Урок "Поєднання у творі фантастичного і реального у творі В. Рутківського «Джури козака Швайки».. Проблеми, порушені у творі."

Про матеріал

Метою даної розробки уроку з української літератури для 6 класу є поглибити знання учнів про минуле нашого народу, визначити проблеми, порушені у творі, розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам'ять, культуру зв'язного мовлення.

Перегляд файлу

Тема. Поєднання у творі фантастичного і реального  у творі

В. Рутківського «Джури козака Швайки».. Проблеми, порушені у творі.

Мета: продовжити роботу щодо аналізування програмового твору, поглибити знання про минуле нашого народу, визначити проблеми, порушені у творі,  розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення, виховувати патріотизм, кращі людські якості такі, як: чесність, людяність.

Тип уроку : комбінований

Формування надпредметних компетенцій: ціннісносмислової, пізнавальної, комунікативної, читацької, творчої, соціальної.

Обладнання: портрет письменника, виставка його книг, ілюстрації до твору, презентація.

Епіграф:                                                                    Степ та воля     – козацька доля                                                                                                                                Народна     творчість

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Визначення емоційної готовності до уроку (смайлики(слайд)
  3. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності (слайд)
  1. Мозковий штурм
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  1. Слово вчителя

Усі ми знаємо імена Северина Наливайка, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи. (слайд)
А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися? У гостросюжетному романі Володимира Рутківського розповідається про це.
Головні герої повісті - Грицик та малий волхв Сашко,  козак Швайка зі своїм вовком Барвінком, та їхні друзі в казковій дивовижній історії виходять з найскладніших ситуацій.
Небезпека їх очікує на кожному кроці вдень та вночі.

Сьогодні ми з’ясуємо як фантастика і реальність поєднуються у творі, і які проблеми порушує автор.

  1. Робота над епіграфом

Запишіть епіграф. Поясніть, як ви розумієте його зміст.

  1. Актуалізація опорних знань.

                   Бесіда за питаннями

  1. До якої групи творів входить твір  В. Рутківського «Джури козака Швайки».
  2. Що називається трилогією?
  3. Хто такі джури?
  4. Що означає слово «козак»?
  5. Що означає слово «швайка»?
  6. Чим займалися козаки , що жили у плавнях?
  7. Назвіть головних  героїв роману.
  8. Назвіть жанр твору  В. Рутківського «Джури козака Швайки».

2. Метод  «ПРЕС…» (слайд)

- Доведіть, що твір В. Рутківського «Джури козака Швайки» - роман

1) Я  вважаю, що…

2) …тому що…

5) наприклад…

4) отже…

  1. Сприймання й засвоєння навчального матеріалу
  1. Слово вчителя.

Домашнє завдання ви виконували за групами:

- дослідники

- природознавці

- художники

Ви отримали завдання випереджувального характеру. Як ви з ним впоралися, ми побачимо в процесі роботи на уроці.

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди

Читаючи художню літературу, ми захоплюємося позитивними героями, нам хочеться бути такими, як вони: сміливими, чесними, кмітливими, сильними, вправними  тощо.

  • Розкажіть, що ви дізналися про головних героїв твору?
  • Чи є чому повчитися у Санька та  Грицька – головних героїв твору 

В. Рутківського «Джури козака Швайки».

  1. Виразне читання фрагмента роману
  • Зачитайте уривок тексту про те, як друзі залишились самі на острові. (с.146-148 )
  • Яку проблему  порушує автор в творі, знайомлячи нас з друзями?  (Проблема дружби і взаємодопомоги)
  1. Рольова гра

Виступ учнів у ролі Санька і Грицика

  1. Експрес-інтерв’ю

У нас є можливість запитати у Санька і Грицика, як вони почувались одні на острові.

  1. Дослідження тексту

- Якого героя ви вважаєте негативним персонажем? (Тишкевича)

- Яка проблема розкривається  в образі Тишкевича? (Проблема зради, добра і зла ).

                   -  В образі якого героя В. Рутківський втілив  найкращі якості українського козака? (Швайки.)

                   - Яку проблему твору розкрито в цьому образі? (Патріотизм)

7. Запис у зошити

Запишіть у зошити низку проблем, що порушені  у творі. (слайд)

8.Подивіться на слайд, (слайд)

 

C:\Users\Admin\Desktop\index.jpgпап.jpg      C:\Users\Admin\Desktop\домашние-животные.jpg

 

  • Чим  відрізняються ліва і права картинки?
  • Як ви дізнались,що істота з правої картинки фантастична?
  • А чи є якісь елементи фантастики у творі?

(Поведінка і здібності Швайки, «талант» Санька)

  1. Слово вчителя

Людей, наділених такими здібностями називали характерниками.

Хто ж такі характерники нам повідомлять учні-дослідники.

  1.  Група « Дослідники»

Характе́рник, химоро́дник, галдо́вник («галдувати» — чаклувати) або заморо́чник (вмів напускати «морок» — туман, сон)[1] — назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який вмів ворожити, лікувати поранених козаків, знав психотерапію, вправи з фізичної підготовки козаків, про що існує ряд історичних свідчень очевидців, народних легенд та переказів.

Найвідомішим козаком-характерником називають козака Мамая ідеалізований образ козака-мандрівника, воїна, мудреця, казкаря і характерника в одній особі. Також, за переказами, майже всі козацькі гетьмани, кошові отамани і відомі полковники були характерниками. Серед них  Остап Дашкевич, Дмитро Байда-Вишневецький, Андрій Похитун, Іван Підкова, Самійло Кішка, Северин Наливайко, Петро Сагайдачний, Максим Кривоніс, Іван Богун, Данило Нечай

і найбільший характерник з них Іван Сірко. За час свого отаманування — з 1659 по 1680 роки — Сірко брав участь у понад 100 битвах і не мав жодної поразки. Козаки вірили, що він знає наперед про те, хто з ним збирається воювати, що під час бою може перекинутися на хорта, вовка чи яструба або заклясти вороже військо.

Характерники були сильними чаклунами, серед здібностей яких — вміння зупиняти кров, заговорювати біль, ловити кулі голими руками, ходити по воді та вогню, годинами перебувати під водою, ставати невидимим, гіпнотизувати, з'являтися в кількох місцях одночасно та викликати панічний жах у ворогів, що спричиняло панічну втечу їх з поля бою. Також такі козаки могли бачити майбутнє, події, що відбувалися за сотні кілометрів в інших краях, впливали на свідомість людей, неживу природу, лікували смертельні рани (навіть ставили на ноги мертвих!), знаходили скарби, виходили сухими з води

Уміли характерники і керувати погодою — розганяти хмари або, навпаки, накликати дощ.

Характерниками ставали, як правило, люди з екстрасенсорними здібностями, зі схильністю до навіювання, гіпнозу, яснобачення, телекінезу чи телепатії.

Слово вчителя

  • Швайці служить  дивна тварина, хто це? (Барвінок)
  • Чому, на вашу думку, Пилип так назвав вовка?
  • А що насправді означає слово «барвінок» ?

Я надаю слово  юним натуралістам, що повідомлять нам походження цього слова(слайд)

C:\Users\Admin\Desktop\VBGNagVYNVw.jpg

  1.  Група «Природознавці»

Барвінок (Vinca, від «vincere» — «витися», у деяких українських діалектах Бирвінок, Тройзілля) рід квіткових рослин з родини барвінкових або кутрових (Apocynaceae), батьківщиною якого є Європа, Північна Африка і Південно-західна Азія.

Напівкущі або трави з тонким витким стеблом 1-2 м завдовжки, піднімається над землею не більше ніж на 20-70 см. Стебло часто пускає корені в місцях, де воно торкається ґрунту, що допомагає рослинам займати велику територію. Чотири види роду вічнозелені, листя зберігає свій зелений колір навіть узимку. Має подовгуватий трилисник.

За українськими народними уявленнями, барвінок символізує трійцю: дитинство, зрілий вік, старість; батька, матір, дитя; весну, літо, осінь; вічне нев'януче кохання, нестаріюче життя, пам'ять, а тому з барвінком українці віками сплітали весільні вінки, робили косиці, плели вінки й на могили, що символізувало вічну пам'ять

БАРВІНОК — вічнозелена трав'яниста рослина, листя якої зберігає зелений

колір навіть під снігом. Живучість і витривалість Барвінку, краса його

цвіту оспівані в багатьох народних піснях.

Цвітіння відбувається більшу частину року. Навесні зацвітає синім цвітом, який нагадує вогник.

Слово вчителя

Спеціальна група учнів підготувала вдома незвичайні ілюстрації. Давайте з’ясуємо, що в них незвичайного

  1.  Презентація робіт художників

Усно переказати епізод, який схвилював, вразив, сподобався.

  1. Закріплення вивченого

«Незакінчені речення»

Продовжте речення

  1. Із цього уроку я взяв (узяла) для себе…
  2. Автор порушив у романі В. Рутківського «Джури козака Швайки» проблеми…
  3. Фантастичне у творі – це…
  1. Пояснення д/з

Усно переказати епізод, який схвилював, вразив, сподобався.- достатній рівень

Скласти порівняльну таблицю – високий рівень

    Складання порівняльної таблиці

Реальне

Фантастичне

 

 

  1. Підсумок уроку

Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2018
Переглядів
15468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку