УРОК-ПОДОРОЖ
Тема : ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ ТА ДІЇ З НИМИ
Мета : Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми
« Звичайні дроби та дії з ними»;
Розвивати математичну мову, логічне мислення учнів;
Виховувати інтерес до математики, сприяти самовихованню
об’єктивності та чесності під час оцінювання власних знань та
знань однокласників.
Тип уроку : узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання : мультимедійна презентація, картки з завданнями.
« Людина подібна до дробу, знаменник
якого є те, що людина про себе думає,
а чисельником – те, що людина являє
собою. Чим більшої думки, тим більший
знаменник, а значить менший дріб»
Л. М. Толстой
ХІД УРОКУ
Вчитель: Пропоную вам здійснити подорож чарівною країною січневих свят, свят християн східного обряду. Для початку вам потрібно поділитися на 3 групи і вибрати командира. ( Учні діляться на групи)
Розпочнемо нашу мандрівку.
Завдання №1 : Перевірка теоретичних знань. Група, яка швидше знайде відповідь на запитання – плескає у долоні. Всі готові ? Стартуємо?
Вчитель: За кожну правильну відповідь групі нараховується один бал.
По завершенню підводимо підсумки.
IV . Узагальнення і систематизація знань.
Завдання №2 :
Вчитель: Шляхом жеребкування командири груп вибирають завдання. Група, яка перша впорається з завданням повинна пострибати на місці.
Картка №1: Розташувати дроби у порядку зростання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
Ч |
Р |
С |
Е |
Т |
В |
І |
Я |
Картка №2: Розташувати дроби у порядку спадання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
Я |
С |
Р |
Т |
Е |
В |
В |
Ч |
Картка №3: Розташувати дроби у порядку зростання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
Ч |
Р |
С |
Е |
Т |
В |
І |
Я |
Вчитель: Група, яка перша впорається із завданням, піднімає руки вгору.
По завершенню підводимо підсумки.
Отже, це слово - СВЯТВЕЧІР. Святи́й ве́чір (Святве́чір, Багата кутя) — одне з найурочистіших християнських свят, яке відзначається ввечері напередодні Різдва Христового. Дата святкування різними церквами залежить від дати святкування Різдва. Зокрема, більшість християн, які використовують григоріанський календар, відзначають свято 24 грудня, а деяка частина християн, яка використовує юліанський календар — 6 січня
Ввечері родина сідає вечеряти.
Рис.1 Господиня бере з рук господаря миску, ставить на стіл, і родина починає трапезу. Спочатку їдять кутю – головний символ свята. Страви обов’язково мають бути пісними, оскільки Святвечір припадає на останній день пилипівського посту.
Також обов'язково на святковому столі мають бути:
Свічка. Горіння свічки - це свідчення віри, приналежності людини до Божественного світла. Свічка супроводжує віруючу людину від Хрещення до смерті. Це - символ готовності людини до зустрічі із Богом, незалежно від часу і місця, коли Він схоче її покликати до себе.
Сіль. Без неї не можна відчути повноти смаку страви. Так і людина не може творити справжнього добра, не перебуваючи в гармонії з Богом. Сіль вказує на внутрішню суть людини.
Часник. Його кладуть на чотири кути столу під скатертину, щоб відігнати від родини і хати злих духів. Це символ очищення від гріха, який отруює людське життя, символ родючості і здоров'я.
По завершенню підводяться підсумки. Правильна відповідь – 1 бал.
Завдання №3 :
Вчитель: Шляхом жеребкування кожна група обирає собі завдання. Група, яка швидше впорається – виконує присідання.
Картка №1: Порівняти дроби: а) і ; б) 1 і ; в) 1 і .
Картка №2: Порівняти дроби : а) і ; б) і 1 ; в) і 1.
Картка №3: Порівняти дроби : а) і ; б) 1 і ; в) і 1.
По завершенню підводяться підсумки. За правильну відповідь 1 бал.
Вчитель: Наша подорож продовжується. Наступна зупинка « 7 січня – Різдво Христове».
Різдво Христове – веливе християнське свято, день Народження Ісуса Христа, Спасителя світу і Відкупителя людей з полону гріха. Свято Різдва Христового вважається другим після Пасхи великим святом.
Цього дня колядують діти. Дорослі парубки та дівчата. Але першими оповісниками народження Христа у різдвяних обрядах були діти і підлітки, які обходили ватагою багаті та бідні оселі, співаючи колядки та щедрівки. І в кожній хаті світлішало. Людям ставало легше на душі. Колядників чекали з нетерпінням та щедро віддячували їм яблуками, горіхами та бубликами. Вважалося, чим більше дітей завітає до хати, тим щедрішим для її господарів буде новий рік.
Рис. 2
Завдання №4 :
Вчитель: Шляхом жеребкування кожна група обирає собі завдання. Хто швидше виконає завдання – виконує кругові оберти головою.
Картка №1: Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
Картка №2: Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
Картка №3: Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
По завершенню підводяться підсумки. За правильну відповідь 1 бал.
Вчитель: А ми мандруємо далі. Наступний наш пункт призначення « 13 січня – Щедрий вечір».
За тиждень після коляди, на передодні Нового Року за старим стилем – Щедрий Вечір. Це залишок стародавнього дохристиянського звичаю. За християнським календарем це день преподобної Меланії. В народній традиції обидва свята обєдналися, і тепер ми маємо Щедрий Вечір або свято Меланки.
Хто ж така ця Меланка ? За стародавнім міфом. У все єдиного Лада, вірного побратима бога Місяця окрім сина була ще й
Рис. 3 донька, яку називали Меланкою, бо вона була така ж мила і чарівна. Одного разу, коли князь - Місяць був на полюванні, лютий змій викрав із срібного терема Меланку і запроторив її в підземне царство. Визволив її славний богатир Василь. Ось чому після Щедрого вечора святкують Василя.
Основою Щедрого вечора в українців вважають багатий святковий стіл, щедрування, ворожіння, ігри та забави. Назва «щедрий вечір» пов’язана зі звичаєм готувати багатий стіл, на відміну від Святого вечора.
Стіл в цей день повинен бути дійсно щедрим, так як згідно повір’ям чим щедріше та багатше накрито на стіл, тим щасливіше і вдаліше буде рік наступний. В святковому меню обов’язково мають бути страви зі свинини, щоб худоба плодилася, а в родині панував мир та взаєморозуміння. Прийнято готувати млинці, пироги та вареники з сиром. Але основною стравою залишається щедра кутя.
Із заходом сонця і до півночі розпочиналися щедрування.
Завдання №5 :
Вчитель: Шляхом жеребкування кожна група обирає собі завдання. Хто швидше впорається – виконує кругові оберти тулубом.
Картка №1: Розв’язати рівняння : 4 - ( х - 7) = 2.
Картка №2: Розв’язати рівняння : 3 - ( х + 1 ) = 1 .
Картка №3: Розв’язати рівняння : 7 - ( х – 2 ) = 4 .
По завершенню підводяться підсумки. За правильну відповідь 1 бал.
Вчитель: Продовжуємо далі подорожувати. Наступна зупинка « 14 січня – Старий Новий рік».
Старий Новий рік – це рідкісний історичний феномен, додаткове свято, яке з'явилося в результаті зміни літочислення. Це свято відзначається переважно в тих країнах, де православна церква продовжує користуватися юліанським календарем.
До вечері, як і на Святвечір, сідає вся сім'я. Дуже важливо, щоб одяг цього дня був ретельно випраний
та чистий. Після вечері треба обов'язково зайти до сусідів і попросити один у одного вибачення за можливу провину один перед одним, аби Новий рік зустріти в мирі та злагоді.
Якщо вийти на подвір'я опівночі, то можна відчути, як Новий рік проганяє Старий. У перший день Нового року найбільш поширеним був, та і зараз залишається, обряд посівання. Вважається, що цей обряд прийшов до нас ще з дохристиянських часів, адже наші пращури зустрічали Новий рік не Рис. 4 взимку, а навесні і тому обряд посівання пов'язаний з надіями на добрий урожай. Засівали здебільшого діти, причому щедріше всіх обдаровували тих, хто прийшов в будинок першим.
Завдання №6: Змагання командирів груп.
Вчитель: А тепер переходимо до останнього етапу. Запрошую командирів груп. Жеребкуванням кожен обирає собі завдання. Командир працює самостійно. При виникненні труднощів він може звернутися за допомогою до своєї групи, але в такому разі група втрачає бали.( В залежності від кількості звернень командира).
Картка №1: За перший день турист пройшов маршруту, а за другий - решту 24 км. Знайти довжину всього маршруту.
Картка №2: За перший день робітник виконав завдання, а за другий – виготовив решту 30 деталей. Скільки всього деталей виготовив робітник?
Картка №3: За першу годину літак пролетів маршруту. А за другу – решту 630 км. Знайти довжину маршруту.
По завершенню командир групи тупає ногами. Далі робляться підрахунки. Визначається група-переможець.
V . Підбиття підсумків уроку.
Вчитель: Ось і закінчилася наша мандрівка. Сподіваюся , що вона вас зацікавила. Ми не тільки узагальнили й систематизували наші знання з математики а й дізналися нову пізнавальну інформацію про улюблені нами свята. Пропоную вам охарактеризувати наш урок-подорож за допомогою жестів:
Урок сподобався.
Очікування від уроку були кращими.
Урок не сподобався.
VI . Домашнє завдання .
Підготуватися до контрольної роботи. Домашня самостійна робота №4, сторінка 192.
Додаток:
Завдання 2.
Картка №1: Розташувати дроби у порядку зростання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
Ч |
Р |
С |
Е |
Т |
В |
І |
Я |
Картка №2: Розташувати дроби у порядку спадання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
Я |
С |
Р |
Т |
Е |
В |
В |
Ч |
Картка №3: Розташувати дроби у порядку зростання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
Ч |
Р |
С |
Е |
Т |
В |
І |
Я |
Завдання 3.
Картка №1: Порівняти дроби: а) і ; б) 1 і ; в) 1 і .
Картка №2: Порівняти дроби : а) і ; б) і 1 ; в) і 1.
Картка №3: Порівняти дроби : а) і ; б) 1 і ; в) і 1.
Завдання 4.
Картка №1: Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
Картка №2: Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
Картка №3: Перетворити неправильний дріб у мішане число :
а) ; б) ; в) ; г) .
Завдання 5.
Картка №1: Розв’язати рівняння : 4 - ( х - 7) = 2.
Картка №2: Розв’язати рівняння : 3 - ( х + 1 ) = 1 .
Картка №3: Розв’язати рівняння : 7 - ( х – 2 ) = 4 .
Завдання 6.
Картка №1: За перший день турист пройшов маршруту, а за другий - решту 24 км. Знайти довжину всього маршруту.
Картка №2: За перший день робітник виконав завдання, а за другий – виготовив решту 30 деталей. Скільки всього деталей виготовив робітник?
Картка №3: За першу годину літак пролетів маршруту. А за другу – решту 630 км. Знайти довжину маршруту.
Додаткове завдання:
Картка №1 : До шкільної їдальні завезли апельсини, мандарини і банани. Апельсини становили усіх фруктів, мандарини - остачі, а банани – решту
16 кг. Скільки всього кілограмів фруктів завезли до їдальні?
Картка №2 : Петро, Павло і Дмитро саджали кущі троянд. Петро посадив
усіх кущів, Павло - остачі, а Дмитро – решту 15 кущів. Скільки всього кущів троянд вони посадили ?
Картка №3 : До магазину завезли партію олії. У перший день було продано
усієї олії, у другий - остачі, а в третій - решту 64 л. Скільки літрів олії було завезено до магазину?
1