Конспект уроку для 11 класу з теми: Поняття, призначення, класифікація баз даних. Поняття таблиці, поля, запису. Основні етапи роботи з базами даних у системі управління базами даних. Інтерфейс для введення і відображення даних в БД. Створення в базі даних таблиць. Визначення властивостей полів. Надання значень властивостям полів.
Урок №22 11 Б 27.02.2018р.
ТЕМА: Поняття, призначення, класифікація баз даних. Поняття таблиці, поля, запису. Основні етапи роботи з базами даних у системі управління базами даних. Інтерфейс для введення і відображення даних в БД. Створення в базі даних таблиць. Визначення властивостей полів. Надання значень властивостям полів.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та наочність: підручник, дошка, комп'ютери
Програмне забезпечення: МS Access.
Базові поняття й терміни: модель даних, база даних, система керування базами даних, таблиця, поле, запис,
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап (2 хв)
Учитель. Доброго всім дня! Учні, на сьогоднішньому уроці я пропоную працювати під таким девізом:
Повинен – це твій обов’язок.
Спроба – це право кожної людини.
Зроблю – це слово радості.
Можу – це твоя сила!
Зробив – це звершення.
Надіюся на співпрацю і гарний кінцевий результат.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вчитель. Думкою повернемось на попередні уроки і повторимо вивчений матеріал.
Вчитель. Отже, інформація завжди відігравала в житті людини дуже важливу роль. Будь-яка людська діяльність – це процес збирання, перетворення інформації, прийняття на її основі рішень та їх виконання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
Учитель. Під час інформаційної діяльності людина збирає і накопичує відомості про все, що її оточує. До появи обчислювальної техніки вся інформація зберігалася у письмовому або друкованому вигляді. Однак зі збільшенням обсягів інформації загострювалося питання її зберігання та обробки. Нагадаю, що інформація для обробки називається даними. Щоб користувач легко міг знаходити потрібну інформацію, вона має бути організована певним чином. Це стосується не лише інформації у комп'ютері, а й будь-якої інформації про об'єкти реального світу. Постійна зміна параметрів суспільних явищ, вдосконалення технологій зумовлює значне збільшення обсягів використовуваних даних. Для впорядкування їх об'єднують в певні групи за класифікаційними ознаками, зокрема, тематикою, сферою застосування тощо. Це можуть бути архіви, описи майна і матеріалів, бухгалтерські документи, особисті справи відділів кадрів, кримінальні справи на злочинців тощо. І всюди для користування інформацією необхідні засоби для її систематизації і швидкого пошуку.
Скажімо, зручно знаходити потрібну книгу в бібліотеці, користуючись каталогом. Легко завдяки тому, що дані у каталозі або у газеті мають структуру, або, інакше, структуровані.
Всі книги описані однаково: автор, назва, видавництво, рік видання тощо. Всі оголошення з продажу розміщені по рубриках і також мають визначену структуру: короткий опис товару, ціна, телефон.
Ви вже опрацьовували інформацію у таких середовищах як MS Word, MS PowerPoint, MS Excel.
На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати, як інформацію об'єднати згідно певних критеріїв та як працювати з такою інформацією.
ІІІ. Оголошення теми і мети. Отож, тема нашого уроку «Поняття, призначення, класифікація баз даних. Поняття таблиці, поля, запису. Основні етапи роботи з базами даних у системі управління базами даних. Інтерфейс для введення і відображення даних в БД. Створення в базі даних таблиць. Визначення властивостей полів. Надання значень властивостям полів.»
Ми ознайомимося з поняттям БД та її видами, таблиці, запису, поля та навчимося створювати таблиці в БД.
Ви є за крок до самостійного життя і набуті знання сьогодні обов’язково зможете використати в майбутньому.
Відкрийте, будь ласка, ваші зошити і запишіть тему «Поняття, призначення, класифікація баз даних. Поняття таблиці, поля, запису. Основні етапи роботи з базами даних у системі управління базами даних. Інтерфейс для введення і відображення даних в БД. Створення в базі даних таблиць. Визначення властивостей полів. Надання значень властивостям полів.»
ІV. Вивчення нового матеріалу (15 хв)
Учитель.
Перш за все, нам треба вивчити загальну термінологію.
Основний термін «база даних» почали використовувати у 60-х роках ХХ століття. Існує кілька означень цього поняття:
База даних (БД) — це систематизоване сховище структурованої інформації з певної предметної області, до якого можуть мати доступ багато прикладних програм.
Головне завдання БД — гарантоване збереження значних обсягів інформації (так звані записи даних) та надання доступу до неї користувачеві або ж прикладній програмі. Таким чином, БД складається з двох частин: збереженої інформації та системи керування нею.
Приклади подібних сховищ інформації: телефонний довідник, бібліотечний каталог, прайс-лист.
База даних є досить складним за своєю структурою об’єктом, тому перед створенням вона заздалегідь проектується – створюється модель бази даних.
Якщо зберігання й оброблення даних відбувається за допомогою комп'ютера, то для цього нам потрібні певні програмні засоби — системи керування базами даних.
Система керування базами даних (СКБД) — це програмні засоби для створення, введення і використання БД. Усі наявні системи відповідають, як правило, таким вимогам:
Існує кілька послідовних етапів розроблення бази даних, кожен з яких використовує певну модель даних. На практиці ми застосовуємо різні моделі. Фізичні моделі дають змогу вивчати закони фізики (наприклад, закон всесвітнього тяжіння); математичні - призначені для опису будь-яких процесів і явищ; економічні - відображають закони економічного розвитку. Моделі баз даних призначені для однакового подання будь-яких даних, що містить способи опису даних і маніпулювання ними.
За структурою організації інформації в БД розрізняють такі моделі баз даних:
Ієрархічна модель БД — зберігає інформацію, організовану послідовно: один елемент вважається головним, інші йому підпорядковуються ;
Мережна модель БД — має складові структури, як і реляційна, але відрізняється характером відношень між ними: існує можливість встановлення додаткових зв'язків;
Реляційна модель БД — побудована на взаємовідношеннях між складовими структури: складається з сукупності взаємопов'язаних двовимірних таблиць.
Ми вивчатимемо теми на прикладі СКБД Access, яка належить до складу пакету Місrosoft Оffiсе. База даних СКБД Access є реляційною базою даних, яка складається із взаємопов'язаних двовимірних таблиць.
Таблиця – це двовимірні таблиці, які використовуються для збереження даних у реляційних базах даних. Дані зберігаються в записах, які складаються з окремих полів. Кожна таблиця містить дані про сутності певного типу.
Створити таблицю БД Access можна за допомогою двох способів:
Працювати з таблицями можна в режимі таблиці та в режимі конструктора.
Поле БД - це стовпець у таблиці даних, властивість (атрибут) певного поняття предметної області.
Для кожного поля задається тип даних, які можуть знаходитися в ньому. Запису в таблиці відрізняються значеннями своїх полів.
Запис БД - це рядок таблиці, конкретна реалізація (значення) поняття предметної області.
При розробці БД Access загальні етапи роботи такі:
Властивості полів.
Поля характеризуються властивостями, які визначають спосіб збереження і відображення даних. Властивості поля автоматично переносяться на інші об’єкти бази даних, які використовують цю таблицю – форми, звіти, запити. В cписку “Властивості поля” вікна “Таблиця” вказані наступні властивості:
В Access передбачені наступні основні типи даних:
При створенні поля Access автоматично запропонує зробити його текстовим. Але за допомогою списку (переліку) можна змінити тип поля.
V. Застосування знань, умінь та навичок (20 хв)
Робота за ком’ютером
Вчитель. Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм (вчитель нагадує: пальцями в монітор не тикаємо, сидимо рівненько, дотримуємося безпечної для зору відстані від монітору до очей)
Кожен з Вас отримає картку з завданням, яке потрібно виконати і зберегти у власній папці. Також на картці є запитання, на які Ви будете відповідати.
Кожен витягне картку з словом, яке допоможе Вам при отриманні оцінки за виконане завдання.
(Роздаю картки з завданням).
Учні витягують картки, на яких слова: «Довіра», «Екзаменатор», «Товариш», «Вибір».
Учням пропонуємо спроектувати структуру бази даних з метою автоматизувати роботу Магазину.
Таблиця Товари:
Назва поля |
Тип поля |
Опис вмісту поля |
Властивості поля |
КодТовару |
Лічильник |
|
ключове поле |
ТоварнаГрупа |
Текстовый |
Назва товарної групи |
розмір поля – 50 |
НазваТовару |
Текстовый |
|
розмір поля – 50 |
Таблиця Товари:
КодТовару |
ТоварнаГрупа |
НазваТовару |
1 |
молочна продукція |
молоко, 2,6% |
2 |
молочна продукція |
йогурт з наповнювачем, 3% |
3 |
молочна продукція |
морозиво "Ріжок" |
4 |
крупи |
гречка |
5 |
макаронні вироби |
спагетті, 0,5 кг |
6 |
чай |
зелений особливий |
7 |
чай |
чорний фасований |
8 |
крупи |
рис довгозернистий |
9 |
макаронні вироби |
лапша, 1 кг |
10 |
макаронні вироби |
спагетті, 850 г |
Виконати вправу «Незакінчені речення»:
Закінчуємо роботу. Отож, подивіться на картки з словом. Підніміть руку, в кого слово «Довіра», вам пощастило найбільше, я довіряю Вам, думаю, що ви виконали свою роботу і зможете без вагань відповісти на запитання.
Підніміть руки, в кого картка з словом «Екзаменатор» і картка з словом «Товариш», «Екзаменатор» перевіряє у «Товариша» роботу і виставляєте оцінки.
І нарешті, в кого «Вибір» ви відповідаєте і здаєте роботу мені.
VI. Домашнє завдання (1 хв)
Вчитель. Отже, сьогодні ми ознайомилися з новим розділом інформатики «Бази даних». Ви вже знаєте, що означає цей термін, а також вам тепер знайоме і таке поняття як СКБД. Тож на наступних уроках ми продовжимо детальніше знайомитися з типами БД та основними об’єктами, що присутні в СКБД, тому вам потрібно запам’ятати та закріпити вже вивчений матеріал, щоб без прогалин засвоювати наступний.
1.Опрацювати п. 3.1, 3.2 підручника
2. Самостійно спробувати створити БД Школа, в якій передбачити 2 таблиці Учні та Вчителі.
VII. Підбиття підсумків уроку (3 хв)
Вчитель.
Оголошую свої оцінки і учні оголошують свої, хто був «Екзаменатором».
Пропоную з’ясувати, як же ви засвоїли матеріалу року. З цією метою проведем «МОЗКОВИЙ ШТУРМ».
Увага! «МОЗКОВИЙ ШТУРМ»:
1. БД – це …
2. СКБД – це …
3. Назвіть типи БД
4. Найпоширенішою БД є …
5. Назвіть функції СКБД
6. Яка СКБД входить до пакету Microsoft Office?
7. Для чого потрібні СКБД?
VІII. Рефлексія (2 хв)
Вчитель. Увага! А зараз працює вільний мікрофон.
(Вправа «Мікрофон»).
Додаткове завдання:
Таблиця Клієнти:
Назва поля |
Тип поля |
Опис вмісту поля |
Властивості поля |
КодКлієнта |
Лічильник |
|
ключове поле |
НазваКлієнта |
Текстовий |
|
розмір поля – 20 |
Розрахунковий рахунок |
Числовий |
|
|
Представник |
Текстовий |
ПІП представника |
розмір поля – 50 |
АдресаКлієнта |
Текстовий |
|
|
Телефон |
Текстовий |
|
розмір поля – 15 |
Таблиця Клієнти:
Код Клієнта |
Назва Клієнта |
Розрахунковий рахунок |
Представник |
АдресаКлієнта |
Телефон |
1 |
Форум |
1256952321 |
Криворучко Микола Павлович |
м. Бровари, вул. Короленка, 60 |
7-23-51 |
2 |
ПРОДУКТ |
1325623541 |
Сидоренко Іван Борисович |
м. Житомир, вул. Шевченка, 13 |
20-42-03 |
3 |
Мегамаркет |
1235623124 |
Петров Олександр Іванович |
м. Київ, вул. Бориспільська, 2 |
536-52-63 |
4 |
ТОРБА |
1245632563 |
Петухов Станіслав Олексійович |
м. Чернігів, вул. Хлібна, 23 |
30-10-10 |
5 |
Міщенко |
1235623214 |
Міщенко Олексій Сергійович |
м. Ніжин, вул. Гоголя, 25 |
9-25-45 |
6 |
Ласунка |
1236252141 |
Кривошапко Сергій Сергійович |
м. Бориспіль, вул. Декабристів, 123 |
56-23-14 |
7 |
Чайна країна |
1231231521 |
Мартиненко Олег Іванович |
м. Вишневе, вул. Пітерська, 67 |
23-52-66 |
8 |
ФОРА |
1214125241 |
Кожух Валерій Іванович |
м. Обухів, вул. Київська, 12б |
85-96-52 |
9 |
Сервис-продукт |
1321212131 |
Похитайло Павло Іванович |
м. Бровари, вул. Черняхівського, 1 |
5-62-36 |
10 |
Три товстуни |
1112252325 |
Товстенко Петро Петрович |
м. Черкаси, вул. Княжизька, 56 |
41-23-25 |