Подорож Скруджа різдвяної ночі. Причини деградації особистості Скруджа
6 клас
І. Мотиваційно-організаційний момент
1. Слово вчителя
Ніч напередодні Різдва… Всього три слова, здавалося б, не так вже й багато може уміститися в них. Але для головного героя «Різдвяної пісні у прозі» Ебінезера Скруджа ця ніч стала особливою. За різдвяну ніч Скрудж тричі здійснював подорож у часі та просторі, не один, а з духами.Відео1Завдяки таланту письменника Чарльза Діккенса ми сьогодні теж спробуємо здійснити незвичну, чарівну різдвяну подорож разом із Скруджем. Запишемо тему уроку у зошити.Слайд№1
До будь-якої подорожі треба готуватися ретельно. Ви теж готувалися, виконуючи домашнє завдання. Але перш, ніж ми вирушимо у подорож, згадаємо, який він, наш попутник Скрудж.
2. Складання асоціативного ряду
С – самотній, скупий
К - користолюбний
Р – різкий, роздратований можливий варіант
У -упертий
Д – дратівливий, дріб’язковий
Ж – жадібний, жорстокий
Записати у зошити
Такий він, наш попутник Скрудж. Чи можемо ми його порівняти зі схемою-ілюстрацією? Але звернімося до нашого епіграфа. Другий шанс дається Скруджеві, чи використав він його? Це ми і з’ясуємо під час нашої подорожі.
ІІ.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Культурознавча хвилинка
Розпочинаємо нашу різдвяну подорож у часі. Новий рік, Різдво – особливі свята. Ми чекаємо на них щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продаються блискучі іграшки, а в наших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюються запашні свічки, всім – і дорослим, і дітям – здається, що зараз трапиться диво…Давайте затримаємося ще на хвилинку на Україні, адже незабаром ми теж будемо святкувати Різдво, Новий рік. Що ж цікавого відбувається у нас? Слайд №2,3А в Англії? Повідомлення учнів.
1) Різдво в Україні та інших слов'янських країнах зустрічають хто з веселими пригодами, з чортами та відьмами, як у повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», хто з кутею пошановує хрещення батьків («Збентежена вечеря» О. Пчілки), а хто лише сподівається нащедрувати для себе й голодної матері, як Пилипко з оповідання П. Мирного «Морозенко». Українці здавна вірили, що звичайний предмет та речі набувають чарівних властивостей саме у Святвечір. У стайні розмовляють свійські тварини. Дівчата ворожили на свого судженого. Кожна господиня-українка готувала 12 страв, серед яких царицею була на столі кутя. А діти та й дорослі ходили колядувати, а пізніше й щедрувати. Все це залишало в них почуття неповторного щастя, дарувало надію на краще.
2) В Англії люди збираються за родинним столом, вітають один одного, смакують фаршированою яблуками гускою, пудингом, намагаються допомогти тим, хто цього потребує. У ці дні кожна людина очікує диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книжкою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями.
3) Твір «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенса є ключовим у передноворічні дні на Заході: в книжкових магазинах продають різноманітні видання цієї повісті, по телевізору показують численні постановки цього твору (включаючи останню екранізацію Роберта Земекіса «Різдвяна історія»), ім'я Скруджа постійно згадується по радіо, в газетах. Про цю повісті нагадують вуличні музиканти, які виконують скрізь різдвяні пісні, скрізь стоять ящики організації «Гірчичне зерно», в яких збираються пожертви для бідних (зазвичай повні під кришку), Санти від Армії Спасіння дзвонять у свої дзвіночки, збираючи грошові пожертви на благодійність. Усе це зливається у веселу, святкову і дуже добру «діккенсівську» атмосферу, яка панує в західному світі всю другу половину кожного грудня.
2. Слово вчителя
Ви почули два варіанти одного музичного твору. Уперше «Щедрик» був виконаний хором Київського Університету у 1916 році. Виконання твору принесло великий успіх. Ім'я Мико́ли Дми́тровича Леонтовича стало відомим у музичних колах і серед широкої публіки – український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог. Уродженець с.Монастирок, Немирівського району, Вінницької області (1877-1921).
У Нью-Йорку в 1922 році вперше був виконаний «Щедрик» М.Леонтовича, маленьке українське диво, яке розійшлося по всіх континентах. Ця пісня настільки сподобалася, що в 1936 році американець українського походження Петро Вільговський створив англійську версію слів до «щедрика». Пізніше пісня закріпилася в музичній культурі західних країн під назвою «колядка дзвонів». І до сьогоднішнього дня хори, професійні й непрофесійні, співають цей твір як колядку на Різдво.
3. Робота з текстом у групах
Ми в передріздвяній Англії. Перед тим, як розпочати подорож, ви ретельно до неї готувалися: зайняли свої місця, відповідно до бажання відвідати минуле, теперішнє чи майбутнє,розробили план-маршрут. Із собою ви взяли у подорож уміння аналізувати, співставляти, міркувати, виразно читати, втілювати своє бачення в образах-символах. Я теж готувалась, але взяла із собою тільки одну річ: терези. Як ви думаєте, знадобляться вони нам чи ні? Безпристрасна річ, але показати вона нам сьогодні зможе багато.
- Давайте ще раз нагадаємо, яким зображено героя на початку повісті? (гроші)
- Які почуття герой відчуває до людей? (гроші)
- Який Дух з’явився до Скруджа першим?
І група
Дух Минулого Різдва
- Зачитайте план-маршрут подорожі у Минуле.
- Ейдос-конспект. Казку можна розповідати по-різному, руками теж можна розповісти казку (сила слова, сила творчої уяви).
- Шкільні спогади. Виразно зачитайте. На яку художню деталь звертає автор увагу?(Сльози, серце)
Тепер подивимося уривок з «Різдвяної історії» Відео2
- Подумайте, у чому криється причина душевного холоду Скруджа? (У дитинстві хлопчик був позбавлений батьківського тепла, піклування, родинного кола. Він був дуже самотнім)
- Чи любив він кого-небудь? (Зрадив і кохану, і друзів)
- Що завжди було найголовнішим для Скруджа? (Гроші)
- Чи принесли вони йому щастя?(на дошці листки-характеристики!!!+слова+серце чорне)
Це називається деградацією Слайд№4 Записати у зошити
Висновок: Подорож із Духом Минулого Різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила у ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство,зачерствілу зрілість, нездатність любити нікого і нічого, крім грошей. Зачитати сенкан
II група
Дух Теперішнього Різдва
- Який Дух прийшов до головного героя другим? (показ ейдос-конспекту)
- Зачитати план-маршрут (забрати план)
- Виразне читання уривку. Відео3 (серце)
- Чи здійснилась мрія Скруджа? (Так, він став багатим,гроші)
- Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. Його багатство і людям не приносить добра, і його не втішає)
- Чи здивувало Скруджа те, що він побачив? (Незважаючи на різко негативне ставлення Скруджа до свого родича, Фред виголошує тост за дядька і бажає щасливого Різдва, серце)
Висновок: Скрудж бачить, як радіють святу і веселяться люди, яких він не поважав раніше через бідність. Усі вони приготувалися до Різдва, вони вміють радіти йому, бо щасливіші за багатого, але самотнього, черствого комерсанта.Зачитати сенкан Прикріпити серце з червоними лініями
III група
Дух Майбутнього Різдва
- Хто був останнім нічним гостем Скруджа?
- Як автор його описує?Ейдос-конспект
- Чому ми не бачимо його рис?Майбутнє невідоме нікому
- Зачитати план-маршрут (забрати)
- Що показав Дух Майбутнього героєві? Виразно читати. Відео4
- Про що попросив Скрудж Духа? Про що це свідчить?(Дати шанс все змінити. «Вислухай мене! Я вже не та людина, якою був. Я вже не буду таким,яким би став, якщо б не зустрів тебе», серце)
- До якого висновку дійшов Скрудж?(серце)Червоне серце прикріпити
- Зачитати сенкан
ІІІ. Рефлексія
- Наша подорож добігла до логічного завершення. В руках у мене – ваші плани-маршрути. Чому вони різних кольорів, що вони нагадують: світлофор. 1-жовтий: людина сама обирає: рухатися їй далі, змінюватися, напрямок життєвої дороги; 2-червоний: попередження: щось у твоєму житті йде не так; 3-зелене: життя дає другий шанс.
- Наші терези. Сьогодні вони допомагали нам розібратися у тому, чи скористався другим шансом Скрудж, і допоможуть мені зрозуміти, чи зробили ви певні висновки.
Прийом «Обери позицію» «Так», «Ні»
На яку шальку терезів ви поклали б свій голос? Аргументуйте свій вибір.
- Тоді, можливо, гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо вони їй? (Гроші дають людині право вибору. Маючи певні накопичення, вона сама може вирішити, як ними розпоряджатися).
- Чи можемо ми сказати, що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя? (Так).
- Яку «нагороду» отримав Скрудж ? (Самотність).
ІV. Підсумок уроку
1. Заключне слово вчителя
Життя як подорож … Декому ця подорож нагадує коротку прогулянку. Для когось це складний і довгий шлях. На деяких станціях нас чекають приємні сюрпризи. На інших - тільки глибока туга...Одні під час подорожі тільки бідкаються на долю. Інші завжди готові допомогти, якщо комусь потрібна їх підтримка. Одні назавжди забувають про своїх попутників... Інші їдуть поруч з нами всю дорогу...
Подорож, повна сподівань і мрій, розчарувань і втрат. Найбільша таємниця цієї подорожі в тому, що немає зворотного квитка. Але слід пам'ятати, що життя може дати другий шанс…
Казкова, дуже зимова, дуже різдвяна і правильна повість Ч.Діккенса. Раджу її читати або перечитувати обов'язково взимку, в кріслі, з чашкою запашного чаю і в пледі, - читати повільно, неквапливо, спокійно: тоді історія достукаєтеся до серця, зачарує і подарує кілька приємних і спокійних годин.
Все-таки класика - це класика.
2. Домашнє завдання
Куплет V прочитати, довести, що Скрудж змінився; до букв, що складають ім’я героя, підібрати риси характеру, які характеризують нового Скруджа.
3. Оцінювання учнів
1