Урок містить цікаві завдання та інтерактивні методи: комунікативну вправу "Очікування", метод ПРЕС, складання сенкану, групову роботу, інсценізацію легенди про Україну.Матеріал уроку сприяє поглибленню знань учнів про рідний край, розширенню читацьких та пізнавальних інтересів, вихованню любові до Батьківщини; розвитку критичного мислення та уміння виразно читати віршовані твори; формуванню усвідомленя своєї належності до української держави.
Урок позакласного читання у 4-му класі
Тема. Люби і знай свій рідний край
Мета. Поглибити знання учнів про рідний край; розширити пізнавальні та читацькі інтереси, кругозір; формувати усвідомлення своєї належності до української держави; розвивати уміння виразно читати віршовані твори; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку. Тематичний
Обладнання: виставка книг про Україну, стіна слів, табличка «Скажи своє слово про Україну», квіти для віночка, опорні таблички для формулювання відповідей, костюми для інсценізації легенди, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І .Організація класу до уроку Добрий день, малеча мила! Хай живеться вам у мирі, Хай луна дитячий сміх!
Почнемо урок для всіх.
ІІ. Вступне слово вчителя
Верба, барвінок, калина… Народні символи України, чарівні краплини її мальовничої природи, оспівані у милозвучних українських піснях, вони стали візитною карткою України, однієї з найбільших держав Європи. Україна замиловує кожного своєю неповторною природою, зачаровує співучою мовою, мелодійними піснями. Вона має багатовікову історію, а найголовніше – це наша Батьківщина.
Учениця читає вірш.
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна.
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама – одна ( А. Камінчук).
Вчитель.
Поняття «Батьківщина» - святе. Це, як мати і батько, як хліб на столі, як вода і повітря, без яких людина просто не може жити.
Діалог вчителя і учениці.
Учениця.
Моя Україна –широкі простори, Поля і левади, долини і гори, Молитва і пісня, і слово натхнення.
З чого почалась Україна для мене?
Чи з пісні тієї, що в небо злітає?
Чи з рідної мови, що звукам грає?
Вчитель.
Із пісні, дитино, що в небо злітає. Із рідної мови, що звуками грає. З тієї молитви, що мати навчає – Твоя Україна себе починає.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
-Чи здогадались ви, якій темі присвячений наш урок позакласного читання? Так, нашій рідній Батьківщині. І пройде він під назвою «Люби і знай свій рідний край»
1.Комунікативна вправа «Очікування» -Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Від цього уроку я очікую…
На уроці ви познайомитесь із новою книжковою виставкою, почуєте презентації нових книг по темі уроку, ми продовжимо працювати над віршем Ю.Шкрумеляка «Слово української дитини» та опрацюємо вірш Романа Завадовича «Наша Батьківщина».
ІV. Робота над темою уроку.
1.Робота з виставкою книг.
Розгляд представлених на виставці книг.
-За якими ознаками можна визначити тематику книг?( За заголовком, ілюстраціями, обкладинкою) -Про що говорять заголовки цих книг?
-Які деталі обкладинок допомагають визначити тематику творів, вміщених у даних книгах?
-Чи всі книги, представлені на виставці відповідають темі уроку?
-Чи допомогла вам анотація під час вибору книжки?
-Яка саме література представлена на виставці? (довідкова і художня)
2.Презентація учнями прочитаних книг.
Учні презентують книги:
- «Легенди і міфи України» - укладач Маміна Наталя Анатоліївна;
-«Моя країна – Україна» -автори Алла Сокол та Олена Конечна;
-Книга «Найцікавіше про Україну» побудована у запитаннях та відповідях авторами Лілією Михайленко, Інною Ребровою. Валентиною Сумко, Тетяною Лагуновою.
3.Пряма рекомендація вчителем нових книг.
Книга «Найцікавіші місця України» упорядкована О. Сердюком. Видана у Харкові у видавництві «Торсінг плюс» у 2010 році. Книжка розповість про найцікавіші куточки нашої країни. Гортаючи сторінки видання ви здійсните захоплюючу подорож по золотоверхому Києву, дізнаєтесь про найвищу українську ратушу, про старовинні місця Волині.
Я рекомендую прочитати цю книгу, бо вона відкриє вам широку панораму пам’яток, якими уславлена наша Батьківщина.
Фізкульхвилинка Рано-рано сонце встало, Гарних діток привітало.
Побажало швидко встати
Та розумними зростати,
Шанувать свою родину
І любити Україну,
Бо вона у нас одна І дорожчої нема.
4.Обговорення прочитаних творів.
4.1.-Який твір читали вдома, готуючись до уроку?
-Як побудовано цей твір?
4.2.Читання в особах.
4.3. Вибіркове читання.
-Чим гордиться хлопчик?
-Що він говорить про свою вдачу, мову, душу?
-Якими словами описано рідний край?
-Що хлопчик вважав святим обов’язком?
-Яка головна думка вірша?
4. 4.Метод ПРЕС
-Чи можна хлопчика назвати патріотом своєї країни?
5. Комунікативна вправа «Скажи своє слово про Україну»
(Учні по черзі виходять до дошки, говорять власні висловлювання і складають віночок)
6.Доповнення і розширення читацького досвіду.
Робота над віршем Романа Завадовича «Наша Батьківщина»
6. 1.Словникова робота
Предки завзято надра боронили
Безкраї буйне пнуться
6.2.Слухання вірша
-Які почуття викликає у вас вірш?
6.3. Самостійне читання:
І варіант – знайти рядки, зміст яких переплітаєтся з рядками першого вірша; ІІваріант – прочитати рядки, які найбільше сподобались.
6.4.Вибіркове читання
-Як описано расу рідного краю?
-Що діти вважають найголовнішим?
-Доведіть рядами вірша, що без минулого немає майбутнього.
-Що ж саме треба добре знати?
-До чого закликає автор дітей України?
7.Інсценізація легенди про Україну
(звучить плескіт хвиль, який змінюється музикою) Ліс. Куди котишся, Дніпре?
Дніпро. Пливуть – линуть мої хвилі, де світанки голубливі.
Автор. У тихому шепоті хвиль, у зеленому маянні верховіть звучить прадавня легенда. Колись дуже давно приніс Дніпро на своїх хвилях легкий човен. Грайливі баранці винесли його на берег і в обіймах лісу опинились три богатирі і тендітна дівчина.
Кий. Тут станемо табором!
Щек. Гарна тут околиця, тут би нам надовше осісти.
Хорив. І звірини мусить бути в лісі доволі, та місце догідне для перевозу і плавби.
Кий. Мені так і видиться, що ми тут надовше засидимось. Ліс є, звірини буде доволі і паші для худоби нашої не забракне.
Дніпро. Бережи, лісе, цих людей, дай їм притулок, захисти від хижих звірів і підступних ворогів.
Старець. Кию! Великий князю! На цих горах побудуєш місто та осядеш зі своїм родом назавжди. Тут прославиться твій рід і держава твоя. Як довго твої нащадки в єдності і згоді житимуть, і труд цінуватимуть, на горах цих сяятиме благодать Божа.
Всі князі. Це воля Божа, і ми повинні скоритися їй.
Автор. Так три брати заснували місто, яке стало початком нашої України.
8. Виконання пісні «Охрестилась Україна», слова Леоніда Полтави, музика К.Кукловського
9.Хвилинка- цікавинка Учень. Існує думка про те, що назва «Україна» походить від давнього слова «кран», яке означало «сонячний птах» - журавель. Учениця. У давнину річку Дніпро українці називали Славутич, греки – Борисфен, римляни – Данапарис, татари – Єенеї.
10.Робота в групах . Складання сенкану на вибір.
Древня Україна Дніпро Сучасна Україна
-
V.Підсумок уроку.
-Чи справдились ваші очікування?
Я знав (знала)…
Я дізнався(дізналась)…
Хочу дізнатись…
Я візьму з собою із сьогоднішнього уроку…
Мені сподобалось…
Мій настрій…
Я досяг (ла) успіху тому що… Урок важливий, тому що…
Вчитель. Красивий, щедрий, рідний край І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай Усе, що зветься Україна.
Учні читають з дошки клятву.
Присягаєм наш край рідний Над усе любити. Рідний нарід шанувати І для нього жити.
Присягаєм рідну віру
Завжди визнавати,
По- вкраїнськи говорити, Молитись,співати.