Розробка уроку за новою програмою з біології для учнів 7-го класу. На уроці використовуються методи (вправи і прийоми) такі, як "Логікон", "Глосарій термінів", лабораторне дослідження (інструкція), "Ланцюжок"
Руснак Т.М. Біологія тварин. Розробки уроків
Урок 39
Тема: Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
Мета уроку:
Обладнання і матеріали:
Підручник: Біологія. 7 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2015.
Конструктор уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Початок уроку
Вправа «Девіз уроку»
На дошці вивішуються елементи девізів, з яких учням пропонується скласти девіз уроку.
|
Ми будемо рухатись |
Таємниці пізнавати
|
|
Не просто відповідати, а міркувати |
Дружно й плідно працювати |
І оцінки заробляти |
Швидко й точно міркувати |
Успіхів в навчанні досягати |
Будем гарно працювати
|
Ми будемо думати |
І питання задавати |
Наприклад:
Будем гарно працювати ,
Таємниці пізнавати
І оцінки заробляти.
ІІІ. Основна частина уроку
3.1 Мотивація та актуалізація
Вправа «ЛОГІКОН»
Учні розгадують логікон, коментуючи його.
|
Двостулкові молюски |
|
Амфібії |
Рептилії |
|
|
Зовнішній |
|
Внутрішній |
Внутрішній |
|
|
Внутрішній |
Хітинова кутикула |
|
Кістковий |
|
|
Кістковий |
|
Панцир |
Черепашка з 2-х стулок |
Череп, хребет, скелет плавців |
|
Череп, хребет, грудна клітка, 2 пари кінцівок |
Череп, хребет, грудна клітка, 2 пари кінцівок, кіль і цівка |
|
Бесіда: Для чого тваринам покриви? Чи однакові покриви у різних тварин і чому?
3.2 Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя про будову покривів тіла безхребетних тварин. Заповнення учнями таблиці:
Група |
Характерні особливості покривів тіла |
Найпростіші |
Зовнішня клітинна мембрана, пелікула (джгутикові, інфузорії) і раковина (морські корененіжки) |
Кишковопорожнинні |
Ектодерма із епітеліально-м'язових клітин, між якими є жалкі та проміжні клітини |
Плоскі черви |
Одношаровий епітелій у складі шкірно-м'язового мішка: у війчастих – одношаровий війчастий, у паразитичних – тегумент |
Круглі черви |
Одношаровий епітелій і кутикула в складі шкірно-м'язового мішка |
Кільчасті черви |
Одношаровий епітелій і тонка кутикула в складі шкірно-м'язового мішка. Багато слизових залоз |
Молюски |
Одношаровий епітелій утворює мантію, яка зумовлює появу черепашки |
Членистоногі |
Одношаровий епітелій і товста хітинова кутикула. У ракоподібних відбувається просякання хітину вапном, у павукоподібних і комах вкривається воскоподібною плівкою |
Самостійна робота з підручником про з’ясування функції покривів безхребетних тварин (с.149).
Виконання учнями лабораторного дослідження за інструктивною карткою
Лабораторне дослідження №6
Тема: Вивчення особливостей покривів тіла тварин.
Мета: зʼясувати особливості покривів різних тварин у зв’язку з виконуваними функціями.
Обладнання: таблиці, схеми, малюнки.
Хід дослідження
|
|
Шкіра риб |
Шкіра плазунів |
|
|
Шкіра птахів |
Шкіра ссавців |
Під час дослідження учні дозаповнюють таблицю:
Ланцетники |
Шкіра з одношарового епітелію і сполучнотканинної дерми. Багато одноклітинних слизових залоз |
Риби |
Шкіра з багатошарового епітелію і дерми. Є одноклітинні слизові залози. Характерна луска |
Земноводні |
Шкіра гола, з багатошарового плоского епітелію і дерми. Є багатоклітинні слизові залози. У шкірі – густа сітка кровоносних судин |
Плазуни |
Шкіра суха, із багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні. Виникають рогові лусочки, щитки, пластинки, які вкривають шкіру і є похідними епідермісу |
Птахи |
Шкіра суха, тонка, з багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні (крім куприкової). Є пір'я – похідні епітелію шкіри |
Ссавці |
Шкіра товста, з багатошарового епітелію і дерми. Є розвинені залози (потові, сальні, пахучі, молочні) і волосяний покрив (рогові утвори) |
Бесіда про значення шкіри в житті хордових тварин.
3.3Закріплення знань
Вправа «Глосарій термінів»
Вправа «ЛОГІКОН»
Учитель просить учнів скласти логікон із вивченої теми на дошці.
IV. Завершення уроку (рефлексія)
Метод «Ланцюжок»
Учні по ланцюжку висловлюються про значущі для них моменти уроку, починаючи речення однією із запропонованих форм:
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів…
Домашнє завдання: Опрацювати §35, текст на с.152-154 “Як тварини пристосовуються до активного захисту і нападу”;
Підготувати міні-проект “Майстерність маскування” (на прикладі одного виду або роду тварин)