Урок "Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції", 7 клас

Про матеріал

Розробка уроку за новою програмою з біології для учнів 7-го класу. На уроці використовуються методи (вправи і прийоми) такі, як "Логікон", "Глосарій термінів", лабораторне дослідження (інструкція), "Ланцюжок"

Перегляд файлу

Руснак Т.М. Біологія тварин. Розробки уроків

 

Урок 39

Тема: Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.

Мета уроку:

  • Ознайомитись з різноманітністю покривів різних тварин та з’ясувати значення покривів в їхньому житті;
  • розвивати логічне мислення, уміння працювати з інформаційними джерелами та структуровані конспекти і таблиці;
  • виховувати культуру діалогічного мовлення.

Обладнання і матеріали:

  • мультимедійна презентація до теми уроку;
  • обладнання і матеріали для лабораторного дослідження;
  • роздавальний дидактичний матеріал.

Підручник: Біологія. 7 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2015.

 

Конструктор уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Початок уроку

Вправа «Девіз уроку»

На дошці вивішуються елементи девізів, з яких учням пропонується скласти девіз уроку.

  1. Не просто слухати, а чути.

Ми будемо рухатись

Таємниці пізнавати

 

  1. Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно й плідно працювати

І оцінки заробляти

Швидко й точно міркувати

Успіхів в навчанні досягати

Будем гарно працювати

 

Ми будемо думати

І питання задавати

Наприклад:

Будем гарно працювати ,

Таємниці пізнавати

І оцінки заробляти.

 

ІІІ. Основна частина уроку

3.1 Мотивація та актуалізація

Вправа «ЛОГІКОН»

Учні розгадують логікон, коментуючи його.

 

Двостулкові молюски

 

Амфібії

Рептилії

 

 

Зовнішній

 

Внутрішній

Внутрішній

 

 

Внутрішній

Хітинова кутикула

 

Кістковий

 

 

Кістковий

 

Панцир

Черепашка з 2-х стулок

Череп, хребет, скелет плавців

 

Череп, хребет, грудна клітка, 2 пари кінцівок

Череп, хребет, грудна клітка, 2 пари кінцівок, кіль і цівка

 

 

Бесіда: Для чого тваринам покриви? Чи однакові покриви у різних тварин і чому?

 

3.2 Вивчення нового матеріалу

 

Пояснення вчителя про будову покривів тіла безхребетних тварин. Заповнення учнями таблиці:

Група

Характерні особливості покривів тіла

Найпростіші

Зовнішня клітинна мембрана, пелікула (джгутикові, інфузорії) і раковина (морські корененіжки)

Кишковопорожнинні

Ектодерма із епітеліально-м'язових клітин, між якими є жалкі та проміжні клітини

Плоскі черви

Одношаровий епітелій у складі шкірно-м'язового мішка: у війчастих – одношаровий війчастий, у паразитичних – тегумент

Круглі черви

Одношаровий епітелій і кутикула в складі шкірно-м'язового мішка

Кільчасті черви

Одношаровий епітелій і тонка кутикула в складі шкірно-м'язового мішка. Багато слизових залоз

Молюски

Одношаровий епітелій утворює мантію, яка зумовлює появу черепашки

Членистоногі

Одношаровий епітелій і товста хітинова кутикула. У ракоподібних відбувається просякання хітину вапном, у павукоподібних і комах вкривається воскоподібною плівкою

 

Самостійна робота з підручником про з’ясування функції покривів безхребетних тварин (с.149).

 

Виконання учнями лабораторного дослідження  за інструктивною карткою

Лабораторне дослідження №6

Тема: Вивчення особливостей покривів тіла тварин.

Мета: зʼясувати особливості покривів різних тварин у зв’язку з виконуваними функціями.

Обладнання: таблиці, схеми, малюнки.

Хід дослідження

  1. Розгляньте покриви риб. Які похідні утворює шкіра і для чого?
  2. Розгляньте покриви жаби. Які похідні утворює шкіра і для чого?
  3. Розгляньте покриви Ящірки прудкої. Які похідні утворює шкіра і для чого?
  4. Розгляньте покриви птахів. Які похідні утворює шкіра і для чого?
  5. Розгляньте покриви ссавців. Які похідні утворює шкіра і для чого?
  6. Зробіть висновки щодо особливостей будови покривів у звʼязку з виконуваною функцією та пристосуванням до умов існування представників різних систематичних груп.

fich.jpg

koja_presmuk.gif

Шкіра риб

Шкіра плазунів

Шкіра птахів

Шкіра ссавців

Під час дослідження учні дозаповнюють таблицю:

Ланцетники

Шкіра з одношарового епітелію і сполучнотканинної дерми. Багато одноклітинних слизових залоз

Риби

Шкіра з багатошарового епітелію і дерми. Є одноклітинні слизові залози. Характерна луска

Земноводні

Шкіра гола, з багатошарового плоского епітелію і дерми. Є багатоклітинні слизові залози. У шкірі – густа сітка кровоносних судин

Плазуни

Шкіра суха, із багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні. Виникають рогові лусочки, щитки, пластинки, які вкривають шкіру і є похідними епідермісу

Птахи

Шкіра суха, тонка, з багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні (крім куприкової). Є пір'я – похідні епітелію шкіри

Ссавці

Шкіра товста, з багатошарового епітелію і дерми. Є розвинені залози (потові, сальні, пахучі, молочні) і волосяний покрив (рогові утвори)

 

Бесіда про значення шкіри в житті хордових тварин.

  • Захисна (бар'єрна) захищає організм від дії механічних і хімічних чинників, ультрафіолетового випромінювання, проникнення мікробів, втрати і попадання води ззовні.
  • Терморегуляторна, за рахунок випромінювання тепла і випаровування поту.
  • Участь у водно-сольовому обміні, пов'язана з потовиділенням.
  • Екскреторна — виведення з потом продуктів обміну, солей і ліків.
  • Депонування крові, в судинах шкіри може перебувати до 1 літра крові.
  • Ендокринна і метаболічна — синтез і накопичення вітаміну D, а також гормонів.
  • Дихальна, у людини близько 1-2 % кисню засвоюється через шкіру.
  • Рецепторна, завдяки наявності численних нервових закінчень
  • Імунна, захоплення, процесинг та транспорт антигенів з подальшим розвитком імунної реакції

 

3.3Закріплення знань

Вправа «Глосарій термінів»

  • Гіподерма – шар клітин між кутикулою і м'язами. Буває одношаровою і багатошаровою.
  • Епідерміс – верхній зроговілий шар шкіри.
  • Дерма, або власне шкіра, являє собою сполучну тканину з багатьох шарів клітин.
  • Підшкірно-жирова клітковина складається з пучків сполучної тканини і жирових скупчень, пронизаних кровоносними судинами і нервовими волокнами. 

 

Вправа «ЛОГІКОН»

Учитель просить учнів скласти логікон із вивченої теми на дошці.

 

IV. Завершення уроку (рефлексія)

Метод «Ланцюжок»

Учні по ланцюжку висловлюються про значущі для них моменти уроку, починаючи речення однією із запропонованих форм:

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів…

 

Домашнє завдання: Опрацювати §35, текст на с.152-154 “Як тварини пристосовуються до активного захисту і нападу”;

Підготувати міні-проект “Майстерність маскування” (на прикладі одного виду або роду тварин)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.6
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Задорожна Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Грищенко Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Урбан Тетяна Михайлівна
    Дякую за чудовий конспект
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мамчур Євгенія Іванівна
    Цікава розробка, люблю таблички і схеми.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Мамчур Євгенія Іванівна
    Цікава розробка, люблю таблички і схеми.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
21925
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку