Урок "Поведінка тварин у природі та методи її вивчення"

Про матеріал
Конспект уроку розроблено для учнів 7 класу. За підручником Н. В. Запорожець
Перегляд файлу

Біологія                               7 клас                                                                         Дата

Тема уроку: Поведінка тварин у природі та методи її вивчення

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям «поведінка», а також основою поведінки тварин; розвивати увагу та мислення, роботу з текстом, пошукову діяльність. Сприяти розвитку роботи у парах, уміння висловлювати власну думку, спостерігати за поведінкою тварин у своїй місцевості; виховувати дбайливе ставлення до живої природи, прищеплювати любов до тварин, інтерес до предмета.

Основні поняття та терміни:етологія, безумовна поведінка, рефлекси, інстинкти.

Тип  уроку: засвоєння нових знань.

Поведінка – це дзеркало,

В якому кожен показує свою подобу.

Й. Гете

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Привітання з учнями, створення доброзичливої та творчої атмосфери на уроці. Отож, починаємо урок. На ньому учні будуть такими:

У- Уважні

Р- Розумні

О- Особливі

К- Кмітливі

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перш ніж перейти до вивчення нової теми пропоную переглянути відеофрагмент  поведінки тварин  (наприклад https://www.youtube.com/watch?v=v_3YryLZ5qg  ). Під час обговорення відео учні стараються озвучити тему, мету та завдання уроку.

Вправа « Асоціативний кущ»

Учитель пропонує учням назвати асоціації , які пов’язані зі словом «поведінка»

Поведінка ( стосунки, спілкування, діяльність, шлюбна, захисна, спосіб життя, турбота за потомство…..).

Отож, можемо зробити висновок, що вже не так і багато інформації  щодо поведінки тварин ми маємо. Тому пропоную на сьогоднішньому уроці дізнатися якомога більше нового.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Певна поведінка притаманна всім живим організмам. Тварини не є виключенням. Вона може бути різноманітною. Вродженою, набутою, складною, примітивною. Тому сьогодні на уроці перед нами стоїть декілька питань, які ми обов’язково з вами вирішимо.

  1. Що таке етологія?
  2. Для чого вивчають поведінку тварин?
  3. Яке її біологічне значення?
  4. Що таке інстинкт?
  5. Які особливості поведінки тварин?

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя, створення міні-словничка.

Етологія вивчає природу інстинктів, поведінкові реакції тварин, їхні комунікації, а також те, як змінюється поведінка тварин під дією різноманітних чинників.

Розвиток сучасної етології пов’язують  з ім’ям австрійського вченого К. Лоренса ,  який разом з  Н. Тінбергеном  та М. Фішером отримав у 1973 р. Нобелівську премію за визначні відкриття в галузі етології.

Словничок

Етологія (грец. ἦθος (ethos) — звичай, характер)  - наука про поведінку тварин.

Поведінка – це дії організму направлені у відповідь на подразники навколишнього середовища.

Подразливість - здатність організму реагувати на дію подразника (стимулу). Подразниками для тварин можуть бути світло, механічні впливи, температура, сольовий склад води, їжа, вологість, звуки, хімічні речовини та ін.

Робота з підручником.

Фізкультхвилинка.

Пропоную скласти схему « Методи вивчення етології»

Методи вивчення етології

  • Спостереження
  • Експеримент
  • Моделювання
  • Картографічний метод
  • Складання етограм

Обговорення кожного методу, учні наводять приклади.

Пропоную переглянути відео

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/1-30.png

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/2-29.png

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/3-26.png

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/4-24.png

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/5-21.png

Вправа «Мозковий штурм» За якими  явищами ми спостерігали?  З чим пов’язана така поведінка живих організмів?

Кожен з вас спостерігав, як кішка потихеньку крадеться за горобцем, пташки збирають різноманітні матеріали для будівництва свого гнізда, мурашки рухаються однією і тією ж доріжкою. Навіть маленькі діти знають, якщо собака виляє хвостом, значить, вона в гарному настрої, а якщо гарчить і притискає вуха до голови – краще відійти подалі. Це все прояви поведінки тварин.

Завдання у групах. Учні об’єднуються у групи і заповнюють таблицю по вивченому за урок матеріалу.

Факти

Судження

 

 

 

Додатковий матеріал для таблиці:

  1.                 Поведінка суспільних комах; (https://www.youtube.com/watch?v=7uAE0HBMTaA)

 

  1.                 Турбота про потомство у земноводних; (https://www.youtube.com/watch?v=fz-kHsuq6fs)

 

  1.                 Шлюбна поведінка птахів;(https://www.youtube.com/watch?v=-RB4lSXYuhc)

 

  1.                 Територіальна поведінка тварин; (https://www.youtube.com/watch?v=WP36uAafUaI.)

 

Кожна група представляє свою таблицю. Спільна дискусія.

V. Узагальнення вивченого на уроці.

Підсумковий тест до уроку :

 

  •                     Наука, яка вивчає поведінку тварин:

а) екологія, б) етологія, в) ентомологія

  •                     В основі поведінки лежить здатність організмів до:

а) подразливості, б) збудженню, в) рефлексів.

  •                     Найпоширенішим методом дослідження поведінки  є:

а) експеримент  б) спостереження в) моделювання.

  •                     Поведінкові реакції – це:

а) годування б)  вміння літати птахів в) линяння;

  •                     Серед комах найскладніша поведінка спостерігається у:

а) коників, б) метеликів в) термітів.

  •                     Чи має поведінка тварин пристосувальне значення?

а) так б)  іноді  в) ні.

Відповіді (1-б,2-а,3-б,4-а,5-в,6-а)

VI.Рефлексія

Виконуємо гру « Минуле, теперішнє,майбутнє»

  • Я ще вчора…..
  • Я сьогодні……
  • Я у майбутньому…..

Домашнє завдання:

Для всіх:

Опрацювати параграф 43.

Виконати завдання в кінці параграфа.

Високий рівень :

Зробити опис власних спостережень за поведінкою тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 березня 2021
Переглядів
1093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку