Урок - подорож містом» Теплота»
Тема: Теплові явища.
Мета: Узагальнити і систематизувати вивчене на основі розв’язування якісних і розрахункових задач; розвиток знань і умінь учнів, виховання наукових поглядів на явища, творчості, логічного мислення. Викликати цікавість до вивчення предмету.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення знань
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Привітання/ Бажаю доброго дня вам та нашим гостям. Рада вітати вас в кабінеті фізики.
2. Емоційне налаштування.
Сьогодні на уроці ми з вами проведемо подорож містом «Теплота». Надіюся, що це місто вам сподобається і ви пізнаєте усі його секрети
У подорожі головне вірні друзі, та гарний настрій. Тож посміхніться один одному і вперед до нових знань.
3. Оголошення теми і мети уроку.
Перед вами лежить символічний ключ, яким ми спробуємо відкрити ворота до міста «Теплоти.» Допоможе нам в цьому вміння розв’язувати задачі на знаходження кількості теплоти та питомої теплоємності речовини. Тому відкрийте робочі зошити запишіть число класна робота та тему уроку «Подорож містом «Теплота».
На своїх ключиках напишіть очікування від уроку:
-я хочу дізнатись ;
-я хочу навчитись;
- я хочу зрозуміти
Покладіть свій ключик у зошит а в кінці уроку подивимось, чи допоможе він вам відкрити браму в місто яке ми потрапимо.Прошу, уважно подивіться, які зупинки зустрічатимуться на нашому шляху: «Теоретична», «Кмітлива», «Практична», « Загадкова», «Енергетична
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Шановні учасники, як сказав Леонардо да Вінчі: “Наука –полководець, а практика – солдати”, то саме ви сьогодні маєте показати на практиці здобутті знання на уроках фізики.
Отож поїхали.Зупинка «Теоретична»
Дайте відповідь на питання. Хто швидше?
(Температура – це фізична величина, яка характеризує стан теплової рівноваги, системи тіл, термометр, ртутний і спиртовий, t)
(Внутрішня енергія – сума кінетичної енергії теплового руху частинок, із яких складається тіло, і потенціальної енергії їхньої взаємодії. Способи зміни внутрішньої енергії: виконання роботи( над тілом, самим тілом), теплопередача).
(Теплообмін –це процес зміни внутрішньої енергії тіла без виконання роботи. Види: теплопровідність, конвенція, випромінювання
(Теплопровідність – це вид теплопередачі який зумовлений хаотичним рухом і взаємодією частинок речовини й не супроводжується перенесенням цієї речовини. Одним з найкращих теплопровідників є метали, а найгіршим є гази.
(Кількістю теплоти – це ф.в. значення якої дорівнює енергії, яку тіло одержує або віддає в процесі теплопередачі.)
(Плавлення – це процес переходу речовини з твердого стану в рідкий. Температура плавлення – це температура за якої тверда кристалічна речовина плавиться, переходить у рідкий стан. Кристалізація – це процес переходу речовини з рідкого стану у твердий кристалічний .)
(Питома теплота плавлення – це фізична величина, що характеризує певну речовину й дорівнює кількості теплоти, яку необхідно передати твердій кристалічній речовині масою 1 кг, щоб за температури плавлення повністю перетворити її на рідину. Позначається ℷ, ℷ=Q/m, Дж/кг.)
Позначається…і обчислюється за формулою, одиниці в Сі.
(Питома теплоємність речовини – це фіз величина, що характеризує певну речовину й дорівнює кількості теплоти, яку необхідно передати цій речовині масою 1 кг, щоб нагріти її на 1 0 С. Позначається с, с=Q/mt? Дж/кг С)
(Конвенкція – це вид теплопередачі, який здійснюється шляхом перенесення теплоти потоками рідини або газу.)
(Випромінювання – це вид теплопередачі в ході якого енергія передається за допомогою променів.)
(Пароутворення- це процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний. Швидкість випаровування : 1.Температури, 2.Роду речовини, 3.Площі вільної поверхні, 4.Руху повітря.
Випаровування – це процес пароутворення з вільної поверхні. )
(Конденсація – процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий. Це згущення, ущільнення. Це водна пара, яка вдень накопичується в повітрі, а в ночі, охолоджуючись конденсується. Коли вологе повітря піднімається у вищі шари, то, охолоджуючись утворює хмари. Хмари складаються з дрібних краплинок води, що утворилися внаслідок конденсації водяної пари. Коли вологе повітря охолоджується поблизу поверхні Землі утворюється туман. Оскільки процес конденсації супроводжується виділенням енергії, то утворення туману затримує зниження температури повітря.
Позначення… і обчислюється за формулою. Одиниці в Сі.
(Питома теплоємність речовини – фіз. величина, що характерезує певну величину й дорівнює кількості теплоти, необхідна передати рідині масою 1 кг, щоб за незмінної температури перетворити її на пару. Позначають r і обчислюють за ф-ю: r =Q/ m. Одиницею є Дж.)
- Молодці! Їдемо дальше. Наступна зупинка : «Кмітлива»
Завдання:
(Тому що вода в радіаторі може замерзнути і розірвати трубки, адже під час замерзання вода розширюється).
Наступна зупинка «Практична»
Кожен учень відриває пелюстку ромашки, яка йому подобається. На зворотній стороні пелюстки знаходиться умова задачі, яку повинні розв’язати учні. Після розв’язання задачі учень разом із “пелюсткою” здає її вчителю.
Завдання:
Діти, ви молодці! Всі добре справилися з своїми завданнями.
Наступна зупинка: «Загадкова»
Перед вами список імен відомих вчених фізиків та астрономів. А чи знаєте ви їх прізвища?
1. Галілео (Галілей)
2. Ісаак (Ньютон)
3. Георг Сімон (Ом)
4. Юрій (Кондратюк)
5. Майкл (Фарадей)
6. Альберт (Ейнштейн)
7. Іван (Пулюй)
8. Борис Євгенович (Патон)
9. Сергій (Корольов)
Діти,а зараз поясніть «Теплові» прислів’я та приказки?
Завершуємо нашу подорож на зупинці «Енергетичній»
Прошу зачитайте свої повідомлення на тему: «Енергозберігаючі технології»
Енергнозберігаючі технології здатні звести до мінімуму непотрібні втрати енергії, що сьогодні є одним з пріоритетних напрямків не тільки на державному рівні, а й на рівні кожної окремо взятої родини. Це пов'язано з дефіцитом основних енергоресурсів і з глобальними екологічними проблемами.
Впровадження енергозберігаючих на побутовому рівні, є одним з важливих кроків у вирішенні багатьох екологічних проблем - зміни клімату, забруднення атмосфери, виснаження копалин ресурсів та інші.
Економія енергії - це ефективне використання енергоресурсів за рахунок застосування інноваційних рішень.
Основні напрями і способи енергозбереження є:
- Економія електричної енергії (освітлення, електропривод, електрообігрів та електроплити, холодильні установки та кондиціонери, споживання побутових і промислових пристроїв, зниження втрат в електромережі);
- Економія тепла (зниження тепловтрат, підвищення ефективності систем теплопостачання);
- Економія води (водозабір, споживання у побуті та на виробництві, зниження втрат і підвищення ефективності систем водопостачання);
- Економія газу (споживання в побуті та на виробництві, зниження втрат і підвищення ефективності систем газопостачання);
- Економія палива (зниження споживання в двигунах внутрішнього згоряння.
Які способи енергозбереження?
1.Економія електричної енергії.
2. Економія тепла.
3. Економія води.
4. Економія газу.
5. Економія палива.
Економія електричної енергії
Економія тепла
Заходи по зниженню втрат тепла та підвищенню ефективності :
Економія води
Економія газу
Економія палива
Енергозберігаючі технології
Діти, як ви зрозуміли, цікавість до інформації по енергозберігаючих технологіях і заходах наростає. Це не дивно, адже від їх впровадження і застосування залежить більш ефективне використання паливно-енергетичних ресурсів та суттєве зниження грошових витрат, збереження здоров’я, довкілля.
Подорожуючи по Країні Теплота ми побували у різних містах,на різних зупинках де зустрічалися з різними процесами: нагрівання, охолодження, випаровування, кипіння, конденсація, кристалізація, а також зустрічали різні види машин як вони працюють і з чого складаються.
Діти, давайте з’ясуємо чи ваші реальні відповіді співпали з очікуваними результатами.
Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
Шановні учасники!
Як сказав П’єр Лаплас: “Те, що ми знаємо, - обмежене, а те, чого не знаємо, - безмежне.” То ж пірнайте в цю безмежність і збагачуйтеся знаннями!