Тема. Поема Дж. Байрона «Мазепа», історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи.
Мета. Ознайомити учнів із поемою Дж. Байрона «Мазепа», вчити визначати її історичну основу, називати риси романтичного героя в образі Мазепи, висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в поемі; розвивати мислення, творчу уяву, читацькі інтереси, мовленнєву та пізнавальну компетенції; поширювати світогляд; здійснювати міжпредметні зв`язки; виховувати інтерес до історії України, до творчості Дж. Байрона.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання. Підручники, зошити, портрет Дж. Байрона, комп`ютерна презентація, словник літературознавчих понять.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання (літературний диктант за біографією і творчістю Дж. Байрона)
Літературний диктант
1. Коли і де народився Дж. Байрон?
2. У якому віці успадкував титул лорда?
3. Де здобував освіту?
4. Як називалася перша збірка його віршів?
5. По яких країнах подорожував?
6. Які за жанром твори писав?
7. Які твори написані в 1813 – 1816 рр.?
8. Який твір Байрона має схожість із «Фаустом» Гете?
9. Які твори написані на історичні сюжети?
10. Який твір написаний за біблійними сюжетами?
11. Завдяки кому Байрон займався перекладами творів Данте?
12. Хто з відомих письменників описував життя Байрона?
2. Складання грона на тему «Байрон»
Самотній закоханий
романтичний Байрон талановитий
активний гордий
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і задач уроку.
ІІІ. Вивчення нових знань.
1. Робота над теорією літератури: визначення поняття поеми за словником.
Поема (від грецького слова, що означає "твір", "творіння") — ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери.
2. Повідомлення учня про І. Мазепу (випереджувальне завдання).
Мазепа Іван Степанович — гетьман України (1687—1709 рр.); видатний державно-політичний і культурний діяч кінця XVII — поч. XVIII ст.
Народився 20 березня 1639 р. у с. Мазепинці (нині Білоцерківський район Київської області). Належав до родини відомої правобережної української шляхти. Початкову освіту отримав у школі Київського братства, згодом закінчив Києво-Могилянський колегіум та Єзуїтську колегію у Варшаві. Протягом трьох років навчався у Німеччині, Італії, Франції та Голландії, де здобув блискучу європейську освіту, досвід європейського політичного та культурного життя. Знав кілька іноземних мов.
І. Мазепа був першим українським гетьманом, який незмінно тримав гетьманську булаву протягом майже 22 років (8081 днів). Цей період характеризувався економічним розвитком України-Гетьманщини, стабілізацією соціальної ситуації, піднесенням церковно-релігійного життя та культури.
На початку XVIII ст., в умовах Північної війни (1700—1721), гетьман І. Мазепа в союзі з польським королем Станіславом Лещинським та шведським королем Карлом ХІІ здійснив спробу реалізувати свій військово-політичний проект, метою якого був вихід з-під протекторату Московської держави і утворення на українських землях незалежної держави.
Помер у ніч з 21 на 22 вересня 1709 р. у с. Варниця поблизу м. Бендери. Похований у монастирі Св. Георгія (Юрія) м. Галац (Румунія).
3. Перегляд комп`ютерної презентації.
Доля Івана Мазепи цікавила багатьох відомих українських й закордонних письменників, поетів, художників , композиторів з різних країн: Франції, Англії, США, Канади, Польщі, Німеччини, Росії тощо.
4. Робота за підручником:
А) читання статті, перегляд ілюстрацій;
Б) ознайомлення зі змістом поеми Дж. Байрона «Мазепа».
ІV. Закріплення матеріалу.
1. Евристична бесіда за змістом поеми.
- Хто такий І. Мазепа?
- Чим він прославився?
- За що і ким він був покараний?
- Хто з письменників звертався до образу Мазепи?
- Доведіть, що це – ліро-епічна поема.
2. Характеристика образу Мазепи ( сміливість, трагічна нескореність, самоповага, бунтар).
2. Робота в групах.
І гр. – Визначити риси романтичного героя у творі.
ІІ гр. – Визначити образ України в поемі.
ІІІ гр. – Визначити образи – символи у творі.
3. Презентація робіт.
4. Розв`язання проблемних запитань.
- Чому Байрон назвав Мазепу титаном?
- Чи є в цьому якийсь зв`язок із титаном Прометеєм?
V. Підсумок уроку.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
-Які емоції і почуття викликав твір «Мазепа»?
-Чим сподобався герой цього твору?
Д/з: аналізувати поему «Мазепа», підготувати проекти з тем: