Урок "Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для 7 класу на тему "Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції".
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ уроку з біології

на тему: “Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції”

Мета уроку:

навчальна – ознайомити учнів з покривами безхребетних та хребетних тварин, їх різноманітністю, визначити їх біологічне значення; звернути увагу на будову шкіри ссавців;

розвивальна – розвивати інтерес до вивчення навчального матеріалу про покриви різних груп організмів; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння робити висновки;

виховнасприяти вихованню допитливості, формування пізнавального інтересу до теми, що вивчається і предмету в цілому; бережливе ставлення до тварин та навколишнього світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи навчання: словесні (розповідь, фронтальне опитування), наочні (зображувальні), інтерактивні (гра «Мікрофон).

Обладнання, наочні матеріали: таблиця «Шкіра тварин», «Шкіра ссавців», малюнки й фото тварин із різними покривами тіла, зразки пір’я, шерсті, луски, опудала птахів і ссавців.

Література:

  1. Біологія : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І. Остапченко [та ін.]. - Київ : Генеза, 2015. - 256 с. : іл.
  2. Кулініч О.М. Уроки біології. 7 клас : кн. для вчителя / О.М. Кулініч. -  Київ : Генеза, 2015. – 152 с.

 

Структура уроку:

 

І.     Організація класу.(2 хв)

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів (1 хв)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

ІV.   Повідомлення теми, мети і завдань уроку.(15 с)

V.  Засвоєння нових знань (20 хв)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу (15 хв)

VІІ.Узагальнення засвоєних знань (2 хв)

VIII.  Підсумки уроку (2 хв)

IХ.   Повідомлення домашнього завдання. (1 хв)

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

    I. Організація класу

Привітання, представлення. Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.

 

    ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

    Фронтальне опитування

Що відмежовує організм від навколишнього середовища? (покриви, шкіра)

У всіх тварин покриви за будовою є одинакові? (Ні)

Які ви знаєте залози шкіри людини? (потові, сальні, молочні)

 

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

http://tsikave.ostriv.in.ua/images/publications/4/17069/content/k4p8YJsNrGc.jpg

Цей ангорський кролик поширений всюди, так як це домашня тварина. Виглядає ангорський кролик по-справжньому ефектно, у деяких екземплярів шерсть в довжину досягає 80 см. Вона дуже цінна, з неї виготовляють багато корисних речей, в тому числі хустки, панчохи, рукавички, та й просто тканини. Середня маса у нього - 5 кг, довжина тулуба становить до 60 см. А які ще покриви тіла можуть бути у тварин?

 

 

 

 

 

 

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Вчитель. Тема сьогоднішнього уроку – «Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції». Ми розглянемо покриви різних груп тварин, звернемо увагу на будову покривів ссавців.

 

    V. Засвоєння нових знань

Розповідь вчителя (вчитель заповнює таблицю на дошці, а учні в зошитах)

Тварини мешкають у різних середовищах існування, де на них діють усілякі чинники. Іноді ми дивуємося, як можна існувати в тих чи інших умовах. Захистити організм від небезпечного впливу факторів зовнішнього середовища тваринам допомагають покриви тіла.

У безхребетних тварин покриви тіла складаються із зовнішнього шару клітин, який переходить в шар м'язів. Останні утворені одношаровим епітелієм та структурами, які сформовані завдяки виділенням шкірних залоз (кутикулою, зовнішнім скелетом, мушлею). Тісний зв'язок покривів тіла з опорно-руховою системою притаманний усім тваринам, які мають зовнішній скелет.

Кишковопорожнинні. Ектодерма а епітеліально-м'язових клітин, між якими є жалкі клітини. Зовнішній шар клітин складається з епітеліально-м'язових клітин, між якими містяться жалкі клітини для захисту від ворогів та паралізації жертви.

Кільчасті черви. Покриви - це шкірно-м’язовий мішок. Клітини його епітеліального шару виділяють тоненьку пружну ку­тикулу. Там також містяться залози, що виділяють слиз і речовини, які мають захисні властивості. Під епітелієм розташовані два шари м’язів.

Членистоногі. Одношаровий епітелій й товста хітинова кутикула, яка в ракоподібних зміцнюється вапном, у павукоподібних і комах вкрита восковою плівкою. Кутикула виконує захисну функцію, має хітиновий поверхневий шар, різноманітні вирости кутикули (волоски, шипи, голки та ін.) допомагають захиститися від ворогів, або замаскуватися. Для павукоподібних та комах, що живуть у посушливих місцях, кутикула зовні вкрита восковим шаром для зменшення випаровування води і є важливою функцією економії води.

Молюски. У молюсків за рахунок епітелію мантії формується мушля (черепашка), що складається, як ви пам’ятаєте, з трьох шарів. Під епітелієм у молюсків розташований шар сполучної тканини.

У хребетних покриви мають складнішу будову й представлені шкірою, яка складається з епідермісу та власне шкіри (дерма). Досить часто функції шкіри урізноманітнюються за допомогою похідних шкіри, якими є рогові чи кісткові утвори (луска, пір'я, волосся, кігті, копита, роги) та шкірні залози (слизові, слізні, отруйні, сольові, потові, пахучі, молочні).

Риби. Шкіра з багатошарового епітелію й дерми. Є слизові залози й луска. Захисна функція шкіри підсилена лусками різної форми.

Амфібії. Шкіра гола з багатошарового епітелію й дерми. Є багатоклітинні слизові залози. У шкірі густа сітка кровоносних судин. Шкіра є додатковим органом повітряного дихання, тому вона повинна бути постійно зволоженою (це забезпечують численні залози, що продукують слиз). Шкіра земноводних містить також отруйні залози, що виконують захисну функцію.

Рептилії. Шкіра суха з багатошарового епітелію й дерми. Залози відсутні. Виникають рогові лусочки, щитки, пластинки. Шкіра вкрита роговими лусками і щитками, які виконують захисну функцію.

Птахи. Шкіра суха, тонка з багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні (крім куприкової), є пір'я. Пір'я захищає від пошкоджень, допомагає зберегти тепло і зменшує опір повітря під час польоту. Також найбільші пір'їни на крилах і хвості необхідні для забезпечення польоту. Крім того, пір'я птахів має різноманітне забарвлення, що використовується при маскуванні та відіграє важливу роль у шлюбній поведінці.

Ссавці. Шкіра товста з багатошарового епітелію й дерми. Є розвинені залози (потові, сальні, пахучі, молочні) і волосяний покрив. Шкіра вкрита волосяним покривом (шерстю), що допомагає підтримувати постійну температуру тіла. Дуже добре розвинені у ссавців видозміни шкіри (кігті, копита, роги, голки), які виконують важливі захисні функції в житті організмів та використовуються в шлюбних турнірах самців. 

Група тварин

Особливості покривів

Кишковопорожнинні

Ектодерма (з епітеліально-м'язових клітин, між якими є жалкі клітини), ентодерма

Кільчасті черви

Шкірно-м’язовий мішок (одношаровий епітелій) із залозами, кутикула

Членистоногі

Одношаровий епітелій й товста хітинова кутикула, яка в ракоподібних зміцнюється вапном, у павукоподібних і комах вкрита восковою плівкою.

Молюски

Одношаровий епітелій утворює мантію, яка утворює черепашку

Риби

Шкіра з багатошарового епітелію й дерми. Є слизові залози й луска.

Амфібії

Шкіра гола з багатошарового епітелію й дерми, є багатоклітинні слизові залози. У шкірі густа сітка кровоносних судин.

Рептилії

Шкіра суха з багатошарового епітелію й дерми. Залози відсутні. Виникають рогові лусочки, щитки, пластинки.

Птахи

Шкіра суха, тонка з багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні (крім куприкової), є пір'я.

Ссавці

Шкіра товста з багатошарового епітелію й дерми. Є розвинені залози (потові, сальні, пахучі, молочні) і волосяний покрив.

     Будова шкіри ссавців:

1) Епідерміс — багатошаровий плоский епітелій. Він потовщується там, де епітелій зазнає тиску або тертя.

Епітелій містить клітини з пігментом — меланіном.

2) Власне шкіра (дерма) — еластичний багатоклітинний шар, який має кровоносні судини, потові й жирові залози, рецептори, волосяні цибулини.

3) Підшкірно-жировий багатоклітинний шар. Він сприяє збереженню тепла. У деяких тварин цей шар дуже міцний (китоподібні, ластоногі). У верблюдів, овець жир накопичується в курдюку та є джерелом ендогенної води.

Картинки по запросу будова шкіри

Ви знаєте, наскільки сильно зараз розвиненим є продаж шкіри та хутра. Потрібно пам’ятати, що для того, щоб отримати цей продукт люди вбивають велику кількість тварин. Часто це є ще й незаконно. Тому перед тим, як купувати такі вироби, будь ласка, задумайтесь чи дійсно ви не можете без них обійтися. Можливо, нам, людям ХХІ століття, не обов’язково, як неандертальцям, обвішуватися хутром тварин.

 

  VІ. Закріплення вивченого матеріалу

 

З’єднати картинку(з зображенням тварини) з описом її покривів (на дошці):

 Похожее изображение Ектодерма, ентодерма

Похожее изображение Шкірно-м’язовий мішок із залозами, є кутикула

Похожее изображениеОдношаровий епітелій, хітинова кутикула, вапно

C:\Users\Тетяна\Desktop\со.pngОдношаровий епітелій, хітинова кутикула,

                                       воскова плівка

Картинки по запросу моллюски Одношаровий епітелій, мантія, черепашка

Картинки по запросу риба Шкіра з багатошарового епітелію й дерми.

                                               Є слизові залози й луска.

Похожее изображение Шкіра гола з багатошарового епітелію й дерми,

                                              є слизові залози, густа сітка кровоносних судин.

Картинки по запросу рептилії Шкіра суха з багатошарового епітелію й дерми.

                                              Залози відсутні. Є рогові лусочки, щитки, пластинки.

Похожее изображение Шкіра суха, тонка з багатошарового епітелію і дерми.                          

                                          Залози відсутні (крім куприкової), є пір'я.

Картинки по запросу вовкШкіра товста з багатошарового епітелію й дерми.

                                                   Розвинені залози і волосяний покрив.

 

Скласти схему «Функції покривів» (на дошці, а учні в зошитах):

   C:\Users\Тетяна\Desktop\1о.png

 

   VІІ. Узагальнення засвоєних знань

Гра «Мікрофон»

«На уроці я зрозумів…»

«Тепер я знатиму…»

«Мені було цікаво дізнатися про…»

 

    VIIІ. Підсумки уроку

Вчитель коментує активність учнів на уроці, виставляє оцінки.

 

    IХ. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати § 35, вивчити терміни, виконати завдання після параграфу (Біологія : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І. Остапченко [та ін.]. - Київ : Генеза, 2015. - 256 с. : іл..).

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Погрібняк Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 травня 2019
Переглядів
11368
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку