Урок позакласного читання в 4 класі
Тема: До володарки зими в гості завітаєм ми.
Мета :- формування предметних компетентностей :вчити учнів бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині , в музиці, поезії; формувати вміння добирати на задану тему вірші, прислів`я, загадки, прикмети та виразно читати їх;
- формування ключових компетентностей :
спілкування державною мовою: вміння висловлювати почуття, думки, погляди, тлумачити поняття;
уміння вчитися:
розвивати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, зв’язно,
красиво та інтонаційно правильно говорити, розширювати словниковий запас учнів, розвивати образне і логічне мислення, творчу думку, спостережливість, уяву;
комунікативної: навчати співпрацювати, групі, колективі;
загальнокультурної: прищеплювати любов до природи рідного краю, плекати естетичний смак, почуття прекрасного, любов до рідного слова;
громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання : великі сніжинки, на внутрішній стороні яких написані зупинки під час подорожі: «Поетична галявина»,«Зима-очима художників»,«Мелодія зими»,«Джерело народної мудрості», «Узлісся ерудитів», «Галявина відпочинку», «Зимова стежка», «Майстерня поета» виставка книжок «Читаємо про зиму»; кросворд «зима»,картки для учнів «Відгадай» із завданням для кросворда; мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
1) Вступне слово вчителя
1. Загадка
Стало біло навкруги -
Я розтрушую сніги.
Наганяю холоди,
Воду сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма. Здогадались?Я....(зима)
2. – Так, це зима. І вона завітала сьогодні до нас на урок позакласного читання, на наш незвичайний урок. І разом із цією білосніжною красунею ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, у світ природи. А яка мета цієї подорожі – ви зрозумієте , коли уважно послухаєте вірш.
Чуєш, друже мій, розмови?
З вітром гіллягомонить,
З сонцем – ниви і діброви,
Із озерами – блакить.
Розмовляють доли, води…
Стань, послухай, роздивись!
Мову рідної природи
Розуміти серцем вчись!
О. Сенатович
Отже, ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, щоб побачити зиму як живу красуню-чарівницю, яка мандрує по землі, вкриваючи її білим килимом.
Тож прислухайтеся, придивляйтеся, намагайтеся і серцем і душею відчути красу природи, побачити всі її дива - і в хмаринці, і в сніжинці і навіть у крижаній бурульці. А допоможе нам в цьому мистецтво: живопис, поезія, музика.
- Талісманом нашого уроку сьогодні буде сніжинка. Кожен з вас вибересобісніжинку.
(Роздаю сніжинки, )
- А зараз прочитайте слово, написане на сніжинці. Поставте до ньогозапитання. Ті учні, в кого слово відповідає на питання що? – І група , в кого слово відповідає на питання яка? – ІІ група . Ваші відповіді я теж буду оцінювати сніжинками.
ІІІ Робота над розкриттям теми
Тож вирушаймо. Подорож починається із стежини.
Прикрийте оченята і уявіть, що ми йдемо лісовою стежинкою.
Гра «Асоціації»
(Діти пишуть асоціацію на частині сніжинки, складають сніжинку на дошці)
Гра «Комплімент зимі» (Яка вона?)
(Відповіді учнів)
2) подорож стежинами
– Стежина в’ється і ми йдемо далі. Але перш, ніж дізнаємося куди вона нас приведе – виконаємо кілька завдань:
А) Дихальна вправа. «Сніжинка»
Б) Чистомовка.
Ма-ма-ма-наступила вже зима.
Ди-ди-ди-скоро будуть холоди.
Із-із-із- борсучок в нору заліз.
Ать-ать-ать-борсучок там буде спать.
Ни-ни-ни-аж досамоївесни.
в) Читання слів (читання стовпчиків потім рядків)
Бік бік бік
Біг бак рік
Бій бук сік
Бір бик вік
Д) Скоромовка
На лужок ішов сніжок.
Вбрав лужок у кожушок.
По лужку стрибав Дружок.
Він пошкодив кожушок.
- Прочитати скоромовку швидко.
- Прочитати скоромовку з питальною інтонацією.
- Прочитати скоромовку з окличною інтонацією.
- Прочитайте скоромовку наголошуючи виділені слова.
1. Зупинка «Поетична галявина»
– Стежка біжить і біжить – і ось ми на поетичній галявині.
– Які поетичні твори про зиму ви підготували? А проведемо ми перевірку домашнього завдання за допомогою технології «Крісло автора»». (Слухання творів про зиму)
– Якою ви побачили зиму у цих творах? (Обговорення прочитаних творів)
– За виразне читання віршів – зима вам дарує свої зимові скарби – це чудові сніжинки. (Оцінювання відповідей дітей)
2. Зима – очима художників і в чарівних звуках музики
– Давайте прикриємо оченята і уявимо:
– Ми йдемо лісовою стежкою далі. Яка ж тільки краса навкруги! Дерева одягли своє святкове білосніжне вбрання. Під ногами рипить сніжок.
Зупинка «Зима – очима художників» (перегортаємо сніжинку)
– А зараз ми спробуємо очима художників побачити красу зими. ( Диво-казкаживескрізь тихим зимовим днем, коли навколосніговікучугури, льодомскутірічки, а на деревах шапками лежитьсніг. Дужегарно в таку пору! Але зима буваєрізною. То сонечко вигляне, і все заблищить, засяє, то сніжокіде, а то хурделицясвої права диктує, мете, завіває.Танегода не можетриматисявічно. Нарешті, вітерзаспокоївся, і все стоїть в задумливомусні. Краса навколо — невимовна! Дихається легко і свіжо.
Розгляд картин, ілюстрацій, на яких зображена зима)
Діти ми переглянули картини відомого художника з Буковини Ярослава Баланецького. Давайте зупинимося на одній з них.
– Якими ми бачимо дерева?
– Давайте спробуємо образно змалювати їх. (Діти складають речення про дерева)
– Зима, ніби справжня господиня, посріблила дерева, кущі, трави. Одягла і прикрасила святково всіх.
– Які кольори переважають зимової пори ?
3.Зупинка «Мелодія зими» (перегортаємо наступнусніжинку)
– А композитори цю красу не лише бачать, а й чують, створюючи музику.
Красу зими в музиці описувало багато відомих композиторів. Той твір, що ми зараз послухаємо так і називається «Зима». Написав його польський композитор і піаніст Фридерік Шопен
(Слухання музики)
– Які картини викликала у вашій уяві музика?
4.Зупинка біля джерела народної мудрості
– Мандруємо далі і наступна зупинка біля джерела народної мудрості.
– Ой, скільки цікавого і розумного ми можемо зачерпнути із цього цілющого джерела: і загадки, і прислів’я, і приказки, і прикмети, і скоромовки.
– Давайте послухаємо, що кожен із вас взяв для себе із джерела народної мудрості.
(Учні читають і розповідають підготовлені заздалегідь загадки про зиму, прислів’я, приказки, зимові прикмети)
– Прийміть від зими подарунки за чудово виконане завдання. (Оцінювання сніжинками)
Виступи учнів про зимові свята українського народу
Галявина «Відпочинку»(фізкультхвилинка)
– У володарки зими трішечки замерзли ми.
(Фізкультхвилинка «Танці зігріванці»)
5.Узлісся ерудитів (розгадування кросворда)
– Крім подарунків-сніжинок, зима підготувала для вас цікаві завдання
Розгадати кросворд
1
2 |
р |
у |
к |
а |
в |
и |
ч |
к |
и |
||
3 |
м |
о |
р |
о |
з |
|
|||||
4с |
н |
і |
г |
о |
в |
и |
к |
|
|||
5 |
з |
и |
м |
а |
|
||||||
6 |
с |
а |
н |
ч |
а |
т |
а |
|
|||
7с |
н |
і |
ж |
и |
н |
к |
и |
|
|||
8 |
л |
и |
ж |
і |
|
||||||
В них м'які і теплі спинки.
По п'ять братиків малих
Заховались в хатках тих.
(Рукавички)
Гарні квіти крижані,
На дитячих щічках – маки,
З ним узимку дружить всякий.
(Мороз)
4.Я – істота нежива,
Я – істота снігова.
З кульок я складаюсь,
Діток потішаю.
(Сніговик)
5.На подвір’ї – біло-біло,
Ні стежиночки нема.
Завихрило, завістило –
Знов прийшла до нас…
(Зима)
6.В зимовий, студений час
Люблять вс імалята нас.
Згірки ми рушаєм в путь,
А на гірку — нас везуть.
(Санчата)
7.Взимку вкрили все навкруг:
Ліс, дорогу, поле й луг,
А як сонце припече,
Ми струмочком потечем.
(Сніжинки)
8.Дві дощечки на ногах
Вміло їздять по снігах.
(Лижі)
(Оцінювання сніжинками)
Робота в групах
Із розсипаних слів складіть прислів’я
І група «Сніг у грудні глибокий — урожай високий.»
« Питає лютий, чи добре взутий.»
ІІ група«Грудень землю грудить і хату студить.»
«Лютий лютує, та весні дорогу готує.»
5. Зупинка «Майстерня поета»
Читання та обговорення твору Павла Тичина « Вийшли вранці ми…»
Цей письменник нам добре відомий.
Народився в селі Піски на Чернігівщині в родині сільського дяка і вчителя «школи грамоти» Написав багато віршів для дітей. Для дошкільнят вірш «А я у гай ходила», збірку « Хор лісових дзвіночків».Для дітей молодшого шкільного віку поет написав казки «Івасик – Телесик» і «Дударик».
« Вийшли вранці ми».
- Постарайтесь запам'ятати, що можна побачити взимку вранці ?
1.Виразне читання вчителем.
- То що можна побачити взимку вранці.( Дивне місто проти сонця; сад в інеї, гілля звисають до землі)
2.Словникова робота.
- Як розумієте вислів « всі взолочено віконця»
3. Повторне читання вірша учнями ( мовчки)
- Прочитайте уважно вірш мовчки.
4. Аналіз вірша і вибіркове читання.
- У яких рядках вірша дим змальований як жива істота?
- Як автор змальовує сад?
- Прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні. Що автор хотів передати кожним із них?
- Які малюнки можна намалювати? Що ви зобразили б, які фарби використали б?
- Яка, по – вашому, зима – добра, лагідна, турботливачи зла і жорстока?
- А яку зиму чекаєтеви? Чому?
- Як видумаєте ,чомуінійвважаютьсправжньоюокрасоюзимового пейзажу? Чим вінподобається вам?
Продовжіть думку: « Коли дерева вбираються в іній, то стаютьсхожими
на …» - хмаринку в небі;
- квітучий сад весною;
- казкову країну снігових велетнів;
- на сніжне царство Снігової Королеви.
Робота над віршем _________________
– А зараз гра «Не перерви ланцюжок»
1. Читаємо по одному рядку
2. Ускладнюємо завдання – читаємо по два рядки
– Будьте уважні!
Робота над віршем «Як не любити зими сніжно синьої»
6.Зупинка «Зимова бібліотека»
Ролозгляд книжок про зиму.
ІV. Підсумок уроку
– Наша сьогоднішня подорож закінчується. Сподобався вам урок?
Ми з вами подорожували у таємничий і неповторно прекрасний світ зимової природи. І давайте подякуємо зимі-чарівниці, за неперевершену красу, яку вона нам дарує, за веселі розваги і чудовий настрій.
Сьогодні ми з вами вчилися бачити красу, що нас оточує, відчувати її і серцем і душею навіть в буденному, звичному і найменшому (навіть в крижинках крихітних).
А допомагали нам побачити цю красу, розкрити дива природи: поезія, усна народна творчість, живопис і музика.
Давайте перегорнемо останню сніжинку і дізнаємось як зима оцінила вашу роботу на уроці (читають напис «Молодці»).
Ще, підрахуйте свої сніжинки . Кожна сніжинка це два бали. Підрахуйте свої бали і поставте бал в щоденник.
V.Домашнє завдання
- Підготуватись до виразного читання віршів.
1