Урок повторення і закріплення вивченого матеріалу за темою "Іменник як самостійна частина мови"

Про матеріал
Урок містить багато цікавих та інноваційних методів та прийомів: «Кола на воді», Шкала ставлення «Так / ні», «Передбачення», робота в парах, робота в групах, кубик Блума, «Речення з відкритим кінцем», інтелект-карта.
Перегляд файлу

Бершадський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3

Учитель: Дісяк Тамара Олександівна

Відкритий урок «Волонтерський клуб «4 лапи»

Тема: Іменник як самостійна частина мови

Очікувані результати навчання:

- удосконалює власний письмовий текст, знаходить і виправляє помилки, редагує зміст тексту [4 МОВ 3-3.3-2];- з’ясовує будову слова; утворює нові слова, пояснює роль закінчень, значення префіксів і суфіксів для правильного вживання слів усно та на письмі [4 МОВ 5-4.1-1];- удосконалює свою вимову, зважаючи на фонетичні закономірності (збіг приголосних, кінцевий приголосний, наголошені та ненаголошені голосні тощо) [4 МОВ 5-4.1-3];- утворює в процесі мовлення відповідні граматичні форми слів різних частин мови [4 МОВ 5-4.1-4]; - вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання [4 МОВ 5-4.1-5]; - поширює речення різними членами відповідно до комунікативної стратегії [4 МОВ 5-4.1-6];- доречно використовує у власних висловленнях слова з переносним значенням, синоніми, антоніми, багатозначні слова й пояснює таке слововживання [4 МОВ 5-4.1-7];- створює ігри зі словами на основі запропонованих [2 МОВ 5-4.2- 1]- читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою [4 МОВ 2-2.1-2]; - розповідає (докладно, стисло або вибірково), про що йдеться в тексті [4 МОВ 2-2.1-3]

Обладнання: презентація, картки, м’яч, терези, монети.

Методи і прийоми:  «Кола на воді», Шкала ставлення «Так / ні»,  «Передбачення»,  робота в парах, робота в групах,  кубик Блума, «Речення з відкритим кінцем»,  інтелект-карта.

Хід уроку

І. Організація класу

-Сьогодні  у нас буде працювати волонтерський клуб «4 лапи».
- Хто такий волонтер? (Той, хто вступив на військову службу за власним бажанням; доброволець (у 1 знач.).Той, хто добровільно бере участь у якійсь соціально важливій справі (перев. новій, важкій чи небезпечній для життя); доброволець (у 2 знач.). Особа, яка за власним бажанням допомагає іншим; помічник)

- Як ви розумієте слово «клуб»? Скільки воно має значень?( Громадська організація, що об'єднує людей певного кола, професії для спільного відпочинку, розваг, занять спортом і т. ін.)

- З букв слова клуб утворіть  нові слова, якими нам потрібно бути на уроці?

К- кмітливі, класні, курйозні, круті…
Л- люб’язні, любі..
У- уважні, …
Б- беззаперечні, бойові, безпомилкові,  ..

  • Як ви думаєте, чому клуб має назву «4 лапи»? Кому ми будемо допомагати?

Шкала ставлення «Так / ні».

-Чи потребують собаки нашої допомоги? Відзначте стікером свою думку. Поясніть свою думку.

-Як по-іншому називають собаку? Підберіть синоніми до слова.( барбо́с ,бровко́ ,гавку́н, пес, пси́на, цу́цик, цюцько́)

ІІ. Каліграфічна хвилинка:
                 Щоб слова і букви правильно писати,
                  Хвилинку каліграфії пора розпочинати.

                         Ім  ме  ен  нн  ни  ик  іменник

-Скажіть, будь ласка, хто здогадався, якою буде тема нашого уроку, про що буде йти мова?

- Дійсно,  саме сьогодні ми пригадаємо усі таємниці, які приховує наш ІМЕННИК. Відтворимо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник»

- Іменник взяв собі на плечі
   Велике діло – називати речі.

Іменник - велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови. У найбільшому  11- томному словнику  української мови нараховано близько 13500 слів! Половина з них припадає на іменник. Порахуйте, скільки це слів.

ІІІ. Повторення та систематизація вивченого матеріалу.

  1. Відтворення фонових знань учнів за допомогою кубика Блума.

-У війні, яку розв'язала Росія, захищають Україну та наближають нашу перемогу не лише військові, лікарі, волонтери, рятувальники, одним словом, люди, а й чотирилапі друзі. Найпопулярніший, звичайно, Патрон, але він далеко не єдиний.

-З початком війни страждають не тільки люди, а й тварини. Багато собак господарі залишили під час евакуації, тварини потребують нашої допомоги, особливо зараз, коли настають холоди. Деякі собаки перебувають на службі, деякі стали героями і символами відважності та непохитності українського народу. Про них ми сьогодні будемо говорити і допомагати.

З початку війни велику популярність здобув пес породи джек-рассел-тер’єр на ім’я Патрон. Він розміновує Чернігівщину у складі обласного підрозділу ДСНС. Свою службу Патрон почав у шість місяців і допомагає підрозділу саперів уже майже два роки. Приносить дітям радість, усі хочуть сфотографуватися з ним”,

А 8 травня отримав державну нагороду “За віддану службу” від Президента України Володимира Зеленського. І під час одержання відзнаки нагавкав на прем'єр-міністра Канади Джастіна Трюдо, який перебував у Києві з робочим візитом.

  • Допоможемо Патрону, пограємо з кубиком та пригадаємо, що ми знаємо про іменник.
  • Працюватимемо у командах та збиратимемо нагороди за правильно виконані завдання. А в кінці уроку, подивимось, хто  краще працював та більше зібрав грошей.

2.Робота в парах «Хтосики-Щосики»

- Рятувати людей з гарячих точок допомагає собака Ніколь. Зі своєю власницею, провідницею Марією  вона евакуює людей з охоплених війною регіонів України.

Познайомилися Ніколь і Марія ще у 2018 році. Після рейсу провідниця почула, що під вагоном хтось скавчить. Це було маленьке цуценя, у якого лапка примерзла до колії. “Мені вдалось її дістати, але собака не могла стояти. Я її підняла, і вона мене обійняла лапками. Я зрозуміла, що в неї на шиї намотаний дріт. Колеги допомогли мені цей дріт розплутати.

Марія бере Ніколь у рейси, оскільки не може залишати її вдома саму так надовго. Колись собака залишалась у знайомих дівчат, але з початком бойових дій вони поїхали, а Ніколь відтак постійно допомагає Марії на залізниці. Так Ніколь подружилися з дівчинкою Євою. Виявилося, що Єву з мамою тато відправив до Польщі, а сам пішов добровольцем на фронт. Дівчинка дуже засумувала, а Ніколь її розвеселила.

-Отож попрацюємо в парах. Як називаються слова, що відповідають на питання хто? Що? Розподіліть слова з картки: один виписує назви істот, інший – неістот.

3.Передай далі.

- За час російсько-української війни безпілотник "Байрактар" став легендарним. Поки дрони нищать бронетехніку ворога, поліцейським і нацгвардійцям допомагають чотирилапі. На одну з позицій гвардійців першого дня війни прибився пес і вирішив залишитися. Назвали його Байрактаром. Бійці розповіли, що Байрактар - це їхня таємна зброя. Тварини на передовій – це не тільки антистрес, а й додаткові очі та вуха. “Це наша головна зброя. Він першим ловить фішку і вказує на можливу небезпеку. Як і ми, несе службу цілодобово”, - повідомляють у пресслужбі Нацгвардії.

  • Попрацюємо у групах ланцюжком. Давайте нагадаємо, як пишуться загальні назви? А власні?

Ваше завдання: до загальної назви написати власну і передати далі картку наступному учневі.

бабуся_________________                                   дідусь___________________
місто____________________                               село____________________
котик____________________                              собака____________________
річка_____________________                             вулиця_____________________ 
країна_____________________                          прізвище___________________

4.Гра з м’ячем «Однина- множина»

- У Запоріжжі вже п'ять років сумлінно виконує свої обов'язки чорний лабрадор Арчі. Разом з молодшою кінологинею Веронікою Лещенко пес шукає зброю та вибухівку.

“Арчі у нас спеціаліст зі зброї та вибухівки - це його профіль. Якщо щось є, ми завжди знайдемо. На блокпостах він перевіряє автівки, також працюємо на залізничному вокзалі, обшукуємо новоприбулі поїзди та багаж. Виїжджаємо на місця, де знаходять підозрілі предмети. Через війну в нас подвійне навантаження”, - розповідає кінологиня.

Арчі - дуже серйозний і норовливий пес, налагодити з ним контакт непросто. Вероніка Лещенко розповідає, що шукала з ним контакт 1,5 місяця. Його не заохотити їжею, денний раціон він може розтягнути на два. Як і всі лабрадори, Арчі дуже активний, найбільше йому подобається гратися з м'ячем.

  • Ми теж пограємо з м’ячем: один учень називає іменник в однині, кидає м’яч іншому- той називає його у множині і т.д.

5. Онлайн-вправа
- На варті Київського метрополітену бельгійська вівчарка малінуа Кейт. Вона із заступником керівника Кінологічного центру Національної поліції в місті Києві, старшим лейтенантом Віталієм Литвином шукає вибухівку та зброю, а у вільний час розважає переселенців на центральному вокзалі столиці.

 “Ми виконуємо превентивні заходи з пошуку вибухівки і зброї в метро. В основному там, де багато людей і великий пасажиропотік. Там ми шукаємо підозрілі речі, оглядаємо багаж людей”, - розповідає Віталій Литвин.

Більше за все Кейт любить іграшки. Як каже кінолог, “за них вона життя віддасть”. Це через специфіку дресирування, пояснює поліцейський: собак, які шукають вибухівку, навчають за допомогою гри; щоб отримати забавку, Кейт повинна знайти небезпечні предмети.

-От і ми з  вами пограємо за к’юаркодом у гру C:\Users\1'\Desktop\websiteplanet-qr (1).png

https://learningapps.org/watch?v=pokt0q6mn21

  • Які іменники ви дібрали? Чи притаманні ці риси українцям?

Хвилинка відпочинку.

  • Зараз ми з вами відпочинемо і спробуємо показати риси українців руками.

  

       

6.Гра «Фантастична розповідь»

- Бельгійська вівчарка Кіра на передніх рубежах боронить столицю у складі 112 Бригади територіальної оборони Києва. Вступити до її лав вирішила самостійно - прибігла на блокпост і залишилась.

Кіра готова покусати і навіть загризти будь-якого окупанта, який захоче прийти до Києва.

“Вона прийшла до нас у перші дні війни. Може, господарі кудись виїхали, як більшість киян, може, у машині для неї не знайшлось місця”, - розповідають військові.

 Коли бійці будували блокпост, Кіра допомагала підносити інструменти. Вівчарка була з хлопцями на стрільбах. Її не злякали постріли та вибухи. Собака супроводжує від позицій до місця перепочинку.

Воїни розповідають, що Кіра першою чує, коли щось негаразд. Жартують, що вівчарка знає дуже багато таємних секретів підрозділу, але точно не розкаже їх ворогу.

  • А що було б, якби собаки вміли говорити? Давайте спробуємо пофантазувати…

7. Розподільний диктант «Поверніть втікачів»

- Після звільнення Ірпеня поліцейські знайшли там вівчарку і дали їй позивний на честь міста. Пес погано почувався. Його вичесали, вимили та відвезли до ветеринара.

Через кілька днів поліцейські дізнались, що Ірпінь насправді звуть Діком. Його господарі знайшлися в пабліках, де шукають тварин, зниклих в Ірпені, Бучі й Гостомелі. Кажуть, рятувалися самі й евакуювали дітей, а повернутися за улюбленцем уже не змогли, бо в місті почалися жорстокі бої. Дік жив у сусідів, але перегриз повідець і втік.

- Ось і наші іменники всі порозбігалися, давайте поставимо їх на місце і запишемо у 3 колонки за родами:

-Човен, українець, дівчина, ожина, озеро, відкриття

Ч.р.                                  Ж. р.                            С.р.
Човен                            дівчина                        відкриття
українець                      ожина                          озеро 

-- Підкресліть першу букву кожного слова. Складіть слово. (чудово)

8. Розвиток монологічного мовлення. Вправа «Хвилиночка»

- До прикордонників на передову завітала ось така красуня. Звірі в людській подобі позначили її своїм символом. Але собака перейшла лінію фронту на сторону добра.

-Перейдіть і ви на сторону добра, розкажіть про свого домашнього улюбленця за 1хв якомога більше інформації.

9. Щоденні 5. Робота зі словом (картка)

- Як виявилося, у ДСНС є не лише собака-піротехніки, а й собаки-водолази. Найда, нова «співробітниця» групи пошукових, водолазно-рятувальних робіт аварійно-рятувального загону спецпризначення. Знайда- породиста вівчарка, але взяли її з притулку. Вже з перших днів знайомства вона виявила дисциплінованість та пристрасть до води. Тому рятувальники вирішили навчити її необхідним командам, у тому числі й на воді.

-Покажіть і ви свою дисциплінованість і самостійність та попрацюйте на картках зі словом «собака»

 

10. Місто «Розвідників» Складання інтелект-карти.

- Знайомтесь- це пес-розвідник Бой. Йому 4 роки. Давайте покажемо йому, яку ми з вами зібрали сьогодні інформацію про іменник та створимо карту пам’яті, яку потім будемо доповнювати на наступних уроках.

ІІІ. Рефлексія. Підведення підсумків

-Давайте кожна група збере свої надбання і поставить на шальку терезів, щоб побачити, хто більше зібрав.

-Хто дізнався на уроці щось цікаве, покажіть клас.
- Кому було нудно, потопайте ногами.
- Кому урок сподобався, поплескайте в долоні.

- Вам вдячна, діти, за увагу,

  За вашу щирість, доброту.

  Я зичу всім умінь, наснаги,

  Знання хапати на льоту.

docx
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку