Урок "Подорож у Всесвіт"

Про матеріал
Урок з природознавства розрахований розширити уявлення учнів про небесні тіла. Діти долучаються до пошуку додаткової й цікавої інформації із різноманітних джерел, мають можливість висловлювати власні судження щодо запропонованої теми, набувають практичних навичок щодо створення спільної презентації, а отже вміння комунікувати.
Перегляд файлу

Тема: Подорож у Всесвіт

Мета:

  • Освітня. Розширити знання учнів про Всесвіт; узагальнити раніше отримані знання.
  • Розвиваюча. Розвивати навички самостійного пошуку необхідної інформації, уміння відбору найголовнішого та аналізу подій, явищ.
  • Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, вміння цінувати прекрасне.

Тип уроку. Комбінований.

Форма уроку. Синтетична.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником;б) наочний: ілюстрація, демонстрація, презентація

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.

2.Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв’язки: астрономія, історія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.

Базові поняття та терміни: космос, небесні тіла, Галактики, зорі, сузір’я, Сонячна система, планети,обсерваторія.

 

 ХІД УРОКУ

І.Мотивація навчальної діяльності

Що таке подорож?

З якою метою люди відправляються у подорож?

Що ви хотіли б дізнатися на цьому уроці?

Будь-яка подорож здійснюється за заданим маршрутом. Зупинки під час подорожі – можливість дізнатися нове про досі відоме. Наша подорож теж відбуватиметься за маршрутом:

  •                 Уявлення давніх людей про Всесвіт
  •                 Руйнівники міфів
  •                 Галактика, зорі та сузіря
  •                 Сонце – це зоря?
  •                 Планети Сонячної системи
  •                 Людина у космосі

Епіграфом нашого уроку будуть слова Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність»

Отже, починаємо нашу діяльність – вирушаємо у подорож.

77ІІ. Сприйняття матеріалу, узагальнення отриманих знань

Слово вчителя. Важко точно сказати, коли саме зародилася астрономія: до нас майже не дійшли відомості, що відносяться до доісторичних часів. У ту далеку епоху, коли люди були зовсім неспроможні перед природою, виникла віра в могутні сили, що нібито створили світ і керують їм, протягом багатьох століть обожнювався Місяць, Сонце, планети. Про це ми довідуємося з міфів усіх народів світу.

Перші уявлення про світобудову були дуже наївними, вони тісно перепліталися з релігійними віруваннями, в основу яких було покладене поділ світу на дві частини - земну і небесну. Якщо зараз кожен школяр знає, що Земля сама є небесним тілом, те раніш «земне» протиставлялося «небесному». Данві люди уявляли, що існує «твердінь небесна», до якої прикріплені зірки, а Землю приймали за нерухомий центр світобудови.

Наші учні добре підготувалися до подорожі і дослідили, які саме були уявлення у деяких людей в далекі часи

Зупинка «Уявлення про Всесвіт»( учні презентують підготовлену завчасно інформацію )

Надаємо слово нашим дослідникам

Розповіді учнів:

1.Світ в уяві вікінгів

Вікінги вважали, що світ зародився в льодах. З розталого льоду з’явився велетень Імір, від якого народилися інші боги. Та Іміра було підступно вбито, і з його тіла створили море, землю, небо та гори. В центрі світу, на думку вікінгів, знаходиться величезне дерево, під корінням якого розміщений підземний світ, на верхніх гілках живуть боги, а між підземним світом і світом богів живуть люди. По цьому дереву вгору-вниз снує білка, вона передає новини орлу, що сидить високо на гілках, і змії, яка ховається в корінні.

2. Створення світу по-африканські

Дволикий бог (чоловік і жінка разом) спочатку зліпив Землю, потім приробив до неї гори і річки, дерева, тварин. Весь цей час йому допомагала змія Айдо-Хведо, переносячи бога з місця на місце у своїй великій пащі. Проте Земля не може утримати стільки гір, лісів, озер та тварин. Змія швидко згортається клубком і лягає під Землю, щоб вона не розпалася. Але змії стає жарко, і бог створює океани, щоб її освіжити. Відтоді змія і ховається в океані, а коли вона починає рухатися, відбуваються землетруси. Сестра-близнюк цієї змії - Веселка, здатна викликати грім і блискавку.

3.Уявлення месопотамців

В основі створення світу лежать дві первозданні стихії і животворящі сили: Абзу – прісна вода (чоловіче начало) і Тіамат – море (жіноче начало). Бог Мардук убиває Тіамат і, розрубивши її тіло навпіл, згинає одну половину у формі неба, а з її печінки робить Місяць, з нижньої половини тіла створює Землю і розміщує її над Абзу – світовим океаном підземних прісних вод.

4. Індіанські міфи

В багатьох індіанських міфах розповідається про те, що Земля була створена з грудки мулу, яку принесла з дна океану велетенська ондатра. Великий Дух, який створив океан, риб і морських птахів, розім’яв грудку у руках. Поступово грудка ставала більшою. З’явилася черепаха, звалила цю грудку собі на спину – так і виникла Земля.

Отже, будь-які уявлення не давали людині чіткої відповіді на питання:

  •                 Що таке Всесвіт?
  •                 Якої форми наша планета Земля?
  •                 З чим пов’язана зміна дня і ночі?

Зупинка «Руйнівники міфів»

Розповідь вчителя. Тривалий час служителі церкви штучно підтримували хибні уявлення людей про Всесвіт, але в усі часи знаходилися сміливці, які, навіть ціною власного життя, шукали відповіді на свої питання, тому що те, що було відомо дотепер, їх не влаштовувало.

(Учні запрошуються до обміну думками та відомою інформацією)

Микола Коперник:

Спростував уявлення про те, що Земля – центр Всесвіту.

Місяць дійсно обертається навколо Землі.

Всі планети, в тому числі і Земля, обертаються навколо Сонця.

Земля здійснює повний оберт навколо своєї осі 1 раз на добу.

Джордано Бруно

Всесвіт не має центру і меж; існують незлічені землі, що кружляють навколо своїх сонць подібно до того, як наші 7 планет обертаються навколо Сонця.

Галілео Галілей

Створив перший прилад, що збільшує зображення в 30 разів.

Відкрив 4 супутники Меркурія.

Знайшов кільця Сатурна.

Відкрив, що поверхня Місяця нерівна, вкрита тріщинами і заглибинами .

Виявив, що Молочний шлях – це скупчення незліченої кількості зір.

Отже, людство дізналося не тільки про те, що планети обертаються навколо Сонця, а й більшість планет мають супутники – тіла, які обертаються навколо планет.

Зупинка «Зорі та сузір’я»

В стародавні часи люди вважали, що зорі – це маленькі срібні цвяхи, вбиті в небо. Насправді ж зірки – це величезні розжарені тіла, але оскільки вони розташовані далеко від Землі, то здаються нам крихітними.

Чи однакові зорі? За якими властивостями їх розрізнюють?

Колір зірки залежить від розміру і температури на її поверхні, тому розрізнюють білі, голубі, червоні та жовті зорі. Найхолодніші – червоні, середня температури яких становить 3тис.градусів, найгарячіші – ті, що висвічують біло-блакитним кольором, температура яких може сягати 15 тис. градусів. Всі зорі, а точну їхню кількість важко встановити, зібрані у галактики Пригадайте, яку назву і чому отримала наша галактика?

Ще в сиву давнину люди звернули увагу на те, що деякі яскраві зорі на небі розміщені групами, котрі легко розпізнавати. Часто такі скупчення зірок нагадують тварин чи які-небудь предмети, або формою зорі нагадували якого-небудь бога. Астрономи Давньої Греції давали таким скупченням – сузір’ям – назви, якими ми користуємося і досі

Всього вчені виявили на небі 88 сузірь. Щоправда побачити їх можна не всі і не завжди – це залежить від пори року та місця знаходження спостерігача на Землі.

Найближчою зіркою до Землі, тому такою, що є добре помітною, вважають……? (Сонце).

Інформація для допитливих:

  • відстань до Сонця – 150 млн км,
  • час проходження сонячних променів до Землі – 8 хвилин,
  • щоб досягнути Сонця потрібно 4 роки

Отже, що таке зорі та сузір’я?

Зупинка «Планети Сонячної системи»

Розповідь вчителя. Для того, щоб не переплутати порядок розташування планет, запам’ятайте невелику віршовану фразу, в котрій перша буква кожного слова – це перша буква назви планети:

Медвежонок                 (Меркурій)

Ветчину                        (Венера)

Закусил                         (Земля)

Малинкой.                    (Марс)

Юркий                          (Юпітер)

Суслик                          (Сатурн)

Утащил                         (Уран)

Ножик                           (Нептун)

ерочинный.              (Плутон – вчені встановили, що це небесне тіло не є планетою).

Звідки взялися назви планет?

Всі планети Сонячної системи, окрім Землі, отримали назви на честь богів та богинь Стародавньої Греції та Стародавнього Риму. Справа в тому, що римляни та греки вірили в те, що боги живуть на небесах. Давні астрономи, які вважали, що Земля – це центр Всесвіту, а планети обертаються навколо неї (Землі), придумуючи назви нових планет, вирішили використовувати імена своїх міфічних небожителів. Наша ж планета, оскільки вона не вважалася частиною небес, була названа «Земля», що означає «із ґрунту»

Отже, ще раз пригадаємо назви планет Сонячної системи, а юні дослідники космосу нагадають нам деякі відомості про планети (довідкова інформація від учнів).

Зупинка «Земля – планета Сонячної системи»

  •                 час виникнення -4,7млрд років тому
  •                 діаметр -12 760км
  •                 рік - 365 діб та 6 год.
  •                 доба - 23 год. 56хв 4с
  •                 швидкість обертання навколо своєї осі – 1668 км/год.
  •                 швидкість обертання навколо Сонця – 107 тис. км/год.

Що відбувається під час обертання Землі:

  •                 навколо Сонця?            зміна пір року
  •                 навколо своєї осі?        зміна дня і ночі

Зупинка «Людина у космосі»

На сьогоднішній день людина відкрила багато таємниць космосу. Завдяки чому це стало можливим?

  • Створені потужні обсерваторії;(учні долучаються до обґрунтування важливості створення різноманітного обладнання та перспектив у використанні досягнень науки і техніки).
  • Запущені у космос супутники.
  • Людина здійснила політ у космос (перший космонавт Ю.Гагарін) й продовжує польоти для подальшого вивчення небесних тіл.
  • Вийшла у відкритий космос та довела можливість проведення різноманітних досліджень поза межами орбітальних станцій та космічних кораблів.

Я впевнена, що попереду людство чекають ще багато відкриттів.

Наша подорож завершується

ІІІ. Підведення підсумків уроку

Що вам найбільше запам’яталося під час нашої подорожі?

Що нового ви дізналися?

ІV. Надання та пояснення домашнього завдання

1

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
878
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку