урок Початок національного відродження для 9 класу

Про матеріал

Розробка уроку з вкористанням історичних джерел на тему "початок Українського національного відродження"

Перегляд файлу

Початок Українського національного відродження

Мета уроку:

  • Учень самостійно може аналізувати таке явище як: Початок українського національно відродження; зможе виділяти головне і другорядне в темі; зможе дати визначення понять таких як: Національна ідея, Національне відродження, Суспільно-політичний рух, романтизм; учень зможе аналізувати деякі події та факти: Причини початку українського національного відродження, поїздку Капніста до Пруссії.
  • Учень зможе назвати основні дати з теми (Поїздка Капніста до Берліну, вихід в світ Енеїди, відкриття університетів в Харкові та Києві, створення Кирило-мефодіївського братства, ). Учень зможе провести аналогії з тим що відбувається в європейській історії ( 1792 р Утворення першої Французької республіки).
  • Може вказати кордони Російської імперії та позначити основні міста де відбувалися бурхливі перетворення в період відродження.
  • Учень зможе висловлювати власну оцінку такому явищу як Українське національне відродження. Зможе аналізувати передумови та причини початку явища та оцінювати вплив зі сторони видатних особистостей та подій які прискорювали, або ж гальмували процес відродження. Зможуть сказати про вплив цього явища на подальшу історію України.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні поняття: Національна ідея, Національне відродження, Суспільно-політичний рух, автономія.

Дати: 1791р – Місія Капніста в Берліні, 1798р – Вихід перших трьох збірок “Енеїди” Котляревського, 1805- Відкриття Університету в Харкові, 1834- Відкриття Університету в Києві, 1840 – Вихід в світ Кобзаря.

Обладнання: підручник з історії України для дев’ятого класу, матеріали з хрестоматії, історичних творів, атлас.

Хід роботи:

І. Підготовчий етап (до 10 хв)

1.  Організація робочого місця і роботи в класі

Організація робочого місця вчителя, перевірка присутніх в класі, перевірка дидактичного матеріалу в класі та обладнання ( Книги зошити) в учнів.

2.  Перевірка домашнього завдання.

Подати на роздруківці таблицю з датами ( не більше 7 дат), а знизу неї подати події які вивчалися в минулій темі (Не більше 9), й дати завдання відновити хронологічну послідовність.

3. Мотивація пізнавальної діяльності учнів

От і братія сипнула

У сенат писати,

Та підписувать, та драти

І з батька і брата.

А меж ними і землячки

Де-де проглядають.

По-московській так і ріжуть,

Сміються та лають

Батьків своїх, що змалечку

Цвенькать не навчили

По-німецькій — а то тепер

І кисни в чорнилах!...

….

Україно! Україно!

Оце твої діти,

Твої квіти молодії,

Чорнилом политі.

Московською блекотою

В німецьких теплицях

Заглушені![23].

Прочитайте уривки з поеми Тараса Шевченка Сон. Чи є в вас здогадки що мав на увазі Кобзар?

ІІ. Вивчення нового матеріалу (25 хв)

1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Повідомлення теми уроку, обговорення очікувань учнів від теми та результатів в кінці уроку.

2.Виклад навчального матеріалу.

На дошці висвітлити зображення весни.

Учитель: Весна це досить красива пора року. Під час неї все розквітає та зеленіє. [Додаток А]

З чим у вас, асоціюється весна?

На основі відповідей учнів провести аналогію з національним відродженням українців.

Ось так і для українців в кінці XVIII - початку XIX, неначе весною в природі, почався процес національного відродження, нашої, самобутньої культури, та історії.

Як ви гадаєте, що таке українське національне відродження?

Пригадайте що таке національна ідея? Як вона повязана з національним відродженням?

На основі відповідей учнів на запитання сформувати визначення для поняття й дати під запис.

Національне відродження – процес пробудження самосвідомості народу.

Національна ідея – усвідомлення українцями себе як окремого народу з власною історією, культурою. Традиціями, мовою. Можливістю національного існування. [Додаток Б]

Учитель: Традиційно в нашій державі вважається, національне відродження починається з виходом в 1798 році перших трьох збірок поеми де автор вирішив представити українців в античні часи. Власне в цій поемі чи не найкраще представлено реалії часів національного відродження, історію нашого народу з її проблемами, турботами та станом (Енеїди). Саме з цієї поеми й бере початок українська літературна мова. [Додаток В]

Як ви гадаєте, що цим твором хотів сказати автор?Хто зображений на фотократці? Ким його вважають?

Не менш важливими для процесу відродження слугували події які передували виходу Енеїди. Ці події стосуються функціонуванню Новгород-сіверського автономістського гуртка. До цього гуртка належали нащадки колишньої козацької старшини, і саме вони розвивали теорію автономізму, за якою вони хотіли відродити українську державу. Також цьому гуртку приписують й створення такого політичного трактату як Історія Русів. Автор цього твору, не встановлений але його праця справила досить сильний влив на розвиток відродження. Існують теорії що цей трактат написав Григорій Полетика. Також є припущення що цей трактат написаний Г. Кониським.

Основні ідеї «Історії Русів»

  • • Найбільш видатний історичний твір в Україні кін. ХVІІІ — поч. ХІХ ст.
  • • Вперше опублікований 1846 року в Москві Осипом Бодянським.
  • • Розповідає читачеві про народ український, починаючи з найдавніших часів, про місце його серед інших народів, про постійну боротьбу за свою волю.
  • • Дає картину історичного розвитку України до 1769 року. Велика увага приділяється розвиткові українського козацтва та національно-визвольній війні українського народу під проводом Б. Хмельницького, засуджується політика Росії на українських землях.
  • • Місце, дата написання та автор цього твору залишаються невідомими до цього часу  [Додаток Г-Ж]

Як ви вважаєте чому велика увага приділяється національно-визвольній боротьбі Б. Хмельницького?

Скажіть, будь ласка, що на вашу думку означає термін  автономія?

Запис терміну: Автономія -  (з грецької–самоуправління, незалежність)– надання деяким частинам держави (областям, департаментам, провінціям...) прав на самоврядування в адміністративній сфері.

У квітні 1791 року гурток дає завдання Василю Капністу відвідати Берлін й попросити допомоги  в разі збройного виступу прусські сили. [Додаток А слайд 8]

Перегляд відеоматеріалу: 20 кроків до мрії. Крок 8 - Культурне відродження 2011 р [26].

Робота в групах:

Поділити учнів на 2 групи й дати 2 різних запитання

1.Визначте умови, в яких розпочалося формування національної свідомості.

2. Визначте, які складові має національне відродження.

           Приблизні результати до яких повинні прийти учні:

Умови в яких розпочалося формування національної свідомості:

  • Відсутність єдиної території;
  • Тотальна русифікація українського населення;
  • Зречення рядом представників українського дворянства національних інтересів;
  • Засилля російського чиновництва на адміністративних посадах в українських губерніях та повітах Російської імперії;
  • Збереження українськими патріотами культурних і державних традицій України.

Складові національного відродження:

  • Поява певної верстви населення, яка впроваджує програму національного відродження в життя.
  • Відродження історичного минулого
  • Впровадження і захист української мови.
  • Поява творів української літератури.
  • Відродження національного мистецтва, традицій.

Робота з адаптованим документом:

Звернення В.Капніста до міністра Пруссії . Е Герцберга з проханням про конфіденційну зустріч (1791 р., квітень)

Пане!

Благаю вашу милість вибачити сміливість, що я дозволяю [собі] звернутися безпосередньо до Вас. Дуже важлива державна справа, яка привела мене з віддаленої країни до Вашої милості, вимагає якнайшвидшого полагодження і якнайбільшої таємниці. Отже, пане, зважуюся якнайсмиренніше просити Вас зволити прийняти мене окремо; моя місія така, що її можна відкрити лише Вашій милості.

Маю честь залишатися з найглибшою повагою, Пане, Вашої милості дуже смирним і дуже покірним слугою [10 c 358-359].

Доповідна записка Е. Герцберга королю Пруссії з приводу місії В.Капніста (1791 p., квітня 24)

Вважаю своїм обов’язком якнайсмиренніше доповісти Вашій величності, що до мене таємно прибув дворянин з Малоросії або Російської України, який називає себе Капністом і який про себе каже, що він маєтний

дворянин у цій же країні, що мав титул двірського радника і навіть посаду

на заводах. Він твердить, що [його] післали мешканці цієї країни, що доведені до крайнього відчаю тиранією, яку російський уряд, а саме князь Потьомкін, здійснювали над ними, та що він хотів би знати, чи на випадок війни вони зможуть сподіватися на протекцію Вашої Величності — в такому випадку вони спробують скинути російське ярмо. Він каже, що це була країна давніх запорозьких козаків, від яких забрали всі їхні привілеї, кинувши їх під ноги росіян, що з них сформували 28 кавалерійських полків

по 800 чоловік в кожному, які добре виконували службу, наперекір собі, і

не хотіли нічого іншого, як відновити давній козацький лад; що імператриця сформувала з них п’ять губернаторств у Катеринославі, Кракові [!], Києві і т. д.

Цей емісар має досить добрий вигляд і розмовляє зі мною досить привабливо. Все ж таки, я йому сказав, що я не можу вплутуватися до пропозицій такого роду; що Ваша милість також не захоче про це слухати, доки Ви дотримуєтеся миру з Росією; що, якщо вибухне війна, тоді їм доведеться думати, що треба зробити, щоб шукати і отримати підтримку Вашої Величності. З цим він хоче повернутися назад. Я вважав, що не повинен приховувати від Вашої Величності цю пропозицію, залишивши її на волю Вашої Величності: чи Ви захочете на цьому відіслати цього емісара так, що я вважаю найприйнятнішим — чи Ви захочете, щоб з ним поговорив хтось інший, крім мене. Треба побоюватися, чи це не був емісар, підісланий російським двором і підісланий для зондування тут грунту, хоча по ньому цього не видно. [10 c 358-359]

 

Запитання та завдання до документів:

Як ви гадаєте чому В. Капніст хотів конфіденційну зустріч? Чому міністр Пруссії вважав Капніста шпигуном? Чому українці шукали допомоги саме в Пруссії? Які причини виникли для підготовки повстання?

4. Робота з підручником.

Учні заповнюють хронологічну таблицю використовуючи дані подані в підручнику.

Дата

Подія

1791

Місія Капніста в Берліні

1798

Вихід Енеїди

 

 

Учитель робить вибірку для перевірки виконання завдання.

Де ви раніше могли чути термін суспільно-політичний рух? Які його особливості. (події весни народів)У якому році відбулося це явище?.

Запис терміну:

Суспільно – політичний рух - своєрідна форма вияву політичної активності мас; спільна діяльність людей, що різняться своїми ідейними засадами, цілями та способами досягнення мети, кількістю та роллю в політичному житті.

Проблемне завдання: якщо б Харківський Університет відкрився на проросійських позиціях, чи змогло б надалі розвиватися українське національне відродження? [див додаток Й].

 ІІІ. Узагальнення й систематизація знань

1. Завдання на формування логічної компетентності, та знань історичних термінів.

Складіть речення використовуючи наступні терміни та поняття: “Національне відродження”, “Національна ідея”, “Автономія”, “ Суспільно – політичний рух”.

2. Завдання на формування хронологічної компетентності.

Встановіть відповідність між датами та історичними подіями

1. 1834                                                  1. Відкриття в Харкові Університету

2. 1798                                                  2 Місія Капніста в Берліні

3. 1791                                                  3. Публікація Історії Русів

4. 1846                                                  4. Відкриття Університету в Києві

5 1805                                                   5. Вихід 3 збірок Енеїди

                                                              6.  Перше видання Кобзаря

3.Завдання на формування просторової компетенції:

Знайдіть на мапі місце функціонування:

  • Новгород-сіверського автономістського гуртка.
  • Міста де найбурхливіше проходило українське національне відродження

4. Завдання на формування інформаційної компетенції:

Вставте пропущений текст у документ:

З часом серед українського дворянства посилюється прагнення до

відновлення своєї …(автономної, ) держави, щораз глибше усвідомлюється етнічна відмінність українського народу, його традицій, життя та побуту, що особливо яскраво проявилося в «Історії …(Русів)». Автор книги і час

її написання до цього часу ….(невідомі, ніхто не знає). Деякі історики (О. Оглоблін та ін.)вважають, що вона написана в Новгород- …(Сіверському), в гуртку високоосвічених українських інтелігентів. Це не наукова праця, а …(Політичний) трактат, написаний «езопівською» мовою, у якому дійсні історичні події та особи тісно переплітаються з вигаданими. Концепція книги — насильницьке правління в Україні не буде тривалим, бо її народ, який боронив свою свободу віками, захищатиме її завжди. На цій книзі виховувалися покоління українців, під її впливом був і … Шевченко. Однак для цього твору, як і для деяких інших, характерною є своєрідність поглядів автономістів: захищаючи історичні права України на …(автономію), вони не вимагали її …(Відокремлення, відходження) від Російської імперії [9 c. 262]

IV.Повідомлення та інструктаж домашнього завдання.

Загальне: опрацювати вдома матеріал підручника.

Завдання на вибір:

  1. Опрацювати й дати відповідь (письмово) на запитання й завдання в підручнику
  2. Скласти невеликий твір. Що б було якби Котляревський не написав поему Енеїда?

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 вересня 2020
Переглядів
1128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку