Конспект уроку для 6 класу на тему «Землетруси, вулкани, гейзери, гарячі джерела».
Мета:
сформувати поняття «землетруси», «вулкани», «магматизм»;
ознайомити з районами їх поширення;
пояснити причини виникнення землетрусів та виверження вулканів, утворення гарячих джерел, гейзерів;
продовжувати формувати науковий світогляд;
сприяти екологічному та природоохоронному вихованню;
розвивати географічну мову і мислення, уяву та увагу;
продовжувати формування навичок учнів працювати з картографічним матеріалом.
Методи:розповідь, бесіда, робота з підручником, атласом, географічною картою, таблицею, додатковою літературою.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Урок 6клас Дата____________________________
«Землетруси, вулкани, гейзери, гарячі джерела»
Мета:
· сформувати поняття «землетруси», «вулкани», «магматизм»;
· ознайомити з районами їх поширення;
· пояснити причини виникнення землетрусів та виверження вулканів, утворення гарячих джерел, гейзерів;
· продовжувати формувати науковий світогляд;
· сприяти екологічному та природоохоронному вихованню;
· розвивати географічну мову і мислення, уяву та увагу;
· продовжувати формування навичок учнів працювати з картографічним матеріалом.
Методи: розповідь, бесіда, робота з підручником, атласом, географічною картою, таблицею, додатковою літературою.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Диференційовані завдання на картках отримали окремі учні, завдання включали високий, достатній та середній рівень.
Всі інші учні класу працюють з географічним диктантом.
Географічний диктант (вчитель зачитує речення, що потрібно закінчити).
1. Верхній в’язкий шар мантії… (астеносфера).
2. Літосфера розділена глибинними розломами на блоки, які називають… (літосферні плити).
3. Гірські системи утворюються в результаті… (стикання літосферних плит).
4. Земна кора і астеносфера утворюють… (літосферу).
5. Є два види земної кори… (материкова, океанічна).
6. При горизонтальному русі літосферних плит виникають такі явища… (землетруси, вулкани, розриви, зіткнення).
7. Раніше існував єдиний материк… (Пангея).
8. Пангея розділилась на два древні материки… (Лавразія, Гондвана).
9. Євразія утворилась з древнього материка… (Лавразія).
10. Південна Америка, Австралія утворилась з древнього материка… (Гондвана).
11. Ділянка земної поверхні на межі стику літосферних плит називається… (сейсмічний пояс).
12. Материкова земна кора складається з таких шарів… (осадовий, базальтовий, гранітний).
(зараз діти обмінюються своїми роботами, учитель зачитує вірні відповіді. Наприклад: 1- астеносфера; учні оцінюють свого товариша, а роботи здають вчителю).
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
“ З раннього дитинства ми звикли вважати стійкою поверхню, на якій стоїмо ”, – писав видатний німецький природознавець ХІХ ст. Олександр Гумбольдт. “Проте, коли вона починає коливатися, перед нами зненацька постають таємничі невідомі сили природи, які рухають землю. Одна мить розбиває ілюзії всього попереднього життя...”.
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про незвичайні та загадкові явища природи, отже тема уроку «Землетруси, вулкани, гейзери, гарячі джерела».
IV. Вивчення нового матеріалу.
На минулому уроці ми розглядали тему «Внутрішні сили Землі», що є причиною виникнення процесів, які ми будемо розглядати. Іноді внутрішні сили Землі виявляють свою силу в раптових катастрофічних руйнуваннях. Внаслідок підземних поштовхів руйнуються міста, села, під уламками гинуть тисячі людей. Одну з них описав М. Горький «О 6 год. 20 хв. Земля здригнулася, її перша судома тривала майже 10 сек., тріск і скрип віконних рам, дверних колод, дзвін скла, гуркіт падаючих сходів розбудили сплячих: люди схопилися, відчуваючи усім тілом ці підземні поштовхи…. Земля глухо гуділа, стогнала, горбилася під ногами і хвилювалася, утворюючи глибокі тріщини…. Здригаючись і похитуючись, будівлі нахилялися, по їх білих стінах, наче блискавка зміїлися тріщини, стіни розсипалися, завалюючи вузькі вулиці і людей посеред них, важкими купами гострих шматків каменя».
Це опис землетрусу, що відбувся в італійському місті Мессіні 28 грудня 1908р.
Які причини землетрусів?
Літосфера складається з літосферних плит, які ковзають по астеносфері. В міру того, як плити стикаються повільно, але тіснять одна одну, на їх краях нагромаджуються колосальні напруження. Зрештою плити стрясаються, виникають розриви, які супроводжуються тремтінням землі, що простягається на кілька сотень кілометрів.
Як на вашу думку, де найчастіше виникають землетруси? Чи можливі землетруси на території України? Доведіть свою думку.
Найчастіше землетруси виникають на узбережжі Тихого океану, Півдні Європи та Азії, викликані рухом літосферних плит. Енергія, що звільняється в наслідок зміщень дорівнює потужності вибуху кількох десятків бомб. Енергія поширюється сейсмічними хвилями від вогнища землетрусу (гіпоцентр – область де виникає землетрус) до поверхні Землі поширюються хвилі, як від кинутого каменя у воду. (Мал. «Будова землетрусу» слайд №5)
Місце на поверхні Землі, що міститься над вогнищем, називається епіцентр землетрусу. Тут найбільші руйнування, чим далі від епіцентру, тим сила землетрусу зменшується.
Вчені підрахували, що в середньому за рік на планеті відбувається близько мільйону підземних поштовхів, більшість з них, на щастя, непомітні, їх можуть фіксувати тільки чутливі прилади – сейсмографи (Мал. «Будова сейсмографа» слайд №8), вони уловлюють найменші підземні коливання.
Сейсмічні станції розкидані по всьому світі, завдяки чому вчені можуть визначити координати епіцентру землетрусу.
Навіщо вченим вивчати землетруси?
Багато будинків збудовано враховуючи сильні поштовхи. У кожному населеному пункті є спеціально підготовлені команди рятувальників. У горах Азії будинки будують з великих глиб і закріплюють колодами, щоб вони витримували часті в цьому районі землетруси. У тих країнах, де часто відбуваються землетруси, наприклад у Японії, традиційно будівлі споруджували дуже легкими, щоб уникнути максимального руйнування. Для сучасних споруд використовують спеціальні пристосування, що дозволяють їм хитатися, але не падати. У бетонних стінах і фундаментах токійських хмарочосів є спеціальні пружини, що амортизують поштовхи.
У 1935 р. американський сейсмолог Чарльз Ріхтер розробив шкалу в 12 балах, кожна подальша цифра шкали відповідає 10 разовому збільшенню кількості енергії ніж при землетрусі; при землетрусі в 2 бали вивільняється в 10 раз більше енергії ніж при землетрусі в 1 бал за шкалою Ріхтера. (Таблиця на слайді №9)
Землетруси можуть відбуватися не тільки на суші, але і на дні океану, в зоні зіткнення літосферних плит. У результаті виникають велетенські хвилі - цунамі, які в перекладі з японської «хвилі в гавані», швидкість яких може досягати до 800 км./год., висота до 60 м.. Вони набігають на узбережжя і приносять шкоду. Цунамі пошкоджують райони, які розташовані далеко від землетрусу, що породив їх (у 1964 р. на Алясці відбувся землетрус, а хвилі принесли руйнування на Каліфорнійському узбережжі).
На сьогодні є тварини, які відчувають і реагують на землетруси. За їх поведінкою можна передбачити наближення землетрусу. Цих тварин називають індикаторами (сейсмографами).
Висновок:
1. Причиною виникнення землетрусів є рух літосферних плит.
2. Силу землетрусів вимірюють за 12 бальною шкалою Ріхтера.
Запитання до учнів:
· Як називається вогнище землетрусу?
· Прилад, яким вимірюють силу землетрусу?
· Хвилі, що виникають в результаті землетрусів?
Розповідь учителя.
...Колись, за сивої давнини, на березі Неапольської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.
Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба підкинулося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.
Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі. (слайд №
В глибинних шарах землі утворюється магма – розплавлена речовина насичена газами. Під тиском магма піднімається вгору по тріщинах земної кори – це явище називають магматизмом. (слайд №1
Є різні види магматизму (вулканізму). (слайд №
Магма, яка виливається на поверхню називається лавою. Канал по якому піднімається магма називається жерлом вулкану. Жерло закінчується кратером. (Мал. «Будова вулкану» слайд № 22)
Користуючись атласом (ст. 17) розкажіть як позначені вулкани? Чому одні позначені червоними зірочками, а інші синіми?
Найбільше діючих вулканів розташовано на узбережжі Тихого океану, які утворили тихоокеанський вулканічний пояс (вогняне кільце).
Висновок:
1. Магматизм – це утворення та рух магми від астеносфери до поверхні Землі.
2. Магматизм є внутрішній і зовнішній.
Запитання до учнів:
· Як утворюється вулкан, яка його будова?
· Де найбільше діючих вулканів?
Розповідь учителя.
З вулканічною діяльністю пов’язане виникнення гарячих джерел та гейзерів. Коли магма близько підходить до поверхні, вона нагріває підземну воду. (повідомлення учнів про гарячі джерела).
Гейзери б’ють фонтаном з-під землі з певною періодичністю (принцип дії чайника).
Вода в підземних пустотах нагрівається до 100 °С, закипає під тиском, рухається в гору по тріщинах земної кори (як пара із носика чайника), і починає бити фонтаном із-під землі. Висота фонтануючої води може досягати до 40 – 90 м.. Із охолодженням води виверження припиняється до нового нагрівання. Гейзер має принцип дії від кількох хвилин до кількох діб.
Скажіть будь-ласка, чи задумувалися ви над тим, де можна використовувати воду гарячих джерел та гейзерів?
Будують геотермальні електростанції, які виробляють електричний струм, використовують для опалення житлових приміщень та теплиць. У Новій Зеландії є парові електростанції, які використовують енергію гейзерів. Є грязеві вулкани, грязь яких має лікувальні властивості. Саме такі грязі є в Криму.
Якщо ви були уважними протягом уроку, то помітили, що при розповіді нового матеріалу визначення «вулкану», «землетрусу», «гейзеру» не звучало. Отже, ваше завдання, користуючись підручником та словником по рядах дайте визначення:
І ряд Землетрус.
ІІ ряд Вулкан.
ІІІ ряд Гейзер, гарячі джерела.
Учні самостійно формують визначення, потім разом із учителем записують у зошит.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів.
Розгадайте кросворд і якщо ви вірно дасте відповіді, то по вертикалі у вас вийде слово з теми нашого уроку.
1. Вулкан в результаті якого загинуло три міста (Везувій).
2. Хвилі в гавані (цунамі).
3. Вулкан, діяльність якого не зберегла ніяких відомостей (згасли).
4. Вулкан, виверження якого найсильніше (Кракатау).
5. Чим закінчується жерло? (Кратер)
6. Місце, що міститься над вогнищем землетрусу? (Епіцентр)
VІ. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок та їх мотивація
· Опрацювати § 21-22;
· Позначити на контурній карті сейсмічні пояси землі (див. ст.93 підручника)
· Підготувати повідомлення про роботу зовнішніх процесів землі.