Урок-подорож "Пам'ятки козацької доби".

Про матеріал
Урок – цікавинка, урок – подорож з елементами гри. На ньому учні дізнаються як виникло козацтво, які його звичаї та традиції. Це урок- мандрівка у далеке – далеке минуле, до предків, у гості у славне козацтво, у Запорізьку Січ. Учні дізнаються про Національно – визвольну війну та Б.Хмельницького і його роль у житті держави Гетьманщини.
Перегляд файлу

Тема уроку:     Пам’ятки козацької доби

Мета:  сформувати в учнів уявлення про козацьку добу в історії України; створити умови для розуміння, які історичні джерела розповідають про козацьку добу; визначати особливості козацтва; розглянути життя козаків та їх ватажків; охарактеризувати Національно – визвольну війну українського народу; пояснити значення козацтва для відбудову української держави, висловлювати власну думку щодо ролі лідера в історії.

Компетентності: особистісна, комунікативна, пізнавальна.

Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, стінна карта.

Основні поняття: козак, Січ, гетьман, чайка, табір, епоха морських походів, Національно-визвольна війна
Основні дати: 1489- перша згадка про козаків, 1556 - заснування Січі, 1616 - взяття фортеці Кафа, головний ринок рабів, 1648 - початок Національно-визвольної війни.

Тип уроку: Урок-подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Гра – подорож                                                  

     Вчитель: Дорогі діти, урок у нас сьогодні незвичайний. Урок – цікавинка, урок – подорож. Адже на ньому ми дізнаємось як виникло козацтво, які його звичаї та традиції. А помандруємо ми з вами у далеке – далеке минуле, до наших предків, у гості до славного козацтва, у Запорізьку Січ.

     Але для того щоб ми з вами змогли потрапити до них в гості, ми повинні пройти нелегкий шлях, які підготували для нас карта- подорож. А також записати в зошитах тему нашого уроку – подорожі. А тема в нас така „Пам’ятки козацької доби».

Розкинувся степ широкий               

Наліво й направо

Дізнаємось ми сьогодні                           

Про козацьку славу.

Перша зупинка Виникнення козацтва

Після моєї розповіді вас чекають   цікаві  питання, на які ви повинні дати відповідь. І тільки тоді, ми продовжимо нашу подорож. Отож слухаємо уважно!

Так от, слухайте діти.

це було. Споконвіку жив на своїй землі наш народ, сіяв хліб, боронив Україну від ворогів, будував міста, мандрував світами. Але настали для України лихі часи. Напали вороги, вони грабували міста і села, забирали в неволю малих і старих. Тяжко стало жити українцям. Селяни працювали на панській землі; зовсім позбавленні волі. Пан міг селянина убити. Та не всі терпіли такі знущання. Сміливі втікали в безлюдні степи і там поселялись. Займались вони полюванням, рибальством. А щоб захистити себе від ворогів, брали до рук зброю. І ось цих вільних незалежних людей називали козаками. А найсміливіші йшли аж за дніпровські пороги, на Запоріжжя і називали їх козаками - запорожцями.І ось ,ми з вами, і підійшли до 

Розповідь вчителя про виникнення козацтва     

  Словник уроку

Вчитель.Що спонукало людей, залишати свої домівки і йти в козацтво?

Учень: український народ змушений був боронити себе від панів і від жорстоких нападників. Вони мріяли бути вільними і незалежними, саме тому вони залишали свої рідні домівки і йшли в козаки.

Вчитель. Як називали вільних незалежних людей?

Учень: вільних незалежних людей називали козаками.

Вчитель. Кого називають козаками – запорожцями?

Учень: козаками – запорожцями називають козаків, які йшли за Дніпровські пороги, на Запоріжжя, де згодом була побудована фортеця.

Розвязати хронологічну задачу слайд 11,12.

Робота з картою .Вчитель. Давайте зараз розглянемо  карту.

   Саме тут, розкинулось славне Запоріжжя і один із дніпровських островів Хортиця. Безмежний степ у високих травах, ревіння дніпровських порогів – ось те місце, де знаходиться цвіт козацтва , де зародилася Запорізька Січ. Вам напевно цікаво, чому козаки називали свою фортецю, Запорізька Січ? А тому, що знаходилась вона за дніпровськими порогами. За порогами - Запорізька. А Січ, походить від слова „сікти”. Саме так, адже все укріплення і огорожі були із січеного дерева.

 Вас зацікавить чому саме тут поселялися козаки?

