Урок позакласного читання "До володарки Зими в гості завітали ми"

Про матеріал
Віртуальна подорож до зимового лісу. Розвиток уміння бачити прекрасне як у природі, так і в житті, на картині, у музиці, поезії.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання  в 4 класі

Тема: До володарки зими в гості завітаєм ми.

 

Мета :- формування предметних компетентностей :вчити учнів бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на   картині , в музиці, поезії; формувати вміння добирати на задану тему вірші,   прислів`я, загадки, прикмети та виразно читати їх;

- формування ключових компетентностей :

                   спілкування державною мовою: вміння висловлювати почуття, думки, погляди, тлумачити поняття;

                 уміння вчитися:

розвивати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, зв’язно,

красиво та інтонаційно правильно говорити, розширювати словниковий запас учнів, розвивати образне і логічне мислення, творчу думку, спостережливість, уяву;

                 комунікативної: навчати співпрацювати, групі, колективі;

загальнокультурної: прищеплювати любов до природи рідного краю, плекати естетичний смак, почуття прекрасного, любов до рідного слова;

                  громадянської:   виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання :  великі  сніжинки, на внутрішній стороні яких написані зупинки під час подорожі: «Поетична галявина»,«Зима-очима художників»,«Мелодія зими»,«Джерело народної  мудрості», «Узлісся ерудитів», «Галявина відпочинку», «Зимова стежка», «Майстерня поета» виставка книжок   «Читаємо про зиму»; кросворд «зима»,картки для учнів «Відгадай» із завданням для кросворда;  мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційна частина

  • Діти, я прошу вас всіх дружно встати, наших гостей привітати. Голівками гостям кивніть, сердечні вітання пошліть і посміхніться, тепер до мене поверніться, і мені посміхніться, один до одного поверніться, також посміхніться.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

1)  Вступне слово вчителя

1. Загадка

Стало біло навкруги -

Я розтрушую сніги.

Наганяю холоди,

Воду сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма. Здогадались?Я....(зима)

2. – Так, це зима. І вона завітала сьогодні до нас на урок позакласного читання, на наш незвичайний урок. І разом із цією білосніжною красунею ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, у світ природи. А яка мета цієї подорожі – ви зрозумієте , коли уважно послухаєте вірш.

 Чуєш, друже мій, розмови?

З вітром гіллягомонить,

З сонцем – ниви і діброви,

Із озерами – блакить.

 

Розмовляють доли, води…

Стань, послухай, роздивись!

Мову рідної природи

Розуміти серцем вчись!

                                           О. Сенатович

Отже, ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, щоб побачити зиму як живу  красуню-чарівницю, яка мандрує по землі, вкриваючи її білим килимом.

Тож прислухайтеся, придивляйтеся, намагайтеся і серцем і душею відчути красу природи, побачити всі її дива -  і в хмаринці, і в сніжинці і навіть у крижаній бурульці. А допоможе нам в цьому мистецтво: живопис, поезія, музика.

-  Талісманом нашого уроку сьогодні буде сніжинка. Кожен з вас           вибересобісніжинку.

 (Роздаю сніжинки, )

- А зараз прочитайте слово, написане на сніжинці. Поставте до ньогозапитання. Ті учні, в кого слово відповідає на питання                             що? – І група , в кого слово відповідає на питання яка? – ІІ група . Ваші відповіді я теж буду оцінювати сніжинками.

ІІІ Робота над розкриттям теми

Тож вирушаймо. Подорож починається із стежини.

Прикрийте оченята і уявіть, що ми йдемо лісовою стежинкою.

Гра «Асоціації»

  • Діти, які асоціації виникають у вас коли чуєте слово зима?

(Діти пишуть асоціацію на частині сніжинки, складають сніжинку на дошці)

Гра «Комплімент зимі» (Яка вона?)

(Відповіді учнів)

 

2) подорож стежинами

– Стежина в’ється і ми йдемо далі. Але перш, ніж дізнаємося куди вона нас приведе – виконаємо кілька завдань:

А) Дихальна вправа. «Сніжинка»

Б) Чистомовка.

Ма-ма-ма-наступила вже зима.

Ди-ди-ди-скоро будуть холоди.

Із-із-із- борсучок  в нору заліз.

Ать-ать-ать-борсучок там буде спать.

Ни-ни-ни-аж досамоївесни.

 

в) Читання слів (читання стовпчиків потім рядків)

  Бік  бік  бік

  Біг  бак  рік

  Бій  бук  сік

Бір  бик  вік

Д) Скоромовка

На лужок ішов сніжок.

Вбрав лужок у кожушок.

По лужку стрибав Дружок.

Він пошкодив кожушок.

- Прочитати скоромовку швидко.

- Прочитати скоромовку з питальною інтонацією.

- Прочитати скоромовку з окличною інтонацією.

- Прочитайте скоромовку наголошуючи виділені слова.

 

1. Зупинка «Поетична галявина»

  Стежка біжить і біжить – і ось ми на поетичній галявині.

– Які поетичні твори про зиму ви підготували? А проведемо ми перевірку домашнього завдання за допомогою технології «Крісло автора»». (Слухання творів  про зиму)

– Якою ви побачили зиму у цих творах? (Обговорення прочитаних творів)

 

– За виразне читання віршів – зима вам дарує свої зимові скарби – це чудові сніжинки. (Оцінювання відповідей дітей)

 

2. Зима – очима художників і в чарівних звуках музики

– Давайте прикриємо оченята і уявимо:

– Ми йдемо лісовою стежкою далі. Яка ж тільки краса навкруги! Дерева одягли своє святкове білосніжне вбрання. Під ногами рипить сніжок.

 Зупинка «Зима – очима художників» (перегортаємо сніжинку)

– А зараз ми спробуємо очима художників побачити красу зими. ( Диво-казкаживескрізь тихим зимовим днем, коли навколосніговікучугури, льодомскутірічки, а на деревах шапками лежитьсніг. Дужегарно в таку пору! Але зима буваєрізною. То сонечко вигляне, і все заблищить, засяє, то сніжокіде, а то хурделицясвої права диктує, мете, завіває.Танегода не можетриматисявічно. Нарешті, вітерзаспокоївся, і все стоїть в задумливомусні.  Краса навколо — невимовна! Дихається легко і свіжо.

Розгляд картин, ілюстрацій, на яких зображена зима)

 

Діти ми переглянули картини відомого художника з Буковини Ярослава Баланецького. Давайте зупинимося на одній з них.

  • Що відбувається на картині?
  • Де відбувається подія?
  • Коли відбувається подія?

– Якими ми бачимо дерева?

– Давайте спробуємо образно змалювати їх. (Діти складають речення про дерева)

– Зима, ніби справжня господиня, посріблила дерева, кущі, трави. Одягла і прикрасила святково всіх.

– Які кольори переважають зимової пори  ?

  • Отже, художники передають красу природи, малюючи картини фарбами.

 

3.Зупинка «Мелодія зими» (перегортаємо наступнусніжинку)

– А композитори цю красу не лише бачать, а й чують, створюючи музику.

 Красу зими в музиці описувало багато відомих композиторів. Той твір, що ми зараз послухаємо так і називається «Зима». Написав його польський композитор і піаніст Фридерік Шопен

(Слухання музики)

– Які картини викликала у вашій уяві музика?

 

4.Зупинка біля джерела народної мудрості

– Мандруємо далі і наступна зупинка біля джерела народної мудрості.

– Ой, скільки цікавого і розумного ми можемо зачерпнути із цього цілющого джерела: і загадки, і прислів’я, і приказки, і прикмети, і скоромовки.

– Давайте послухаємо, що кожен із вас взяв для себе із джерела народної мудрості.

 (Учні читають і розповідають підготовлені заздалегідь загадки про зиму, прислів’я, приказки, зимові прикмети)

– Прийміть від зими подарунки за чудово виконане завдання. (Оцінювання сніжинками)

 

Виступи учнів про зимові свята українського народу

 

 

Галявина «Відпочинку»(фізкультхвилинка)

– У володарки зими трішечки замерзли ми.

(Фізкультхвилинка «Танці зігріванці»)

 

5.Узлісся ерудитів (розгадування кросворда)

– Крім подарунків-сніжинок, зима підготувала для вас цікаві завдання

Розгадати кросворд

                                    1

 2

р

у

к

а

в

и

ч

к

и

3

м

о

р

о

з

 

н

і

г

о

в

и

к

 

5

з

и

м

а

 

6

с

а

н

ч

а

т

а

 

н

і

ж

и

н

к

и

 

                  8

л

и

ж

і

 


  1. По стежині, по дорозі
    Бігти я у них не в змозі,
    По снігу не йдуть як слід:
    До вподоби – тількилід.
    (ковзани)
  2. Невеличкі дві хатинки,

В них м'які і теплі спинки.

По п'ять братиків малих

Заховались в хатках тих.

(Рукавички)

  1. Він малює на вікні

Гарні квіти крижані,

На дитячих щічках – маки,

З ним узимку дружить всякий.

(Мороз)

4.Я – істота нежива,

Я – істота снігова.

З кульок я складаюсь,

Діток потішаю.

(Сніговик)

 

5.На подвір’ї – біло-біло,

Ні стежиночки нема.

Завихрило, завістило –

Знов прийшла до нас…

(Зима)

 

6.В зимовий, студений час
Люблять вс імалята нас.
Згірки ми рушаєм в путь,
А на гірку — нас везуть.
(Санчата)

7.Взимку вкрили все навкруг:
Ліс, дорогу, поле й луг,
А як сонце припече,
Ми струмочком потечем.
(Сніжинки)

8.Дві дощечки на ногах
Вміло їздять по снігах.
(Лижі)


(Оцінювання сніжинками)

Робота в групах

Із розсипаних слів складіть прислів’я

І група «Сніг у грудні глибокий — урожай високий.»

                                             « Питає лютий, чи добре взутий.»

ІІ група«Грудень землю грудить і хату студить.»

«Лютий лютує, та весні дорогу готує.»

 

 

 

 

5. Зупинка «Майстерня поета»

Читання  та обговорення твору Павла Тичина « Вийшли вранці ми…»

Цей письменник нам добре відомий.

 Народився в селі Піски на Чернігівщині в родині сільського дяка  і вчителя «школи грамоти» Написав багато віршів для дітей. Для дошкільнят вірш «А я у гай ходила», збірку « Хор лісових дзвіночків».Для дітей  молодшого шкільного віку поет написав казки «Івасик – Телесик» і «Дударик».

  • Ось як описав свої зимові враження Павло Тичина у вірші

 « Вийшли вранці ми».

- Постарайтесь запам'ятати, що можна побачити  взимку вранці ?

1.Виразне читання вчителем.

- То що можна побачити взимку вранці.( Дивне місто проти сонця; сад в інеї, гілля звисають до землі)

2.Словникова робота.

- Як розумієте вислів « всі взолочено віконця»

3. Повторне читання вірша учнями ( мовчки)

- Прочитайте уважно вірш мовчки.

4. Аналіз вірша і вибіркове читання.

- У яких рядках вірша дим змальований як жива істота?

- Як автор змальовує сад?

- Прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні. Що автор хотів передати кожним із них?

 

- Які малюнки можна намалювати? Що ви зобразили б, які фарби використали б?

- Яка, по – вашому, зима – добра, лагідна, турботливачи зла і жорстока?

- А яку зиму чекаєтеви? Чому?

- Як видумаєте ,чомуінійвважаютьсправжньоюокрасоюзимового пейзажу? Чим вінподобається вам?

Продовжіть думку: « Коли дерева вбираються в іній, то стаютьсхожими

 на …»  - хмаринку в небі;

              - квітучий сад весною;

              - казкову країну снігових велетнів;

              - на сніжне царство Снігової Королеви.

 

Робота над віршем  _________________

 

– А зараз гра «Не перерви ланцюжок»

1. Читаємо по одному рядку

2. Ускладнюємо завдання – читаємо по два рядки

– Будьте уважні!

 

Робота над віршем «Як не любити зими сніжно синьої»

 

6.Зупинка «Зимова бібліотека»

 Ролозгляд книжок про зиму.

 

ІV. Підсумок уроку

– Наша сьогоднішня подорож закінчується. Сподобався вам урок?

Ми з вами подорожували у таємничий і неповторно прекрасний світ зимової природи. І давайте подякуємо зимі-чарівниці, за неперевершену красу, яку вона нам дарує, за веселі розваги і чудовий настрій.

Сьогодні ми з вами вчилися бачити красу, що нас оточує, відчувати її і серцем і душею навіть в буденному, звичному і найменшому (навіть в крижинках крихітних).

А допомагали нам побачити цю красу, розкрити дива природи: поезія, усна народна творчість, живопис і музика.

 

Давайте перегорнемо останню сніжинку і дізнаємось як зима оцінила вашу роботу на уроці (читають напис «Молодці»).

Ще, підрахуйте свої сніжинки . Кожна сніжинка це два бали. Підрахуйте свої бали і поставте бал в щоденник.

V.Домашнє завдання

- Підготуватись до виразного читання віршів.

 

 

 

1

 

docx
Додано
16 листопада 2022
Переглядів
415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку