Розробка уроку інформатики за новою програмою для інформаційно - технологічного класу. За мову програмування обрала мову Python. Підручник Інформатика (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /В. Д. Руденко, Н. В. Речич, В. О. Потієнко. — Харків : / Вид-во «Ранок», 2018.
Урок №18 Дата проведення ________
Тема: ПОВНА ТА СКОРОЧЕНА ФОРМА ОПЕРАТОРА РОЗГАЛУЖЕННЯ
Мета уроку:
Формувати предметні компетенції : продовжити формувати навички осмисленого використання умовного оператора при розв’язуванні простих завдань.
Розвивати ключові компетентності:
Очікувані результати: учні розрізняють типи умовних операторів, вміє застосовував логічні вирази, розв’язує задачі з використанням алгоритмічної структури розгалуження.
Основні поняття: оператор розгалуження, одноальтернативне – двоальтернативне - багатоальтернативне розгалуження, повне і неповне розгалуження.
Обладнання та інформаційні ресурси: підручник, комп’ютер з під’єднанням до мережі Інтернет, персональні гаджети з під’єднанням до мережі Інтернет (планшети або телефони).
Тип уроку: розвиток компетентностей.
ХІД УРОКУ.
Вітання. Ви звернули увагу, що я сьогодні з камінцем? (тримаю у руці) Є міркування щодо причини появи каміння на уроці? (варіанти відповідей: ви в нас будете кидати за невиконане завдання, каміння (тягар) на душі, важкий матеріал…) Все просто. Я хочу вам нагадати, що ваші знання з будь якого предмету повинні бути такими ж міцними, як ця каменюка. Тоді й майбутнє будувати легше. А яким буде розмір вашого камінця, вирішувати тільки вам. Тож, до роботи!
Обговорення результатів розв’язку домашньої задачі. Так як вона подібна до класної, труднощів при розв’язання мало б не бути.
«Чому знову я…» Кожна фраза – відповідь повинна починатися із фрази «Чому знову я…». Наприклад «Чому знову я маю пояснити, що існує повна і неповна форми розгалуження».
Сьогодні ми проведемо урок – практикум. Але не бійтеся помилитися. Замислиться над словами самовідданого мандрівника:
Ти ніколи не перепливеш океан, якщо боятимешся втратити берег із виду.
Христофор Колумб
Задача1. Іван Петрович у нових штанах сів на щойно пофарбовану табуретку. На його штанах з'явилась квадратна пляма з довжиною сторони a см. Виявилось, що в хімчистку беруть одяг, плями на якому не більші n см2. Визначити, чи вдалось Іванові Петровичу врятувати свої штани?
Коментарі: оскільки пляма, яка утворилася на штанях Івана Петровича, - квадрат, то спершу необхідно знайти площу плями, а тоді перевірити умову s < n. шляхом використання розгалуження і вивести повідомлення про результат.
Можливий розв’язок
a=int(input("Сторона плями ="))
s=a*a
n=int(input("Бере хімчистка ="))
if (s < n):
print ("TAK")
else:
print ("HI")
Задача2. На одному маленькому квадратному безлюдному острові зі стороною a метрів перебували k Робінзонів. Чи не порушені їх права на житло, якщо на кожного Робінзона повинно припадати n м2 площі острова? Скільком новим Робінзонам ще вистачить місця на острові?
Можливий розв’язок
a=int(input("Сторона острова ="))
s=a*a
k=int(input("Кількість Робінзонів ="))
n=int(input("Норма площі ="))
m=s//k
if (m>=n):
print ("Місця достатньо")
else:
print ("Місця не достатньо")
Друга частина питання для самостійного розв’язання учнями. Влаштовуються «ІТ – ні перегони». Пропонуюся такі підказки:
Задача3. В кошику лежать A яблук. Їх потрібно поділити між N учнями, кожен з яких отримує однакову кількість цілих яблук. Надрукувати кількість яблук, які отримує кожен учень, а також кількість яблук, які залишились у кошику.
Підказка – інструкція для учнів
ввести кількість яблук
ввести кількість учнів
якщо учнів більше, ніж яблук, то
написати, що яблук не вистачає
інакше
визначити кількість яблук на кожного учня
визначити остачу яблук в кошику
надрукувати кількість яблук для учня та остачу в кошику
Задача4. Дано натуральне число. Потрібно визначити, чи є рік з даними номером високосним. Якщо рік є високосним, то виведіть YES, інакше виведіть NO. Нагадаємо, що відповідно до григоріанським календарем, рік є високосним, якщо його номер кратний 4, але не кратний 100, а також якщо він кратний 400.
Задача 5. Щоб бути завжди чистою людині необхідно х (від 24 до 50 шматків) шматків мила на рік. Якщо мити лише п’яти, то мила знадобиться у 12 разів менше, а якщо мити лише вуха – ще на один шматочок менше. Складіть програму для обчислення кількості мила, що необхідне для того, щоб 1) митися повністю; 2) мити лише п’яти 3) мити лише вуха, 4) мити вуха і п’яти.
Коментарі: дану задачу можна розв’язати шляхом присвоювання певній діяльності користувача відповідного номеру (див. умову задачі). В залежності від того, номер якої дії обере користувач і виконати обчислення кількості шматків мила. Хоча даний алгоритм можна виконати шляхом використання багатоальтернативного розгалуження.
Після напруженої праці пропонується учням хвилина тиші: не забудьте подумки сказати собі, які ви молодці, змогли подолати перші кроки програмування!
Музика для фону релаксації http://ecosounds.net/zvuk-lesa/atmosfera-dnevnogo-lesa/[1] або http://ecosounds.net/atmosfera-selskoj-mestnosti-zvuki-derevni/atmosfera-letnego-luga/[2]
1. 2.