Вибір такої форми проведення уроку залежить, перш за все, від змісту матеріалу, що вивчається. Зовні це виглядає як подорож, скажімо, поїзда із зупинками. Кожна зупинка має свою назву і призначення. На кожній з них учні розглядають окремий блок навчального матеріалу, а потім все зв 'язують в систему, роблять узагальнення і висновки.
Тема: «Покритонасінні ( Квіткові)»
Навчальна мета: сформувати знання про покритонасінні рослини, вказати на їх основні ознаки, значення у природі та житті людини.
Виховна мета: формувати науковий світогляд учнів розширюючи знання про особливості будови покритонасінних; розширити знання про практичне використання людиною покритонасінних.
Розвивальна мета: розвивати в учнів стійкий пізнавальний інтерес до вивчення біології, розвивати уміння порівнювати, аналізувати, робити обґрунтовані висновки, розвивати пізнавальну і творчу активність у вирішенні проблемних ситуацій.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття і терміни: покритонасінні, сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда); наочні (демонстрація, спостереження); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій);
Обладнання: підручник, зображення рослин на таблицях (пшениця, жито, кукурудза, соняшник квасоля, горох, картопля, помідор, стручковий перець, ромашка лікарська, дурман, блекота чорна, пижмо звичайне, кульбаба, деревій, звичайна, жоржина, айстра, троянда); телевізор
Хід уроку
Вибір такої форми проведення уроку залежить, перш за все, від змісту матеріалу, що вивчається. Зовні це виглядає як подорож, скажімо, поїзда із зупинками. Кожна зупинка має свою назву і призначення. На кожній з них учні розглядають окремий блок навчального матеріалу, а потім все зв 'язують в систему, роблять узагальнення і висновки.
І. Організація класу. Привітання
І1. Актуалізація опорних знань
Метод «Асоціативний кущ»
Назвати терміни, поняття, які пов’язані з квіткою і кожне поняття повинно починатися на літери зі слова «квітка».
К - квітколоже
В - волоть
І- інтегумент
Т- тичинка
К- квітконіжка
А- автохорія
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь вчителя
Разнообразен и прекрасен мир растений
Мхи, водоросли, папоротники, плауны,
И семенные: сосны, туя, ели
Но властелины царства не они.
Проблемне питання.
Чому покританасінні панують на планеті?
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
ІV.І. Вступні вправи
Розповідь учителя
Уявімо собі, що ми подорожуємо поїздом по країні Корисні Рослини. Поїзд робитиме зупинки, на кожній з яких ви будете дізнаватись про різні рослини відділу Покритонасінні, які людина використовує в їжу, для виготовлення одягу, різноманітних речовин або як лікарські та декоративні . Поїхали!
План подорожі
Зупинка «Пануючі рослини»
Зупинка "Квітуча поляна "
Зупинка "Смачна".
Зупинка "Швидка допомога".
Зупинка "Гарна".
1. Зупинка «Пануючі рослини».
Робота з підручником. Робота в групах.
Завдання: прочитати §43. Назвати особливості:
1 група – кореня покритонасінних
2 група – листка покритонасінних
3 група – стебла покритонасінних
4 група – квітки покритонасінних
Кожна група отримує гербарний зразок покритонасінної рослини і визначає до якого класу вона належить.
2. Зупинка "Квітуча поляна "
Уявіть, що перед вами казкова квітуча поляна, на якій дуже багато різноманітних рослин, які у природі ніколи разом не зустрічаються. Вам треба розподілити всі ці рослини на три групи:
А. Їстівні
Б. Кормові
В. Бур’яни
1. Вівсюг. 2. Рис. 3. Кукурудза. 4. Тимофіївка.5 Горох. 6. Цукрова тростина. 7. Просо. 8. Пирій. 9. Жито. 10. Лисохвіст. 11. Баклажан. 12. Бамбук. 13. Арахіс.
Клас поділяється на три групи і відповідно кожна група визначає належність своїх рослин.
Відповіді: А. 2, 3, 5, 7, 9, 11, 13
Б. 4, 6, 10, 12
В. 1, 8
ІV.ІІ. Пробні та тренувальні вправи
3. Зупинка « Смачна»
На цій зупинці ви дізнаєтеся про сільськогосподарські рослини відділу Покритонасінні.
Повідомлення учнів
1. Пшениця — охоплює близько 20 видів, що ростуть у дикому стані па Закавказзі, в Африці (Ефіопія), Малій Азії, на Близькому Сході. Рослини однорічні (ярі й озимі), колоски три -, семиквіткові, в яких плодоносними є тільки нижні перша-третя квітки. Стрижень колоса в культурних голозерних видів міцний, у плівчастих — ламкий. Зернівка за консистенцією може бути борошнистою або склоподібною, за забарвленням — жовтою, білою, червоною або фіолетовою. На відміну від зернівок багатьох інших злаків, зернівка пшениці характеризується високим вмістом клейковини (комплексу білкових речовин), що забезпечує високу хлібопекарську якість пшеничного борошна. Із зерна пшениці, крім борошна, виготовляють крупи, крохмаль, спирт тощо. Найважливіше значення для харчування майже половини населення земної кулі мають два види пшениці: пшениця м'яка і пшениця тверда, причому перша займає майже 90% загальної площі посівів пшениць на Землі, її вирощують повсюди, де тільки дозволяє клімат.
Селекціонерами виведено близько 300 сортів пшениці.
2. Кукурудза, або маїс — однорічний культурний злак родом з Америки; у дикому стані нині невідомий. Рослина однодомна з роздільностатевими квітками і суцвіттями. Тичинкові волоски двоквіткові, у верхівкових волотеподібних суцвіттях; маточкові — у циліндричних початках, які виростають у пазухах листків, укриті листковими обгортками. Запилення перехресне (вітром). Кукурудза — цінна кормова, харчова і технічна культура. Із зелених рослин кукурудзи роблять силос для худоби, із зерен виготовляють кукурудзяну олію, яка є цінним дієтичним продуктом, крохмаль, спирт, крупу. Молоді качани у вареному вигляді вживають у їжу. Зі спеціальних сортів роблять попкорн.
3. Капуста — рід, до якого входять дикорослі види і культурні форми капусти, деякі коренеплоди (ріпа, бруква тощо); олійні та пряні культури (рапс, гірчиця та ін.). Дикоросла капуста поширена на узбережжі Середземного моря і є багаторічником. її численні культурні сорти та форми є переважно дворічними і належать до виду капуста городня. Її вживають здебільшого в квашеному вигляді, а також варену, смажену та сиру.
4. Картопля походить з Південної Америки (Чилі). В Європу вона потрапила наприкінці XVI ст., в Росію — на початку XVIII ст. Нині існує понад 1000 сортів картоплі. Бульби картоплі бувають різними за формою, величиною, забарвленням (білі, червоні, фіолетові), строками достигання; вони містять від 14 до 24% крохмалю, близько 2% сирого протеїну тощо. Всі сорти картоплі поділяють переважно на три групи: харчові (столові), кормові та технічні, що йдуть на виготовлення спирту, крохмалю.
5. Помідор їстівний походить з Південної Америки; його вирощують як однорічну рослину, стебла вкриті залозистими волосками; плоди червоні або жовті; споживають як у свіжому, так і переробленому вигляді.
Стручковий перець походить, як припускають, з Мексики; ягода з м'ясистим, але не дуже соковитим оплоднем. Містить багато вітамінів та мікроелементів.
6. Соняшник налічує близько 100 видів, поширених у Північній і Південній Америці. Здебільшого високі однорічні або багаторічні рослини з жовтими або ліловими квітками, зібраними у великі кошики, серединні квітки трубчасті, крайові — несправжньоязичкові. У культурі найбільше поширений соняшник однорічний, родом з Мексики, де його вирощували ще до відкриття Америки. В Європу завезений на початку XVI ст. (перші рослини було висіяно в 1510 р. у Мадридському ботанічному саду), в Росію — у XVIII ст. Нині соняшник — цінна просапна олійна культура в Україні, Росії, на Північному Кавказі.
7. Квасоля — великий тропічний рід, який налічує близько 150 видів переважно однорічних рослин з прямим або витким стеблом. Найкращими вважаються білонасінні сорти.
8. Горох посівний — давня цінна однорічна культурна рослина, відома майже з часів кам'яного віку. Стебло кволе, розпростерте, чіпке (причіплюється за допомогою листкових вусиків); Відомо багато сортів гороху, котрі різняться між собою висотою стебла, часом достигання, господарським призначенням (овочеві, кормові, зернові) тощо. Зернові сорти використовують переважно в їжу
Розповідь вчителя
4.Зупинка "Швидка допомога"
На цій зупинці ми дізнаємося про рослини, які використовуються для лікування.
Метод «Критичне читання тексту в парах».
Завдання: Прочитати матеріал про лікарські рослини. Вибрати одну рослину, довести, що вона дуже корисна з точки зору медицини.
Ромашка лікарська — однорічна рослина родини Айстрові — дуже запашна цінна лікарська рослина, відома з глибокої давнини. Препарати з ромашки вживають при захворюваннях травної і видільної систем, печінки; як зовнішній засіб — сприяє загоєнню ран, відваром з неї полощуть горло, лікують вугрі. Якщо регулярно полоскати відваром з ромашки волосся після миття, то воно помітно світлішає.
Пижмо звичайне росте по всій Україні на узліссях і сухих схилах. Важлива лікарська і пряно-ароматична рослина, порошок її використовують як інсектицидний засіб. Відваром цієї рослини лікують хвороби шлунка, кишечника і підшлункової залози, має жовчогінну дію. Але найвідоміше використання пижма — як протиглисного засобу. Зовнішньо відваром лікують гнійні рани, виразки, синці, подагру та ревматизм.
Деревій налічує близько 100 видів, з яких в Україні є 20. Квітки білі, жовті або рожеві. По схилах, на узліссях і луках по всій Україні росте деревій звичайний. Його листя найчастіше використовують для зупинення різних видів кровотеч: легеневих, кишкових, з носа, ясен та інших. Настій трави поліпшує апетит і травлення. Деревій регулює обмін речовин, позитивно впливає на нервову систему.
Кульбаба — досить поширена майже по всій земній кулі.. В Україні росте 13 видів кульбаби. Найбільш поширена кульбаба лікарська, яка росте на луках, забур'янених місцях, у садах, поблизу житла по всій Україні. Цінна лікарська рослина. У науковій медицині кульбабу застосовують як засіб, що підвищує апетит і поліпшує травлення. В їжу вживають молоде листя кульбаби у вигляді салатів як засіб, при недокрів’ї, та від загальної слабкості.
Вчитель
5.Зупинка "Гарна"
А на цій зупинці ми вивчимо декоративні рослини.
Розповідь вчителя, демонстрація фото декоративних рослин.
Жоржина налічує близько 15 видів; родом з Мексики, багаторічники, з потовщеними бічними бульбоподібними або шишкоподібними коренями;. Жоржини повсюдно вирощують в квітниках, газонах, рабатках.
Айстра належить до родини Складноцвіті — багаторічні рослини з кошиками, зібраними здебільшого у волоті. У декоративному садівництві більш поширені численні сорти однорічних садових, або китайських, айстр.
А зараз послухайте легенду
У давні часи, коли світом правили боги, дві чарівні красуні, Діана і Розас , одночасно закохалися у бога кохання Амура. амур віддав перевагу чарівній і скромній Розас . Діана у гніві вирішила погубити свою щасливу суперницю. Вона піднесла Розас на знак примирення келих з отруєним вином. Дізнавшись про смерть коханої, Амур полетів до її могили. Він побачив там білу троянду, що самотньо росла. Від туги Амур проткнув своє серце ножем, і краплі крові, що впали на троянду, зафарбували її в червоний колір. Троянду вважають королевою квітів.
Троянди мають велике значення в декоративному садівництві. Квітка троянди неперевершена за своєю красою і ніжним ароматом.
6.Зупинка «Небезпечна»
На цій зупинці ви ознайомитися з отруйними рослинами .
Повідомлення учнів
1. Дурман звичайний — однорічний бур'ян з поодинокими білими лійкоподібними квітками з довгою трубочкою. Плід —шипувата коробочка. Бур'ян, росте поблизу житла по всій Україні. Всі частини рослини містять алкалоїди. Як лікарська і отруйна рослина відомий з давнини. У тропіках і субтропіках відомо до 25 видів дурману, з них деякі деревоподібні; майже всі вони містять різні алкалоїди, деякі культивуються як лікарські рослини. Препарати дурману застосовують при бронхіальній астмі, бронхітах, судомному кашлі.
2. Блекота чорна — однорічний або дворічний бур'ян, квітки брудно-жовті з фіолетовими жилками; коробочка здута, відкривається кришечкою. Росте па засмічених місцях і поблизу житла майже по всій Північній півкулі. Рослина отруйна, всі частини її містять алкалоїд. Листя блекоти використовують як зовнішнє болезаспокійливе. Препарати блекоти застосовують як протиспазматичний, болетамувальний і заспокійливий засіб при захворюваннях шлунково-кишкового тракту.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Учні виконують завдання на вибір.
Заповніть пропуски у таблиці, використовуючи форзац підручника (11 балів)
Практичне значення |
Родини |
||||
Розові |
Бобові |
Пасльонові |
Айстрові |
Злакові |
|
Декоративні |
|
Левкой |
|
|
|
Олійні |
Обліпиха |
|
|
Соняшник |
Кукурудза |
Технічні |
|
|
Тютюн |
|
|
Овочеві |
|
|
|
|
|
Лікарські |
|
|
|
|
|
Відповіді:
Практичне значення |
Родини |
||||
Розові |
Бобові |
Пасльонові |
Айстрові |
Злакові |
|
Декоративні |
Троянда |
Левкой |
Петунія |
Айстра |
|
Олійні |
Обліпиха |
Арахіс |
|
Соняшник |
Кукурудза |
Технічні |
Троянда |
Люцерна |
Тютюн |
Соняшник |
Бамбук |
Овочеві |
|
Квасоля |
Картопля |
|
|
Лікарські |
Шипшина |
Солодка |
Дурман |
Календула |
|
Заповніть таблицю ( 8 балів)
Сільськогосподарські |
Лікарські |
Декоративні |
Отруйні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді:
Сільськогосподарські |
Лікарські |
Декоративні |
Отруйні |
Пшениця |
Кульбаба |
Айстра |
Блекота |
Картопля
|
Ромашка |
Жоржина |
Дурман |
Томат
|
Деревій |
Троянда |
Вовчі ягоди |
VІ. Підбиття підсумків уроку
Відповідь учнів на проблемне питання, поставлене на на початку уроку.
Вчитель виставляє бали за урок, коментуючи їх.
VІІ. Домашнє завдання .
Загальне домашнє завдання : вивчити параграф, відповісти на питання в кінці параграфа.
Достатній рівень: скласти 10 тестових завдань за новою темою.
Творче завдання: скласти сінквейн за темою « Використання покритонасінних рослин»