Клас 5 № уроку 45 Дата проведення: 04.03.2024
Тема: Урок позакласного читання. Краса природи в поезіях Дмитра Павличка «Пролісок», «Весна» й Анатолія Костецького «Весняні дарунки»
Мета: навчальна: ознайомити учнів з творчістю Дмитра Павличка і його поезіями «Пролісок» і «Весна», і з творчістю Анатолія Костецького і його поезією «Весняні дарунки»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів, вмілого використання інтонацій у мовленні;
розвивальна: розвивати художнє сприймання явищ природи, творчу уяву; збагачувати словниковий запас школярів;
виховна: виховувати любов до природи, до поезії.
Обладнання: інтерактивна дошка, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Методи та прийоми: мовленнєва розминка, «Асоціативний кущ», читання на одному диханні, «Знайди пару», робота з ілюстраціями, сенкан, «Як зберегти природу», «Мікрофон».
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент
Привітання.
Слово вчителя: Добрий день, мої любі п’ятикласники!
Перевірка готовності до уроку: підручник, зошит, ручка.
Перевірка присутності.
Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя: Зараз покладіть руки на парту, розслабтеся, закрийте очі.
Вчитель вмикає звуки співу пташок. Слайд 1
Вчитель: Скажіть, з чим у вас асоціюються ці звуки?
Учні: Тепло, весна, пробудження.
Вчитель: Так, правильно. Як ви вже зрозуміли, сьогодні ми будемо говорити про весну, про тепло.
ІІ. Мовленнєва розминка. Робота над розвитком артикуляції
Вправи на вимову звуків
— Відтворіть свист вітру: сссссс.
— Передайте голосом шум моря: шшшшш.
— Продемонструйте дзижчання комах: дззззззз.
— Продемонструйте свист вітру, шум моря і дзижчання комах послідовно і швидко.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Читання вірша вчителем (під музичний супровід «Весна» Вівальді) Слайд 2
Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає.
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду пꞌє.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів,
І вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
А в лісі на галявині теплій
Поміж ялинок запашних
Уперше спалахнув метелик –
Тендітний вогничок весни.
Анатолій Костецький
- Про яку пору року йдеться у вірші?
- Обґрунтуйте свої міркування.
Методика «Асоціативний кущ». Слайд 4
Весна. Яка вона?
Друзі, давайте складемо павутинку до слова «весна».
ВЕСНА: тепло, сонце, радість, квіти, пробудження, птахи, зелень, дощ, веселка.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку. Слайд 5
Вчитель: У багатьох письменників, поетів, художників, композиторів весна викликає величезне натхнення до творчості.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з віршами Дмитра Павличка «Пролісок», «Весна» й Анатолія Костецького «Весняні дарунки».
1). Бібліографічна довідка. Слайд 6
Народився 28 вересня 1929 року в с. Стопчатів, Івано-Франківської областьі, Україна в селянській родині.
Початкову освіту здобув у польськомовній школі в Яблунові, продовжив навчання в Коломийській гімназії, а далі — в Яблунівській середній школі.
У 1953 р. закінчив філологічний факультет Львівського університету.
Завідував відділом поезії редакції журналу «Жовтень» (нині — «Дзвін»). Протягом 1971-1978 pp. Д. Павличко редагував журнал «Всесвіт».
Перша збірка поезій «Любов і ненависть» з'явилася у 1953 р. Пізніше побачили світ поетичні книги «Моя земля», «Чорна нитка»,«Правда кличе», «Пальмова віть». У 1968 р. вийшла збірка «Гранослов», згодом «Сонети подільської осені», та інші.
2.) Виразне читання вірша «Весна» учнем. Слайд 7
До мого вікна
Підійшла весна,
Розтопилася на шибці
Квітка льодяна.
Крізь прозоре скло
Сонечко зайшло
І поклало теплу руку
На моє чоло.
Видалось мені,
Що лежу я в сні,
Що співає мені мати
Золоті пісні,
Що мене торка
Ніжна і легка,
Наче те весняне сонце,
Мамина рука.
Яку картину природи ви уявили, слухаючи цей вірш?
3). Вибіркове читання
Прочитайте, що розтануло на шибці з приходом весни?
Що поклало на чоло Д.Павличка сонечко? У якому значення вжиті ці слова?
Що видалося автору з появою сонечка?
4) Словникова робота.
Шибка – скло в рамі вікна, дверей.
Чоло – лоб.
5) Виразне читання вірша «Пролісок» учнем. Слайд 8
Я бачив, як зірниця впала,
Як на снігу вона палала,
Як сніг, біліший від лілеї,
Вночі іскрився біля неї.
Де в темноті зоря згоріла,
З'явилась вранці квітка біла,
І сонце стало ніби вище,
І сніг лежав, як попелище.
З чим Дмитро Павличко порівнює пролісок?
Чи зустрічалася вам ця квітка?
Якою побачив Павличко весну?
Чому автор порівнює сніг з попелищем?
РУХАНКА « Дощ»
Пропоную вам трішечки відпочити та відтворити дощ у звуках і рухах.
Друзі, піднявся вітер. (Вчитель тре долоні).
Починає накрапати дощ. (Клацання пальцями.)
Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.)
Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)
А ось і град— справжня буря! (Тупіт ногами.)
Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)
Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях.)
Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)
Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)
1). Бібліографічна довідка. Слайд 9
Народився Анатолій Георгійович Костецький 6 грудня 1948 року у повоєнному Києві в родині вчителів.
Отримав добру початкову освіт в родині: бабуся чудово розповідала казки, а мама брала його трирічного із собою на заняття, тому в чотири Толя уже навчився читати, а в п'ять — писав. Із дитинства добре грав у шахи та плавав. Звичку до щоденних занять спортом і читання мав по тому і в найгірші часи свого життя.
Навчався у відомій серед киян школі № 92, що успадкувала освітні традиції знаної Колегії Галагана та де на той час вчилися діти столичної номенклатури, зокрема й мистецької.
Із восьмого класу Анатолій навчався у технікумі радіоелектроніки (1963 рік), тоді ж отримав звання майстра спорту з плавання. Та мав у юності стільки різних інтересів і вподобань, що коли настав час обирати професію, вступив відразу і до Київського політехнічного інституту (нині — Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»), і на відділення структурної та прикладної лінгвістики Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка (нині — Київський національний університет імені Тараса Шевченка).
Успішно навчаючись в обох вузах, юнак зрештою зробив остаточний вибір на користь філології. А відтак, по закінченні навчання, у 1971 році вступив до аспірантури рідного університету.
У 1969 році у журналі «Україна» вперше друкують невеличку добірку віршів студента-кібернетика: "Моряки не зіб'ються з курсу..." ; "Чисті очі будинків — вікна..." ; "Дерева не сплять ночами..." та "Не кожен день минають туга й біль...".
На початку 1980-х років Анатолій Костецький припинив викладацьку діяльність і повністю присвятив себе творчості для дітей. Працював зівідувачем редакції літератури для дітей середнього шкільного віку у видавництві «Веселка», редагував дитячий журнал «Барвінок».
2) Виразне читання вірша вчителем. Слайд 10
«Весняні дарунки»
Весна дарує кожному,
що треба і що хочеться.
Полям — сніги поталі,
лісам — траву і листя,
птахам, які вертають,
дарує рідні гнізда.
По жмені ластовиння
весна дарує дітям,
а мамам — ранки сині
та перші ніжні квіти.
Річкам дарує воду,
зернинам — теплу землю,
а сіячам — роботу,
почесну і веселу.
Який настрій у цього вірша?
Що дарує весна вам?
3) Читання стовпчиків слів на одному диханні
Дарує кожному
Сніги поталі
Траву і листя
рідні гнізда
ластовиння
ніжні квіти
теплу землю
почесну і веселу.
4) Виразне читання вірша учнями «ланцюжком» по два рядочки
8. Гра «Знайди пару». Слайд 11
Кому що дарує весна?
Дітям – (ластовиння)
Полям – (сніги поталі)
Зернинам – (теплу землю)
Мамам – (ранки сині та перші ніжні квіти)
Лісам – (траву і листя)
Птахам – (рідні гнізда)
V. Закріплення навчального матеріалу
Розгляньте ілюстрації. Вкажіть назву і автора вірша, знайдіть рядок згідно ілюстрації.
VІ. Рефлексія.
Складання сенкану до слова весна. Слайд 13
Гра «Як зберегти природу»
- Якщо ти любиш весняну природу - підніми руки.
- Якщо тобі подобаються квіти – посміхнися.
- Якщо ти не збираєш великих букетів квітів –плесни в долоні над головою.
- Якщо ти не нищиш пташиних гнізд – постав руки в боки.
- Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
Метод «Мікрофон»
Якими враженнями від уроку ви поділитеся вдома?
Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
Що, на вашу думку, вдалося найкраще? Чому?
Чи виправдалися ваші очікування? ( Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я…» ).
Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.
VІ. Оцінювання
Я пропоную вам оцінити себе. Візьміть смайлики, які лежать у вас на партах, та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці.
( Якщо личко з посмішкою – працював ефективно, творчо, активно;
Якщо личко серйозне – старався );
Якщо личко зле – працював нижче своїх можливостей ).
Прошу оцінювати себе об’єктивно, чесно.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Слайд 14
Виразно читати вірші. Намалювати ілюстрацію до одного з віршів на вибір.
Скласти вірш або міні-твір на 5-10 речень про весну.
Дякую за урок! Гарного вам дня! До побачення!
Роздатковий матеріал