти всі ці перешкоди знайдіть вірне рішення таких завдань: (Слайд 11)

Завдання 6.

  • 1) Кімната в замку Людожера має форму прямокутного паралелепіпеда. Її об’єм дорівнює 75 м3, а висота 3м. Знайдіть площу стелі цієї кімнати.
  • 2) Людожер тримає Эллі в підвалі. Підвал має форму куба. Висота цього приміщення 4м. Скільки кубічних метрів повітря перебуває в підвалі.
  • 3) Купола замку Людожера мають форму піраміди, довжина ребра якої (не беручи до уваги ребра в основі) дорівнює 8м., а їх сума 56м. Який многокутник лежить в основі даху?

  Завдяки вам Страховище,  Залізний дроворуб і Лев змогли пробратися в замок Людожера. Правда там вони сильно шуміли й тому розбудили сплячого хазяїна, але друзі так хоробро боролися з ним і перемогли. Людожер повалений, а Эллі разом із друзями продовжують шлях.

   - Продовжимо шлях до Смарагдового міста,- відповіла Эллі. Три заповітних бажання повинні бути виконані й це відкриє мені шлях на батьківщину!

А Смарагдове місто вже тут поруч. Ми разом із друзями дійшли до нього. (Слайд 13)

ЛАСКАВО ПРОСИМО В СМАРАГДОВЕ МІСТО

Наша сьогоднішня подорож підійшла до кінця. Урок закінчується. Зараз ми підіб'ємо підсумок, але ми з вам ще не відгадали, хто цей загадковий чарівник, який присутній тут у нас на уроці. Так правильно – це і є великий Гудвін. Він всю подорож слідкував за нами і робив свої записи. А записи його – це є ваші оцінки. Ми на наступному уроці підрахуємо бали і виставимо відповідні оцінки. Але все ж таки на уроці хочу відмітити таких дітей:_______________

А для Еллі і його друзів Гудвіл виконав всі їх бажання.

Ще б хотіла розповісти одну історію про вченого, девізом якого був девіз нашого уроку.

П’ятсот років тому у маленькому італійському місті Брешії жив бідний  хлопчик. Батько його помер, коли синові виповнилося шість років. Тож маючи ще менших братів і сестер, маленький Нікколо вимушений був працювати і допомагати своїй родині. На той час в Італії точилась війна. Від неї страждали всі, особливо бідні сім’ї. Нікколо теж постраждав. Солдати покалічили його, розсікши обличчя шаблею. Після цього випадку  хлопчик не міг вільно розмовляти і за це його  прозвали Тарталья, тобто заїка.

Найбільш за все маленький Нікколо хотів вчитися. Школу він відвідував лише п'ятнадцять днів і за цей короткий час встиг вивчити алфавіт до літери К. Він не мав ні чим, ні на чому писати, бо книги і папір коштували в той час дуже дорого, тож у святкові та вихідні дні він йшов на кладовище, намагаючись прочитати написи на мармурових пам’ятниках.

Найдивовижніше те, що Нікколо не тільки  самотужки вивчився читати і писати, а й став  видатним математиком, а образливе прізвисько перетворилося в ім’я, яким і нині пишається Італія.

4. Підведення підсумків:

Відповідайте на питання:

1). Які знання знадобилися вам на уроці?

2). Що сподобалося на уроці найбільше?

3). Якими словами можете виразити свій настрій як результат роботи на уроці?

5. Заключне слово вчителя:

Подумайте, що під час уроку у вас виходило добре, а що не дуже? Зробіть для себе висновки і  виконайте наступне домашнє завдання. №790, №797, №808*(1)

 

 

doc
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку