Урок з теми «Випаровування і конденсація » з курсу фізики 8 класу відповідає чинній програмі та підручнику 8 класу( «Фізика 8 клас» за редакцією В.Г. Бар'яхтар С.О. Довгий. Харків» Ранок» 2016р.).У розробленому уроці намагаюсь оптимально поєднувати теорію та експеримент,значною мірою надаючи перевагу останньому,що сприяє засвоєнню учнями знань про фізичні явища та процеси,тим самим сприяю розвитку ключових компетентностей. Значне місце приділяю самостійній роботі з підручником,роботі зі схемою «Агрегатні стани речовини» та смарт – дошкою.
Використовую евристичну бесіду,що на мою думку вчить учнів мислити, робити певні висновки;гру «Фізичні терміни» на складання розкиданих літер,що розвиває увагу;вправу «Сорбонка»,що дозволяє відразу коригувати власні знання учнем,ним же самим;перегляд відео того чи іншого процесу, для кращого засвоєння та розуміння учнем матеріалу.
Робота в групах дозволяє учням розподіляти ролі, оцінювати свої знання, приймати виважені рішення, які сприятимуть розв'язанню досліджуваної проблеми чи завдання, відповідальність за загальну справу.
Учні повинні свої набуті знання та навички застосовувати для збереження власного здоров'я та здоров'я інших; дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час виконання навчальних експериментів, розвиток інтересу до вивчення навколишнього світу з точки зору фізики.
Тема :Випаровування та конденсація рідин
Мета:
Навчальна :з’ясувати суть процесів випаровування й конденсації рідини основі атомно – молекулярного вчення; переконати учнів, що під час випаровування температура теплоізольованого тіла знижується,і на цей процес витрачається енергія; ввести поняття питомої теплоти пароутворення й конденсації.
Розвивальна: Розвивати самостійно знаходити причинно-наслідкові зв’язки (робити висновки).
Виховна: Викликати цікавість до вивчення предмету.
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання:смарт - дошка, картки, скляні скельця, пензлики, віяло, затискачі, штатив, піпетки,спиртівка, запальничка пляшечки з водою,спиртом.
Хід уроку:
Немає таких віддалених явищ,пізнання яких не можна було б досягнути,й немає таких таємничих явищ,які не можна було б зрозуміти.
Р.Декарт
І.Організаційний момент.
А)Привітання
Б)Перевірка присутності учнів на уроці
ІІ. Актуалізація опорних знань.
А)Гра «Фізичні терміни»
НЕПАЛНВЯЛ (Плавлення)
ИРКСАЯЛІЗІАЦТ(Кристалізація)
Б)Вправа «Сорбонка» (двостороння картка 10×15 з одного боку питання з іншого відповідь)
- Під час плавлення речовина переходить з якого в який стан?
Відповідь:(з твердого в рідкий)
- Чи змінюється температура під час плавлення ?
Відповідь: (залишається сталою)
- Яка енергія молекул змінюється під час плавлення?
Відповідь: (потенціальна)
- Що відбувається зі зв'язками між молекулами при плавленні речовини?
Відповідь: (послаблюються)
- Що таке кристалізація?
Відповідь: (процес переходу речовини з рідкого в твердий стан)
- При кристалізації енергія …
Відповідь: (виділяється)
- Температура речовини при кристалізації …
Відповідь: (не змінюється)
- Кількість теплоти, яка вбирається при плавленні чи виділяється при кристалізації залежить від …
Відповідь: (від природи речовини та її маси)
- Процес плавлення розпочнеться лише за умови, якщо тіло має температуру, що дорівнює …
Відповідь: (температурі плавлення)
- Як називають тверді тіла, що не мають сталої температури плавлення?
Відповідь: (аморфними)
- На які види поділяються тверді тіла?
Відповідь: (кристалічні та аморфні)
- Яка одиниця вимірювання питомої теплоти плавлення ?
Відповідь: (Дж/кг)
В)Інтерактивна вправа «Знайди пару» (Умова:називати пари вголос, а потім з’єднати).
Робота зі смарт – дошкою.
Посилання на вправу: https://learningapps.org/8181669
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
А)Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання. Обговорення твердження.
У спекотні літні дні робочі бджоли приносять у вулик воду. Інші бджоли,що перебувають у вулику,збирають цю водний розпушують її,при цьому безупинно махаючи крильми. Через деякий час ці бджоли перестають забирати в робочих бджіл,тоді останні знову починають приносити нектар. Поясніть причину інстиктивної поведінки бджіл і сутність спостережуваних явищ.(Розпилювання води й змахування крильми бджіл сприяє інтенсивному випаровуванню води й зниженню температури у вулику. Коли температура у вулику досягає норми робочі бджоли знову починають збирати нектар )
Б)Дидактична гра «Збери слово». Робота в парах. (Учні повинні зібрати тему уроку з пазлів,які перемішані між собою)
- Отже, тема уроку «Випаровування і конденсація рідин»
В)Фронтальне опитування
Г)Оголошення мети уроку(Учитель повідомляє учням мету та завдання уроку уроку,ознайомлює з планом роботи на уроці,який записано на дошці)
ІV. Обговорення вислову
Немає таких віддалених явищ,пізнання яких не можна було б досягнути,й немає таких таємничих явищ,які не можна було б зрозуміти.(Р.Декарт)
Учитель підводить учнів до розуміння того,що можна опанувати знання про будь яке явище,процес або тіло.
V. Вивчення нового матеріалу.
А)Опрацювання схеми.
Фронтальне опитування
Б)Робота з підручником ст.60
Евристична бесіда.
- Що таке випаровування?
- Як називається процес випаровування з поверхні твердих тіл?З’ясуємо як відбувається випаровування. Спочатку пригадаємо особливості будови речовини в рідкому стані й газоподібному.
- Як рухаються молекули в рідинах?газах?
- Від чого залежить швидкість їхнього руху?
В)Перегляд відео «Випаровування»
Г)Обговорення,щодо техніки безпеки «Випаровування»
Слово вчителя
- Під час роботи з клеями, лаками, синтетичними смолами, розчинниками,фарбами необхідно пам’ятати про явище випаровування і дотримуватися правил ТБ при роботі з речовинами,які легко випаровуються. Професійні захворювання працівників оздоблювальних цехів – дерматити і екзема. Токсичні речовини можуть також викликати зниження загального опору організму іншим шкідливим впливам, наприклад інфекції грипу, туберкульозу.
Подальша доля цих молекул складається по – різному. Деякі повертаються в рідину,і цей процес називається конденсацією. Конденсацією пояснюється утворення хмар,туману,роси.
Д)Перегляд відео «Конденсація»
V І. Фізхвилинка
Вправи:
1.Нахили головою вгору, вниз, вліво,вправо.
2.Нахили тулубом вперед, назад, вліво,вправо .
3.Кругові оберти плечима.
4.Ривки руками вгору, вниз.
А) Робота учнів у групах з виконання експериментальних завдань.
- Що впливає на швидкість випаровування?
- Давайте з вами проведемо досліди і визначимо ці фактори. На основі досліджень кожна група робить висновок і записує його до зошита. Але перед тим,як виконати експериментальне завдання пригадаємо правила ТБ під час роботи з скляними предметами.
Інструктаж з БЖД:Будьте уважні зі скельцями,піпетками - тримайте їх міцно під час експерименту,обережно працюйте з рідинами.
№ 1. Дослідити залежність швидкості випаровування від температури: , скляні пластинки нанести по одній краплі води. Одине скельце залишити на парті, а друге нагрівати. Зафіксувати час, протягом якого рідина випаровується.
Обладнання: пляшечка з водою, скляні пластинки,піпетка,спиртівка,запальничка.
Висновок:При збільшенні температури швидкість випаровування збільшується.
2. Дослідити залежність швидкості випаровування від руху повітря над поверхнею: на два скельця нанести по краплі спирту. Над одним створити рух повітря (віялом). Зафіксувати час, протягом якого рідина випаровується.
Обладнання: пляшечка з спиртом, віяло, скельце, віяло.
Висновок:При вітрі швидкість випаровування збільшується
3. Дослідити залежність швидкості випаровування від площі поверхні: на два скельця нанести по краплі води. Один залишити, а на другому пензлем розтерти.. Зафіксувати час, протягом якого рідина випаровується.
Обладнання: пляшечка з спиртом, піпетка, два скельця.
Висновок:Швидкість випаровування залежить від площі поверхні рідини
№ 4. Дослідити залежність швидкості випаровування від роду рідини:
Нанести на скляні пластинки по краплі спирту, води. Зафіксувати час, протягом якого рідина випаровується.
Обладнання: пляшечки зі спиртом, водою, скляні пластинки,пензлик.
Висновок:Швидкість випаровування залежить від роду речовини.
Висновок загальний:швидкість випаровування залежить від температури рідини, площі її поверхні, від природи речовини та наявності вітру.
Б)Повідомлення учнів.
Виявляється,не тільки люди в житі використовують знання про такі процеси,як випаровування і конденсація,але й багато тварин.
- Чи є потові залози у собак?Як вони знижують температуру тіла?
- Як слон рятується від великої спеки?
- Чому у зайця великі вуха?
VІІ.Закріплення нових знань та умінь.
А)Розв’язування задач(усно)
Підручник:Вправа 13(1-3) ст.64
VIІІ. Підсумок уроку
А)Вправа «Згадаємо основи»(учитель надає можливість бажаючим учням висловитись,щодо того,що вони змогли з’ясувати з теми,вивченої на уроці)
Б)Інтерактивна гра «Незакінчене речення»
На уроці я:
Х. Домашнє завдання
Вивчити § 13Вправа № 13 (4-6 усно)
Випереджальне завдання:На наступному уроці ми будемо розглядати тему Кипіння. Знайдіть пояснення такому явищу,як «перегріта рідина»
Використанні джерела:
1.Підручник «Фізика 8 клас» за редакцією В.Г. Бар’яхтар С.О. Довгий. Харків» Ранок» 2016р.
2. http://vseosvita.ua/library/urok-fiziki-u-8-klasi-na-temu...n-kipinna-98809.html
3.http://naurok.com.ua/urok-fiziki-u-8-klasi-na-temu-viparo...ensaciya-147372.html
1