23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок " Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги"

Про матеріал
Мета:ознайомити з поняттями: «унікальність людини, дискримінація, толерантність, самооцінка»; учити вирізняти схожі та відмінні риси в людях на основі вміння порівнювати; сприяти емоційному розвантаженню, комфортності учнів; розвивати увагу, спостережливість,тактовність, делікатність. Виховувати та розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей
Перегляд файлу

Тема: Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги.

Повага і  толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.

 Мета:ознайомити з поняттями: «унікальність людини, дискримінація, толерантність, самооцінка»; учити вирізняти схожі та відмінні риси в людях на основі вміння порівнювати; сприяти емоційному розвантаженню, комфортності учнів; розвивати увагу, спостережливість,тактовність, делікатність.

 Виховувати та розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Підручник  для  5-го  кл.  загальноосв.  навч.  закл.  /  І.  Д.  Бех,  Т.  В.  Воронцова, В.  С.  Пономаренко,  С.  В.  Страшко.    К.:  Видавництво

«Алатон»,  2018.    180  с., наочність.

Поняття та терміни: унікальність, дискримінація, толерантність, самооцінка

                                 ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Вправа « Мій настрій»

  • Який у вас настрій? Оберіть серед предметів, що знаходяться навколо, той, яким дасте відповідь на це питання. Не забувайте про своїх помічників: зір, слух, нюх, смак, дотик. Поясніть свій вибір.
  • ( Діти обирають серед таких предметів: ванільний цукор, кориця, моток мохерових ниток, кольорова фольга, новорічний дощик, цукерки. Вони можуть обирати все, що знаходиться в кімнаті.)

Привітання. Назвати своє ім’я і описати предмет настрою (Чому саме цей предмет символізує мій настрій).  Привіт, я …. І я обрав(ла) саме …., тому що…..

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Серце» (виконується під українську пісню чи мелодію)

 У дітей на столах лежать червоні аркуші, і вчитель пропонує з них вирвати (створити) серце: зігнути аркуш навпіл, відірвати по формі напівсерце (спочатку відірвати півколо, звузити до низу, зверху відірвати трикутник). Розкрити його.

 - Чи схожі у вас серця? Чому вони відрізняються, адже всі виконували однакові дії?

 Висновок.  Виконуючи одні і ті ж дії, результат у кожного свій. Серця, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Від того, що серця неоднакові, загальна картина лише виграє — вона стає різноманітнішою й цікавішою. Так само різняться люди — зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо).

 Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є особливостями кожного з нас.

 - А фігуру серця я обрала недаремно, адже воно символізує любов, а червоний колір - символ життєвої енергії. Він активує, притягує погляд і зігріває.

- Багато міст прикрашають скульптури у вигляді серця (вчитель демонструє фотографії)

 - Існує думка, що навіть просте споглядання символу серця дуже і дуже корисно – від цього на підсвідомому рівні в організмі людини виникають позитивні вібрації.

 - Тож давайте зарядимося енергією і позитивом на весь урок, щоб вирішити всі питання..

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Тема нашого уроку.

 Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.

 - Виходячи з теми, сформулюйте цілі уроку (учні формулюють цілі уроку, вчитель доповнює)

- А ви знаєте, що людське серце потребує фізичного навантаження. Найбільше йому до вподоби рух. Тому ми на уроці будемо рухатися сходинками вгору, оскільки будемо здобувати нові знання і поглиблювати вже існуючі. (На дошці намальовані сходинки, і малюнок дитини)

 

ІV.  Мотивація навчальної діяльності

  • А які правила допомагають нам відчувати повагу до себе?

На цьому уроці ми вчитимемося шанувати (цінувати) самих себе та інших людей. (Учасники на серцях пишуть свої очікування, а потім прикріплюють їх до серця  на плакаті «Наші очікування».)

V. Вивчення нового матеріалу

Перша сходинка «Унікальність»

 - Я вважаю, що данну сходинку ви зрозуміли, виконуючи вправу «Серце» і зможете з легкістю сказати, що означає слово «унікальний». (Відповіді учнів)

 - У тлумачному словнику української мови:

Уніка́льний-  надзвичайний у якомусь відношенні; рідкісний, винятковий.

 - Двох однакових людей не буває. Ми маємо різні характери, у нас різні потреби та інтереси. У різних випадках ми чинимо по-різному, кожен по –своєму. Кожна людина має притаманне лише їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Про це говорять так: кожен із нас є унікальною й неповторною особистістю. За це кожен гідний поваги.

 Василь Андрійович Симоненко — талановитий український поет

стверджував про унікальності людини:

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні...

   Вправа «Знайомся, це ти» . Напишіть своє ім’я великими літерами у стовпчик. Навпроти кожної літери напиши те, що характеризує тебе  (с. 58).  – презентація

 

 Друга сходинка «Повага та толерантність»

 Пропоную переглянути відео «Про повагу до інших думок»

Толерантність — це здатність поважати погляди й уподобання інших людей незалежно від того, чи збігаються вони з твоїми.

Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їхні уподобання відмінні від твоїх. Чи потрібні кожному з нас повага й толерантність від інших людей? Наскільки це важливо? Назвіть приклади.

  • Рухавка.1.  Об’єднайемось  у  пари:
  • а)  перший  раз  за  статтю  (чоловіча/жіноча);
  • б)  другий    за  довжиною  волосся  (довге/коротке);
  • в)  третій    за  кольором  очей  (світлі/темні);
  • г)  четвертий    за  наявністю/відсутністю  веснянок.

Робота у парах. Разом  із  сусідом  по  парті  знайдіть  п’ять  ваших відмінностей  і  п’ять  спільних  рис,  про  які  можна було  б  поговорити,  замість  того,  щоб  сперечатися  про відмінності  (мал.  34)

        А зараз ми з вами спробуємо розібратися як налагоджені справи з толерантністю, або її відсутністю у казкових героїв.( Діти  по черзі витягують назву казки і розміщують її на дошці під одним з понять - толерантність або інтолерантність, пояснюючи свій вибір.)

  • Птахи на подвір’ї з казки «Гидке каченя»
  • Мачуха з казки про Попелюшку
  • Карабас Барабас з казки «Золотий ключик»
  • Розбійниця із «Снігової королеви»
  •  «Колобок»
  • «Курочка Ряба»
  • 12 місяців з казки «12 місяців»
  • Іван Царевич з казки «Царівна Жаба» по відношенню до дружини.

 

 Третя сходинка «Ні – дискримінації»

Розгляньте  малюнки:

  1. Які  відмінності  існують  між цими  людьми  (вік,  стать,  професія,  ...)?

2.  Що  могло  б  статися,  якби  на  світі  залишилися тільки  люди  одного  віку  (наприклад,  похилого  або немовлята)?

3.  Що  було  б,  якби  у  світі  залишилися  тільки  люди однієї  статі?

Дискримінація - це порушення чи позбавлення людини прав за расовою, національною, статевою, релігійною чи іншою ознаками.

Наголосіть!

Дискримінація не виникає на порожньому місці. Вона починається з того, що певній групі людей (дівчатам, хлопцям, дорослим, старим, чорним, білим) приписують якісь негативні риси — лінощі, недоумкуватість, хитрість. Таке ставлення називають упередженим.

Воно ображає і спричиняє дискримінацію. Щоб цього не сталося, треба навчитися помічати в людях їх особливі риси.

 «Ні – дискримінації» вчитель пропонує навести приклади дискримінації в учнівському колективі.  

Руханка. Всі ви вже стомилися міркувати  слухати і зараз ми пограємо в гру „Ти хороший” (Зараз прикріпимо вам аркуші паперу на спину і ходячи по класу ви кожен напишете своїм друзям щось гарне про них . А потім перечитаємо як ви знаєте своїх товаришів )

(-Перевіряють хто що написав)

 Четверта сходинка «Стань командою!»

Вправа «Кулька»

Кожен учасник надуває кульку, пише  мету яку хочемо досягти.

Висовок:  У кожного окрема кулька виглядає самотньо, а якщо ми об’єднаємо кульки, то вже вигляд набагато кращій. От же, коли всі мають спільну мету і кожен намагається працювати на повну силу, тоді вважають, що ці люди створили команду. А якщо вони змагаються за своє лідерство або кожен дбає лише про себе, то що тоді?

Прочитай  байку  Крилова  про  лебедя,  рака  і  щуку,  які тягли  воза  в  різні  боки.  Це  і  є  приклад  неефективної групи,  яку  не  можна  назвати  командою.

1.  Чи  можна  назвати  командою  родину,  де  мати  виконує  всю  хатню  роботу,  їй  ніхто  не  допомагає?

2.  Чи  можна  назвати  командою  клас,  у  якому  ніхто  не хоче  брати  участь  у  підготовці  до  свята?

3.  Чи  можна  назвати  командою  друзів,  які  увесь  час сваряться?.

Як прикладом командної роботи : МУЗИЧНА РУХАНКА. 

IV.   Рефлексійно – оцінюючий 

 П’ята сходинка «Самоповага»

 - Про повагу ми вже багато говорили, але чи вмієте ви поважати себе? Гадаю, що цього нам ще треба вчитися. Один погляд, одне слово може образити людину надовго, а іноді й узагалі залишити болючу рану на все життя. Тому ви маєте вміти поважати себе, водночас поважаючи інших.

 - Що ж таке самоповага? (Відповіді учнів)

 - У тлумачному словнику української мови:

Самоповага -  повага до самого себе, до своєї особи.

 Вправа « Скринька»

- Спробуйте визначити, яка поведінка, які вчинки та риси характеру будуть сприяти розвитку самоповазі.

 - На ваших партах приклеєні стрічки з написами, відклейте їх та прочитайте. Визначте, куди ми покладемо їх у «скриньку» чи в «смітник». (Діти читають і кладуть в смітник чи в скриньку)

- Допомогти бабусі піднести сумку.

- Викарбувати на парті «Тут був Петя»

- Почати робити зарядку.

- Принизити однокласника.

- Зупинити свого друга, коли він хоче зробити поганий вчинок.

- Відстоювати свою думку, принижуючи інших.

- Вести здоровий спосіб життя.

- Брати участь у суспільній праці.

- Уступити місце в маршрутці жінці з дитиною

- Не стримуватись, викрикувати на уроці.

- Визначити мету життя і прагнути до неї.

- Допомагати батькам по господарству без нагадувань.

- Підтримати друга у біді.

- Перебігти дорогу, щоб не спізнитися на урок

- Прагнути до самовдосконалення.

- Вміти визнавати власні помилки.

- Вміти відстоювати власну думку, не ображаючи інших.

- Допомогти однокласнику розібратися в домашньому завданні.

- Дати списати однокласнику домашнє, щоб той відчепився.

- Принижувати людей за те, що вони мають інший погляд на ту чи іншу ситуацію.

 - Є вислів «Життя прожити — не поле перейти». У житті багато складних ситуацій, коли ваші інтереси та потреби не збігаються з інтересами та потребами інших. Вміння знаходити гідний вихід з них– буде сприяти розвитку самоповаги.

 Ще  В.А. Сухомлинський у своїй роботі під назвою «Серце віддаю дітям» писав «Повага до самого себе, почуття честі, гордості, гідності— це камінь, на якому відточується почуття…»

 Отже, важливе правило: для того що б навчитися поважати себе, не потрібно робити нічого того, що могло б вас принизити, зганьбити, образити… зараз або в майбутньому. Робіть такі справи, якими ви будете пишатися.

 Ці сходинки – це лише початковий етап вашого сходження у житті. Тільки від вас залежить, чи не зупинитесь ви на найнижчих щаблях, а чи почнете рухатися вгору до найвищих життєвих досягнень. І хай ваше серце вас направляє тільки вгору. Оцінки нашого уроку – будуть не бали, а ваша поведінка, вчинки в майбутньому за межами уроку, в різних життєвих ситуаціях.

 VI. Підсумок уроку

Чи справдилися ваші очікування? Продовжіть речення «На цьому уроці я дізнався…навчився…»

 - Завершити хочу словами Гете. Як ви їх розумієте?

 Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна

Й. Гете

 VI. Домашнє завдання

 - Вашим домашнім завданням буде взяти на озброєння весь матеріал, який ми вивчили на уроці, і користуватися ним у житті. Стати ЛЮДИНОЮ з великим серцем.

  Прощання. Діти стають в коло, беруться за руки і промовляють: «Ми- друзі! Ми- команда! Ми- найкращі!»

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 травня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку