Урок "Початок "перебудови"

Про матеріал
Тема. Початок «перебудови» Мета: визначити передумови, протиріччя та наслідки політики перебудови і гласності в СРСР; проаналізувати зміни у зовнішньополітичному житті СРСР; охарактеризувати діяльність Михайла Горбачова; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;  називати передумови, протиріччя та наслідки політики перебудови і гласності в СРСР;  аналізувати зміни у зовнішньополітичному житті СРСР;  характеризувати діяльність Михайла Горбачова. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, історична карта, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 11-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Початок «перебудови»

Мета: визначити передумови, протиріччя та наслідки політики перебудови і гласності в СРСР; проаналізувати зміни у зовнішньополітичному житті СРСР; охарактеризувати діяльність Михайла Горбачова; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  • називати передумови, протиріччя та наслідки політики перебудови і гласності в СРСР;
  • аналізувати зміни у зовнішньополітичному житті СРСР;
  • характеризувати діяльність Михайла Горбачова.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:  підручник, історична карта, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Актуалізація опорних знань.
  1. Впізнай історичну постать.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\01_ZsnBCTT.jpg

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\Bundesarchiv_Bild_183-B0628-0015-035,_Nikita_S._Chruschtschow.jpg

Картинки по запросу Петро Шелест

Картинки по запросу володимир Щербицький

Леонід Брежнєв

Микита Хрущов

Петро Шелест

Володимир Щербицький

  • Яку посаду обіймав кожен із них?
  • Назвіть хоча б по одній події, якими уславилися ці діячі.
  1. Ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\Рисунок1.png

(Геронтократія)

(Номенклатура)

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\Рисунок2.png

(Депопуляція)

  • Складіть по одному реченню з кожним із них.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Снігопад».

Із розсипаних сніжинок складіть слова.

Поясніть їх значення.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\Рисунок5.pngE:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\Рисунок4.pngE:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\Рисунок6.png E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\1. Початок перебудови\Рисунок7.png

Гласність – послаблення цензури, часткова свобода слова, усунення багатьох інформаційних бар’єрів.

«Перебудова» - політичний курс реформаторської частини радянського керівництва, який реалізувався в СРСР у 1985 – 1991 рр.

  • Чи існувала можливість запровадження даних процесів за правління Й. Сталіна? Чому?
  • Сьогодні ми почнемо знайомитися з процесом «перебудови» СРСР.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Кероване читання (с. 164 – 165 підручника)
  • Опрацюйте матеріал підручника.
  • Коли Михайло Горбачов прийшов до влади?
  • Який процес в СРСР припинився з його приходом? (геронтократія)
  • Що М. Горбачов вкладав у поняття «перебудова»?
  • Що стало першим кроком нової політики?
  • У чому керівництво вбачало успіх політики?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте біографічну довідку про М. Горбачова.
  • Сформулюйте короткий переказ за запитаннями:

Ким був?

Що зробив?

Який був?

  1. Аналіз карикатур.
  • Роздивіться карикатури.

  

  • Чому представники номенклатури чинили опір «перебудові» і гласності?
  • У чому цей опір виявлявся?
  • Як художники зобразили особливості тогочасного суспільно-політичного життя? Чому пропагандистські видання публікували такі карикатури?
  • Поясніть, як ви розумієте поняття подвійних стандартів у сфері суспільної моралі. Чому поява подвійних стандартів свідчила про глибоку кризу суспільної моралі й соціального життя в УРСР?
  1. Робота з текстом підручника (с. 168 – 169 підручника).
  • Опрацюйте матеріал підручника та складіть план «Відродження пам’яті про Голодомор 1932 – 1933 рр.»

Орієнтовний план:

  1. 1983 р. в Університеті Квебеку була проведена перша у світі наукова конференція, присвячена ключовим проблемам Голодомору.
  2. 1986 р. в США вперше вийшло ґрунтоване дослідження про Голодомор Р. Конквеста «Жнива скорботи».
  3. 1990 р. вихід друком видання «Голод 1932 – 1933 рр. на Україні: очима істориків, мовою документів».
  • Чому п’ятдесяту річницю трагедії вважають переломною у питанні Голодомору?
  • Хто відіграв провідну роль у висвітленні питання Голодомору в Україні?
  • У чому полягало значення творів та робіт про Голодомор 1932 – 1933 рр. в Україні?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 170 – 180 та сформулюйте короткі тези, що передають значення «нового мислення».
  • Що змінило мислення Михайла Горбачова щодо ведення зовнішньої політики?
  • Які зміни відбулися в міжнародних стосунках СРСР?
  • Яке значення мала зміна напрямку зовнішньополітичного курсу СРСР?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Аналіз карикатури (с. 170 підручника).
  • Роздивіться карикатуру.

  • Які деталі свідчать про невідповідність проголошеного М. Горбачовим «нового мислення» в зовнішній політиці та пропаганди всередині СРСР? Чи випадкова ця невідповідність?
  • Як можна пояснити появу таких карикатур у тогочасній пресі? Чому пропагандисти й далі приховували від людей справжні причини зміни зовнішньополітичного курсу в СРСР?
  1. Вправа «Сенкан».
  • На основі отриманої на уроці інформації створіть «сенкан» до слова «перебудова»
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Три слова».
  • Трьома словами охарактеризуйте урок.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати § 33 – 34 підручника.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Батула Алевтина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
8745
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку