Після цього уроку учні зможуть: узагальнювати, систематизувати і поглиблювати уміння характеризувати географічне положення материка, особливості тектонічної будови та форм рельєфу, що їм відповідають, кліматичні умови, характерні ознаки природних зон, населення та країни Північної Америки; користуватися тематичними картами, довідковою літературою, мережею Інтернет, електронним атласом; удосконалити вміння працювати у групі, висловлювати власні думки, робити висновки; сприймати географічні об'єкти через інтеграцію географії з іншими науками (інформатика, біологія, художня культура ), усвідомлювати значущість міжпредметних зв'язків.
Урок повторення, узагальнення та систематизації знань з теми «Північна Америка».
Навчальна мета: узагальнити, систематизувати і розширити знання учнів з теми «Північна Америка – материк контрастів»; закріпити практичні навички роботи з картою; розвивати уміння користуватись здобутими географічними знаннями, джерелами інформації.
Розвиваюча мета: вдосконалювати пам'ять, увагу; розвивати інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої гри та інтерактивні форми роботи; розвивати вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння, узагальнення.
Виховна мета: виховувати географічну та екологічну культуру та естетичне сприйняття географічних об’єктів через інтеграцію географії з іншими науками (інформатика, біологія, художня культура), формувати комунікативну компетентність, взаємодопомогу, відповідальність.
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть: узагальнювати, систематизувати і поглиблювати уміння характеризувати географічне положення материка, особливості тектонічної будови та форм рельєфу, що їм відповідають, кліматичні умови, характерні ознаки природних зон, населення та країни Північної Америки; користуватися тематичними картами, довідковою літературою, мережею Інтернет, електронним атласом; удосконалити вміння працювати у групі, висловлювати власні думки, робити висновки; сприймати географічні об’єкти через інтеграцію географії з іншими науками (інформатика, біологія, художня культура ), усвідомлювати значущість міжпредметних зв’язків.
Тип уроку: урок систематизації, узагальнення й поточного контролю навчальних досягнень учнів.
Форма проведення: інтегрований урок-подорож (географія, інформатика, біологія, художня культура).
Обладнання: підручник для 7 класу авторів В. М. Бойко, С.В. Міхелі, фізична карта Північної Америки, мультимедійний проектор, екран, атласи, комп'ютери, авторські презентації, портрети дослідників материка, малюнки дітей до теми «Північна Америка очима дітей», електронний атлас для курсу «Географія материків і океанів», малюнки тварин і рослин Північної Америки, колекція кактусів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя. Добрий день,діти! Сьогодні на уроці ми в останнє вирушаємо у подорож по материку Північна Америка. До цієї подорожі ми готувалися заздалегідь. Попередньо ми ознайомилися з маршрутом, функціями учасників та особливостями нашої подорожі. Тому наше наукове товариство створило 4 відділи. Кожний відділ готувався до сьогоднішнього уроку самостійно, здійснюючи свою наукову експедицію на чолі зі своїм консультантом:
А мандрувати Північною Америкою ми будемо під девізом «Чим більше пізнаєш – тим сильнішим стаєш!»
Епіграф уроку: «Те, що вивчається, повинно мати багато зв’язків».
( Я. А. Каменський )
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Про цікаві особливості материка ви дізнаєтесь з вірша.
Прослухайте вірш.(виступ учнів)
У Західну півкулю,
Де зараз темна ніч,
В Америку Північну,
Урок, ти нас поклич.
Цей материк контрастний:
На півдні - він вузький,
На заході скелястий,
А в центрі - більш низький.
Торнадо тут гуляє.
Цей вихор руйнівний
До неба підіймає
Смертельний стовбур свій.
Секвоя велетенська –
Рослина-рекордсмен.
Найвища, найтовстіша
Серед усіх дерев.
Живе ведмідь тут гризлі
І чорний барибал.
А білого ведмедя –
У Арктиці шукай.
Такий ось незвичайний
Цей чудо-материк.
Я хочу, щоб дізнатись
Про нього кожен зміг.
Вчитель географії:
Що про материк Північна Америка ви дізналися із вірша?
Отже, яка тема нашого уроку? (учні формулюють тему уроку)
Отож, діти! Ми вирушаємо у подорож до цікавого материка, що має безліч скарбів. Наше завдання – їх здобути у вигляді оцінок за роботу на уроці, а оскільки на материку є відомі на весь світ родовища золота, то і оцінки будуть не прості – це золоті монети!
За кожну правильну відповідь – один золотий, тобто 1 бал. Давайте уточнимо план нашої подорожі (план вивчення материка). Які етапи ми проходимо, мандруючи материком,що ми очікуємо від подорожі, про що розширимо та поглибимо свої знання?
Можливі відповіді учнів:
Маршрут уточнено! Рушаймо до порту!
ІІІ. Узагальнення, систематизація, контроль знань
Вчитель інформатики:
Але, щоб потрапити до порту, потрібно пройти тест-контроль (методичний прийом «Географічна розминка», використовуючи тестовий матеріал електронного атласу «Географія материків і океанів»).
Співробітники відділу комп’ютерних технологій нагадають зараз нам, що необхідно знати під час роботи з комп’ютером.
Ви будете працювати у парах: один із вас «Капітан» - інший «Штурман». Роль капітана – вести корабель, штурман фіксує у своєму бортовому журналі відповіді. У процесі проходження даного етапу подорожі ви можете радитися, але на забувайте про час. Той хто першим справиться із завданням, отримає додатковий бал як винагороду ( учні працюють).
Цей тест виявив набутий вами певний об’єм знань з теми, але, як бачимо із результатів, є деякі питання, що потребують додаткового опрацювання.
Виконати роботу над помилками вам допоможе карта штурмана, що прикріплена до вашого листа з відповідями – це буде вашим домашнім завданням.
Тест-контроль пройдено, вирушайте до порту.
Вчитель географії:
Вітаю вас! Ми у порту, де пройшло наше перше пізнання історії відкриття і дослідження материка. Хто відкрив Америку вам добре відомо (на екрані з'являється перший слайд) Хто це? (Христофор Колумб у 1492 р. в пошуках морського шляху до Індії натрапив на Великі Антильські та Багамські острови, будучи переконаним, що потрапив до Азії, назвав їх Вест-Індією).
Відділ географів створив презентацію «Дослідники, що вивчали та освоювали терени Північної Америки». Давайте пригадаємо, що було результатом досліджень кожного із них.
За кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал до своєї скарбнички.
1-й слайд. Ерік Рудий Лейф Еріксон
2-й слайд. Джон Кабот
3-й слайд. Ернандо Кортес
4-й слайд. Генрі Гудзон
5-й слайд. Александр Маккензі
Дякую за співпрацю.
Учень:
Наш відділ провів пошукову роботу і з’ясував подробиці подорожі Вітуса Беринга і нашого співвітчизника Олексія Чирикова (повідомлення учня).
Повідомлення
4 червня 1740 року експедиція Вітуса Беринга та Олексія Чирикова на двох кораблях «Св. Петро» і «Св. Павло» вийшли у море з Петропавловська у рейс до берегів Пн. Америки. Уточнюючи тодішні карти, експедиція потрапила у шторм. Судна збилися з дороги і загубили одне одного. Чирикову на кораблі «Св. Павло» після безуспішних пошуків Беринга вдалося повернутися до Петропавловська.
У цей час корабель «Св. Петро», яким керував Беринг плавав в неописаних і невідомих водах. На кораблі почалася цинга. Першим помер матрос Шумагін. Коли моряки знову побачили невідому землю, 12 чоловік із корабля вже померли, 34 – були хворі. «Св. Петро» був вже практично некерованим і висадка більше скидалася на аварію корабля. Члени експедиції опинилися на острові. Моряки побудували землянки, намети із звіриних шкур. Харчувалися м’ясом кита, викинутого на берег.
Беринг помер через місяць, після висадки на острів. Зі щогл «Св. Петра» одному з членів експедиції, козаку Саві Стародубцеву, до весни пощастило побудувати нове судно. На ньому 46 чоловік, що залишилися живими із 77, добралися до Петропавловська.
Вчитель географії:
Шановні учасники подорожі, ми прибули до порту «Хто краще знає і пам’ятає». Зараз ми поговоримо про рельєф і клімат Північної Америки. Кожний відділ на своєму столі має контурну карту, на якій зашифровані 4 об'єкти рельєфу материка. Ваше завдання назвати їх. На виконання цього завдання ви отримуєте 3 хв.
Відділ географів
Відділ комп’ютерних технологій
Відділ біологів
Відділ країнознавців
Вчитель географії:
Молодці картографи! Поки ми працювали, до нас надійшли радіограми, але зв'язок був дуже поганий і в текстах радіограм є пропуски. Допоможіть заповнити їх. На виконання завдання у вас 3 хв. В процесі роботи оберіть одного працівника вашого відділу, який доповість про результат вашої співпраці.
Географи
Найбільшу кількість сонячної енергії одержують південні райони Північної Америки, тому там тепло і влітку, і взимку, найменшу північні, тому температури повітря там упродовж року переважно від'ємні.
Комп'ютерні технології
Над материком панують холодні і сухі арктичні повітряні маси, помірні континентальні та морські і жаркі та сухі тропічні повітряні маси.
Біологи
У переміщенні повітряних мас головну роль відіграють північно-східні полярні вітри, західні вітри помірних широт та північно-східні пасати.
Країнознавці
Північна Америка лежить у шести кліматичних поясах Північної півкулі: арктичному, субарктичному, помірному, субтропічному, тропічному, субекваторіальному.
Вчитель біології:
З особливостями рельєфу і клімату тісно пов’язане формування рослинності та тваринного світу. Давайте пригадаємо, батьківщиною яких рослин і тварин є Північна Америка. Допоможе нам відділ біологів. ( виходить представник відділу )
Учень 1-й:
На екрані ви побачите представників тваринного та рослинного світів материка, прослухуючи, коментар до слайду назвіть його.
(вівцебик)
Учень 2-й:
Ми часто прикрашаємо свої оселі кімнатними рослинами - серед них є кактуси, тому наш відділ вирішив докладніше розповісти саме про них.
Повідомлення
Кактус дуже корисна, дивовижна рослина. На Мексиканському нагір’ї їх налічується понад 500 видів найрізноманітніших форм – це рослини ендеміки. Є так звані їжакові кактуси, що нагадують величезні колючі кулі понад 1,5 метра заввишки і 2,5 метра у діаметрі. Кактуси пристосовувалися до життя у пустелі: їх коренева система надзвичайно розгалужена,а в стеблі нагромаджується волога про запас. Великі кактуси,заввишки понад 10м.,здатні запасати до 300л. води і обходитися цим запасом більше року. Корінне населення в своєму житті кактуси використовували в їжу, у релігійних церемоніях, в якості медичних препаратів, як джерело фарбувальних речовин, а також будівельний матеріал, для створення живих огорож – живоплотів.
Отож, невипадково на державному гербі Мексики зображений кактус.
Учень 3-й:
Ми не тільки підготували інформацію, а ще й зібрали невеличку колекцію кактусів, яку і пропонуємо до вашої уваги.(показує і називає кактуси).
Вчитель географії:
Гарно ми подорожуємо, плідно працюємо, але кожному мандрівнику необхідний відпочинок. Оголошую фізкультхвилинку «Вітання». Я зачитаю і розкажу про те, як різні народи вітають один одного при зустрічі – ваше завдання проілюструвати цю розповідь рухами.
У басейні річки Конго існує звичай подавати один одному обидві руки й, нахилившись, дути на них.
Жителі острова Пасхи, щоб привітатися, стають зовсім прямо, стискають руки в кулаки, витягують їх перед собою, потім піднімають над головою, розтискають кулаки й нарешті дають рукам вільно впасти.
В Індії обмінюються поклонами й складанням рук долонями на грудях.
У племен, що живуть по берегах озера Танганьїка, вітання починається з того, що при зустрічі ляскають один одного по животі, потім ударяють у долоні й обмінюються рукостисканням.
Вчитель художньої культури:
Діти! Саме існування людини невіддільне від природи, яка дає житло і одяг, продукти харчування, визначає ритми людського життя зміною дня і ночі, чергуванням пір року. Тому і знаходить все це своє відображення у виробах народного мистецтва, які складають культуру кожного народу. Розуміння майстром матеріалу, з яким він працює, дозволяє йому створювати шедеври декоративно-прикладного мистецтва, які є культурно-географічним образом будь-якої території.
Різні види народних промислів пристосовані до того природного середовища і тих ландшафтів в умовах яких, вони отримали свій розвиток.
Так, наприклад, художня обробка дерева могла виникнути тільки в лісових районах, гончарство – в районах, де є відповідний тип глини. Вироби народних майстрів є обов’язковими атрибутами нашого побуту – вони є знаками пам'яті про національну культуру того чи іншого народу і навіть цілого континенту.
Тому зараз ми зробимо зупинку біля порту «Вернісаж». Я запрошую вас на виставку фотографій і картин, які можна придбати. Купити зможете, якщо упізнаєте об’єкт Північної Америки, який зображено, і коротко розповісте про нього (на екрані демонструють слайди – учні розказують про зображення на фото).
Вчитель географії:
Оскільки кількість бажаючих відвідати Північну Америку зростала відділ «Країнознавців» згорнув всю отриману інформацію про материк Північна Америка у «Пам'ятці туристу», а представляти її будуть гості із Мексики.
(виходять учні в національних мексиканських костюмах)
Пам'ятка туристу
Північна Америка – материк контрастів, третій за розмірами на Землі. Європейці відкривали його кілька разів. Значна протяжність з півночі на південь змусить тебе відчути і сильні морози арктичного поясу, і спеку тропіків Мексики. Тож візьми з собою зимовий і літній одяг.
Рельєф Північної Америки різноманітний. На заході материка розташована одна з найбільших на планеті складчастих гірських систем – Кордильєри. Усю східну частину материка займають рівнини, найбільша серед них – Лаврентійська височина. У надрах Північної Америки залягають багаті родовища корисних копалин: мідь, залізо, золото, вугілля, нафта і природний газ.
Рослинність і тваринний світ Північної Америки багаті і різноманітні. Тому візьми фотоапарат і відеокамеру.
На території материка розташовані США – одна з найбільших високо розвинутих країн світу, Канада і Мексика та інші країни.
Населення складається з представників усіх рас, крім австралоїдної. Корінними жителями вважаються індіанці, ескімоси, алеути.
Подорожуючи Північною Америкою, відвідайте місця, де збереглися культурні пам’ятки давньої цивілізації індіанських племен майя та ацтеків. Це давні великі держави з неповторною культурою. Архітектура, писемність, скульптура, живопис – все тут вражає і дивує!
ІV. Підсумок уроку (рефлексія)
Вчитель географії:
Я знала все у нас одержиться,
Америку ми будем знать.
Сьогодні всім дослідникам
В журнал поставлю я, оцінку – одинадцять.
Знання з яких предметів ви використовували сьогодні на уроці?
А ще як результат нашої співпраці на протязі вивчення теми «Північна Америка» є наше портфоліо – це добірка ваших індивідуальних і колективних досягнень. Сюди входять ваші доповіді-шпаргалки, кросворди, мультимедійні презентації, плани виступів, малюнки, повідомлення.
А зараз я хочу запропонувати вам поділитися враженнями від сьогоднішнього уроку, і допоможе нам це зробити наш рефлексивний екран.
Рефлексивний екран
(Учні по черзі висловлюються одним реченням, вибираючи початок вислову із рефлексивного екрану на дошці)
V. Домашнє завдання