Конспект уроку математики у 5 класі
Тема: Порівняння десяткових дробів.
Мета: Ознайомити учнів з поняттям порівняння десяткових дробів та
правилами порівняння; навчити порівнювати десяткові дроби;
формувати уміння та навички записувати, читати та порівнювати
десяткові дроби.
Розвивати увагу, логічне мислення, спостережливість учнів;
розвивати уміння аналізувати та робити висновки.
Виховувати старанність, культуру запису, активність та
наполегливість учнів.
Обладнання: роздатковий матеріал, картки з числами, кольорова крейда.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
(Деякі учні отримують картки з прикладами вправ, що були задані додому)
1. Запишіть у вигляді десяткового дробу:
1) ; 3) ;
2) ; 4) .
2. Запишіть число у вигляді звичайного дробу або мішаного числа:
1) 4,9; 3) 0,043;
2) 0,567; 4) 12,018.
Вийшовши до глядачів, він переплутав картки і забув, які з цих дробів рівні. Розмістіть ці числа в зошит, з’єднавши знаком «=» дроби, які означають одне і те ж число.
(учні виконують завдання)
Отже, ми допомогли клоуну знайти однакові числа.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Стосовно двох різних натуральних чисел завжди можна сказати, яке з них більше, а яке менше. Це означає, що натуральні числа можна порівнювати.
Чим вони відрізняються?
Як порівняти ці числа?
IV. Повідомлення теми мети і завдань уроку.
Темою сьогоднішнього уроку є «Порівняння десяткових дробів». Ми повинні навчитися порівнювати десяткові дроби. Із попередніх уроків ми знаємо, що десяткові дроби записують за тими ж правилами, що й натуральні числа. Перед нами стоїть завдання порівняти десяткові дроби, а порівнювати десяткові дроби можна за правилами, аналогічними до правил порівняння натуральних чисел.
V. Пояснення нового матеріалу.
(Розповідь з елементами бесіди й послідовним записом у зошит)
Яке з цих чисел, на вашу думку, більше?
Звичайно, перше число більше, ніж друге, оскільки ціла частина першого дробу дорівнює 5, а другого – 3. Ми знаємо, що 5 > 3.
А отже, 5,32 > 3,45.
(формулювання правила)
З двох десяткових дробів більший той, у якого більша ціла частина.
Наприклад: 25,07 > 16,05;
2,342 < 7,5.
Ці дроби мають однакову цілу частину. Як же порівняти два десяткові дроби з рівними цілими частинами?
Як ми вже говорили, десяткові дроби записують за тими ж правилами, що й натуральні числа, тому порівнювати їх можна за правилами, аналогічними до правил порівняння натуральних чисел.
Дроби 23,634 і 23,428 мають рівні цілі частини. У цьому випадку потрібно порівнювати десяті. Перший із них має більше число десятих (6 > 4). Тому 37,634 > 37,428.
Дроби 16,52 і 16,54 мають однакові цілі частини і однакове число десятих. Проте перший із них має менше число сотих (2 < 4), тому 16,52 < 16,54.
(формулювання правила)
Якщо десяткові дроби мають однакові цілі частини, то більшим буде той дріб, у якого більше число десятих; якщо число десятих однакове, то більшим буде той дріб, у якого більше число сотих і т.д.
Такий спосіб порівняння називається порівнянням порозрядно.
Наприклад: 12,35 > 12,18;
8,634 > 8,625;
0,3467 < 0,3482.
Розглянемо такі два числа: 3,7 і 3,70.
Чим вони відрізняються? Як їх порівняти?
Порівняємо такі два відрізки: 3,7 м і 3,70 м:
3,7 м = м = 3 м 7 дм = 370 см.
3,70 м = м = 3 м 70 см = 370 см.
Отже, 3,7 = 3,70.
Аналогічно: 0,5 = 0,50 = 0,500 і т.д.
Отже які властивості ми знайшли:
- Якщо до десяткового дробу дописати справа кілька нулів, то
дістанемо рівний йому дріб.
- Якщо в десятковому дробі останні цифри після коми – нулі, то
після їх відкидання дістанемо рівний йому дріб.
Слід наголосити, що будь-яке натуральне число можна записати у вигляді десяткового дробу: 5 = 5,0 = 5,00 і т.д.
! 0 = 0,0 = 0,00 = 0,000 і т.д. !
Порівняємо два дроби: 6,5 і 6,314.
(формулювання правила)
Щоб порівняти два десяткових дроби з рівними цілими частинами і різною кількістю цифр після коми, треба за допомого приписування нулів справа зрівняти кількість цифр у дробових частинах, після чого порівняти отримані дроби порозрядно.
Дописуємо ту кількість нулів справа, якої не вистачає: 6,5 = 6,500.
Значить , 6,500 > 6,314.
Наприклад: 25,7 > 25,5634;
1,17 > 1,1;
0,0,524 < 0,06.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
(учні із записом на дошці)
Вправа №1. Порівняйте десяткові дроби:
Вправа №2. Запишіть два десяткові дроби, більші за 5,23;
менші від 11,894.
Вправа №3. Запишіть у порядку зростання десяткові дроби:
2,222; 20,002; 2,22; 2,313; 2,303; 20,201.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання.