Урок позакласного читання.
Тема: Без верби і калини нема України (українські казки та легенди про вербу і калину)
Мета.
Обладнання: мультимедійна презентація, гілочка калини, малюнки калини та верби ; тексти легенд, казки, картки для гри «Чи уважний ти читач?», картка зі шкалою самооцінювання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування на урок.
Привітайте гостей добрим словом, а мене – посмішкою.
Погляньмо один на одного, усміхнімося, подумки побажаймо добра, успіхів.
Працюємо плідно, із задоволенням.
Бажаю гарної співпраці на уроці.
Тихенько сідайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На уроках літературного читання ви знайомилися і працювали з творами різних жанрів літератури.
Вправа «Бліцопитування»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Її назва — від слова «калити», тобто «загартовувати». В цьому процесі воєдино зливаються дві могутні стихії — вогонь та вода, і сходяться вони в найміцніший речовині — металі. Саме завдяки цьому стоїть вона завжди червоною — і в сирі тумани, і в холодні зливи, і в нещадні суховії, і в люті морози.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
Проливала дрібні сльози молода дівиця.
Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба)
У кожного народу є національні святині, улюблені речі, дерева. Українці мають свої символи, які споконвіку шанують і бережуть. Це – батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишитий рушник, дивовижна писанка, червона калина і зажурена верба. Усі вони – наші давні і добрі символи, наші обереги. Можливо, маючи такі прекрасні символи, український народ зумів уберегти від забуття нашу історію і родовідну пам'ять. Поговоримо про них на нашому уроці. Наші символи оспівані в піснях, оповиті легендами, казками.
«Чому ж важко уявити Україну без калини та верби?»
– Які завдання уроку? Про що ж ми повинні дізнатися і чого навчитися?
Завдання уроку:
- опрацювати легенди «Калина» , «Плакуча верба»;
- опрацювати казку «Калинова сопілка».
Я для виконання цих завдань пропоную такий план уроку.
1. Виставка книг.
2. Гра «Вибране»
3. Гра «Досліди, подумай, назви».
4. Гра «Чи уважний ти читач?»
5. Гра «Здивування»
6. Гра «Реклама рослини»
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Виставка книг
- Розпочинаємо роботу над виконанням плану уроку.
- Ви підготували легенди, казку про ці рослини-символи. Ось ви бачите книжки, в яких можна прочитати ці твори.
Твори:
2. Робота над текстом легенди «Калина»
а) Словникова робота.
- Чи траплялися у тексті незнайомі слова?
Кочовики – народ, плем’я, що кочує, змінює місце проживання.
Трясовина – дуже грузьке болото, поросле яскраво-зеленою травою і мохом.
Нетра – непрохідні зарості.
Драговина – грузьке, багнисте болотисте місце.
Поділля – географічна область України між річками Південним Бугом і Дністром.
б) Гра «Вибране»
- Зачитайте якою дорогою йшли кочовики до зустрічі з дівчатами, які збирали цілющі трави.
- Що вимагали нападники від полонянок?
- А як вчинили дівчата-полонянки?
- Чому полонянки буцімто погодились, а насправді завели у кочовиків у трясовиння?
- Що зробило сонце на спомин за дівчатами-рятівницями?
- Що зробила рідна земля на спомин за дівчатами-рятівницями?
- Хто і чому назвав кущі «калиною»?
- За матеріалом легенди з якого місця розрослася калина на весь світ?
- Знайдіть і зачитайте, що говорять люди, коли цвіте калина.
Висновок: - Про що хотіла розповісти читачеві прочитана легенда?
3.Фізхвилинка.
Як ви знаєте, після плідної роботи завжди є музична пауза. Тому я зараз пропоную вам перевтілитися у танцюристів і, дивлячись на екран, спробувати відтворити рухи наших українців.
Молодці. Поаплодуйте один одному, адже ваш танок був неперевершеним. Сідайте!
4. Робота над текстом народної легенди «Плакуча верба»
а) Словникова робота.
- Чи траплялися у тексті незнайомі слова?
Книжники – учені, знавці церковних книг.
Фарисеї - послідовники релігійно-політичної течії, що виражала інтереси заможних іудеїв і відзначалася фанатизмом та надмірною увагою до зовнішніх проявів релігійності.
Понтій Пілат - римський правитель Іудеї з 26 до 36 р. н. е.; римський вершник.
б) Гра «Досліди, подумай, назви».
1 група: зачитайте епізод про небесне тіло, яке було у захваті від плакучої верби?
2 група: зачитайте епізод з тексту, що розкриває зміст сюжетного малюнка.
Висновок: - Так чому ми українці називаємо вербу плакучою?
5. Робота над текстом народної казки «Калинова сопілка».
- Наш український народ не тільки складав легенди про виникнення рослин, а й ще складав казки.
1. Гра «Чи уважний ти читач?»
Тестування за змістом народної казки «Калинова сопілка»
1. Куди пішли дідова дочка і бабина дочка?
а) в гай;
б) в ліс;
в) на луки.
2. Що вони там збирали?
а) гриби;
б) ягоди;
в) горіхи.
3. Чому бабина дочка змогла вбити дідову дочку?
а) бо та заснула;
б) бо та заслабла;
в) бо та знепритомніла.
4. Яке дерево виросло на могилі дідової дочки?
а) верба;
б) тополя;
в) калина.
5. Хто вирізав сопілку з дерева?
а) козак;
б) чумак;
в) солдат.
6. Звідки всі дізналися про злочин, який учинила бабина дочка?
а) із гри сопілки;
б) зі співу солов’я;
в) з розповіді козака.
Відповіді: 1а; 2б; 3а; 4в; 5б; 6а.
Висновок: - Скажіть, діти, так де ж тут щасливий кінець, де перемога добра над злом?
VІ. Осмислення і узагальнення знань.
VІІ. Підсумок уроку.
а) самооцінювання;
б) колективне обговорення виражається словами-тезами: «Молодець!», «Відмінно!», «Пречудово!», «Гарна робота!», «Це твоя перемога!»
в) за шкалою оцінювання
1…..2…..3…..4…..5…..6…..7…..8…..9…..10…..11……12
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Я хочу більше прочитати легенд і казок про рослинні символи України.
Я доберу прислів’я, загадки за темою нашого уроку.
Я спробую скласти власну чудову казку про народні символи України.