Тема: Поверхневі води. Річки.
Мета: поглибити та систематизувати знання про річки, формувати практичні вміння визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки, розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, сприяти формуванню бережливого ставлення та ощадного використання води, екологічної, громадянської культури,
Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, фізична карта України, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація , контурні карти.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф уроку:
За чисті води, за чисті ріки, Слайд
Боротись будемо завжди.
Зміст уроку
Ось і дзвоник продзвенів,
на урок всіх запросив.
Працюйте швидко і старанно,
щоб жодна хвилина не втратилась марно.
Тож бажаю діти вам, здолати перешкоди,
і щоб сьогоднішні знання вам стали у пригоді!
Ми продовжуємо вивчати водну оболонку нашої планети. Вода – це дар природи без якої людство не може обійтися. Вода існує в повітрі, в земній корі, в організмах живих істот. Погляньте на карту світу – яку значну площу займає вода на земній поверхні. Вона в річках і озерах, болотах і льодовиках, вона тече під землею. Вважливою це тема є тому, що набуті знання ви зможете використовувати і в повсякденному житті, наприклад, під час відпочинку, в
господарській діяльності. Перш, ніж відправитись у мандрівку по водним
об’є ктам згадаємо .
Завдання. Червоне море, Бенґальська затока, Ґібралтарська протока, Маґелланова протока, Японські острови, течія Куросіо, Каліфорнійська течія, течія Західних Вітрів та ін.
- Що таке гідросфера?
- Назвіть складові гідросфери.
- Які води суходолу ви знаєте?
- Назвіть річку, нашої місцевості.
- Яке значення має вода в житті людини?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Тему нашого уроку ви скажете, коли відгадаєте загадки? Слайд
Прийом «Про що йдеться»
Не ліс, а шумить.
3.Між горами, між долинами,
Біжить білий кінь
4.Тече, тече-не витече,
Біжить, біжить-не вибіжить
ІV. Оголошення теми і мети уроку Слайд
Поверхневі води. Річки
. Очікування:
-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (учні говорять).
-Отже метою сьогоднішнього уроку є такі аспекти
Проблема уроку: Чому виникає проблема, дефіциту прісної води? Слайд
V. Вивчення нового матеріалу
Що таке річка (прийом «Мозковий штурм»)
Назвати слова та фрази, що спадають вам про річку ( учні по черзі прикріплюють на дошці)
Коли всі фрази будуть записані спробуємо скласти розповідь про річки використовуючи записані слова. (Відео )
У долинах великих річок світу — Нілу та Хуанхе, Інду та Ґанґу, Тигра та Євфрату — виникли перші осередки давнього землеробства, що поклали початок давніх «річкових» цивілізацій. Подивіться на карту світу. Річкові системи нагадують кровоносні судини людського організму. Недаремно за річками закріпилася назва «блакитні артерії планети». Дуже різні та не схожі одна на одну,. На нашій планеті річки займають близько 25% суходолу. Вони часто простягаються на сотні, а то й тисячі кілометрів
Сьогодні на уроці ми розгадаємо деякі загадки природи. Наше завдання – з'ясувати, як утворюються річки, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна зустріти найдовші, найповноводніші річки
Елементи річки та річкової долини
Слайд
Навчальна гра
(учень у ролі гідролога, рисунок-схема, дошка )
- виконання рисунків-схем у зошитах ( учні)
- робота з текстом підручника (Стр.183-185 )
Терміни: (дошка)
(Слайд)
3.Найбільші річки світу (робота з картою)
Прийом «Географічний практикум»
4. Живлення та водний режим річок (робота з підручником)
Колективне складання схеми (Слайд)
7.Фізкультхвилинка
До річки швидко ми спустились, (Ходьба на місці.)
Нахилились та умились. (Нахили вперед, імітація вмивання.)
Побачили камінці — (Виставити праву руку
Потримали у руці, вперед, потім ліву.)
Потім кинули у воду. (Змах правою рукою, змах лівою рукою.)
Перестрибнули колоду. (Стрибки на місці.)
Почали всі разом плавать.
Руками — раз, це брас.
(Імітація плавальних рухів.)
Одною, другою рукою — це кроль.
Усі, як один, пливемо, як дельфін.
На берег вийшли, і потому (Ходьба на місці.)
Ми вирушаємо додому.
Екологічні проблеми річок Слайд
- відео (використання, забруднення річки)
(презентація учнів, дошка)
- використання водних ресурсів
- забруднення річок;
- запропонуйте шляхи покращення екологічного стану річок.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1 Прийом « Міні практикум» (уявна подорож по найбільших річках світу)
План характеристики річки (Слайд)
1. Назва річки.
2. Материк, на якому розміщена, де розташована.
3. Витік, гирло річки.
4.Напрям річки, притоки.
5.Живлення , режим річки.
6.Господарське значення, проблеми річки.
Річки: Дніпро, Дунай, Волга, Янцзи, Хуанхе, Ніл, Амазонка, Міссісіпі, Конго.
(Учні презентують відповіді, показуючи на карті річки.)
2.Географічний диктант « Річки»
• Частина річкової долини, яка затоплюється під час повені…
• Місце впадіння річки…
• Початок річки…
• Зміна рівня води протягом року ...
• Найповноводніша річка світу ...
• Головна річка разом з притоками...
• Річка може мати таке живлення…
• Територія, з якої річка разом з притоками збирає воду… (Слайд)
4. Експрес - тести ( самоперевірка)
1. Найнижчий рівень води в річці :
а) повінь; б) паводок; в)межень.
2.Найповноводніша річка світу...
а) Міссісіпі, б) Дніпро, в) Амазонка;
а )Південний Буг, б) Дунай, в) Дніпро;
4.Раптові підйоми рівня води
а) межень; б) повінь; в) паводок; г) режим;
5.Частина річкової долини, що постійно заповнена водою
а)ричище , б) заплава, в) тераса
VI. Підсумок уроку
VIІ. Домашнє завдання: (Слайд)