Урок " Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги"

Про матеріал
Мета:ознайомити з поняттями: «унікальність людини, дискримінація, толерантність, самооцінка»; учити вирізняти схожі та відмінні риси в людях на основі вміння порівнювати; сприяти емоційному розвантаженню, комфортності учнів; розвивати увагу, спостережливість,тактовність, делікатність. Виховувати та розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей
Перегляд файлу

Тема: Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги.

Повага і  толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.

 Мета:ознайомити з поняттями: «унікальність людини, дискримінація, толерантність, самооцінка»; учити вирізняти схожі та відмінні риси в людях на основі вміння порівнювати; сприяти емоційному розвантаженню, комфортності учнів; розвивати увагу, спостережливість,тактовність, делікатність.

 Виховувати та розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Підручник  для  5-го  кл.  загальноосв.  навч.  закл.  /  І.  Д.  Бех,  Т.  В.  Воронцова, В.  С.  Пономаренко,  С.  В.  Страшко.    К.:  Видавництво

«Алатон»,  2018.    180  с., наочність.

Поняття та терміни: унікальність, дискримінація, толерантність, самооцінка

                                 ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Вправа « Мій настрій»

  • Який у вас настрій? Оберіть серед предметів, що знаходяться навколо, той, яким дасте відповідь на це питання. Не забувайте про своїх помічників: зір, слух, нюх, смак, дотик. Поясніть свій вибір.
  • ( Діти обирають серед таких предметів: ванільний цукор, кориця, моток мохерових ниток, кольорова фольга, новорічний дощик, цукерки. Вони можуть обирати все, що знаходиться в кімнаті.)

Привітання. Назвати своє ім’я і описати предмет настрою (Чому саме цей предмет символізує мій настрій).  Привіт, я …. І я обрав(ла) саме …., тому що…..

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Серце» (виконується під українську пісню чи мелодію)

 У дітей на столах лежать червоні аркуші, і вчитель пропонує з них вирвати (створити) серце: зігнути аркуш навпіл, відірвати по формі напівсерце (спочатку відірвати півколо, звузити до низу, зверху відірвати трикутник). Розкрити його.

 - Чи схожі у вас серця? Чому вони відрізняються, адже всі виконували однакові дії?

 Висновок.  Виконуючи одні і ті ж дії, результат у кожного свій. Серця, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Від того, що серця неоднакові, загальна картина лише виграє — вона стає різноманітнішою й цікавішою. Так само різняться люди — зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо).

 Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є особливостями кожного з нас.

 - А фігуру серця я обрала недаремно, адже воно символізує любов, а червоний колір - символ життєвої енергії. Він активує, притягує погляд і зігріває.

- Багато міст прикрашають скульптури у вигляді серця (вчитель демонструє фотографії)

 - Існує думка, що навіть просте споглядання символу серця дуже і дуже корисно – від цього на підсвідомому рівні в організмі людини виникають позитивні вібрації.

 - Тож давайте зарядимося енергією і позитивом на весь урок, щоб вирішити всі питання..

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Тема нашого уроку.

 Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.

 - Виходячи з теми, сформулюйте цілі уроку (учні формулюють цілі уроку, вчитель доповнює)

- А ви знаєте, що людське серце потребує фізичного навантаження. Найбільше йому до вподоби рух. Тому ми на уроці будемо рухатися сходинками вгору, оскільки будемо здобувати нові знання і поглиблювати вже існуючі. (На дошці намальовані сходинки, і малюнок дитини)

 

ІV.  Мотивація навчальної діяльності

  • А які правила допомагають нам відчувати повагу до себе?

На цьому уроці ми вчитимемося шанувати (цінувати) самих себе та інших людей. (Учасники на серцях пишуть свої очікування, а потім прикріплюють їх до серця  на плакаті «Наші очікування».)

V. Вивчення нового матеріалу

Перша сходинка «Унікальність»

 - Я вважаю, що данну сходинку ви зрозуміли, виконуючи вправу «Серце» і зможете з легкістю сказати, що означає слово «унікальний». (Відповіді учнів)

 - У тлумачному словнику української мови:

Уніка́льний-  надзвичайний у якомусь відношенні; рідкісний, винятковий.

 - Двох однакових людей не буває. Ми маємо різні характери, у нас різні потреби та інтереси. У різних випадках ми чинимо по-різному, кожен по –своєму. Кожна людина має притаманне лише їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Про це говорять так: кожен із нас є унікальною й неповторною особистістю. За це кожен гідний поваги.

 Василь Андрійович Симоненко — талановитий український поет

стверджував про унікальності людини:

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні...

   Вправа «Знайомся, це ти» . Напишіть своє ім’я великими літерами у стовпчик. Навпроти кожної літери напиши те, що характеризує тебе  (с. 58).  – презентація

 

 Друга сходинка «Повага та толерантність»

 Пропоную переглянути відео «Про повагу до інших думок»

Толерантність — це здатність поважати погляди й уподобання інших людей незалежно від того, чи збігаються вони з твоїми.

Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їхні уподобання відмінні від твоїх. Чи потрібні кожному з нас повага й толерантність від інших людей? Наскільки це важливо? Назвіть приклади.

  • Рухавка.1.  Об’єднайемось  у  пари:
  • а)  перший  раз  за  статтю  (чоловіча/жіноча);
  • б)  другий    за  довжиною  волосся  (довге/коротке);
  • в)  третій    за  кольором  очей  (світлі/темні);
  • г)  четвертий    за  наявністю/відсутністю  веснянок.

Робота у парах. Разом  із  сусідом  по  парті  знайдіть  п’ять  ваших відмінностей  і  п’ять  спільних  рис,  про  які  можна було  б  поговорити,  замість  того,  щоб  сперечатися  про відмінності  (мал.  34)

        А зараз ми з вами спробуємо розібратися як налагоджені справи з толерантністю, або її відсутністю у казкових героїв.( Діти  по черзі витягують назву казки і розміщують її на дошці під одним з понять - толерантність або інтолерантність, пояснюючи свій вибір.)

  • Птахи на подвір’ї з казки «Гидке каченя»
  • Мачуха з казки про Попелюшку
  • Карабас Барабас з казки «Золотий ключик»
  • Розбійниця із «Снігової королеви»
  •  «Колобок»
  • «Курочка Ряба»
  • 12 місяців з казки «12 місяців»
  • Іван Царевич з казки «Царівна Жаба» по відношенню до дружини.

 

 Третя сходинка «Ні – дискримінації»

Розгляньте  малюнки:

  1. Які  відмінності  існують  між цими  людьми  (вік,  стать,  професія,  ...)?

2.  Що  могло  б  статися,  якби  на  світі  залишилися тільки  люди  одного  віку  (наприклад,  похилого  або немовлята)?

3.  Що  було  б,  якби  у  світі  залишилися  тільки  люди однієї  статі?

Дискримінація - це порушення чи позбавлення людини прав за расовою, національною, статевою, релігійною чи іншою ознаками.

Наголосіть!

Дискримінація не виникає на порожньому місці. Вона починається з того, що певній групі людей (дівчатам, хлопцям, дорослим, старим, чорним, білим) приписують якісь негативні риси — лінощі, недоумкуватість, хитрість. Таке ставлення називають упередженим.

Воно ображає і спричиняє дискримінацію. Щоб цього не сталося, треба навчитися помічати в людях їх особливі риси.

 «Ні – дискримінації» вчитель пропонує навести приклади дискримінації в учнівському колективі.  

Руханка. Всі ви вже стомилися міркувати  слухати і зараз ми пограємо в гру „Ти хороший” (Зараз прикріпимо вам аркуші паперу на спину і ходячи по класу ви кожен напишете своїм друзям щось гарне про них . А потім перечитаємо як ви знаєте своїх товаришів )

(-Перевіряють хто що написав)

 Четверта сходинка «Стань командою!»

Вправа «Кулька»

Кожен учасник надуває кульку, пише  мету яку хочемо досягти.

Висовок:  У кожного окрема кулька виглядає самотньо, а якщо ми об’єднаємо кульки, то вже вигляд набагато кращій. От же, коли всі мають спільну мету і кожен намагається працювати на повну силу, тоді вважають, що ці люди створили команду. А якщо вони змагаються за своє лідерство або кожен дбає лише про себе, то що тоді?

Прочитай  байку  Крилова  про  лебедя,  рака  і  щуку,  які тягли  воза  в  різні  боки.  Це  і  є  приклад  неефективної групи,  яку  не  можна  назвати  командою.

1.  Чи  можна  назвати  командою  родину,  де  мати  виконує  всю  хатню  роботу,  їй  ніхто  не  допомагає?

2.  Чи  можна  назвати  командою  клас,  у  якому  ніхто  не хоче  брати  участь  у  підготовці  до  свята?

3.  Чи  можна  назвати  командою  друзів,  які  увесь  час сваряться?.

Як прикладом командної роботи : МУЗИЧНА РУХАНКА. 

IV.   Рефлексійно – оцінюючий 

 П’ята сходинка «Самоповага»

 - Про повагу ми вже багато говорили, але чи вмієте ви поважати себе? Гадаю, що цього нам ще треба вчитися. Один погляд, одне слово може образити людину надовго, а іноді й узагалі залишити болючу рану на все життя. Тому ви маєте вміти поважати себе, водночас поважаючи інших.

 - Що ж таке самоповага? (Відповіді учнів)

 - У тлумачному словнику української мови:

Самоповага -  повага до самого себе, до своєї особи.

 Вправа « Скринька»

- Спробуйте визначити, яка поведінка, які вчинки та риси характеру будуть сприяти розвитку самоповазі.

 - На ваших партах приклеєні стрічки з написами, відклейте їх та прочитайте. Визначте, куди ми покладемо їх у «скриньку» чи в «смітник». (Діти читають і кладуть в смітник чи в скриньку)

- Допомогти бабусі піднести сумку.

- Викарбувати на парті «Тут був Петя»

- Почати робити зарядку.

- Принизити однокласника.

- Зупинити свого друга, коли він хоче зробити поганий вчинок.

- Відстоювати свою думку, принижуючи інших.

- Вести здоровий спосіб життя.

- Брати участь у суспільній праці.

- Уступити місце в маршрутці жінці з дитиною

- Не стримуватись, викрикувати на уроці.

- Визначити мету життя і прагнути до неї.

- Допомагати батькам по господарству без нагадувань.

- Підтримати друга у біді.

- Перебігти дорогу, щоб не спізнитися на урок

- Прагнути до самовдосконалення.

- Вміти визнавати власні помилки.

- Вміти відстоювати власну думку, не ображаючи інших.

- Допомогти однокласнику розібратися в домашньому завданні.

- Дати списати однокласнику домашнє, щоб той відчепився.

- Принижувати людей за те, що вони мають інший погляд на ту чи іншу ситуацію.

 - Є вислів «Життя прожити — не поле перейти». У житті багато складних ситуацій, коли ваші інтереси та потреби не збігаються з інтересами та потребами інших. Вміння знаходити гідний вихід з них– буде сприяти розвитку самоповаги.

 Ще  В.А. Сухомлинський у своїй роботі під назвою «Серце віддаю дітям» писав «Повага до самого себе, почуття честі, гордості, гідності— це камінь, на якому відточується почуття…»

 Отже, важливе правило: для того що б навчитися поважати себе, не потрібно робити нічого того, що могло б вас принизити, зганьбити, образити… зараз або в майбутньому. Робіть такі справи, якими ви будете пишатися.

 Ці сходинки – це лише початковий етап вашого сходження у житті. Тільки від вас залежить, чи не зупинитесь ви на найнижчих щаблях, а чи почнете рухатися вгору до найвищих життєвих досягнень. І хай ваше серце вас направляє тільки вгору. Оцінки нашого уроку – будуть не бали, а ваша поведінка, вчинки в майбутньому за межами уроку, в різних життєвих ситуаціях.

 VI. Підсумок уроку

Чи справдилися ваші очікування? Продовжіть речення «На цьому уроці я дізнався…навчився…»

 - Завершити хочу словами Гете. Як ви їх розумієте?

 Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна

Й. Гете

 VI. Домашнє завдання

 - Вашим домашнім завданням буде взяти на озброєння весь матеріал, який ми вивчили на уроці, і користуватися ним у житті. Стати ЛЮДИНОЮ з великим серцем.

  Прощання. Діти стають в коло, беруться за руки і промовляють: «Ми- друзі! Ми- команда! Ми- найкращі!»

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дмитрівна Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Боброва Юлія Михайлівна
    Дякую за Вашу роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ратушная Полина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 травня 2019
Переглядів
11370
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку