Урок "Суцвіття. Будова та різноманітність"

Про матеріал
КОНСПЕКТ уроку з біології для учнів 6 класу на тему: “Суцвіття” Мета уроку: навчальна – узагальнити знання про будову і різноманітність квіток, сформувати нове поняття – суцвіття, ознайомити учнів з найбільш розповсюдженими суцвіттями, визначити їх біологічне значення; розвивальна – розвивати інтерес до вивчення навчального матеріалу про суцвіття; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння робити висновки; формувати навички роботи з натуральними об’єктами, схемами; виховна – виховувати науковий світогляд, естетичне мислення, повагу до доповідача.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ

уроку з біології для учнів 6 класу

на тему: “Суцвіття”

 

Мета уроку:

навчальна – узагальнити знання про будову і різноманітність квіток, сформувати нове поняття – суцвіття, ознайомити учнів з найбільш розповсюдженими суцвіттями, визначити їх біологічне значення;

розвивальна – розвивати інтерес до вивчення навчального матеріалу про суцвіття; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння робити висновки; формувати навички роботи з натуральними об’єктами, схемами;

виховна – виховувати науковий світогляд, естетичне мислення, повагу до доповідача.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: словесні (розповідь, фронтальне опитування), наочні (натуральні, зображувальні),  інтерактивні («Обмін знаннями», «Мікрофон»).

Обладнання, наочні матеріали: гербарії, живі квітучі рослини, схема «Типи суцвіть».

Література:

  1. Остапченко Л.І. Біологія: підручник для загальноосвіт. навч. закл. 6-й кл. -  Київ: Генеза, 2014, - 224 с.
  2.  Мотузний В.О. Біологія: Навч. посіб. / За ред. О.В. Костильова. – 2-ге вид., – Київ: Світ успіху, 2009. – 751 с.
  3.  Котик Т.С., Балан П.Г. Біологія, 6 клас. Книжка для вчителя. Методичні матеріали до уроку, – Київ: Генеза, 2014,- 207 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап уроку

Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Біологічний диктант (учні здають картки з відповідями на оцінку).

1.    Видозмінений верхівковий пагін рослини з обмеженим ростом, що несе генеративні органи рослини (тичинки і маточки), а також, часто, видозмінені листочки оцвітини (чашолистики і пелюстки))…(квітка).

2.     Вісь квітки називається(квітколоже).

3.     Квітка складається з(генеративних органів: маточки і тичиника; видозмінених листочків оцвітини:чашолистики і пелюстки)

4.     Оцвітина буває … і … (проста і подвійна).

5.     Чашечка утворена(чашолистиками).

6.     Віночок утворюють(пелюстки).

7.     Головними частинами квітки є(маточки і тичинки).

8.     У пиляках тичинок утворюються (пилкові зерна).

9.     У зав’язі маточки знаходиться(насінний зачаток).

10.  Із насінного зачатку утворюється(насінина).

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальне опитування

1)Що таке квітка? (Квітка – це видозмінений верхівковий пагін рослини з обмеженим ростом, що несе генеративні органи рослини (тичинки і маточки), а також, часто, видозмінені листочки оцвітини (чашолистики і пелюстки))

2)Як називають квітки з вкороченими квітконіжками або без них? (Сидячі)

3)З чого складається віночок? (З пелюсток – видозмінених листочків, що переважно яскраво забарвлені)

4)Як називається оцвітина, яка має віночок і чашечку? (Подвійна)

5)Як називаються рослини, у яких квітки взагалі не мають оцвітини?(Голі)

6)Яке основне призначення квітки? (Утворення плодів)

7)Яка функція стерильних квіток? (Приваблення комах-запилювачів)

ІV. Мотивація навчальної діяльності

    Демонстрація гербарних зразків, живого матеріалу (або ілюстрації квіток)  з великими поодинокими квітками; з дрібними поодинокими квітками; з дрібними квітками,  зібрані у суцвіття.

    Запитання до класу: Як Ви вважаєте, які з цих квіток краще помітні комахам-запилювачам? А якщо маленькі квіти розташовані не поодиноко, а групами?

    Давайте визначимо, яке значення у житті рослин має розташування дрібних квітів групами?

 

 

V. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Вчитель. Тема сьогоднішнього уроку – «Суцвіття».  Ми ознайомимося з терміном «суцвіття». Розглянемо прості та складні суцвіття.

    VІ. Засвоєння нових знань

Вступна розповідь вчителя (учні записують визначення в зошит):

Суцвіття — це група квіток, розташова­них на стеблі в певному порядку близько одна до одної. Розрізняють прості та складні суцвіття.

      «Обмін знаннями»

      На кожного учня заготовлена картка з визначеннями різних типів суцвіть. Учні отримують по одній такій картці і протягом 5 хвилин читають інформацію.  Після цього вчитель  пропонує поділитися   своєю інформацією з іншими учнями та визначити поданий тип суцвіття на схемі, що розміщена на дошці. Спочатку обговорюються прості суцвіття, потім складні. Таким чином всі учні отримають знання про всі типи суцвіть. Учні, прослухавши інформацію про певний тип суцвіття, зарисовують його в зошит зі схеми і підписують.

Приклади карток:

1)Китиця — це суцвіття, в якого до головної осі (головної квіт­коніжки) почергово прикріплені дрібні квітки за допомогою своїх коротких квітконіжок (акація, черемха, суріпиця).

2)Щиток — суцвіття, у якого від головної осі відходять квітконіж­ки різної довжини, внаслідок чого квітки розташовуються в одній площині (яблуня, груша, глід).

3)Колос має головну вісь, на якій прикріплені почергово сидячі (без квітконіжок) квітки (подорожник).

4)Сережка — відходить від колоса, головна вісь поникла, тонка, гнучка, зазвичай опадаюча разом з майже сидячими квітками (верба, тополя, смородина).

5) Початок має головну вісь, на якій прикріплені почергово сидячі (без квітконіжок) квітки, має м'ясисту вісь (кукурудза).

6) Зонтик має пучок квіток, квітконіжки яких, як шпиці парасоль­ки, відходять від верхівки головної осі (цибуля, вишня).

7) Головка має головну вісь, на якій прикріплені почергово сидячі (без квітконіжок) квітки, має м'ясисту дуже вкорочену вісь, і тому квітки розташовані тісно (конюшина).

8)Кошик має квітколоже, яке дуже розрослося, на якому розміщу­ються квітки (соняшник, кульбаба, ромашка).

9)Складний колос -  до головної осі прикріплені прості колоски (пшениця, жито).

10)Складний зонтик складається з декількох простих зонтиків (морква, кріп).

11)Волоть — це складна китиця (бузок, полин, чоловічі суцвіття кукурудзи).

Вчитель: Отож, як Ви вважаєте, яке значення суцвіть для рослин? (Зібрані разом дрібні квітки стають помітними і приваблюють комах-запилювачів краще, ніж окремі квітки).

 

 

Повідомлення учня

Рослина пуйя Раймонда росте сьогодні в диких умовах тільки в Андах. Трапляється лише на висоті 3 600-4 200м. В деяких заповідних місцях Перу і Болівії можна зустріти її гігантські суцвіття висотою понад 10 метрів та діаметром 2,5 метра. Здалека вона нагадує височенну свічку у спідничці. Ця трав’яниста рослина разом із суцвіттям досягає іноді 15 м. Квітнуть вони лише раз у віці 40-100 років. У час цвітіння вся „свічка” всіяна чудовими білими квітками з приємним ароматом. Пуйя має найбільше суцвіття з усіх наземних рослин. Десятки років ця рослина з непримітною розеткою листків готується до „світового рекорду”. І рекорд насправді вражає. У суцвітті до 10 тисяч квіток, діаметр кожної-4 см. Після цвітіння рослина відмирає. Із 6-ти мільйонів насінин може прорости лише декілька, тому ці рослини рідкісні і перебувають під охороною.

В Україні найбільше суцвіття має соняшник.В суцвітті соняшника (кошик) близько 1000 квіток. Діаметр суцвіття може сягати до 50 см.

 

    VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Вчитель: Щоб закріпити вивчений матеріал давайте разом заповнимо схему «Типи суцвіть».

Вчитель записує на дошці схему, а учні у зошитах:

 

                                                       Типи суцвіть

 

 

                               Прості                                           Складні

 

                  китиця волоть

                  колос                                                                складний колос

                  щиток                                                               складний зонтик

                  зонтик                                                             

                  початок

                  головка

                  кошик

                  сережка

 

VІІІ. Узагальнення засвоєних знань

Гра «Мікрофон»

«На уроці я зрозумів…»

«Тепер я знатиму…»

«Мені було цікаво дізнатися про…»

 

ІХ. Підсумки уроку

Вчитель коментує активність учнів на уроці, оцінює їхню роботу.

 

Х. Домашнє завдання

Опрацювати § 34, вивчити терміни, зробити завдання після параграфу. (Остапченко Л.І. Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. 6-й клас, - Київ: Генеза,- 2014. -  224 с.)

Підготувати повідомлення про запилення тропічних рослин птахами.

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 травня 2019
Переглядів
5602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку