Матеріал уроку доступний для учнів і зорієнтований на вивчення і засвоєння процесу утворення вітру, а також ознайомлення з видами вітрів. З метою розширення знань учнів доданий цікавий матеріал про вітри земної кулі.
Загальна географія. 6 клас
Тема. Вітер. Постійні та змінні вітри
Мета. Продовжити формувати в учнів систему знань про атмосферу Землі шляхом утворення вітрів; сформувати в учнів первинні практичні уміння користуватися флюгером; сформувати в учнів поняття «роза вітрів» і практичне уміння її складати;
Розвивати пам»ять, математичні здібності; виховувати розуміння важливості використовувати енергію вітру в практичній діяльності людини.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник географії, календар погоди, схеми, таблиці, малюнки, дидактичний матеріал, додаткова література.
Модель структури уроку
І. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Гра «Вірю – не вірю»
1. Атмосфера – пилувата оболонка Землі
2. Атмосфера - суміш газів.
3. Вуглекислий газ необхідний усьому живому для дихання.
4. Без їжі людина може існувати 5 тижнів, без води – 5 днів, без повітря – 5 хвилин.
5. Термометр – прилад для вимірювання атмосферного тиску.
6. Температура повітря вимірюється в мм. рт. ст.
7. Температура повітря залежить від географічної широти.
8. Барометр – прилад для вимірювання атмосферного тиску.
9. Ізотерми – це лінії, що з»єднають точки з однаковою температурою.
10. Ми жителі стратосфери.
11. Атмосфера не потребує охорони.
12. Основне джерело атмосферного кисню – зелені рослини.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя.
Угадай, хто це? Він багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчака – ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев; завтра «перевтілюється в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з коренем, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він і руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Так хто ж це?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Утворення вітру.
? Повітря невидиме, але ми його відчуваємо. Чому?
? Що таке вітер?
? Яким приладом вимірюємо напрям вітру?
ВИСНОВОК: отже, причина виникнення вітру - різний атмосферний тиск над різними ділянками земної поверхні. Чим більша різниця в тиску, тим більша швидкість вітру. Атмосферний тиск залежить від температури повітря, тому в основі виникнення вітру лежить нерівномірне нагрівання земної поверхні
2. Визначення напрямку і швидкості вітру.
Розповідь – бесіда:
А.Напрям вітру
Б. Роза вітрів
В. Види вітрів
Змінні вітри Постійні вітри
Бризи пасати
мусони західні
північно – східні
південно - східні
ВИСНОВОК: отже,
ІУ. Закріплення нових знань і умінь учнів
Географічна цікавинка «Шапка запитань»
1. В Афінах(Греції) є не зовсім звичайний пам»ятник – восьмистінна Вежа вітрів, оздоблена у верхній частині умовними зображеннями восьми вітрів. Покажіть стрілками вісім різних напрямків вітрів і позначте їхні назви.
2. За віруваннями давніх греків, ЕОЛ – володар вітрів, який мешкає на острові ЕОЛІЯ, визначає напрямок і силу вітрів.
Як насправді виникає вітер і від чого залежить його напрямок і сила?
3. У норвезькій казці «Як хлопчик до Північного вітру по своє борошно ходив» розповідається про хлопчика, який через хворобу матері змушений був сам ходити до комори по борошно: «Ось одного разу … щойно він … вийшов з комори, як невідомо звідки налетів Північний вітер, забрав у нього борошно і зник геть».
Визначте напрямок, звідки налетів Північний вітер.
4. У відомому романі Даніеля Дефо «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо» головний герой розмірковує: «Увесь час, поки тривала буря, я сидів на землі, пригнічений страхом і відчаєм. Мені раптом спало на думку, що дощ і вітер були, мабуть, наслідком землетрусу».
А як гадаєте ви, чи справді дощ і вітер залежить від землетрусу?
5. В одному давньогрецькому міфі розповідається про великого скульптора з Афін на ім»я Дедалі, який багато років жив на острові Кріт у могутнього царя Міноса. Тужачи за батьківщиною, Дедалі благав царя дозволити йому виїхати. Але той не хотів відпускати скульптора. Тоді Дедалі придумав нечуваний спосіб утечі. Із пташиних пер, зліплених воском, він зробив величезні крила для себе і для свого сина Ікара. Вони прикріпили собі крила до плечей, але перш ніж вирушити в дорогу, батько наказав синові бути обережним і не підніматися надто високо, бо гаряче сонячне проміння розтопить віск, яким скріплене пір»я, і не спускатися дуже низько, щоб морські бризки не змочили крил. Проте Ікар, захопившись польотом, забув про батькову пересторогу. Він злетів високо, під саме небо. І … гаряче сонце розтопило віск, пір»я випало й розлетілося. Втративши крила, Ікар упав з висоти й загинув.
Як за сюжетом цього міфу і насправді змінюється температура повітря в атмосфері залежно від висоти?
Застосування прийому «Здивуй»
У. Підсумок уроку і домашнє завдання
1. Рукавом махнув, дерева нагнув.
2. Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.
3. Летить, а не горобець, виє, а не звір.
4. Без рук, без ніг, а вікна одчиняє.
Опрацювати параграф 32, добре вивчити висновки; виконати завдання 1, стор. 143. За календарем погоди побудувати розу вітрів одного з місяців.