Урок-подорож "У світі теплоти"

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Теплові явища»; перевірити знання учнів; удосконалювати навички самоконтролю; стимулювати допитливість; розвивати критичне та логічне мислення, уяву; виховувати спостережливість, доброзичливість, культуру спілкування, любов до природи; ключові компетентності: природнича, технологічна, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, математична.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок – подорож на тему:

 

«У світі теплоти»

 

 

 

 

 

 

 

 

8 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:  Урок - подорож  « У світі теплоти »

 

Мета:

навчальна: повторити, узагальнити та систематизувати  знання з теми «Теплові явища»; перевірити знання учнів; удосконалювати навички самоконтролю; стимулювати допитливість;

розвивальна: розвивати критичне та логічне мислення, уяву;

виховна: виховувати спостережливість, доброзичливість, культуру спілкування, любов до природи;

ключові компетентності: природнича, технологічна, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, математична.

Обладнання: маршрутні листи, презентація.

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Щиро вітаю всіх учасників і гостей нашого уроку-подорожі. У народі говорять: «Як

день почнеш, так його й проведеш». Отож давайте почнемо нашу подорож з усмішки, усміхнемося одне одному й з таким настроєм проведемо наше заняття. Мені хочеться, щоб протягом уроку ви були уважними та спритними, а головне – продемонстрували,

що ви опанували тему «Теплові явища» і вмієте плідно працювати.

 

II. Розминка

Зачитування вірша

                                             Продзвенів уже дзвінок,

Всі прийшли ми на урок.

Наш урок незвичний

І не гумористичний.

Участь у конкурсах візьмемо,

Подолаємо барєри.

Ще розвяжемо задачу

І пограємо в удачу.

Тому сіли всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

 

 

 

III. Актуалізація опорних знань

Спробуйте пригадати все, що ви повязуєте з поняттям «теплові явища»:

 

                                 

Пригадаємо, що теплові явища – це явища, пов’язані зі зміною агрегатного стану або температури тіла.

 

Між нашою останньою зустріччю і сьогоднішньою можна прокласти місток. Цим містком є ваше домашнє завдання: скласти казку до розділу « Теплові явища ».  Пройдемося по цьому містку: послухаємо казку.

( Зачитування казки ).

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

       Ви на кухні готували смачну вечерю для родини. Раптом розжарений жир бризнув на руку. Які ваші дії? Чому після опіків не можна змащувати олією вражену руку? (Олія зменшує випаровування і перешкоджає охолодженню шкіри. Тому краще змити опік водою і змастити розчином спирту).

-А чому перед тим, як штукатурити цегляну стіну, її змочують водою?

-Навіщо поверхню перед фарбуванням грунтують?

-Чому сковорідку змащують жиром, коли печуть млинці?

На ці та інші запитання ми постараємось відповісти, подорожуючи у світ теплоти.

 

V.Узагальнення й повторення вивченого матеріалу

 

Ми подорожуватимемо під девізом «Без повторень немає глибини знань (Лев Ландау)

Як ви гадаєте, чому саме такий девіз ми обрали для нашої подорожі?(Відповіді учнів)  Правильно, ви вже вивчили тему «Теплові явища», тому під час подорожі ми перевіримо, наскільки глибокі ваші знання, як ви вмієте аналізувати, порівнювати, узагальнювати і творчо вирішувати різні завдання.

 

Отож вирушаймо у подорож! Але що це? (На екрані зявляється чорний слайд.) У нас виникла проблема. Царівна Калорія влаштовує вам випробування, перш ніж ми увійдемо у її володіння .

(Входить Царівна Калорія. Вітає всіх присутніх і ставить мандрівникам кілька запитань.)

Запитання від Царівни Калорії

-Чому грудочка снігу, нагріта в руці, розтає?

-Чому утворюються крижані бурульки?

-Чому, виходячи з річки спекотного літнього дня, ми відчуваємо прохолоду?

-Чому опік парою є більш небезпечним, ніж опік окропом?

(Дякує учням за відповіді.)

 А чого нам бракує для успішної подорожі? Що візьмемо із собою? (Очікувана відповідь учнівбагаж.) Який багаж візьмемо? (Знання.) А як потрібно поводитися під час подорожі? (Допомагати й підтримувати одне одного.)

Царівна Калорія. Діти, а щоб не збитися зі шляху, я роздам вам маршрутні листи, за якими ви будете подорожувати.

(Царівна на кожну парту роздає маршрутні листи (таблиця), у яких протягом гри учні виставлятимуть собі від 1 до 5 балів за роботу над завданнями.)

 

VI. Контроль знань і навичок учнів

      І так, подорожуємо

Уявіть собі ...

Літній сонячний ранок, милозвучно виспівують пташки, ви виходите на подвір’я і нахиляєтеся над зеленою соковитою травою та враз поринаєте у казкові пригоди. Маленька мурашка піднімається по стеблині, вона повільно повзе, виблискуючи у сонячних променях. І тут перед нею, наче гора, з’являється «прозора, кришталева куля» — краплинка роси. Сонячне сяйво відображається в ній міріадами веселкових відблисків, а ще у краплині, наче у дзеркалі, мурашка бачить своє відображення. Обережно! Небезпека! Вітер колихнув стеблинку, і краплинка наче гора, насувається на мураху. Що робити? Тут ми підхоплюємо краплину, і вона з’являється у нас у долоні. Чудернацька та смішна, вона почала до вас говорити. З’ясувавши, що ви навчаєтесь у школі, вирішила перевірити, як ви знаєте тему «Теплові явища», оскільки це її улюблена тема.

 

Пояснити прислів’я:

 

Цвяхом моря не зігрієш. (Цвях має невелику масу і виготовлений він зі сталі, яка має відносно малу питому теплоємність. Тому кількість теплоти, яку може віддати цвях, замала для того, щоб нагріти велику масу води.)

 

Вітер сніг з’їдає. (Вітер прискорює випаровування, в тому числі й твердих тіл.)

 

Куй залізо, поки гаряче. (Із підвищенням температури легше змінити форму твердого тіла, оскільки зменшуються молекулярні сили взаємодії. Отже, його можна кувати й надавати потрібної форми.)

 

Поле зі снігом — комора з хлібом. (Сніг, маючи низьку теплопровідність, захищає озимі від вимерзання.)

 

Людина, що цегла, — після обпалення стає твердішою. (Після обпалення цегли збільшується її міцність: зменшується відстань між молекулами цегли (внаслідок випаровування води), а тому збільшується сила взаємодії.)

 

      Гра  «Аплодисменти»

 

Царівна Калорія. Давайте пограємо в гру. Я зачитуватиму твердження, а ви плескатимете в долоні двічі, якщо воно правильне, або один раз - якщо твердження хибне.

Твердження для проведення гри

      1. Плавлення — це процес переходу речовини з твердого стану в рідкий. (+)

2. Кристалізація — це охолодження. (-)

3. Під час кипіння температура рідини змінюється. (-)

4. Одиницею кількості теплоти є  1 Дж. (+)

5. Питома теплота плавлення позначається символом г. (-)

6. За нуль шкали Цельсія взято температуру кипіння води. (-)

7. Сублімація — це перехід речовини з твердого стану в газоподібний. (+)

8.Речовину, унаслідок згоряння якої виділяється багато енергії, називають паливом. (+)

 

А зараз пропоную зручно сісти, закрити очі   ( Вправа для відпочинку )

Звучить спокійна музика...

Уявіть, що ви йдете осіннім парком, прохолодний вітерець лоскоче щічки, співають птахи, під ногами шелестить листя...

                                        Як люблю осіннє листя,

                                        Що теплий вітер з гілля обриває...

                                        Дощик тривожить з сумом ніжну пісню.

                                        Спинився час. Усе стоїть на місці...

                                        Лиш ніжно опада тендітне листя.

                                        А ось і дорога до рідної школи... східці...

                                        Я розкриваю очі й знову за робочим місцем.

                                        Урок триває й час не зупинивсь на місці.

Сонечко так ласкаво пригрівало, що наша крапля зникла. Куди ж вона поділася? Та ось не пройшло й багато часу, як вона гукає з хмарки: «Ось біля мене є декілька літер, використовуючи їх, складіть формули із заданої теми та поясніть їх!»

Крапелька задоволена, а хмарка розсердилася, почорніла, нахмурилася та й розплакалася. Пішов невеличкий дощ, знову зникла наша героїня. Хто знає, де її шукати? Хмарка зникла, виглянуло сонечко, а по дорозі біжить струмочок, дзвінкий та веселий. Як ви гадаєте, хто зі струмочка до нас звертається? Так, ви не помилилися. Це знову вона, тепер вона пропонує розв’язати задачі:

Давайте перевіримо, чи знайома вам абетка царства теплоти? Спробуйте виконати наступні завдання.

Завдання 1

Як називається закон збереження енергії для процесу теплопередачі? (Рівняння теплового балансу.)

Царівна Калорія. Молодці, добре впоралися із першим завданням, тепер слухайте друге завдання.

Завдання 2

Клімат островів більш помірний, ніж клімат великих материків. Як це можна пояснити? (Вода навколо островів акумулює тепло, якого вистачає для того, щоб уникнути різких перепадів температур.)

Царівна Калорія. Подорожувати моєю країною одне задоволення. Я бачу, ви дуже добре підготувалися. Покажіть, чи вмієте ви розв’язувати задачі?

Завдання З

Задача. Яка кількість теплоти необхідна, щоб 400 г олії нагріти від 18 до 25°С?

(Один учень розв’язує задачу біля дошки, рештау зошитах, потім перевіряють правильність розв’язку.)

      Завдання 4

Яка кількість теплоти потрібна, щоб розплавити 500 г міді, узятої за температури 20°С?

Завдання 5

У сталевому тиглі масою 500 г майстер розплавив 200 г олова. Яка кількість теплоти була на це витрачена, якщо початкова температура олова становила 32°С?

Завдання 6

Скільки води при 0°С було в калориметрі, якщо після того, як туди впустили 10 г водяної пари при 100°С, температура піднялася до 40°С?

Завдання 7

Визначте масу бензину, який витрачає автомобіль за 10 хв, якщо потужність його двигуна становить 55 кВт, а ККД — 25%.

 

Царівна Калорія. Молодці, діти, ви не лише правильно відповідаєте на запитання, а й активно граєте, але наша подорож закінчується. Мені було дуже цікаво спілкуватися з вами. Чи сподобався вам маршрут, який я вам запропонувала? (Відповіді учнів.)

 

VII. Підбиття підсумків уроку

 

Царівна Калорія. Дякую за урок! Успіхів усім вам! Зичу вам усього найкращого!

(Визначаю найкращого знавця теми «Теплові явища», виставляю учням оцінки за роботу на уроці пропорційно заробленим балам.)

 

  1. Домашнє завдання

 

Знайти повідомлення про те, як утворюється сніг, іній, дощ та туман

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 1. Теплові явища
Додано
17 березня 2020
Переглядів
480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку