Урок позакласного читання " Подорож до світу маленьких казок В. О. Сухомлинського «Людина починається з добра»

Про матеріал
Мета уроку позакласного читання - викликати інтерес до творів В. О. Сухомлинського, розширити знання про його життя і творчість. Уроку передує пошукова робота, групова робота, самостійне читання творів. Під час уроку діти вчаться висловлювати своє ставлення до персонажів твору, критично мислити, аргументувати та відстоювати свої думки, логічно огрунтовувати свою позицію, прислухатися до думки інших, ухвалювати рішення, читати з розумінням. Урок побудований з використанням стратегій критичного мислення, прийомів інтерактивного навчання. Запропонований матеріал має глибокий виховний зміст.
Перегляд файлу

                                Урок позакласного читання

Тема. Подорож до світу маленьких казок В. О. Сухомлинського.

           «Людина починається з добра»

Мета. Розширити знання учнів про життя і творчість геніального                                                                                  педагога, письменника Василя Сухомлинського; вчити висловлювати своє    ставлення до персонажів твору; критично мислити, аргументувати та відстоювати свої думки, читати з розумінням Розвивати читацьку самостійність, активізувати пізнавальну діяльність; удосконалювати читацькі навички; збагачувати словниковий запас; формувати уміння міркувати, доводити, пояснювати, адекватно оцінювати вчинки героїв, судження щодо норм поведінки. Виховувати доброту, людяність, шанобливе ставлення до оточуючих, потребу у справжній дружбі. Викликати інтерес до творів В. О. Сухомлинського, бажання більше знати, наслідувати позитивні риси персонажів прочитаних оповідань.

Обладнання. Портрет В. О Сухомлинського, виставка книжок, проектор, переносний екран, комп’ютер, дидактичні матеріали, ілюстративний матеріал.

 

                                            Хід  уроку

1.Організація класу.

Любе сонце ясно світить,

 ніжно гріє, пестить нас

- До роботи, каже, - час

Діти ( хором) Не барись, а поспішай! І читати починай!

2. Визначення теми уроку

- Урок розпочнемо з виразного читання  Запис на екрані ( читає вчитель)

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай!...

Читання учнями уривків різноманітних віршів ( робота з індивідуальними картками)

Завдання: знайти рядки, що є продовженням запропонованого початку:

  1. Просто добрим, чуйним будь.

І про совість не забудь.

  1. Добрі справи  - завжди з нами:

Мить – і стали чудесами!

  1. …хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

- Як ви розумієте останній рядок цього вірша? Чому так вважає його автор Любов Забашта?( Відповіді дітей)

- Яка тема нашого уроку?

     На екрані проектора портрет письменника, коротка біографія.

 

Вступне слово вчителя

    Подивіться на ці задумливі очі    , скільки в них доброти, тепла, розуму Це не просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчилися всі – і дорослі , і малі.

   Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і писав для них багато – багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м’яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика -  хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю.

   Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви , діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата й маму, бабусю й дідуся, рідну домівку, нашу велику й прекрасну  Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами.

    Сьогодні ми свій урок присвячуємо творчості В. О, Сухомлинського, і тема його – « Людина починається з добра» - за творами цього письменника.

- Ви вдома проводили пошукову роботу, що ви дізналися про письменника?

- В. О. Сухомлинський – не тільки відомий письменник, а й великий Вчитель. Він 35 років працював у школі, був учителем і директором Павлиської школи, Василь Олександрович – заслужений вчитель України. А ще він великий вчений , який писав свої праці для вчителів та батьків. Тому його дуже любили батьки та діти. Для молодших школярів він написав майже 1500 мініатюр – казок.

- У діда В. О Сухомлинського була велика бібліотека. Помираючи, свої книги він віддав Василеві. Дід мав особливий вплив на внука. Василь Олександрович згадував: « При зустрічі дід часто любив мені читати, Одягаючи окуляри, посміхаючись, він говорив: « Сідай ось тут  і слухай, я тобі зараз щось цікаве прочитаю». При цьому очі його світилися добротою». Пізніше , вже ставши вчителем, згадував Василь Олександрович дідові слова:  « Хто людей  любить, той добрий чоловік».

- « Людина, - стверджував великий педагог , - народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою, а залишити по собі добрий слід, слід вічний». ( На екрані з’являється слайд)

 

 

 

3.Засвоєння знань , вироблення умінь.

- Пригадаємо  казки видатного педагога про добро і чуйність до людей та постараємося дотримуватися першого правила:   

 Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай слабким і товаришу в біді.

  « Добре слово», « Скляний чоловічок», « Ярок через дорогу», « Звичайна людина»)

Використання  стратегії  « Круговий огляд».

- Об’єднайтеся в групи, підійдіть до плаката , який вам сподобався , дайте письмову відповідь на поставлене перед вами запитання. Після чого перейдіть до нового плакату із запитанням, щоб проаналізувати відповідь учасників попередньої групи, доповнити її, чи виправити помилки, які були.

1 плакат: - Чого не вистачало Олі, щоб одужати? ( Доброго слова, подарунку бабусі – щирого побажання, могутньої сили любові в доброму слові). « Добре слово».

2 плакат: Кого дідусь назвав звичайною людиною? Чому?(Подорожнього, який залишив відро стояти на цямрині, в якого були добрі очі. Він подумав про дідуся і онука , яким не було чим витягти води). « Звичайна людина».

3 плакат: - Чому Андрійкові стало соромно ? Який вихід він знайшов?

(Тому, що  він перейшов через бурхливий потік, а Ніна – ні. Повернувся і переніс дівчинку на спині).  « Ярок через дорогу».

4 плакат: – Як скляний чоловічок вчив хлопчика жити? Хто він був?

( Від хороших справ він ставав прозорим, а від поганих – темним. Це була його совість). « Скляний чоловічок».

( Оцінка роботи груп дається вчителем і учнями після перегляду записів на плакатах).

 

   - Так, людина починається з добра – до батька й матері, дідуся й бабусі, до своїх друзів, до звичайних людей, до рідної землі, до рослин і тварин. Добро –найголовніша риса характеру кожної людини. Отож, моє вам побажання : щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість в ній панувало добро і совість. Недаремно кажуть, що людина починається з добра.

 

Сказав мудрець:

-Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

 

Фізкультхвилинка

 

 На екрані фото дітей, які дружать та підпис:

Людина без друзів, що дерево без коріння. Це друге правило сьогоднішнього уроку.

 

 

 

  • Людина починається з країни дитинства. Вона , як ріка, що бере початок  з чистих джерел. А як треба жити в цій країні? Дружно! Розкажіть про це, діти.

 

 

- Самостійно прочитайте оповідання « Суниці для Наталі».

 

 

Перевіримо , як ви зрозуміли прочитане, розгадавши кросворд:

1.Коли Наталя їстиме суниці, то у неї будуть рум’яні…( щічки)

2.Дівчинка довго не ходила до школи, тому що вона… (хворіла)

3. Андрійко не хоче нести суниці, бо йому…( соромно)

4. В якому класі вчилась дівчинка? ( третьому)

5. Наталя ласкаво подивилася в очі Андрійкові й прошепотіла…( дякую).

Ключовим словом у вас вийшло « щастя». Думати про людей – священно. Якби кожен думав про те, щоб принести щастя іншим людям, не було б нещасливих. Давайте допоможемо людям бути щасливими. Проведемо гру « І я …» . Розкажіть , як ви будете поводитись в таких випадках.

 

 

Розповідь вчителя.

Василь Олександрович дуже любив і поважав свою маму Оксану . Часто ходив її провідувати ( а жила вона за 7 км в сусідньому селі).

Це було перед жіночим святом. Стояла холодна погода. Він зібрався до неньки. Обережно загорнув зірвані в оранжереї нарциси і сховав під пальто. Пішов в дорогу, хоча трішки прихворів.

 Мати зустріла його на порозі, ніби знала, що він прийде.

- Синочку! Як же це ти? В таку погоду! Чи не трапилось чого?...

- Ні, мамо. Прийшов у гості. Хочу вас зі святом привітати.

Простяг  матері білі нарциси …

- Боже, то це мені? Ніби я пані яка…

- Ви дорожча і краща за будь – яку пані, мамо…

Вона взяла той букетик у темні натруджені руки, на очах виступили сльози.

- То ходімо ж до хати, сину.

В хаті син витяг з портфеля теплу вовняну хустку, накинув матері на плечі.

- Носіть, мамо, на здоров’я.

- Спасибі тобі, синку, за твою добрість.

Василь Олександрович вчив гарно ставитись до своїх матерів, бабусь, рідних. Вчив любити і поважати їх. Про це написав багато оповідань.

Правило третє: « Поважай та шануй старших».

Інсценівка « Яблуко в осінньому саду»

- Чи любили дівчатка свою маму?  З чого це видно?

 

Колективне читання оповідання « Гостини»

Групова робота « Дискусійна шкала»

Перед учнями поставлено запитання:

  • Яке ваше ставлення до рішення мами :пустити до хати бабусю, коли чисто вимита підлога, а взуття її брудне?

 

               На дошці накреслена шкала оцінок ситуації.

Негативне                       не визначились                         позитивне

ставлення                                                                          ставлення

 

В учнів є папірці з клейовою основою, на яких записані їхні імена та прізвища. Діти виходять до дошки, наклеюють папірці відповідно до власних переконань. Учні об’єднуються в групи висловлюють та аргументують свою думку.

 

Таку ж роботу можна виконати , опрацювавши оповідання « Дуб під вікном»

- Яке  ваше ставлення до рішення дідуся  : не рубати дуб, а перенести хату в інше місце?

 ( Н- д : Дуб  - найкращий товариш для діда, все життя він був поруч, тому зрубати дерево для лісника значило те саме, що втратити рідну людину. Дуб для дідуся був символом життя, вони виросли разом. Дуб , як і людина , має право на життя, адже він живий. Або: легше зрубати дуб та посадити новий, ніж перенести хату)

 

Колективний переказ оповідання « Як Федько робив уроки»

- Чому ж Федько почервонів?

- Що ж означає бути справжньою людиною?

Застосовую стратегію « Гронування» до словосполучення « справжня людина»

 ( запис з’являється на дошці, який потім доповнюється висловами дітей).

Попрацюйте в парах і запишіть на аркуші паперу ті слова, які підказують вам зміст цього слова або характеризують цю людину.

( Н- д : совісна, добродушна, поважає старших, небайдужа, допомагає іншим, розумна, має велике серце, чуйна до інших, вихована, щедра, справедлива, розсудлива)

- То ж яка головна думка оповідання?

 

Четверте правило :« Усі блага і радощі життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити».

   Казка перша « Як ховрашок землю орав і пшеницю сіяв»

( розповідає учень)

- Чи можна назвати ховрашка працьовитим?

   Казка друга « Борщ із скибкою свіжого хліба» ( розповідає учень)

     - Чому ледареві був борщ несмачний?

     - Що йому порадила мати?

   Казка третя « Чому мама так хвалить?» ( розповідає учень)

     - Що не зрозуміла дівчинка?

    - Чому мама її хвалила?

Групова робота. Складіть прислів’я із розсипаних слів.

Хто людям добра бажає ,той і собі має.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

- До якої зі сторінок усного журналу відноситься кожне з поданих прислів’їв?

4. Підсумок уроку

- Чого вчать нас твори В. О. Сухомлинського?

- Дамо відповідь на це питання словами самого письменника.( Учні зачитують уривки з творів) Н – д:

1-й. « Стоїть край дороги стара – престара тополя… Може дерево це вічне? Тополя вічна, бо наша Україна вічна»

2-й. « Мене здивувало, що світ такий широкий. Мене зворушило, така велика, багата Україна. Рідна земля найкраща».

3- й. « Найдорожче для людини те, що рідне».

4-й. « Поки живе народ, доти живе й Батьківщина».

-  Які ви щасливі , діти,…, бо вас чекає багато прекрасного. Троянда вмивається росою і розтуляє свої пелюстки. Сходить ранкова зоря. Сонечко голубить жайворонка в своїх ніжних обіймах… Краса. А красу треба берегти.

5- й. « Найкрасивіше, це коли люди роблять один одному добро. Бо ми –люди».

6- й. – Для чого людина живе на світі?

Хором . Для щастя.

7- й . « А думати про людей, то священне. Якби кожен думав про те, щоб приносити щастя іншим людям, не було б нещасливих».

 8- й. « Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний»

 

 

 

Оповідання В. О . Сухомлинського нас вчать любити і поважати своїх батьків, поважати старших, бути добрими людьми, без праці не можна чесно жити… Тож читайте  його твори, наслідуйте позитивні риси його героїв, збагачуйте свої знання!

 

 

 

Все своє життя Сухомлинський працював у школі з дітьми. Тому він склав 10 правил про те, чого не можна робити. Послухайте і запам’ятайте їх.

    Не можна ледарювати, коли всі працюють.

Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість можна говорити лише з повагою.

Не можна заходити в суперечку з шанованими і дорослими людьми, особливо зі старшими.

Не можна виявляти незадоволення тим. Що в тебе немає якоїсь речі.

Не можна допускати, щоб мама давала тобі те, чого не бере собі.

Не можна робити того, що засуджують старші.

Не можна залишати старшу рідну людину одинокою.

Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради в старших.

Не можна сідати до столу не запросивши старших.

Не можна сидіти тоді, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бутко Светлана
    Мені сподобався матеріал. Про дуже важливі речі можна розповісти простими добрими словами. У мене діти захотіли прийти у бібліотеку і ще перечитати твори В.Сухомлинського. Хлопці почали між собою краще спілкуватися, розуміти, чути Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Літературне читання, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
20 серпня 2020
Переглядів
811
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку