Урок по темі «Природна та штучна радіоактивність, види радіоактивного випромінювання. Закон радіоактивного розпаду. Отримання та застосування радіонуклідів»

Про матеріал

Конспект уроку подається у вигляді схеми структурних елементів та шляхів їх формування з використанням технології Google Sites, спільної дошки Padlet, QR-кодів, які містять посилання на текст, на веб-ресурс з корисною інформацією. Тип уроку: комбінований.

Конспект завантажено на сайт у форматі PDF і відкривається у попередньому перегляді не коректно. При завантаженні на свій комп'ютер все виглядає як потрібно.

Перегляд файлу

Фізика, 11 клас

Охотник Галина Григорівна, вчитель фізики КЗ «СЗШ № 23» Кам'янської міської ради

 

Урок по темі «Природна та штучна радіоактивність, види радіоактивного випромінювання. Закон радіоактивного розпаду. Отримання та застосування радіонуклідів»

 

Мета уроку: Розкрити зміст поняття про радіоактивний розпад, масове та зарядове числа, ізотопи, означення радіоактивного розпаду, періоду піврозпаду, закон радіоактивного розпаду, види радіоактивного випромінювання, альфа-розпад, правило зміщення при альфарозпаді, бета-розпад, правило зміщення при бета-розпаді. Формувати вміння визначати який елемент отримує в наслідок одного або декількох альфа- та бета-розпадів, застосовувати закони збереження маси та заряду при написанні правил зміщення альфа- та бетарозпаду. Показати учням об’єктивність фізичних знань, навчити їх застосовувати набуті знання на практиці. Продовжити формувати вміння учнів працювати з електронними освітніми та інформаційними ресурсами. Здійснювати виховання в учнів гуманістичних цінностей.

 

Тип уроку: комбінований

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

оперує поняттями і термінами: радіоактивність, закон радіоактивного розпаду, період піврозпаду.

розв’язує задачі: на застосування закону радіоактивного розпаду.

аналізує: явища, що свідчать про складну структуру атомів і атомних ядер.

 

ХІД УРОКУ

 

Таблиця елементів структурних знань та шляхи їх формувань

Етапи уроку

Завдання етапу

Методи, прийоми навчання

Форми навчальної взаємодії

Дії вчителя

Дії учнів

I.

Організаційний етап

Налаштувати на продуктивну працю.

Словесноінформаційні.

Фронтальна.

Привітання з класом.

Привітання з вчителем.

II. 

Етап

орієнтації

Самостійно виявити рівень знань. 

«Спіймай помилку».

Індивідуальна.

Пропонує короткочасну самостійну роботу:

розв’язування задач на енергію зв’язку атомних ядер і дефект мас.

 

Виправляють помилки, доводять правильність своєї відповіді.

 

Етапи уроку

Завдання етапу

Методи, прийоми навчання

Форми навчальної взаємодії

Дії вчителя

Дії учнів

III. Етапи  покладання мети  і проектування

Викликати пізнавальний інтерес; організувати самостійне

формулювання теми і  мети уроку.

Створення проблемної ситуації і труднощів інтерпретації фактів і явищ. Використання QR-кодів.

 

Фронтальна бесіда з елементами проблемного навчання.

 

 

Мотивація. Програмно-цільове управління

                 Знати:  

                 Вміти:                                       

Обговорюють і записують в зошит планування навчальної діяльності.

IV. Етап

організаційно -діяльнісний. Пошуководослідницький етап. Практичний етап.

Організувати планування і вибір методу отримання інформації. Забезпечити засвоєння нових знань і способів дій на рівні застосування у зміненій ситуації.

 

Мотивація, спонукання до пошуку.

Демонстрація контенту.

  Дає посилання на сайт

 

Здійснюють евристичне спостереження з послідуючим поясненням.

Евристичний. Робота з мережею

Інтернет. 

Робота в групах.

Пропонує переглянути схему досліду по виявленню випромінювань та обговорити види радіоактивного випромінювання, правила зміщення при альфа- та бетарозпаді.

 

Переглядають відео,

обговорюють свої ідеї.

 

Етапи уроку

Завдання етапу

Методи, прийоми навчання

Форми навчальної взаємодії

Дії вчителя

Дії учнів

 

 

Евристичний. Робота з підручником,  з мережею Інтернет.  

 

Робота в групах, зі спільною дошкою.

 

Координує «мозковий штурм». Отримання та застосування радіонуклідів.

 

1. Письмово дають відповіді на запитання. 2. Робота з текстом  підручника, пошук пояснення.

V. Етап

контрольно- оцінювальний. Практичний етап.

Формувати цілісну систему провідних знань з теми; виділення світоглядних ідей.

Логічне доказове мислення. 

Поєднання

загальнокласних та індивудуальних.

Формуються вчителем групи так, щоб у кожній з них був хоча б один учень, який правильно виконав дану задачу на застосування закону радіоактивного розпаду.

1.     Активність радіоактивного елемента за 8 діб зменшилась в 4 рази. Який у нього період напіврозпаду? А) 2 доби; Б) 1 доба; В) 4 доби; Г) 12 годин.

2.     Період напіврозпаду радіоактивного Купруму становить 10 хв. Яка частка від початкової кількості залишиться через 1 годину? А) 1,6 %; Б) 3,2 %; В) 1,2 %; Г) 0,8%.

3.     Які ядра народжуються з радіоактивного Радію внаслідок п'яти альфа-розпадів і чотирьох бета-електронних розпадів? 

А) 20983Bi; Б) 20481Ti; В) 20681Pb; Г) 20080Hq.

4.     Маса радіоактивного срібла зменшилася у 8 разів за 810 діб. Визначте період піврозпаду радіоактивного Аргентуму.

5.     Скільки радіоактивної речовини залишиться за масою через 3 доби, якщо на початку було

0,1  кг. Період піврозпаду речовини

«Базар задач»

У сформованих групах іде обговорення поставленої проблеми, а потім «обмін задачами».  Індивідуально  розв’язують задачі  за

дидактичними матеріалами з  коментуванням  та  записом  на   дошці.

Етапи уроку

Завдання етапу

Методи, прийоми навчання

Форми навчальної взаємодії

Дії вчителя

Дії учнів

 

 

 

 

дорівнює 2 доби.

6. Скільки % від початкового радіоактивного елемента розпадається за час, що дорівнює середньому часу життя ядер даного елемента.

Вчитель слухає пояснення, переходячи від одної групи до іншої, відмічає тих, хто проводить навчання, якщо потрібнопроводить пояснення.        

 

VІ.

Завершальний етап

Аналіз та оцінка успішності досягнень мети; перспективи наступної роботи.

Бесіда. 

Метод ПРЕС.

 

Фронтальна

Надає учням інформацію про реальні результати навчання. Підводить підсумок уроку.

Рефлексія. Запитання:

1.     Що називають радіоактивністю? Які види радіоактивності існують?

2.     Чим зумовлено радіоактивне перетворення ядер атомів за альфа-розпаду?

3.     У чому полягає механізм бета-розпаду?

4.     Що таке період піврозпаду ядер? Що він характеризує?

5.     У чому полягає суть закону радіоактивного розпаду?

6.     Що таке активність радіонукліда? В яких одиницях вона вимірюється?

1.                  Учні

висловлюють свої думки за формою: «Я вважаю, що… тому, що… Наприклад… Отже…».

2.                  Записують домашнє завдання в щоденник.

             

Домашнє  завдання:   вивчити § 72, 73, підготувати повідомлення про дозиметрію, розв’язати задачу з використанням «Ехсеl»  

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 72. Радіоактивність. Закон радіоактивного розпаду
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
2367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку