Конспект уроку
з історії України
для 11-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Початок «перебудови»
Мета: визначити передумови, протиріччя та наслідки політики перебудови і гласності в СРСР; проаналізувати зміни у зовнішньополітичному житті СРСР; охарактеризувати діяльність Михайла Горбачова; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати, пов’язані з темою уроку;
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
-
називати передумови, протиріччя та наслідки політики перебудови і гласності в СРСР;
-
аналізувати зміни у зовнішньополітичному житті СРСР;
-
характеризувати діяльність Михайла Горбачова.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, історична карта, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Впізнай історичну постать.
|
|
|
|
Леонід Брежнєв
|
Микита Хрущов
|
Петро Шелест
|
Володимир Щербицький
|
-
Яку посаду обіймав кожен із них?
-
Назвіть хоча б по одній події, якими уславилися ці діячі.
-
Ребуси.
(Геронтократія)
(Номенклатура)
(Депопуляція)
-
Складіть по одному реченню з кожним із них.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Снігопад».
Із розсипаних сніжинок складіть слова.
Поясніть їх значення.
Гласність – послаблення цензури, часткова свобода слова, усунення багатьох інформаційних бар’єрів.
«Перебудова» - політичний курс реформаторської частини радянського керівництва, який реалізувався в СРСР у 1985 – 1991 рр.
-
Чи існувала можливість запровадження даних процесів за правління Й. Сталіна? Чому?
-
Сьогодні ми почнемо знайомитися з процесом «перебудови» СРСР.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Кероване читання (с. 164 – 165 підручника)
-
Опрацюйте матеріал підручника.
-
Коли Михайло Горбачов прийшов до влади?
-
Який процес в СРСР припинився з його приходом? (геронтократія)
-
Що М. Горбачов вкладав у поняття «перебудова»?
-
Що стало першим кроком нової політики?
-
У чому керівництво вбачало успіх політики?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте біографічну довідку про М. Горбачова.
-
Сформулюйте короткий переказ за запитаннями:
Ким був?
Що зробив?
Який був?
-
Аналіз карикатур.
-
Чому представники номенклатури чинили опір «перебудові» і гласності?
-
У чому цей опір виявлявся?
-
Як художники зобразили особливості тогочасного суспільно-політичного життя? Чому пропагандистські видання публікували такі карикатури?
-
Поясніть, як ви розумієте поняття подвійних стандартів у сфері суспільної моралі. Чому поява подвійних стандартів свідчила про глибоку кризу суспільної моралі й соціального життя в УРСР?
-
Робота з текстом підручника (с. 168 – 169 підручника).
-
Опрацюйте матеріал підручника та складіть план «Відродження пам’яті про Голодомор 1932 – 1933 рр.»
Орієнтовний план:
-
1983 р. в Університеті Квебеку була проведена перша у світі наукова конференція, присвячена ключовим проблемам Голодомору.
-
1986 р. в США вперше вийшло ґрунтоване дослідження про Голодомор Р. Конквеста «Жнива скорботи».
-
1990 р. вихід друком видання «Голод 1932 – 1933 рр. на Україні: очима істориків, мовою документів».
-
Чому п’ятдесяту річницю трагедії вважають переломною у питанні Голодомору?
-
Хто відіграв провідну роль у висвітленні питання Голодомору в Україні?
-
У чому полягало значення творів та робіт про Голодомор 1932 – 1933 рр. в Україні?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 170 – 180 та сформулюйте короткі тези, що передають значення «нового мислення».
-
Що змінило мислення Михайла Горбачова щодо ведення зовнішньої політики?
-
Які зміни відбулися в міжнародних стосунках СРСР?
-
Яке значення мала зміна напрямку зовнішньополітичного курсу СРСР?
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Аналіз карикатури (с. 170 підручника).
-
Які деталі свідчать про невідповідність проголошеного М. Горбачовим «нового мислення» в зовнішній політиці та пропаганди всередині СРСР? Чи випадкова ця невідповідність?
-
Як можна пояснити появу таких карикатур у тогочасній пресі? Чому пропагандисти й далі приховували від людей справжні причини зміни зовнішньополітичного курсу в СРСР?
-
Вправа «Сенкан».
-
На основі отриманої на уроці інформації створіть «сенкан» до слова «перебудова»
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Три слова».
-
Трьома словами охарактеризуйте урок.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 33 – 34 підручника.