Та це тому, що саме сюди, ворогам було важко добратися через пороги. А ще, це була дуже родюча земля, де збиралися високі врожаї. В цей чудовий, гарний край, і зліталися всі пташки, які своїм співом зачаровували всіх.

 В такому прекрасному краю, в 1556 р гетьманом Дмитром Вишневецьким і була побудована - Запорізька Січ. Дмитро Вишневецький був мужнім сином українського народу, який за покликом свого серця збирав козаків, а потім вів їх у переможні бої проти ворогів, довівши всьому світові що козацтво – це є грізна сила

А зараз давайте попрацюємо з документом. зачитаємо уривок з  довідаємось про обставини лицарської смерті Дмитра Вишневецького (учні читають уривок).

Вчитель. Ось ми з вами і довідалися якою жахливою була смерть першого українського гетьмана Дмитра Вишневецького.

    Ось так човнами - чайками ми доплили до нашої другої зупинки „Запорізька Січ”. А що підготувала вона нам, ми з вами зараз довідаємось  .

Вчитель    Цього разу ви повинні виконати тести, щоб дістатися до наступної зупинки. Вибравши правильну відповідь.

Отже Питання перше. На якому острові була побудована Запорізька Січ?

а) острів Хортиця; б) острів Тузила;

Питання друге. В якому році було побудовано Запорізьку Січ?

а) 1556 р. ; б) 1656 р.

Питання третє. Хто побудував Запорізьку Січ?

а) гетьман П. Скоропадський; б) гетьман Д. Вишневецький.

Питання четверте. Чому Січ називали Запорізькою?

а) тому що вона була за порогами Запорізька. б) тому що вона була запорошена.

Вчитель. Ну що ж, подорож наша на цьому не закінчується, і наступна наша зупинка №3 „Козацькі  клейноди”. Слайд 16

А поведе нас далі козацькими стежками козак Мамай. Він нам надіслав  листа в якому розповідає про козацькі звичаї і  клейноди.

                                                  Лист від козака Мамая

     Жили козаки на Запорізькій Січі в куренях. Курені були побудовані з дерева, стіни були обмазані з середини глиною. Вікна були з виченної шкіри. Курінь був просторий, тут могло жити до 500 чоловік. По середині куреня було вогнище для тепла, або для того щоб варити їсти. Готували їжу в залізних казанах . Любимою стравою козаків був куліш. А розпізнавали козаків із-за їх довгих вусів, а на голові у них був куліш. А розпізнавали козаків із-за їх довгих вусів, а на голові у них був чуб, який називали оселедцем. Запорожці брили голову і залишали лише чуприну над чолом, яку називали оселедцем. Одяг у козаків був такий: біла сорочка, широкі шаровари і пояс, червоні чоботи, жупан і шапка – бурка. У кожного козака була люлька.

    Зброї у них було багато, і різна, але основна – це рушниця і шабля. Вони дуже любили коней, ростили їх змалку називали їх – вірними братами. Головними. Головними на Січі були гетьман, кошовий отаман. Символом гетьманської влади була булава і печатка Запорізького війська. Булава, печатка, і бунчук називали козацькими клейнодами. Ось зразки знаходяться перед вами. Також до них входили і пернач, корогва – прапор, литаври.

Вчитель. Ну що ж зовсім близько у нас знаходиться наступна зупинка № 5. яка має назву „Гетьманщина» Цікаво, а які завдання приготувала нам вона?

Розповідь про Національно – визвольну війну та Б.Хмельницького.

До 1569 року майже всі землі України опинилися під владою Польщі. Король Польщі всіляко прагнув обмежити права козаків, гнобив церкви, освіту, українську мову. Це не могло не викликати обурення і протестів. Один за одним почали спалахувати антипольські повстання козаків. У 1648 році почалося наймасштабніше повстання, яке швидко перетворилося у всенародну війну, яка тривала десять років. Історики називають цю війну Національно-визвольну. Очолив її Богдан Хмельницький. Майбутній гетьман отримав чудову освіту: володів українською, польською, латинською, турецькою та татарською мовами. Уже 1620 р боровся проти турків. Брав участь в козацьких повстаннях.

Навесні 1648 р Б. Хмельницький здобув перші дві блискучі перемоги над польським військом в битвах на Жовтих Водах і під Корсунем. А далі була битва під Пилявцями, Зборів, Батіг. І на 1654 р частина українських земель була звільнена з-під польської влади.

На звільнених землях вводилися козацькі порядки, що означало утвердження Української козацької держави. Називалося це держава Військом Запорозьким.

Територія Війська Запорозького поділялася на полки і сотні, якими керували полковники і сотники. Центрами полків і сотень ставали великі міста і містечка. Територія держави охоплювала землі Чернігівщини, Полтавщини, Київщини і Східного Поділля. Столицею козацької держави за часів Хмельницького було місто ЧИГИРИН.

Верховна влада в ньому належала гетьману, проте найважливіші постанови виносили на загальну військову раду. Керувати справами гетьману допомагала генеральна старшина: писар, обозний, двоє осавулів, двоє суддів.

Проіснувало козацька держава більше 100 років. У 1760 р російські царі козацькі полки перетворили на полиці російської армії. У 1775 р була знищена Запорізька Січ.

 

Вчитель. А тепер  ми з вами  наблизились до четвертої зупинки «Звитяги і побут козаків».

Робота з документом. Коментоване читання тексту.

Давайте і цю зупинку подолаємо і підемо далі: а тут на нас також чекає ряд цікавих питань.

Де проживали козаки на Січі?  Чим займалися?

Учень.Проживали козаки в великих куренях, тут могли жити до 500 чоловік.

Вчитель. Хто розкаже що таке курінь?

Учень. Курінь будували з дерева, а з середини стіни були обмащені глиною. Курінь був просторим, і в нім могли жити до 500 осіб.

Вчитель. Де готували їжу козаки?

Учень.Козакам їжу готували в великих казанах.

Вчитель. По чому саме розпізнавали козаків, чим вони були схожі один на одного?

Учень.Всі козаки були схожі між собою. Вони носили довгі вуса, і на бритій голові залишали чуб, який називали оселедцем.

Вчитель. Хто ж міг стати козаком?

Учень. Козаком міг стати той, хто був мужній і сміливий, хотів жити вільно і мріяв здобути славу.

Вчитель.Яких правил дотримувалися козаки?

Вчитель. Що саме було основною зброєю у козаків?

Учень. Зброя у козаків була різна, але основною була шабля і рушниця.

Вчитель. Хто був у козаків „вірним братом”

Учень.Вірними братами у козаків були коні, яких вони дуже любили.

Вчитель. Хто скаже, який одяг був у козаків?

Учень.Біла сорочка,широкі червоні шаравари,чоботи,жупан,шапка- бурка.

Вправа «Одягни козака» слайд 22

Згадайте, які пісні, вірші думи та легенди ви знаєте про козаків.

Учень. Хоч веселі козаки та сильні, але часто сумували і за родиною і за товаришами, що не повернулися з походу.

Учень.Багато сумних пісень і про коня, і про неньку, і про рідний край. Це і „Виряджала мати сина у дорогу” „Ой коню мій коню”, та багото інших.

Звучить пісня «Ой на горі тай женці жнуть».

 Пісні, які складали козаки несли до людей кобзарі.

Учень. Образ козака змальовували в легендах, казках, оповіданнях. Наприклад казка „Котигорошко” – це образ сміливого козака, „Козак Мамалига”, „Про Марусю козацьку дочку” та багато інших. Є ще легенди про козаків. Це козацькі торги, „Довголіття запорожців” та ін.

Учень.. А я знаю мультфільми: „Як козаки у футбол грали”, „Як козаки кашу варили”.

Вчитель. Молодці гарно впоралися із завданням 5-зупинки.

Подолали ми з вами нелегкий шлях і опинилися на останній зупинці № 6 „Козацька вікторина” . Перевіримо як ви запам'ятали матеріал з яким ознайомилися на уроці.

1.     Хто такі козаки?

2.     Чим займалися козаки?

3.     Хто ж міг стати козаком?

4.     Де готували їжу козаки?

5.     Хто очолював козацьке військо?

6.     Що таке козацькі клейноди?

7.     Як називався козацький корабель?

8.     Де була заснована перша Запорізька Січ?

9.     Хто її заснував?

10.  Який одяг був у козаків?

11. Що  було основною зброєю у козаків?

12. Хто був у козаків „вірним братом”

   Вчитель. Ну що ж, наша подорож завершена. Ви сьогодні всі старалися, трудилася, гарно відповідали на запитання, які виникли під час подорожі.

ІІІ. Підсумок уроку. Оцінки .

ІV. Домашнє завдання. Читати й переповідати текст підручника,написати есе

«Що я хотів би запозичити для себе з рис характеру справжніх козаків.»

Намалювати малюнок «Українский  козак».

 

docx
Додано
13 березня 2020
Переглядів
1189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку