Урок. "Погода, її елементи. Мінливість"

Про матеріал
Розроблений конспект уроку з географії у 6 класі на тему "Погода, її елементи. Мінливість"
Перегляд файлу

Конспект показового уроку Янчук Н. Г.

Погода, її елементи, мінливість.

Мета: поглиблення та систематизація знань про погоду та її елементи; формування практичних умінь характеризувати різні типи погоди, пояснювати причини зміни погоди; сприяти усвідомленню важливості складання точних прогнозів погоди; розвиток навичок аналізу спостережень за погодою та народних прикмет; виховувати інтерес до проведення власних спостережень за станом погоди.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, електронний атлас, синоптична карта, відео «рекорди погоди», презентації учнів «Провісники погоди»

Опорні поняття: атмосфера, температура повітря, атмосферний тиск, сила і напрямок вітру, хмарність, опади.

Базові поняття: погода, типи погоди, проноз погоди, метеорологія, синоптична карта.

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент(1 хв):

Усмішка ласкава — то найкраща страва.
Так народна мудрість промовля до нас.
З усмішкою добре вийде кожна справа,
Бо вона підносить нас у добрий час.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь (6 хв)

Пригадаємо, яку географічну оболонку ми вивчаємо з вами? – Атмосфера

Пропоную вам перевірити свої знання, виконавши певні завдання.

Індивідуальні картки  (вибірковий контроль з учнями)

Завдання 1. Виконай тести.

  1. В якій з складових атмосфери розташований озоновий шар:

а) тропосфері;  б)стратосфері; в)мезосфері; г) термосфері

2. Частка якого газу в складі атмосферного повітря є найбільшою:

а) кисню;   б)азоту;  в) вуглекислого газу; г) озону.

3. Прилад, що використовують при  вимірювані атмосферного тиску:

а) термометр;  б) флюгер;   в) барометр; г) гігрометр.

4. Найвище розповсюджені хмари:

а) купчасті;  б) шаруваті;  в)перисті.

Завдання 2. Назвіть зайве поняття.

• Роса, дощ, сніг, злива. (Наведені опади в рідкому стані)

• Роса, дощ, град, злива. (Наведені опади випадають із хмар) 

• Роса, іній, дощ, туман. (Наведені опади випадають з повітря)

Завдання 3. Знайти відповідності та записати під таблицею:

     Характеристика      

            погоди

 Одиниці вимірювання

         Прилад , яким вимірюють

Температура повітря

1

бали

А

флюгер

І

Атмосферний тиск

2

м/с

Б

 термометр

ІІ

Сила вітру

3

Мм. рт. ст.

В

 на око

ІІІ

 Хмарність

4

градуси С0

Г

 барометр

ІV

 

  1. ______-________;   2 - ______- ________;   3 - _______- _______;   4 - _______- ________.

 

Робота з останніми учнями. Прийом « світлофор – працюють всі разом» (картки червоного та зеленого кольору):

  1. Дощ, сніг, град – це опади, які випадають з хмар (так);
  2. Барометр – це прилад для вимірювання кількості опадів (ні);
  3. Причина виникнення вітру є перепади атмосферного тиску ( так);
  4. Перисті хмари  розміщуються найвище (так);
  5. Температуру вимірюють у балах (ні);
  6. Атмосферний тиск залежить тільки від температури (ні);
  7. Найщільнішим шаром атмосфери є мезосфера (ні);
  8. Температура з висотою зменшується на 6° С кожний 1 км. (так);
  9. Під час дощу відносна вологість повітря зменшується (ні);
  10. Сила вітру залежить від пори року (ні)
  11. Температура повітря залежить від кута падіння сонячних променів(так)
  12. Вологість повітря залежить від атмосферного тиску (ні)
  13. Чим більша вологість, чим більше хмар (так)
  14. Напрям вітру вимірюється флюгером (так)
  15. Нормальний атмосферний тиск на рівні моря 775 мм. Рт. ст..(ні)

ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності (2 хв)

? Кожного дня перед тим як вийти на вулицю ми дивимося у вікно. Навіщо ми це робимо?

? Навіщо нам потрібні знання про погоду?

? Люди яких професій постійно потребують знання про погоду?

Крім цього ми дізнаємося ще багато нового на уроці про всім відоме поняття «Погода». Отже розпочнемо…

ІV. Вивчення нового матеріалу (27хв)

Прийом «Асоціативний кущ» назвіть слова які асоціюються у вас з поняттям погода.

Формуємо поняття «погода» + Прийом «Словничок» ст. 140 (робота з підручником) – перевіримо наші здогадки – «погода – це…"

Давайте проведемо спостереження за погодою і заповнимо наші «щоденники погоди».

Отже, говорячи про погоду ми охарактеризували елементи погоди.

Завдання: пропоную вам заповнити схему на інструктивних картках «Елементи погоди»

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. Температура
  2. Атмосферний тиск
  3. Вологість повітря
  4. Сила та напрям вітру
  5. Атмосферні опади
  6. Хмарність

Прийом «Відстрочена відгадка»

? А чи чули ви таке поняття як «Метеорологія» і як воно пов’язане з поняттям погода?

Пропоную попрацювати з електронним атласом , який нам допоможе розібратися з цим поняттям.

Отже: метеорологія – це наука, яка вивчає стан Атмосфери, за допомогою приладів вимірювання.

? Які прилади з побачених ви вже знаєте? А Які для вас були новими?

Бесіда:

? Чи відрізняється погода  на екваторі та на полюсах?

? Чи відрізняється погода на Україні?

? Чи може відрізнятися погода вранці і ввечері?

? Як ми одним словом можемо назвати погоду сьогодні?

  • Сонце – сонячна,
  • Хмари – хмарна,
  • Дощ – дощова,
  • Вітер – вітряна,
  • Мороз – морозна.

? Отже, погода дуже мінлива!

Прийом «Хвилина – цікавинка» ( відео про надзвичайну погоду на планеті , Інфоурок ст..0,48 до 2,07)

 ? Від чого залежить зміна погоди?

Прийом « Географічна лабораторія»

Поєднайте в таблиці всі елементи погоди  в залежності від впливу їх один на одного .

 

 

 

                        

                                     

 

 

 

 

 

 

                                                                                     

 

 

Обговорення та пояснення відповідей учнями.

Прийом «Час підручника». Всі прогнозовані зміни в погоді можна передбачити за синоптичною картою (підручник ст..  142 ):

? що таке синоптична карта?

? як на ній зображують показники погоди?.

Спостереження за погодою проводилися з давніх - давен і дійшли до нас у вигляді народних прикмет. Наші учні отримали випереджальне завдання про провісників погоди. Давайте послухаємо їх повідомлення: - Провісники погоди  -  рослинами, тваринами, навколишнє середовище. Перегляд презентацій.

V. Закріплення вивченого матеріалу ( 5хв)

Прийом « Незакінчене речення»:

  1. Стан нижнього шару атмосфери (тропосфери), у даний час та в даному місці - …
  2. До елементів погоди відносять….
  3. Усі компоненти погоди між собою …..
  4. Температура впливає на …
  5. Від атмосферного тиску залежить…
  6. Служба, яка займається вивченням стану атмосфери, називається….
  7. Карти за якими можна спрогнозувати прогноз погоди, називаються…
  8. Якщо кішка спить сховавши носик , то буде…
  9. Якщо кульбабка закривається як парасолька, то буде….

VI. Підсумок уроку . Прийом «Мікрофон» (3 хв) + оцінки


Що вивчили на уроці?

Що було цікавим?

Що дізналися нового?

Що на уроці було складним?

Де можна використати знання отримані на уроці?

Що ви розкажете батькам?


VII Домашнє завдання (1 хв)

Опрацювати параграф 35.

Знайти вірші або пісні у яких описуються елементи погоди

Додаток 1,2

Рослини - провісники погоди

 

Людина давно помітила, що в багатьох рослин перед зміною погоди змінюється положення окремих частин. Вони можуть уловлювати те, що не підвладно нашим органам почуттів. Така здатність пояснюється залежністю їхнього життя від умов середовища: температури, вологості й тиску повітря, а також від сонячного світла.

Кульбаба. Перед негодою квітки його закриваються, начебто ховаються від дощу.. Легкі білі парашути кульбаби розлітаються навіть від слабкого вітру в суху погоду. Перед дощем же вітер ніяк не може зірвати немов приклеєні насіння. А всі тому, що, почуваючи зміну погоди, рослина складає свою пухнату кульку як парасолька

Лугова конюшина. Рослина гарна реагує на тепло, вологу зміни атмосферного тиску. До непогоди конюшина складає свої пелюстки й нахиляє голівку квітки, а перед стійкою гарною погодою його стебло й листів розправлені, суцвіття підняте нагору.

Конюшина з'їжується, а квіти рожі поникають і згортаються - до дощу.

Конюшина зближає листочки й нахиляється - перед негодою.

 

 

 Нагідки розвернули віночки рано ранком - очікується ясна погода, після полудня - дощ, гроза.

 

 

 

 

Листи папороті-орляка закручуються донизу - до теплої, сухої погоди, розправляються - перед негодою.

 

 

 

 

 

 

Провісники погоди серед тварин

 Чудові метеорологи - павуки. Відомо, що вони не переносять вологості, тому вкрай рідко виходять на полювання ранком. Ранком вони з'являються лише тоді, коли немає роси, а відсутність роси - один з ознак близької негоди. Жари павуки також бояться, тому, коли павук виходить на полювання в пекучий полудень, це значить, що він почуває сильний вітер або грозу, що, порвавши павутину, може позбавити його їжі. Увечері павуки охоче залишають своє житло, якщо не почувають наближення дощу. Побачивши павука ввечері, можна сміло очікувати гарної погоди наступного дня.

 Давно відома здатність бджіл передчувати зміну погоди. Коли наближається гроза, вони злітаються до пасіки.

 

 

 

 

 Блискучий «прогнозист» - жаба. Вона тонко реагує на найменші зміни в атмосфері. Люди здавна помітили: озерні жаби злазять на берег - до дощу.

 

 

 

 

 Чимало прикмет пов'язані з поводженням горобців. У гарну погоду вони веселі, рухливі. Якщо ж горобці збираються зграйками на землі, стають млявими, сидять - до дощу.

 

 

 Кріт робить високу купу або вихід з під землі - до дощу

Якщо вхід у кротячу нору на північ – зима буде тепла, на південь - холодна, до сходу - сира, до заходу - суха.

 

 

 

 

 

Собака

 Катається по снігу - до непогоди, по землі - до дощу,

посилено риє землю до дощу

Розтягується на землі - до тепла

Собака лежить, згорнувшись - калачем до холоду.

 

 

 

Кішка

Лиже хвіст - до негоди,  лапу – до тепла.

Ховає морду - до морозу і негоди

Лежить клубком

Шкребе пазурами підлогу  - до вітру і заметілі.

Деруть стіну пазурами вставши на задні лапи - до хуртовини

Розтягується на підлозі - до тепла.

 

 

Визначення погоди по хмарах.

Якщо сонце заходить за хмару, то на інший день - негода.

Сонце при приближенні циклона ховається за хмарами. Рухаючись зі швидкістю 30-35 км у годину циклон звичайно досягає місця, з якого велося спостереження на інший день. Але варто пам'ятати, що    не всяка хмара однозначно означає наближення циклона. Якщо в західній частині обрію видні довгі смуги (перисті хмари, що виходять променями з одного місця), то це і є наближення циклона.

 Хмари йдуть низько - до холоднечі, проти вітру до снігу, пливуть високо до гарної погоди.

Колір неба стає білуватим - з'являються перисті хмари погода погіршиться.

Купчасті хмари витягуються нагору на зразок веж - буде гроза.

Ранком небо безхмарне, потім зі сходом з'являється маленькі купчасті хмари, які після 3 години дня починають розходитись - гарна погода на 1-2 дні . Якщо погода поліпшується, то хмари після 3 години дня починають зникати.

                                   Улітку хмари купками йдуть донизу - до дощу.

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 березня 2020
Переглядів
1952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку