Тема: Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги.
Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.
Мета:ознайомити з поняттями: «унікальність людини, дискримінація, толерантність, самооцінка»; учити вирізняти схожі та відмінні риси в людях на основі вміння порівнювати; сприяти емоційному розвантаженню, комфортності учнів; розвивати увагу, спостережливість,тактовність, делікатність.
Виховувати та розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Підручник для 5-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво
«Алатон», 2018. — 180 с., наочність.
Поняття та терміни: унікальність, дискримінація, толерантність, самооцінка
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Вправа « Мій настрій»
Привітання. Назвати своє ім’я і описати предмет настрою (Чому саме цей предмет символізує мій настрій). Привіт, я …. І я обрав(ла) саме …., тому що…..
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Серце» (виконується під українську пісню чи мелодію)
У дітей на столах лежать червоні аркуші, і вчитель пропонує з них вирвати (створити) серце: зігнути аркуш навпіл, відірвати по формі напівсерце (спочатку відірвати півколо, звузити до низу, зверху відірвати трикутник). Розкрити його.
- Чи схожі у вас серця? Чому вони відрізняються, адже всі виконували однакові дії?
Висновок. Виконуючи одні і ті ж дії, результат у кожного свій. Серця, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Від того, що серця неоднакові, загальна картина лише виграє — вона стає різноманітнішою й цікавішою. Так само різняться люди — зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо).
Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є особливостями кожного з нас.
- А фігуру серця я обрала недаремно, адже воно символізує любов, а червоний колір - символ життєвої енергії. Він активує, притягує погляд і зігріває.
- Багато міст прикрашають скульптури у вигляді серця (вчитель демонструє фотографії)
- Існує думка, що навіть просте споглядання символу серця дуже і дуже корисно – від цього на підсвідомому рівні в організмі людини виникають позитивні вібрації.
- Тож давайте зарядимося енергією і позитивом на весь урок, щоб вирішити всі питання..
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку.
Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.
- Виходячи з теми, сформулюйте цілі уроку (учні формулюють цілі уроку, вчитель доповнює)
- А ви знаєте, що людське серце потребує фізичного навантаження. Найбільше йому до вподоби рух. Тому ми на уроці будемо рухатися сходинками вгору, оскільки будемо здобувати нові знання і поглиблювати вже існуючі. (На дошці намальовані сходинки, і малюнок дитини)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
На цьому уроці ми вчитимемося шанувати (цінувати) самих себе та інших людей. (Учасники на серцях пишуть свої очікування, а потім прикріплюють їх до серця на плакаті «Наші очікування».)
V. Вивчення нового матеріалу
Перша сходинка «Унікальність»
- Я вважаю, що данну сходинку ви зрозуміли, виконуючи вправу «Серце» і зможете з легкістю сказати, що означає слово «унікальний». (Відповіді учнів)
- У тлумачному словнику української мови:
Уніка́льний- надзвичайний у якомусь відношенні; рідкісний, винятковий.
- Двох однакових людей не буває. Ми маємо різні характери, у нас різні потреби та інтереси. У різних випадках ми чинимо по-різному, кожен по –своєму. Кожна людина має притаманне лише їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Про це говорять так: кожен із нас є унікальною й неповторною особистістю. За це кожен гідний поваги.
Василь Андрійович Симоненко — талановитий український поет
стверджував про унікальності людини:
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні...
Вправа «Знайомся, це ти» . Напишіть своє ім’я великими літерами у стовпчик. Навпроти кожної літери напиши те, що характеризує тебе (с. 58). – презентація
Друга сходинка «Повага та толерантність»
Пропоную переглянути відео «Про повагу до інших думок»
Толерантність — це здатність поважати погляди й уподобання інших людей незалежно від того, чи збігаються вони з твоїми.
Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їхні уподобання відмінні від твоїх. Чи потрібні кожному з нас повага й толерантність від інших людей? Наскільки це важливо? Назвіть приклади.
Робота у парах. Разом із сусідом по парті знайдіть п’ять ваших відмінностей і п’ять спільних рис, про які можна було б поговорити, замість того, щоб сперечатися про відмінності (мал. 34)
А зараз ми з вами спробуємо розібратися як налагоджені справи з толерантністю, або її відсутністю у казкових героїв.( Діти по черзі витягують назву казки і розміщують її на дошці під одним з понять - толерантність або інтолерантність, пояснюючи свій вибір.)
Третя сходинка «Ні – дискримінації»
Розгляньте малюнки:
1. Які відмінності існують між цими людьми (вік, стать, професія, ...)?
2. Що могло б статися, якби на світі залишилися тільки люди одного віку (наприклад, похилого або немовлята)?
3. Що було б, якби у світі залишилися тільки люди однієї статі?
Дискримінація - це порушення чи позбавлення людини прав за расовою, національною, статевою, релігійною чи іншою ознаками.
Наголосіть!
Дискримінація не виникає на порожньому місці. Вона починається з того, що певній групі людей (дівчатам, хлопцям, дорослим, старим, чорним, білим) приписують якісь негативні риси — лінощі, недоумкуватість, хитрість. Таке ставлення називають упередженим.
Воно ображає і спричиняє дискримінацію. Щоб цього не сталося, треба навчитися помічати в людях їх особливі риси.
«Ні – дискримінації» вчитель пропонує навести приклади дискримінації в учнівському колективі.
Руханка. Всі ви вже стомилися міркувати слухати і зараз ми пограємо в гру „Ти хороший” (Зараз прикріпимо вам аркуші паперу на спину і ходячи по класу ви кожен напишете своїм друзям щось гарне про них . А потім перечитаємо як ви знаєте своїх товаришів )
(-Перевіряють хто що написав)
Четверта сходинка «Стань командою!»
Вправа «Кулька»
Кожен учасник надуває кульку, пише мету яку хочемо досягти.
Висовок: У кожного окрема кулька виглядає самотньо, а якщо ми об’єднаємо кульки, то вже вигляд набагато кращій. От же, коли всі мають спільну мету і кожен намагається працювати на повну силу, тоді вважають, що ці люди створили команду. А якщо вони змагаються за своє лідерство або кожен дбає лише про себе, то що тоді?
Прочитай байку Крилова про лебедя, рака і щуку, які тягли воза в різні боки. Це і є приклад неефективної групи, яку не можна назвати командою.
1. Чи можна назвати командою родину, де мати виконує всю хатню роботу, їй ніхто не допомагає?
2. Чи можна назвати командою клас, у якому ніхто не хоче брати участь у підготовці до свята?
3. Чи можна назвати командою друзів, які увесь час сваряться?.
Як прикладом командної роботи : МУЗИЧНА РУХАНКА.
IV. Рефлексійно – оцінюючий
П’ята сходинка «Самоповага»
- Про повагу ми вже багато говорили, але чи вмієте ви поважати себе? Гадаю, що цього нам ще треба вчитися. Один погляд, одне слово може образити людину надовго, а іноді й узагалі залишити болючу рану на все життя. Тому ви маєте вміти поважати себе, водночас поважаючи інших.
- Що ж таке самоповага? (Відповіді учнів)
- У тлумачному словнику української мови:
Самоповага - повага до самого себе, до своєї особи.
Вправа « Скринька»
- Спробуйте визначити, яка поведінка, які вчинки та риси характеру будуть сприяти розвитку самоповазі.
- На ваших партах приклеєні стрічки з написами, відклейте їх та прочитайте. Визначте, куди ми покладемо їх у «скриньку» чи в «смітник». (Діти читають і кладуть в смітник чи в скриньку)
- Допомогти бабусі піднести сумку.
- Викарбувати на парті «Тут був Петя»
- Почати робити зарядку.
- Принизити однокласника.
- Зупинити свого друга, коли він хоче зробити поганий вчинок.
- Відстоювати свою думку, принижуючи інших.
- Вести здоровий спосіб життя.
- Брати участь у суспільній праці.
- Уступити місце в маршрутці жінці з дитиною
- Не стримуватись, викрикувати на уроці.
- Визначити мету життя і прагнути до неї.
- Допомагати батькам по господарству без нагадувань.
- Підтримати друга у біді.
- Перебігти дорогу, щоб не спізнитися на урок
- Прагнути до самовдосконалення.
- Вміти визнавати власні помилки.
- Вміти відстоювати власну думку, не ображаючи інших.
- Допомогти однокласнику розібратися в домашньому завданні.
- Дати списати однокласнику домашнє, щоб той відчепився.
- Принижувати людей за те, що вони мають інший погляд на ту чи іншу ситуацію.
- Є вислів «Життя прожити — не поле перейти». У житті багато складних ситуацій, коли ваші інтереси та потреби не збігаються з інтересами та потребами інших. Вміння знаходити гідний вихід з них– буде сприяти розвитку самоповаги.
Ще В.А. Сухомлинський у своїй роботі під назвою «Серце віддаю дітям» писав «Повага до самого себе, почуття честі, гордості, гідності— це камінь, на якому відточується почуття…»
Отже, важливе правило: для того що б навчитися поважати себе, не потрібно робити нічого того, що могло б вас принизити, зганьбити, образити… зараз або в майбутньому. Робіть такі справи, якими ви будете пишатися.
Ці сходинки – це лише початковий етап вашого сходження у житті. Тільки від вас залежить, чи не зупинитесь ви на найнижчих щаблях, а чи почнете рухатися вгору до найвищих життєвих досягнень. І хай ваше серце вас направляє тільки вгору. Оцінки нашого уроку – будуть не бали, а ваша поведінка, вчинки в майбутньому за межами уроку, в різних життєвих ситуаціях.
VI. Підсумок уроку
Чи справдилися ваші очікування? Продовжіть речення «На цьому уроці я дізнався…навчився…»
- Завершити хочу словами Гете. Як ви їх розумієте?
Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна
Й. Гете
VI. Домашнє завдання
- Вашим домашнім завданням буде взяти на озброєння весь матеріал, який ми вивчили на уроці, і користуватися ним у житті. Стати ЛЮДИНОЮ з великим серцем.
Прощання. Діти стають в коло, беруться за руки і промовляють: «Ми- друзі! Ми- команда! Ми- найкращі!»