Біологія 7 клас Дата
Тема уроку: Поведінка тварин у природі та методи її вивчення
Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям «поведінка», а також основою поведінки тварин; розвивати увагу та мислення, роботу з текстом, пошукову діяльність. Сприяти розвитку роботи у парах, уміння висловлювати власну думку, спостерігати за поведінкою тварин у своїй місцевості; виховувати дбайливе ставлення до живої природи, прищеплювати любов до тварин, інтерес до предмета.
Основні поняття та терміни:етологія, безумовна поведінка, рефлекси, інстинкти.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Поведінка – це дзеркало,
В якому кожен показує свою подобу.
Й. Гете
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання з учнями, створення доброзичливої та творчої атмосфери на уроці. Отож, починаємо урок. На ньому учні будуть такими:
У- Уважні
Р- Розумні
О- Особливі
К- Кмітливі
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перш ніж перейти до вивчення нової теми пропоную переглянути відеофрагмент поведінки тварин (наприклад https://www.youtube.com/watch?v=v_3YryLZ5qg ). Під час обговорення відео учні стараються озвучити тему, мету та завдання уроку.
Вправа « Асоціативний кущ»
Учитель пропонує учням назвати асоціації , які пов’язані зі словом «поведінка»
Поведінка ( стосунки, спілкування, діяльність, шлюбна, захисна, спосіб життя, турбота за потомство…..).
Отож, можемо зробити висновок, що вже не так і багато інформації щодо поведінки тварин ми маємо. Тому пропоную на сьогоднішньому уроці дізнатися якомога більше нового.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Певна поведінка притаманна всім живим організмам. Тварини не є виключенням. Вона може бути різноманітною. Вродженою, набутою, складною, примітивною. Тому сьогодні на уроці перед нами стоїть декілька питань, які ми обов’язково з вами вирішимо.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя, створення міні-словничка.
Етологія вивчає природу інстинктів, поведінкові реакції тварин, їхні комунікації, а також те, як змінюється поведінка тварин під дією різноманітних чинників.
Розвиток сучасної етології пов’язують з ім’ям австрійського вченого К. Лоренса , який разом з Н. Тінбергеном та М. Фішером отримав у 1973 р. Нобелівську премію за визначні відкриття в галузі етології.
Словничок
Етологія (грец. ἦθος (ethos) — звичай, характер) - наука про поведінку тварин.
Поведінка – це дії організму направлені у відповідь на подразники навколишнього середовища.
Подразливість - здатність організму реагувати на дію подразника (стимулу). Подразниками для тварин можуть бути світло, механічні впливи, температура, сольовий склад води, їжа, вологість, звуки, хімічні речовини та ін.
Робота з підручником.
Фізкультхвилинка.
Пропоную скласти схему « Методи вивчення етології»
Методи вивчення етології
Обговорення кожного методу, учні наводять приклади.
Пропоную переглянути відео
Вправа «Мозковий штурм» За якими явищами ми спостерігали? З чим пов’язана така поведінка живих організмів?
Кожен з вас спостерігав, як кішка потихеньку крадеться за горобцем, пташки збирають різноманітні матеріали для будівництва свого гнізда, мурашки рухаються однією і тією ж доріжкою. Навіть маленькі діти знають, якщо собака виляє хвостом, значить, вона в гарному настрої, а якщо гарчить і притискає вуха до голови – краще відійти подалі. Це все прояви поведінки тварин.
Завдання у групах. Учні об’єднуються у групи і заповнюють таблицю по вивченому за урок матеріалу.
Факти |
Судження |
|
|
Додатковий матеріал для таблиці:
Кожна група представляє свою таблицю. Спільна дискусія.
V. Узагальнення вивченого на уроці.
Підсумковий тест до уроку :
а) екологія, б) етологія, в) ентомологія
а) подразливості, б) збудженню, в) рефлексів.
а) експеримент б) спостереження в) моделювання.
а) годування б) вміння літати птахів в) линяння;
а) коників, б) метеликів в) термітів.
а) так б) іноді в) ні.
Відповіді (1-б,2-а,3-б,4-а,5-в,6-а)
VI.Рефлексія
Виконуємо гру « Минуле, теперішнє,майбутнє»
Домашнє завдання:
Для всіх:
Опрацювати параграф 43.
Виконати завдання в кінці параграфа.
Високий рівень :
Зробити опис власних спостережень за поведінкою тварин.