«Урок – подорож до міста Рівнянь»
Тема «Рівняння»
Мета : узагальнити і систематизувати знання та вміння учнів з теми
«Рівняння» ;
закріпити вміння та навички розв’язувати задачі зо допомогою
рівнянь ;
виховувати почуття відповідальності , вміння швидко та
правильно приймати рішення , працювати у колективі .
Тип уроку . Узагальнення і систематизація знань .
Хід уроку
1 . Мотивація діяльності
Вчитель . У країні Алгебра у селище Невідомих жили – були дві родини – родина Х і родина У , які завжди суперничали між собою , і в кожної зберігалися стародавні папіруси , які передавалися із покоління в покоління, чим родини дуже пишалися .
Одного разу злий чарівник Аль-бу-Нехочузнати вкрав ці папіруси і відніс до міста Рівнянь . Знаючи , що родини спробують свої реліквії , він розрізав їх на шматочки і заховав у будинках на різних вулицях міста . Щоб отримати шматочок свого папірусу треба розв’язати відповідні рівняння , за які крім того родини отримають грошові знаки міста – «рівняли» . Стали спорити родини – хто набере найбільшу кількість «рівнялок» , хто швидше потрапить на головну площу міста – площу Модулів , хто першим зможе прочитати свій папірус ? Зібралися родини у подорож .
( Клас поділяється на дві команди – родини , кожна вибирає капітана - голову родини ) .
2 . Перший етап
Вчитель . Дібралися родини до міста Рівнянь і спочатку потрапили на вулицю з невеликими хатинками – вулицю Лінійних рівнянь . Щоб отримати перший шматочок папірусу треба розв’язати 4 лінійних рівняння .
( Від кожної родини запрошується по 2 родича . Вартість 1 рівняння – 1 «рівнялка» . Якщо є помилка , капітан команди – голова родини може виправити її , але безкоштовно . Щоб отримати шматочок папірусу треба обов’язково розв’язати всі рівняння ) .
Родина Х
Родина У
3 . Другий етап
Вчитель . Невеличка улиця Лінійних рівнянь привела родини на проспект Рівнянь . Як же тут багато рівнянь , що можна привести до лінійних ! Це і рівняння з дужками , і дробові рівняння . Запрошую по 5 родичів з кожної команди (по одному на кожне рівняння ) . у голови родини залишається право безкоштовної допомоги .
Родина Х
Родина У
4 . Третій етап
Вчитель . Увага ! З проспекту Рівнянь можна звернути на вулицю Квадратних рівнянь , але нам туди не треба , ця вулиця для учнів 8-го класу . А ми звертаємо на вулицю Діофантових рівнянь . Хто розв’яже задачу , отримає останній шматочок папірусу і 5 «рівнялок» .
Діофант Александрійський – видатний давньогрецький математик . У його книзі «Арифметика» вперше зустрічаються рівняння , розв’язки яких потрібно знайти у множині цілих чисел . Такі рівняння згодом одержали назву «діофантових рівнянь».
Діофант був настільки відомим математиком, що навіть епітафія на його могильному камені і та була написана у вигляді задачі.
Вона говорила: «Подорожанине! Під цим каменям спочиває порох Діофанта , що вмер у глибокі старості. Шосту частину довгого життя він був дитиною, дванадцять років – юнаком, сім років провів неодруженим . Через п’ять років після одруження в нього народився син , що прожив удвічі менше за батька . Через чотири роки після смерті сина заснув вічним сном і сам Діофант , оплакуваний своїми близькими . Скажи, якщо вмієш рахувати , скільки років прожив Діофант ?»
5 . Підбиття підсумків гри та визначення родини – переможця
Вчитель . Яка ж родина першою попала на площу Модулів та одержала перемогу у спорі ?
Хто заробив найбільшу кількість рівняло ?
Хто зміг прочитати свій папірус ?
Підрахуємо кількість «рівняло» родин Х та У і виявимо переможця цієї гри .