Метою даної розробки уроку з української літератури для 6 класу є поглибити знання учнів про минуле нашого народу, визначити проблеми, порушені у творі, розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам'ять, культуру зв'язного мовлення.
Тема. Поєднання у творі фантастичного і реального у творі
В. Рутківського «Джури козака Швайки».. Проблеми, порушені у творі.
Мета: продовжити роботу щодо аналізування програмового твору, поглибити знання про минуле нашого народу, визначити проблеми, порушені у творі, розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення, виховувати патріотизм, кращі людські якості такі, як: чесність, людяність.
Тип уроку : комбінований
Формування надпредметних компетенцій: ціннісносмислової, пізнавальної, комунікативної, читацької, творчої, соціальної.
Обладнання: портрет письменника, виставка його книг, ілюстрації до твору, презентація.
Епіграф: Степ та воля – козацька доля Народна творчість
Хід уроку
Усі ми знаємо імена Северина Наливайка, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи. (слайд)
А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися? У гостросюжетному романі Володимира Рутківського розповідається про це.
Головні герої повісті - Грицик та малий волхв Сашко, козак Швайка зі своїм вовком Барвінком, та їхні друзі в казковій дивовижній історії виходять з найскладніших ситуацій.
Небезпека їх очікує на кожному кроці вдень та вночі.
Сьогодні ми з’ясуємо як фантастика і реальність поєднуються у творі, і які проблеми порушує автор.
Запишіть епіграф. Поясніть, як ви розумієте його зміст.
Бесіда за питаннями
2. Метод «ПРЕС…» (слайд)
- Доведіть, що твір В. Рутківського «Джури козака Швайки» - роман
1) Я вважаю, що…
2) …тому що…
5) наприклад…
4) отже…
Домашнє завдання ви виконували за групами:
- дослідники
- природознавці
- художники
Ви отримали завдання випереджувального характеру. Як ви з ним впоралися, ми побачимо в процесі роботи на уроці.
Читаючи художню літературу, ми захоплюємося позитивними героями, нам хочеться бути такими, як вони: сміливими, чесними, кмітливими, сильними, вправними тощо.
В. Рутківського «Джури козака Швайки».
Виступ учнів у ролі Санька і Грицика
У нас є можливість запитати у Санька і Грицика, як вони почувались одні на острові.
- Якого героя ви вважаєте негативним персонажем? (Тишкевича)
- Яка проблема розкривається в образі Тишкевича? (Проблема зради, добра і зла ).
- В образі якого героя В. Рутківський втілив найкращі якості українського козака? (Швайки.)
- Яку проблему твору розкрито в цьому образі? (Патріотизм)
7. Запис у зошити
Запишіть у зошити низку проблем, що порушені у творі. (слайд)
8.Подивіться на слайд, (слайд)
(Поведінка і здібності Швайки, «талант» Санька)
Людей, наділених такими здібностями називали характерниками.
Хто ж такі характерники нам повідомлять учні-дослідники.
Характе́рник, химоро́дник, галдо́вник («галдувати» — чаклувати) або заморо́чник (вмів напускати «морок» — туман, сон)[1] — назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який вмів ворожити, лікувати поранених козаків, знав психотерапію, вправи з фізичної підготовки козаків, про що існує ряд історичних свідчень очевидців, народних легенд та переказів.
Найвідомішим козаком-характерником називають козака Мамая — ідеалізований образ козака-мандрівника, воїна, мудреця, казкаря і характерника в одній особі. Також, за переказами, майже всі козацькі гетьмани, кошові отамани і відомі полковники були характерниками. Серед них — Остап Дашкевич, Дмитро Байда-Вишневецький, Андрій Похитун, Іван Підкова, Самійло Кішка, Северин Наливайко, Петро Сагайдачний, Максим Кривоніс, Іван Богун, Данило Нечай
і найбільший характерник з них — Іван Сірко. За час свого отаманування — з 1659 по 1680 роки — Сірко брав участь у понад 100 битвах і не мав жодної поразки. Козаки вірили, що він знає наперед про те, хто з ним збирається воювати, що під час бою може перекинутися на хорта, вовка чи яструба або заклясти вороже військо.
Характерники були сильними чаклунами, серед здібностей яких — вміння зупиняти кров, заговорювати біль, ловити кулі голими руками, ходити по воді та вогню, годинами перебувати під водою, ставати невидимим, гіпнотизувати, з'являтися в кількох місцях одночасно та викликати панічний жах у ворогів, що спричиняло панічну втечу їх з поля бою. Також такі козаки могли бачити майбутнє, події, що відбувалися за сотні кілометрів в інших краях, впливали на свідомість людей, неживу природу, лікували смертельні рани (навіть ставили на ноги мертвих!), знаходили скарби, виходили сухими з води
Уміли характерники і керувати погодою — розганяти хмари або, навпаки, накликати дощ.
Характерниками ставали, як правило, люди з екстрасенсорними здібностями, зі схильністю до навіювання, гіпнозу, яснобачення, телекінезу чи телепатії.
Слово вчителя
Я надаю слово юним натуралістам, що повідомлять нам походження цього слова(слайд)
Барвінок (Vinca, від «vincere» — «витися», у деяких українських діалектах Бирвінок, Тройзілля) — рід квіткових рослин з родини барвінкових або кутрових (Apocynaceae), батьківщиною якого є Європа, Північна Африка і Південно-західна Азія.
Напівкущі або трави з тонким витким стеблом 1-2 м завдовжки, піднімається над землею не більше ніж на 20-70 см. Стебло часто пускає корені в місцях, де воно торкається ґрунту, що допомагає рослинам займати велику територію. Чотири види роду вічнозелені, листя зберігає свій зелений колір навіть узимку. Має подовгуватий трилисник.
За українськими народними уявленнями, барвінок символізує трійцю: дитинство, зрілий вік, старість; батька, матір, дитя; весну, літо, осінь; вічне нев'януче кохання, нестаріюче життя, пам'ять, а тому з барвінком українці віками сплітали весільні вінки, робили косиці, плели вінки й на могили, що символізувало вічну пам'ять
БАРВІНОК — вічнозелена трав'яниста рослина, листя якої зберігає зелений
колір навіть під снігом. Живучість і витривалість Барвінку, краса його
цвіту оспівані в багатьох народних піснях.
Цвітіння відбувається більшу частину року. Навесні зацвітає синім цвітом, який нагадує вогник.
Слово вчителя
Спеціальна група учнів підготувала вдома незвичайні ілюстрації. Давайте з’ясуємо, що в них незвичайного
Усно переказати епізод, який схвилював, вразив, сподобався.
«Незакінчені речення»
Продовжте речення
Усно переказати епізод, який схвилював, вразив, сподобався.- достатній рівень
Скласти порівняльну таблицю – високий рівень
Складання порівняльної таблиці
Реальне |
Фантастичне |
Оцінювання