Урок " Поняття клітини" Пізнаємо природу 5 клас

Про матеріал
Пізнаємо природу 5 клас. Тема уроку: Поняття клітини Мета  навчальна: сформувати поняття «клітина», основні частини, з яких складається клітина, їхні властивості; розвивальна: формувати в учнів пізнавальний інтерес, дослідницькі навички, розвивати інтелектуальну сферу дитини, ініціативність у висловлюванні думок, уміння лаконічно висловлювати свою думку, формувати соціальну компетентність, розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх;  виховна: виховувати активність, дисциплінованість, уважність, вміння працювати у колективі, відповідальність за збереження рослинного світу та тваринного світу.
Перегляд файлу

Пізнаємо природу 5 клас.

Тема уроку: Поняття клітини

Мета 

     навчальна: сформувати поняття «клітина», основні частини, з яких складається клітина, їхні властивості;

     розвивальна: формувати в учнів пізнавальний інтерес, дослідницькі навички, розвивати інтелектуальну сферу дитини, ініціативність у висловлюванні думок, уміння лаконічно висловлювати свою думку, формувати соціальну компетентність, розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх; 

     виховна: виховувати активність, дисциплінованість, уважність, вміння працювати у колективі,  відповідальність за збереження рослинного світу та тваринного світу.

Методи та прийоми роботи:

     Інформаційно – рецептивний: словесний: розповідь, пояснення, бесіда, робота з підручником.

     Наочний: ілюстрація, демонстрація.

     Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.

     Проблемно – пошуковий: розгадати тему уроку за ребусом.

     Візуальний: заповнення таблиці.

Міжпредметні зв’язки: біологія, історія, цитологія.

Обладнання: підручник, таблиці, зошити, відеоматеріал.

 Очікувані результати: учні дізнаються про будову клітини, вчених — дослідників живої природи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Організаційний момент

Привітання.

2. Активізація пізнавальної активності. Прийом «Пригадай»

  • Що ви знаєте про клітини?
  • Чому клітини не можна розгледіти неозброєним оком?
  • Навіщо потрібно вивчати будову мікроорганізмів?

II. Мотивація навчальної діяльності

Для того, щоб дізнатися тему нашого уроку нам потрібно з вами розгадати ребус. Прийом « Розгадай ребус»

 

C:\Users\камила\Downloads\rebus(16).png

Молодці! На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо будову клітини, дізнаємося хто вперше ввів термін «клітина» та з’ясуємо за допомогою якого приладу можна розгледіти клітини.

Записати дату та тему уроку.

III. Вивчення нового матеріалу

Ви вже, напевно, знаєте, що будь-який організм складається з клітин. Клітина — це основна одиниця будови живого (записати визначення у зошит). Як правило, клітини настільки маленькі, що ми не можемо розгледіти їх неозброєним оком. Однак це не означає, що їх не існує. Більшість організмів складається з величезної кількості клітин. Це багатоклітинні організми. Проте є організми, які складаються лише з однієї клітини: амеба протей, інфузорія туфелька, евглена зелена тощо. Ми називаємо їх одноклітинними ( Підручник с 114, мал. 31.1 Одноклітинні організми).

Уперше про існування клітин дізналися ще 1665 року завдяки англійському науковцеві Роберту Гуку і його мікроскопу ( Підручник с 115, мал. 31.2 Роберт Гук).

Учений намагався зрозуміти, чому коркове дерево так добре плаває, і помітив на тонких зрізах корку безліч крихітних комірок, які пізніше назвав клітинами. Роберт Гук став першим, хто ввів у термінологію поняття «клітина» й розмістив у друкованому виданні її перше зображення.

Перегляньте навчальну анімацію про різні види мікроскопів.

 https://youtu.be/YPjsW2QDUZY?t=8

Питання:

  1. Які бувають види мікроскопів? (Відповіді занотувати у зошит).
  2. У яких випадках використовують мікроскопи для досліджень?

Розповідь вчителя.

Процеси, що відбуваються всередині клітини, можна порівняти з роботою заводу. Кожна її складова, яка називається органелою, відповідає за виконання певної роботи.

Заводи можуть відрізнятися між собою обладнанням та облаштуванням. Так само й клітини рослин, тварин та грибів відрізняються за внутрішньою будовою. Проте будь-який завод існує самостійно, а кожна його одиниця є важливою.

Розгляньмо, із чого складається клітина. І знову ж таки використаємо модель заводу ( Підручник с 115, мал. 31.3 Будова рослинної і тваринної клітини).

Перегляньте анімацію про складові тваринної і рослинної клітин. https://youtu.be/36lh_YOWgU8?t=4

Заповнення таблиці. Керована практика. Робота з підручником с 115 -116.

Складові клітини (органели)

Функції

Клітинна мембрана (оболонка)

Надходження корисних речовин, Вивільнення продуктів життєдіяльності.

Цитоплазма

 

Забезпечення внутрішньоклітинних процесів

Ядро

Керування процесами в клітині. Забезпечує зберігання та передачу спадкової інформації.

Мітохондрія

Вироблення енергії

Ендоплазматична сітка (ЕПС)

Транспортує речовини до органел клітини.

Рибосома

Утворюють особливі речовини (білки).

Крім названих вище органел, до складу клітини можуть входити ще й інші важливі частинки: хлоропласти, вакуолі, лізосоми, апарат Ґольджі та ін. Про їхні функції й особливості будови ви дізнаєтесь у старших класах.

Розділ біології, який вивчає клітини, називається цитологією.

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом « ТАК / НІ».

(Використовуємо цеглинки «LEGO». Зелений колір – ТАК, червоний колір – НІ).

     Через клітинну мембрану надходять корисні речовини та вивільняються продукти життєдіяльності клітини. ( ТАК)

     Одноклітинні організми не розмножуються.(НІ)

     Цитоплазма — це в’язка речовина, у якій розташовані органели і яка забезпечує перебіг багатьох процесів, що відбуваються в клітині. (ТАК)

     Мітохондріями називають усі багатоклітинні організми.(НІ)

     Роберт Гук вперше використав термін «клітина». (ТАК)

V. Підбиття підсумків уроку

Англійський науковець Роберт Гук був першим, хто побачив у мікроскоп клітини. Складові клітини називаються органелами. Із-поміж них виділяємо ядро, мітохондрії, рибосоми, ендоплазматичну сітку та ін.

    V. Домашнє завдання.

Читати параграф 31, с 114 – 116.

 

Література

  1. https://ua.izzi.digital/DOS/327480/407783.html (дата звернення  12.01.2024)
  2. Підручник Янкавець О.О. Пізнаємо природу: підруч. Інтегр. курсу 5 кл. закл. загал. серед. Освіти/ О.О.Янкавець, О.Д.Дубчак, Г.В.Ільченко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2023.- 240 с.: іл. с 114 – 116.

 

 

 

docx
Додано
12 січня
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку