Тема. Постембріональний розвиток. Репродуктивне здоров'я.
Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про віковий розвиток людини, розглянути різні вікові періоди онтогенезу та критерії, за якими їх виділяють; дати уявлення про репродуктивне здоров'я; сформувати в учнів поняття про чинники, що впливають на репродуктивне здоров'я молоді; виховувати бережне ставлення до свого здоров'я.
Обладнання й матеріали: таблиця «Вікові періоди життя людини», фотографії або малюнки людей різного віку; плакати, що ілюструють чинники негативного впливу на репродуктивне здоров'я.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Біологічний диктант.
1. Зовнішня оболонка яйцеклітини ... (фолікулярна).
2. Хвостик сперматозоїда забезпечує йому ... (рух).
3. Запліднення відбувається в ... (маткових трубах).
4. Злиття гамет — це ... (запліднення).
5. Жіночого гамета ... (яйцеклітина).
6. Індивідуальний розвиток ... (онтогенез).
7. Внаслідок злиття гамет утворюється ... (зигота).
8. Фізіологічний стан організму жінки, пов’язаний з заплідненням яйцеклітини, розвитком зародка і плода, називається ... (вагітність).
9. Чоловіча гамета... (сперматозоон).
10. Критичні періоди розвитку зародка ... (імплантація, плацентація, пологи).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Протягом свого життя ви змінювалися. Як ви вважаєте, із чим пов'язані ці зміни? Які періоди ви могли б виокремити у зв'язку з цими змінами?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Постембріональний період.
Період життя людини після народження можна поділити на кілька етапів. Їх тривалість відрізняється у чоловіків та жінок. Крім того, велике значення мають особисті характеристики людини, такі як її спадковість та спосіб життя. Зовнішні фактори також можуть впливати на тривалість окремих етапів онтогенезу.
Робота учнів з підручником та додатковим матеріалом. Заповнення таблиці "Постембріональний період"
Період |
Тривалість періоду |
Що відбувається |
|
|
чоловіки |
жінки |
|
2. Репродуктивне здоров'я молоді
Важливою складовою поняття «здоров'я» є репродуктивне здоров'я. Репродукція (від латинських слів re – префікс зворотної, повторної дії і produco – «виробляю», «створюю») – відтворення організмом нових особин, розмноження.
Репродуктивне здоров'я - це стан повного фізичного й соціального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань репродуктивної системи й порушень її функцій. Таким чином, репродуктивне здоров'я означає можливість щасливого й безпечного статевого життя, здатність до народження дітей, можливість самостійно визначати кількість дітей у своїй сім'ї. Це означає також і право доступу до відповідних послуг у сфері охорони здоров'я, що дозволяє жінці безпечно перенести вагітність і пологи, виростити й виховати свою дитину.
Цивілізоване суспільство приділяє увагу охороні репродуктивного здоров'я, сприяє забезпеченню добробуту сім'ї.
Особливо важливо берегти репродуктивне здоров'я на початку репродуктивного життя. Майбутній життєвий шлях людини багато в чому визначається тим, наскільки успішно пройшло її репродуктивне дозрівання, почалося статеве життя. Ранній початок статевого життя, погана інформованість про методи контрацепції, небажані вагітності – усе це завдає непоправної шкоди здоров'ю, зокрема й репродуктивному.
Не можна починати статеве життя в умовах біологічної, психологічної й соціальної незрілості.
Готовність до статевого життя тісно пов'язана з відповідальністю за свої вчинки, соціальною й економічною самостійністю. Репродуктивне здоров'я молоді багато в чому залежить від її власної грамотності, розуміння особливостей протікання процесів фізичного, психічного й соціального дорослішання.
3. Чинники впливу на репродуктивне здоров'я молоді
Репродуктивне здоров'я, як і здоров'я в цілому, визначається різними чинниками.
По-перше, спадковістю. Батьки передали нам свої ознаки й властивості, зокрема й ті, що визначають репродуктивне здоров'я.
По-друге, репродуктивне здоров'я залежить від способу життя, який ми ведемо, наявності корисних і шкідливих звичок.
Окрім цього, репродуктивне здоров'я визначається також і системою охорони здоров'я, що існує в нашій країні. На репродуктивне здоров'я можуть впливати соціально-економічні й природні чинники, наприклад екологічні.
Кожний із чинників здоров'я може справляти як позитивний, так і негативний вплив на репродуктивне здоров'я людини.
До порушення репродуктивного здоров'я можуть призвести безвідповідальне ставлення до себе і свого партнера, відсутність аналізу наслідків своїх дій, неправильне інформування про способи й методи профілактики небажаної вагітності, про запобігання інфекцій, що передаються статевим шляхом.
Репродуктивне здоров'я страждає й від так званих «хвороб цивілізації». Хвороби цивілізації – це захворювання людини, що виникли внаслідок вад промислової та науково-технічної революцій, які супроводжуються негативними змінами навколишнього середовища. До хвороб цивілізації належать гіподинамія, стрес, ожиріння, онкологічні захворювання, чимало серцево-судинних захворювань, захворювання хребта, алергії, імунодефіцити тощо. Усі вони негативно впливають на репродуктивну функцію, погіршують здоров'я наступних поколінь.
До чинників ризику для репродуктивного здоров'я належать:
- несприятливий для здоров'я спосіб життя (хронічний стрес, низька фізична активність, безладні статеві зв'язки, нераціональне харчування, відсутність режиму праці й відпочинку тощо);
- уживання шкідливих речовин (тютюну, алкоголю, наркотиків);
- негативні чинники екологічного середовища (забруднення навколишнього середовища, високий рівень радіації тощо);
- негативні чинники соціального середовища (низький рівень життя, безробіття тощо);
- негативні спадкові чинники;
- недоступність медичних послуг;
- недоступність послуг з консультування та інформування.
Робота в групах
І група. Вплив нікотину на репродуктивне здоров'я підлітків
ІІ група. Вплив алкоголю на репродуктивне здоров'я підлітків
ІІІ група. Вплив наркотиків на репродуктивне здоров'я підлітків
ІV група. Вплив раннього статевого життя на репродуктивне здоров'я
Після завершення роботи представник кожної групи презентує результати роботи.
ІV. Підведення підсумків уроку.
Вправа "Особистий кошик". Учні визначають корисні знання, що стануть їм у пригоді в майбутньому.
V. Домашнє завдання.