Розробка уроку " Походи монголів на Русь" готова до використання на уроках історії України у 7 класі ; згідно чинної оновленої програми для учнів 5-9 класів " Історія України, Всесвітня історія. 5-9 класи", затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017р. №804. Розробка містить теоретичний матеріал, дидактичні матеріали ( робота з історичними джерелами), використання ІКТ.
ПОХОДИ МОНГОЛІВ НА РУСЬ
Мета уроку: - розкрити особливості організації військових походів монголів на Русь у XIII ст. і причини їхніх перших успіхів; познайомити учнів з причинами поразки русько-половецьких військ на р. Калка; на прикладах подвигів захисників м. Києва визначити джерела мужності та героїзму русичів; розширити знання учнів з вивченої теми за рахунок залучення додаткових історичних джерел; засвоїти основні поняття та хронологію; формувати вміння аналізувати письмові історичні джерела; працювати з настінною картою, атласом та навчальною картою, розвивати вміння робити критичний аналіз історичних текстів, робити узагальнення й висновки на основі сприйняття різних ідей; виховувати в учнів толерантне ставлення до різних оцінок історичних подій та осіб, повагу до героїчного минулого.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Понятійно-термінологічне поле: Золота Орда, хан, баскаки, ярлик, ярмо.
Основні дати: 1223 р., 1239 р., 1240 р., 1254 р., 1259 р.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
- показувати на карті напрямки походів монголо-татар на руські землі та місця головних битв;
- застосовувати та пояснювати поняття « монголо-татари», « Золота Орда», « золотоординське іго», « баскаки»;
- характеризувати факти героїчного опору русичів монгольській навалі;
- визначати характер залежності руських земель у складі Золотої Орди.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалазація опорних знань учнів.
Учитель.
Увесь період існування Київської Русі найнебезпечнішим її ворогом були кочові народи, які здійснювали на неї грабіжницькі напади . Давайте повернемося до цієї складної сторінки історії Давньоруської держави.
(використовується метод „мозковий штурм” )
Питання до учнів:
1.Хто такі кочовики?
(племена скотарів , які вели кочовий (неосідлий) спосіб життя у степах Євразії).
2.Які ви знаєте кочові народи, що вторгались на територію Русі та київських князів, які їм протистояли ?
(хозари –Олег ,Святослав кін. ІХ – поч. Х ст.; печеніги – Володимир
Великий, Ярослав Мудрий – друга пол. .Х – перша пол.. ХІ ст. ; торки –
Ярославичі – ХІ ст. ; половці – друга пол.. ХІ – поч.. ХІІ ст .Володимир
Мономах )
3. Який київський князь загинув від рук печенігів ?
(Святослав 972р.)
4. Пригадайте, який київський князь здійснив 83 вдалих походи проти половців?
( Володимир Мономах).
5. Що вам відомо про монголо-татар з курсу історії 5 класу?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Відновіть правильне значення вислову О. І. Герцена і запропонуйте тему сьогоднішнього уроку (яка ще не записана на дошці):
Подібно до хмари сарани..., що крушить все..., монголи..., подібно до урагану..., що зустрічалося на його шляху..., проносилися над Руссю..., розорюючи села і міста».
(Правильний текст «Монголи промайнули над Руссю подібно до хмари сарани, подібно до урагану крушать усе, що зустрічалося на їхньому шляху, руйнуючи села і міста».)
Был страшный век, когда монголы
На Русь лавиною пошли,
В осенний день по степи голой
Топча сухие ковыли.
Так шла чудовищным потоком
На Русь монгольская орда
В одном стремлении жестоком
Сжигать и грабить города.
Н. Кончаловская « Наша древняя столица»
?- То якою ж буде тема нашого уроку?
Учитель. Монгольська навала і, як наслідок, ненависне ярмо були однією з найтрагічніших сторінок історії. Разом з тим, безперервна боротьба населення Київської Русі свідчила про те, що не існує на світі сили, здатної знищити волю до перемоги та звільнення.
Проблемне питання( підтримати або доказати зворотнє) :
„Поразка Русі від монголо-татар була неминучою”
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План уроку.
1. Перший похід монголів на Русь.
2. Вторгнення хана Батия на українські землі.
3. Оборона Києва від монголо-татар.
4. Золотоординське ярмо.
Учитель.
1. Наприкінці ХІІ ст. у степах Центральної Азії утворилася могутня військово - феодальна Монгольська держава.
Року 1206 ханом усієї Монголії було проголошено Темучина (Чингісхана).
! Повідомлення учня про Чінгісхана
Він розпочав здійснювати завойовницьку політику, внаслідок якої 1221 р. було підкорено Середню Азію та Хорезм.
! – У чому ж були секрети перемог монгольських завойовників?
Повідомлення учня – с.158 підручника Історія України 7 клас ( Ю.Свідерський)
У 1222 р. монголи через Кавказ вдерлися до причорноморських степів і завдали поразки половцям у битві на Дону.
Фільм із серії " Історія України" № 53
Робота над термінами :
Монголо- татари – кочові племена, які жили в середньовіччі в степах
Східної Азії .
Орда – військо монголо-татар ,їхня держава
Половецький хан Котян відступив до Дніпра й звернувся по допомогу до руських князів.
На з'їзді князів у Києві було вирішено виступити разом із половцями проти монголів. У квітні 1223 р. вирушили в похід дружини руських князів, яких очолили Мстислав Романович київський, Мстислав Мстиславович Удатний галицький та Мстислав Святославич чернігівський.
Битва з основними силами монголів відбулася 31 травня 1223 р. на берегах річки Калки. Галицькі й волинські дружини князя Мстислава Удатного та князя Данила Романовича та половці перейшли Калку й почали битву, не чекаючи на інших князів.
Фільм про битву на р. Калка № 55
Половці втекли із поля бою, спричинивши розлад у війську русичів. Цим скористалися монголи і розгромили їх.
Після цього ординці оточили табір дружини київського князя Мстислава Романовича, яке стояло на правому березі річки й не брало участі в битві. Після триденного штурму, не маючи змоги подолати опір і захопити табір, монголи запропонували укласти перемир'я. Коли ж умови миру були прийняті й князівські дружини залишили табір, на них чекала смерть.
Втрати руського війська були величезними, лише кожний десятий руський воїн, який брав участь у поході, повернувся додому. Проте й монголи зазнали великих втрат.
Того року вони не наважилися продовжувати похід у глиб Київської Русі, а повернули назад.
Бесіда:
1. Визначте причини поразки військових дружин руських князів та їх союзників.
2. Поміркуйте і зробіть припущення, чи могли описані вище події розгортатися інакше? Чому?
Учні починають заповнювати хронологічну таблицю
„Вторгнення хана монголів на руські землі”.
ДАТА П О Д І Я РЕЗУЛЬТАТ
2. Наступний похід на Русь очолив онук Чингісхана - Батий. Батиєва орда рушила на руські землі наприкінці 1237 р. Протягом 1237–1238 рр. було розгромлено війська рязанського та владимиро-суздальського князів. Монголи здобули штурмом і спалили Рязань, Владимир, Москву, Твер та інші міста. Північно-Східну Русь було спустошено.
Фільм про нове нашестя татар № 58
!- Розгляньте карту « Боротьба з іноземними завойовниками» та відшукайте на ній шлях, яким рухалося військо Батия під час свого наступу на руські землі.
- Визначте наслідки завоювань для подальшої історії цих міст.
- Як ви гадаєте, чому поразка на Калці нічого не навчила руських князів?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки поклоніться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте,
І за парти тихо сядьте.
3. Учитель.
Однією з найгероїчніших сторінок історії України часів середньовіччя, поза сумнівом, є оборона Києва восени 1240р.
Літописець повідомляє про чисельність монгольського війська під стінам Києва так:
« Не чути було нічого від скрипіння возів його, ревіння верблюдів його і ржання коней його».
Фільм про оборону Києва № 59
Бесіда:
1) Яку тактику застосовували татари для взяття міст?
2) Які моральні риси виявили захисники Києва під час облоги міста і під час його штурму?
3) Чим завершилася оборона Києва?
Учитель.
У 1246 р., тобто через 6 років після штурму Києва, італійський мандрівник Плано де Карпіні, відвідавши Київ, записав:
« … Коли ми їхали через їхню землю, ми знаходили незліченні голови і кістки мертвих людей, які лежали на полі, бо місто це було досить великим і дуже багатолюдним; а тепер воно зведено майже нінащо, ледве існує там 200 будинків, а людей там тримають вони в найтяжчому рабстві». З монументальних споруд у дуже пошкодженому вигляді збереглося лише декілька, а городян налічувалося всього близько тисячі осіб.
Оборона Києва, що тривала 93 доби, є символом волелюбності і незламності духу українського народу, однією з найбільших оборонних битв середньовічної Європи.
4. Учитель.
На берегах Волги Батий створив величезну державу – ЗОЛОТУ ОРДУ. ЇЇ столицею стало місто Сарай.
Під владу Золотої Орди потрапило багато народів. На північно-східних руських землях установилося важке і принизливе ординське панування – монгольське іго. Завойовані народи змушені були платити данину, яку збирали золотоординські урядники – баскаки.
Робота над термінами.
Золота Орда –монголо-татарська держава створена Батиєм.
Золотоординське іго – принизливе ординське панування .
Баскаки – представники монгольського хана на завойованих землях,
контролювали місцеву владу і збирали данину.
Ярлик – документ на право управління підвладними землями, який
видавався ханом.
Робота з історичним документом „Історія Монголів”Плано Карпіні 1246р.
( вчитель роздає уривочки на кожну парту. Учні опрацьовують і дають відповідь на запитання).
? У чому полягало монгольське іго та як воно вплинуло на загальний розвиток українських земель?
„...Вони ні з ким не укладають миру, виключаючи тих, які підкоряться їм;
бо, як сказано вище, мають від Чингісхана наказ підкоряти собі всі народи, коли можна. І ось чого вони від них вимагають: ходити з ними, коли їм завгодно, на війну проти всіх і давати десятину від усього як з людей, так і з речей. Відрахувавши десять, беруть одного...Решту, переписавши, признають за звичаєм. Але, коли мають над ними повну владу, то ніколи не виконують даних обіцянок, а вишукують всілякі способи, щоб порушити їх.
Чоловіків, що не мали дружин, вели з собою; це саме робили і з жінками, в яких не було законних чоловіків. Решту ж, за їх звичаєм, переписавши, наказували, щоб кожний, як малий, так і великий, навіть немовля одноденне, бідний і багатий, давав данину...Хто не заплатить цієї данини, того відводять до татар, де він лишається в рабстві. Так само посилають вони за володільцями земель, наказуючи їм з'явитись до себе негайно; коли ж ті приїжджають, то їм не віддають ніякої належної шани, а поводяться з ними, наче з підлими людьми; вони змушені давати великі подарунки воєводам... Інших же шукають нагоди вбити, як то зробили з князем Михайлом та іншими.
З іншими поводяться ласкаво і дозволяють їм від'їжджати додому, а інших страчують напоями чи отрутою. Наміри ж їх полягають у тому, щоб самим володіти землею, а тому вишукують засобів винищувати благородних людей. Від тих же, кому дозволяють від'їжджати, вимагають синів чи братів, яких уже ніколи від себе не випускають, як то зробили з сином Ярослава .А коли помре батько чи брат або спадкоємець, то сина чи брата ніколи не відпускають, а, навпаки, усю маєтність забирають собі. В землях тих володільців, яким дозволяють повертатись, ставлять вони своїх баскаків, волі яких повинні коритись як герцоги, так і взагалі всі. Якщо ж жителі якогось міста чи землі не роблять того, що вони хочуть, то баскаки ці оповіщають, що вони невірні татарам, і так руйнують це місто або цю землю і вбивають жителів сильною рукою татар, які за наказом правителя цієї землі приходять несподівано і раптом на них кидаються, - так сталося з одним містом, коли ми були в Татарській землі”.
? - Як ви гадаєте, чому наші предки, незважаючи на мужність і героїзм, не змогли відстояти свою незалежність у боротьбі з татарами?
?- Визначте всесвітньо-історичне значення боротьби нашого народу з монголо - татарськими ордами ?
Учитель: Руські князівства, як перед тим держави Центральної Азії і Закавказзя, а згодом країни Центральної Європи, відстоюючи свою незалежність від монгольських ханів, урятували Західну Європу, її культуру від руйнування. У цьому їх величезна історична заслуга перед європейською цивілізацією.
Але знекровлені навалою українські землі , стали згодом легкою здобиччю для сусідніх феодальних держав.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Історичний бліц-турнір
1) Войовничі племена, які прийшли з азійських степів на українські землі в ХІІІст.- це …
2) Військо монголо-татар — це …
3) Правителі монголо-татарських племен мали титул …
4) Могутній правитель монголо-татар, перший великий хан це …
5) Перша зустріч русичів із монголо-татарами відбулася …
6) Онук Чинґісхана, який розорив багато руських міст, – це …
7) Держава, яка виникла внаслідок завойовницьких походів хана Батия,— це …
8) Обороною Києва керував …
9) Збирачі данини на українських землях — це …
10) Документ на право управління підвладними землями, який видавали татари руським князям, — це …
Відповідь на проблемне питання, підтримати або доказати зворотнє :
! „Поразка Русі від монголо-татар була неминучою”
Відповіді повинні починатися словами :
„Я вважаюо, що...”
„Оскільки...” „Наприклад...”
„Отже, я вважаю...”
- Чи погоджуєтесь ви з автором віршу Ігорем Коптієнком:
Ніхто не хоче жити у неволі:
Ні звір, ні птах, тим більш – людина.
І тільки трапиться година –
Торує кожний шлях на волю.
V. Підсумки уроку . Оцінювання.
Учитель пропонує учням закінчити речення :
„ На цьому уроці найважливішим для мене було ...”
VІ. Домашнє завдання .
- Опрацювати текст підручника : параграф 16 ;
- виконати завдання 4 ;
- спробуйте намалювати (або уявити і розповісти усно) пам’ятник русичам, загиблим у одній із битв з монголами.