Тема: Подорож картою України
Мета: 1. Продовжити формувати уявлення учнів про географічне розміщення
України, її кордони.
Ознайомити з найбільшими містами України, історією виникнення назв, горами, водоймами країни.
2. Розвивати інтерес до історичного минулого нашого краю, його сьогодення. Розвивати мислення, пам`ять, увагу; поширювати кругозір.
3. Виховувати почуття любові до своєї Батьківщини. Формувати вміння працювати з науковою літературою; формувати дружні стосунки в колективі, вміння співпрацювати в групах.
Форма організації класу: кооперативні малі групи.
Обладнання: фізична, адміністративна та контурні карти України, ілюстрації пам`яток культури України, роздатковий матеріал для роботи в групах, картки для самооцінки знань учнів за рівнями, магнітофон, аудіозапис «Мелодії природи», маркери, фотографії класу з краєвидом місць, які відвідали, довідники.
І. Організація класу.
Дзвоник вже сигнал нам дав. Працювати час настав. Тож і ти часу не гай,
Працювати помагай!
- Будемо один одному допомагати, щоб якомога більше вивчити на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Об`єднання дітей у групи.
- Подивіться на дошку. Що це? (Карта України)
- Сьогодні на уроці відправимось у подорож по Україні.
- Купуйте білети. (Діти беруть картки зі словами)
Літак: небо, льотчик, стюардеса, аеропорт, аеродром, пасажирський літак.
Поїзд: залізнична станція, вагон, машиніст, провідниця, купе, симофор. Пароплав: річка, порт, причал, каюта, капітан, кок.
Автомобіль: автозаправка, водій, бензин, шосе, дорожні знаки, запасне колесо.
- Прочитайте слова. За значенням цих слів об`єднайтесь у групи.
2.Презентація груп.
- Перевірте, чи всі члени вашої групи прийняли правильне рішення.
- За якою ознакою ви об`єднались?
- Сьогодні на уроці будемо працювати в групах. А в групах існують правила. Назвіть їх.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
- Діти, в якому місті ми живемо?
- Як називають мешканців нашого міста (села, селища)?
- В якій державі ми живемо?
- Як називають жителів України?
- Чим є Україна для кожного з нас?
- Яке місто є столицею України?
- Яка легенда існує про походження назви міста Києва?
- У яких містах України бували з батьками?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Багато вже знаємо про рідну державу.
- Сьогодні на уроці будемо продовжувати вивчати свою Україну, її культурні пам`ятники, міста, історію.
- На уроці продовжимо вчитися працювати з картою України, навчимося позначати на карті кордон країни, міста.
- Наукові енциклопедії, довідники допоможуть розширити кругозір.
V. Робота над темою уроку.
1. Фронтальна робота.
- Які місця в рідному місті (селі, селищі) ми разом відвідали?
Мій рідний край, моя земля Велика-превелика.
Є в ній степи, ліси, поля, моря, і гори, й ріки.
Н.Забіла
- Український поет Максим Рильський сказав:
Рідну країну треба не тільки любити – її треба знати.
- Тож вирушаймо.
- Територія України є неподільною і недоторканою.
- Покажіть на карті кордони нашої держави, столицю, наше місто. - Обведіть на контурній карті кордон, позначте столицю, наше місто.
2. Робота в групах.
- Завдання групам: кожна група отримує маршрутний лист, який необхідно заповнити. Вам допоможуть карта України, довідники, ваші особисті знання. Виконавши завдання розподіліть обов`язки у групі, хто буде розповідати, хто показувати на карті.
1група.
Заповніть маршрутний лист |
Українські Карпати: 1. Найвища гора - _____________________________________________. 2. Її висота - __________________________________________________.
Кримські гори: 1. Найвища гора - ______________________________________________. 2. Її висота - ___________________________________________________. |
Зачитайте інформацію |
Цікаво знати. У Карпатах та у Кримських горах створені заповідники. Наприклад, Карпатський заповідник створено майже 40 років тому. У заповіднику мешкає до 70 видів звірів. 180 видів птахів і 50 видів прісноводних риб.
|
- Що ви знаєте ще цікавого про Карпати та Кримські гори? Повідомлення дітей.
2група.
Заповніть маршрутний лист |
Найбільші міста України: _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________.
|
Зачитайте інформацію |
Цікаво знати. Назву міста Житомир пов`язують з ім`ям одного з дружинників київських князів. Після загибелі князів Житомир залишив Київ і оселився із своїми воїнами в лісах. Там було збудовано місто. Названо його Житомиром.
|
- Про походження назв яких міст ви дізналися з додаткової літератури?
Повідомлення дітей
3група.
Заповніть маршрутний лист |
Ріки України: _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________.
Найбільша річка України______________________________. Впадає в __________________________ море.
|
Зачитайте інформацію |
Цікаво знати. Давньогрецька назва Дніпра – Борисфен. Дніпро тече по території Росії, Білорусії, України. У межах нашої держави довжина становить 981 кілометр.
|
- Що ви знаєте про Дніпро? Повідомлення дітей.
4група.
Заповніть маршрутний лист |
Населення України. В Україні проживають люди багатьох національностей: ____________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________.
|
Зачитайте інформацію |
Цікаво знати. Територія нашої держави поділена на 25 областей. Кількість мешканців України приблизно 41 мільйон. Третина населення України проживає в сільській місцевості, решта – у містах.
|
3.Перевірка роботи.
Фізкультхвилинка.
Облітав журавель Облітав журавель сто морів, сто земель.
Облітав, обходив, крила, ноги натрудив. Ми спитали журавля: «Де найкращая земля?» Журавель відповідає:
«Краще рідної немає!»
- Як ви розумієте відповідь журавля?
4. Робота над прислів`ям.
- Складіть прислів`я про Україну із слів, записаних на картках.
1.Без верби та калини нема України.
2.Козацькому роду нема переводу.
3.Жити –Вітчизні служити.
4.До свого роду хоч через воду.
- Дружно прочитайте утворені речення.
6. Самооцінювання. Створення спільного проекту
.
Ми малі, та всі ми друзі,
Ми – одна родина, А найбільша наша мати – Рідна Україна.
- Що стоїть за цим словом?
- Оцініть свою роботу. Виберіть квіточку, яка відповідає вашому рівню роботи на уроці. Наклейте її на карту України там, де б ви хотіли побувати. Діти виконують роботу.
VІ. Підсумок уроку.
- Про що дізналися на уроці?
- Що найбільше вразило?
- Що запам`яталося?
- В якому куточку України хотілося б побувати?
- Що виявилося важким?
V. Домашнє завдання.
- Творче завдання.
- Підготувати повідомлення (усно, кросворд, презентація тощо) про Україну напрямками уроку для більш глибшого вивчення теми.
НЕБО
|
ЛЬОТЧИК |
СТЮАРДЕСА
|
АЕРОПОРТ |
АЕРОДРОМ
|
ПАСАЖИРСЬКИЙ ЛІТАК |
ЗАЛІЗНИЧНА СТАНЦІЯ
|
ВАГОН |
МАШИНІСТ
|
ПРОВІДНИЦЯ |
КУПЕ
|
СИМОФОР |
РІЧКА
|
ПОРТ
|
ПРИЧАЛ
|
КАЮТА |
К А П І Т А Н
|
КОК |
АВТОЗАПРАВКА
|
ВОДІЙ |
БЕНЗИН
|
ШОСЕ |
ДОРОЖНІ ЗНАКИ
|
ЗАПАСНЕ КОЛЕСО
|
Л І Т А К
Заповнити маршрутний лист
|
Українські Карпати: 1.Найвища гора _____________________________________________. 2. Її висота __________________________________________________.
Кримські гори: 1. Найвища гора ______________________________________________. 2. Її висота - ______________________________________________.
|
Л І Т А К
Зачитайте інформацію
|
Цікаво знати. У Карпатах та у Кримських горах створені заповідники. Наприклад, Карпатський заповідник створено майже 40 років тому. У заповіднику мешкає до 70 видів звірів. 180 видів птахів і 50 видів прісноводних риб.
|
П О Ї З Д
Зачитайте інформацію
|
Цікаво знати. Назву міста Житомир пов`язують з ім`ям одного з дружинників київських князів. Після загибелі князів Житомир залишив Київ і оселився із своїми воїнами в лісах. Там було збудовано місто. Названо його Житомиром.
|
П О Ї З Д
Заповнити маршрутний лист
|
Найбільші міста України: ______________________________________________________ ______________________________________________________ ______________________________________________________ ______________________________________________________.
|
\
П А Р О П Л А В
Заповнити маршрутний лист
|
Ріки України: _____________________________________________________ _____________________________________________________ ____________________________________________________. Найбільша річка: _______________________________. Впадає в ___________________________ море.
|
П А Р О П Л А В
Зачитайте інформацію
|
Цікаво знати. Давньогрецька назва Дніпра – Борисфен. Дніпро тече по території Росії, Білорусії, України. У межах нашої держави довжина становить 981 кілометр.
|
А В Т О М О Б І Л Ь
Заповнити маршрутний лист
|
Населення України. В Україні проживають люди багатьох національностей: ____________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________.
|
А В Т О М О Б І Л Ь
Зачитайте інформацію
|
Цікаво знати. Територія нашої держави поділена на 25 областей. Кількість мешканців України приблизно 41 мільйон. Третина населення України проживає в сільській місцевості, решта – у містах.
|
Б е з
верби
\
та калини
нема
України.
Козацькому роду
нема
переводу.
Жити –
Вітчизні
служити.
До
свого роду
хоч
через воду.
Рідну країну треба
не тільки любити –
її
треба знати.
М. Рильський
ПАМ`ЯТКИ КУЛЬТУРИ
Подорож картою України
Моя земля красива, дивовижна і єдина.
Пароплав
Автомобіль
Літак
Поїзд