Ця розробка уроку направлена на розвиток логічного мислення у дітей на уроках української мови та літератури
Тема: Шаради. Загадки. Асоціативні загадки. Асоціативні ланцюжки. Анаграми.
Мета: Навчитися відгадувати шаради та загадки, будувати асоціативні ланцюжки.
Підвищити швидкість та гнучкість мислення.
Розвивати здатність до швидкого переключення на іншу ідею.
Хід заняття
І. Організація учнів до заняття.
Готуємо нетбуки. Включаємо, входимо в систему, підключившись до головного комп’ютера за допомогою програми «Студент».
ІІ. Вступне слово вчителя.
Діти, сьогодні ми розпочинаємо мандрівку Планетою Міркувань. Ця незвична мандрівка нам допоможе краще познайомитись з різними числами, задачами, різноманітними мовними бар’єрами.
І першим місцем, куди ми потрапимо – буде Мовний оазис. Колись це було чудове місце, але згодом його мешканці пересварилися, і утворилася тут мовчазна пустеля.
А повернути її до життя може лише людина, яка любить рідну мову. Той, хто сам володіє мистецтвом слова, збагачує своє мовлення, читаючи книжки, розгадуючи загадки, запам’ятовуючи прислів’я й приказки. Саме така людина володіє могутньою силою і може врятувати Мовний оазис!.
ІІІ. Основна частина.
1. Сьогодні ми ознайомимось з незвичними загадками. Загадки – це короткий опис подій, предметів, явищ, які треба впізнати, відгадати.
Кожен з вас може внести свій внесок у порятунок Мовного оазису.
Для цього ми розгадаємо загадки і отримаємо бали в рахунок порятунку Мовного оазису.
За допомогою програми «Студент» ви отримаєте на свої нетбуки файли з завданнями. Відкрийте їх. Перед кожним з вас є загадки. Нижче розміщена табличка, де ви пишете відповіді і виставляються бали.
Загадки
1-а табличка - 1 бал
№ |
Відповідь |
Бали |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
12 |
|
|
2-а табличка - 2 бали
№ |
Відповідь |
Бали |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
3-я табличка - З бали
1.Живуть в одній хаті. Один думає, один говорить, один нюхає, двоє дивляться, двоє слухають. Що то за хата і хто в ній живе?
Де носом проведе, там помітку кладе.
10. Білий, як сніг, живе в океані, голова -
над водою, живіт - під водою, гроза кораблів.
№ |
Відповідь |
Бали |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
4-та табличка - 4 бали
7. Що за гість, що сам себе їсть?
№ |
Відповідь |
Бали |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
5-та табличка - 5 балів
живий мовчить, а неживий звучить-.
і, як зайчик, грається.
Схочеш взять його - втече
і мерщій сховається.
№ |
Відповідь |
Бали |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
Твій внесок у порятунок
Мовного оазису ________ балів
Коли виконали всі завдання, перевіряємо відповіді і виставляємо бали.
2. Наступний тип загадок – шаради.
Шаради – це така загадка, в якій слово відгадується за його частинами. Кожна частина шаради – окреме слово.
В режимі демонстрації на екранах показується приклад розв’язування таких шарад.
А зараз ви отримаєте завдання з шарадами. Перевіримо відповідь.
А зараз настав час відпочити.
Фізкультхвилинка «Каченята»
Раз-два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
3.Далі ми будемо працювати з асоціативними загадками.
Асоціація – це те, що пов’язане в нашій пам’яті чи уяві з якоюсь річчю.
Наприклад:
Ваше завдання:
Спробуємо разом розгадати анаграму.
Показую слайд.
А тепер спробуйте самостійно.
Йде презентація, де показується завдання і перевіряються відповіді.
IV .Підсумок заняття
- З якими видами загадок ви познайомились?
- Які з них вам найбільше сподобалися?
- Чи сподобалось вам працювати на нетбуках? Чому?
1