Урок "Подорож Скруджа різдвяної ночі. Причини деградації особистості Скруджа"

Про матеріал
Матеріал уроку є доповненням до презентації "Подорож Скруджа різдвяної ночі. Причини деградації особистості Скруджа"
Перегляд файлу

Подорож Скруджа різдвяної ночі. Причини деградації особистості Скруджа

6 клас

 

І. Мотиваційно-організаційний момент

1. Слово вчителя

Ніч напередодні Різдва… Всього три слова, здавалося б, не так вже й багато може уміститися в них. Але для головного героя «Різдвяної пісні у прозі» Ебінезера Скруджа ця ніч стала особливою. За різдвяну ніч Скрудж тричі здійснював подорож у часі та просторі, не один, а з духами.Відео1Завдяки таланту письменника Чарльза Діккенса ми сьогодні теж спробуємо здійснити незвичну, чарівну різдвяну подорож разом із Скруджем. Запишемо тему уроку у зошити.Слайд№1

До будь-якої подорожі треба готуватися ретельно. Ви теж готувалися, виконуючи домашнє завдання. Але перш, ніж ми вирушимо у подорож, згадаємо, який він, наш попутник Скрудж.

2. Складання асоціативного ряду

С – самотній, скупий

К - користолюбний

Р – різкий, роздратований можливий варіант

У -упертий

Д – дратівливий, дріб’язковий

Ж – жадібний, жорстокий

Записати у зошити

Такий він, наш попутник Скрудж. Чи можемо ми його порівняти зі схемою-ілюстрацією? Але звернімося до нашого епіграфа. Другий шанс дається Скруджеві, чи використав він його? Це ми і з’ясуємо під час нашої подорожі.

 

ІІ.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Культурознавча хвилинка

Розпочинаємо нашу різдвяну подорож у часі. Новий рік, Різдво – особливі свята. Ми чекаємо на них щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продаються блискучі іграшки, а в наших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюються запашні свічки,   всім – і дорослим, і дітям – здається, що зараз трапиться диво…Давайте затримаємося ще на хвилинку на Україні, адже незабаром ми теж будемо святкувати  Різдво, Новий рік. Що ж цікавого відбувається у нас? Слайд №2,3А в Англії? Повідомлення учнів.

1) Різдво в Україні та ін­ших слов'янських країнах зустрічають  хто з веселими пригодами, з чортами та відьмами, як у повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», хто з кутею пошановує хрещення батьків («Збентежена ве­черя» О. Пчілки), а хто лише сподівається нащедрувати для себе й голодної матері, як Пилипко з оповідання П. Мирного «Морозенко». Українці здавна вірили, що звичайний предмет та речі набувають чарівних властивостей саме у Святвечір. У стайні розмовляють свійські тварини. Дівчата ворожили на свого судженого. Кожна господиня-українка готувала 12 страв, серед яких царицею була на столі кутя. А діти та й дорослі ходили колядувати, а пізніше й щедрувати. Все це залишало в них почуття неповторного щастя, дарувало надію на краще.

 2) В Англії люди збираються за родин­ним столом, вітають один одного, смакують фар­шированою яблуками гускою, пудингом, нама­гаються допомогти тим, хто цього потребує. У ці дні кожна людина очікує диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книжкою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями.

3)  Твір «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенса є ключовим у передноворічні дні на Заході: в книжкових магазинах продають різноманітні видання цієї повісті, по телевізору показують численні постановки цього твору (включаючи останню екранізацію Роберта Земекіса «Різдвяна історія»), ім'я Скруджа постійно згадується по радіо, в газетах. Про цю повісті нагадують вуличні музиканти, які виконують скрізь різдвяні пісні, скрізь стоять ящики організації «Гірчичне зерно», в яких збираються пожертви для бідних (зазвичай повні під кришку), Санти  від Армії Спасіння дзвонять у свої дзвіночки, збираючи грошові пожертви на благодійність. Усе це зливається у веселу,  святкову і дуже добру «діккенсівську» атмосферу, яка панує в західному світі всю другу половину кожного грудня.

2. Слово вчителя

Ви почули два варіанти одного музичного твору. Уперше «Щедрик» був виконаний хором Київського Університету у 1916 році. Виконання твору принесло великий успіх. Ім'я Мико́ли  Дми́тровича Леонтовича стало відомим у музичних колах і серед широкої публіки – український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог. Уродженець с.Монастирок, Немирівського району, Вінницької області (1877-1921).

У Нью-Йорку   в   1922  році  вперше був виконаний «Щедрик»   М.Леонтовича, маленьке українське диво, яке розійшлося по всіх континентах. Ця пісня настільки сподобалася, що в 1936 році американець українського походження Петро Вільговський створив англійську версію слів до «щедрика». Пізніше пісня закріпилася в музичній культурі західних країн під назвою «колядка дзвонів». І до сьогоднішнього дня  хори, професійні й непрофесійні, співають цей твір як колядку на Різдво.

3. Робота з текстом у групах

 Ми в передріздвяній Англії. Перед тим, як розпочати  подорож, ви ретельно до неї готувалися: зайняли свої місця, відповідно до бажання відвідати  минуле,  теперішнє  чи майбутнє,розробили план-маршрут. Із собою ви взяли у подорож уміння аналізувати, співставляти, міркувати, виразно читати, втілювати своє бачення в образах-символах. Я теж готувалась, але взяла із собою тільки одну річ: терези. Як ви думаєте, знадобляться вони нам чи ні? Безпристрасна річ, але показати вона нам сьогодні зможе багато.

-         Давайте ще раз нагадаємо, яким зображено героя на початку повісті? (гроші)

-         Які почуття герой відчуває до людей? (гроші)

-         Який Дух з’явився до Скруджа першим?

І група

Дух Минулого Різдва

-         Зачитайте план-маршрут подорожі у Минуле.

-         Ейдос-конспект. Казку можна розповідати по-різному, руками теж можна розповісти казку (сила слова, сила творчої уяви).

-         Шкільні спогади. Виразно зачитайте. На яку художню деталь звертає автор увагу?(Сльози, серце)

Тепер подивимося уривок з «Різдвяної історії»  Відео2

-         Подумайте, у чому криється причина душевного холоду Скруджа? (У дитинстві хлопчик був позбавлений батьківського тепла, піклування, родинного кола. Він був дуже самотнім)

-         Чи любив він кого-небудь? (Зрадив і кохану, і друзів)

-         Що завжди було найголовнішим для Скруджа? (Гроші)

-         Чи принесли вони йому щастя?(на дошці листки-характеристики!!!+слова+серце чорне)

Це називається деградацією Слайд№4 Записати у зошити

Висновок: Подорож із Духом Минулого Різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила у ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство,зачерствілу зрілість, нездатність любити нікого і нічого, крім грошей. Зачитати сенкан

II група

Дух Теперішнього Різдва

- Який Дух прийшов до головного героя другим? (показ ейдос-конспекту)

- Зачитати план-маршрут (забрати план)

- Виразне читання уривку. Відео3 (серце)

     - Чи здійснилась мрія Скруджа? (Так, він став багатим,гроші)

     - Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. Його багатство і людям не приносить добра, і його не втішає)

 - Чи здивувало Скруджа те, що він побачив? (Незважаючи на різко негативне ставлення Скруджа до свого родича, Фред виголошує тост за дядька і бажає щасливого Різдва, серце)

Висновок: Скрудж бачить, як радіють святу і веселяться люди, яких він не поважав раніше через бідність. Усі вони приготувалися до Різдва, вони вміють радіти йому, бо щасливіші за багатого, але самотнього, черствого комерсанта.Зачитати сенкан  Прикріпити серце з червоними лініями

III група

Дух Майбутнього Різдва

-    Хто був останнім нічним гостем Скруджа?

-    Як автор його описує?Ейдос-конспект

-    Чому ми не бачимо його рис?Майбутнє невідоме нікому

-    Зачитати план-маршрут (забрати)

-     Що показав Дух Майбутнього героєві?  Виразно читати. Відео4

-    Про що попросив Скрудж Духа? Про що це свідчить?(Дати шанс все змінити. «Вислухай мене! Я вже не та людина, якою був. Я вже не буду таким,яким би став, якщо б не зустрів тебе», серце)

-   До якого висновку дійшов Скрудж?(серце)Червоне серце прикріпити

-     Зачитати сенкан

ІІІ. Рефлексія

-         Наша подорож добігла до логічного завершення. В руках у мене – ваші плани-маршрути. Чому вони різних кольорів, що вони нагадують: світлофор. 1-жовтий: людина сама обирає: рухатися їй далі, змінюватися, напрямок життєвої дороги; 2-червоний: попередження: щось у твоєму житті йде не так; 3-зелене: життя дає другий шанс.

-                    Наші терези. Сьогодні вони допомагали нам розібратися у тому, чи скористався другим шансом Скрудж, і допоможуть мені зрозуміти, чи зробили ви певні висновки.

Прийом «Обери позицію» «Так», «Ні»

На яку шальку терезів ви поклали б свій голос?  Аргументуйте свій вибір.

  1.              За гроші можна купити іграшки, але не …друзів.
  2.              За гроші можна купити годинник, але не …час.
  3.              За гроші можна купити ліки, але не …здоров’я.

-                    Тоді, можливо, гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо  вони  їй?  (Гроші дають людині право вибору.  Маючи певні накопичення, вона сама може вирішити, як ними розпоряджатися).

-                    Чи можемо ми сказати, що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя? (Так).

-                    Яку «нагороду» отримав Скрудж ? (Самотність).

ІV. Підсумок уроку

1. Заключне слово вчителя

Життя як подорож … Декому ця подорож нагадує коротку прогулянку. Для когось це складний і довгий шлях. На деяких станціях нас чекають приємні сюрпризи. На інших - тільки глибока туга...Одні під час подорожі тільки бідкаються на долю. Інші завжди готові допомогти, якщо комусь потрібна їх підтримка. Одні назавжди забувають про своїх попутників... Інші їдуть поруч з нами всю дорогу...

Подорож, повна сподівань і мрій, розчарувань і втрат. Найбільша таємниця цієї подорожі в тому, що немає зворотного квитка. Але слід пам'ятати, що  життя може дати другий шанс…

Казкова, дуже зимова, дуже різдвяна і правильна повість Ч.Діккенса. Раджу її читати або перечитувати обов'язково взимку, в кріслі, з чашкою запашного чаю і в пледі, - читати повільно, неквапливо, спокійно: тоді історія достукаєтеся до серця, зачарує і подарує кілька приємних і спокійних годин.

Все-таки класика - це класика.

2. Домашнє завдання

Куплет V прочитати, довести, що Скрудж змінився; до букв, що складають ім’я героя, підібрати риси характеру, які характеризують нового Скруджа.

3. Оцінювання учнів

 

 

1

 

docx
Додано
7 лютого
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку