Урок позакласного читання "Поетична світлиця Лесі Українки"

Про матеріал
Узагальнити знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Викликати інтерес до творів письменниці. Познайомити з віршем Олени Журливої «Пам'яті Лесі Українки». Розвивати усне мовлення, навички виразного читання, творчу думку, розвивати інтерес до книги, розширювати кругозір дітей. Виховувати любов до рідної мови та письменників рідного краю .
Перегляд файлу

                                                                        Літвінова Олена Арторівна,

                                                                       вчитель початкових класів

                                                                       Берестівської загальноосвітньої школи    

                                                                                           І – ІІІ стпенів            

Тема:  Урок позакласного читання. Поетична світлиця Лесі Українки.

Мета:  Узагальнити   знання дітей про життєвий і творчий   шлях   Лесі   Українки. Викликати    інтерес    до творів  письменниці.   Познайомити з віршем Олени Журливої  «Пам'яті  Лесі Українки». Розвивати усне мовлення,   навички  виразного читання, творчу думку, розвивати інтерес до книги, розширювати кругозір дітей. Виховувати любов до рідної мови та письменників рідного краю .

 Обладнання: Портрет Лесі Українки, віночок пам'яті Лесі Українки, аудіо записи, презентація проекту, відеофільм (життя і творчість поетеси),відеофільм ( вірш Л.Українки)

 Хід уроку

l. Організаційний момент. (Створення позитивного настрою).

В народі кажуть: нове діло треба починати з хорошим настроєм, з посмішкою, тоді і справа буде доброю.

ІІ. Актуалізація та мотивація.

Діти, а хто з вас полюбляє читати вірші?

Вірші яких поетів вам більше подобаються?

А я вас сьогодні запрошую у поетичну світлицю славетної доньки України. До кого? Ви зараз самі дізнаєтеся, коли зробити цікаву вправу, яка називається «Римування».

ІII. Повідомлення теми уроку.

1. Римування:

Ми сьогодні з вами

 Поведемо…         (мову)

Про чудову жінку,

Всім людям…      (відому).

 Оце перед вами,

 У квітах…           (барвінку),

Наша поетеса —

Леся …                  (Українка).

Так, сьогодні ми будемо в гостях у Лесі Українки, узагальнимо  знання про життєвий і творчий   шлях  славетної доньки України.

Пропоную вам згадати вірші, які вам вже відомі, приготуйтеся до вікторини.

2.Вікторина «3 якого вірша ці рядки?». Читають діти.

Ні, не забула!

 У вікно до мене

Заглянули від яблуні гілки,

Замиготіло листячко зелене,

Посипались білесенькі квітки. («Давня весна»)

 

Уже скотилось із неба сонце,

Заглянув місяць у моє віконце.

 Вже засвітились у небі зорі,

Усе заснуло, заснуло й горе. («Вечірня година»)

 

— Кому присвячений цей вірш? (Коханій  мамі)

 

А де корабель наш пробіг,

Дорога там довга и широка

 Біліє, як мармур, як сніг,

 I ледве примітна для ока.

           («Вже сонечко в море сіда...»)

 I до білої хатинки,

 Немов мати до дитинки,

 Вийшло сонце, засвітило

 I хатинку звеселило.

(«На зеленому горбочку»)

ІV. Метод «Проектів» Розповідь про освіту Лесі Українки.

1.Презентація

Вчитель: Діти нашого класу провели дослідження і хочуть вам розповісти про освіту Лесі Українки.

Леся знала 13 мов. Грала на фортепіано. Написала підручник з історії для своїх молодших братів і сестер.

Леся була приємною і допитливою дівчинкою, надзвичайно вродливою та чуттєвою до краси. Вона була милосердною до всього і до всіх. Їй хотілося захистити зайченя від вовка, першу квіточку від негоди, подружку від хвороби, людину від зла.

        Мати, Олена Пчілка, дуже любила свою доньку і доклала багато зусиль, щоб Леся виросла розумною, освіченою людиною. Маленька Леся дуже любила ліс, квіти, ніколи їх не нищила. Одного разу зеленим лісом мати вела Лесю за руку. На голові в неї був віночок із синіх волошок. Дівчинка дивувалася : «Як гарно тут, як багато дерев».

       Мати навчала доньку, що и дерева живі. «Та у лісі не самі дерева, – мовила ненька таємничим голосом. – Тут можна зустріти і Лісовика, і Мавку». Про Лісовиків Леся вже чула. А хто така Мавка? «Мавка, – пояснювала мати, – дівчина-лісовичка незвичайної краси. Очі в неї зелені, розпущені довгі коси, легка зелена сукня. Люблять Мавки гойдатися на вітах». Пізніше Леся пише вірш «Лісова пісня».

2.Відіофільм

На основі побаченого, прослуханого матеріалу проведемо бесіду методом «Мікрофон». Я вам – питання, ви мені - відповідь.

Де народилася Леся Українка? (У місті Новгороді-Волинському, що на Житомирщині).

- В якому році вона народилася? (1871 р.).

- У скільки років навчилася Леся читати? (У 4роки).

- Перший вірш Лесі Українки? «Конвалія»

Яке справжнє ім'я Лесі Українки? (Косач Лариса Петрівна).

—   Хто   мати   Лесі   Українки?   (Відома   дитяча письменниця Олена Пчілка).

V. Гра «Ми-актори». Інсценізація уривка з оповідання «Дивна дівчинка».

Автор. Стежинкою біжить дівчинка. Добігла до останньої хати, за якою вже починався ліс, густий та дрімучий. Під хатою сидить бабуся старенька.

Бабуся. А куди це ти, дитино, йдеш?

Леся. До лісу, бабусю.

Бабуся. До лісу? А хіба ти лісовика чи русалку не

боїшся?

Леся. А чого мені боятися? От я в книжечці читала про русалку, то вона зовсім не страшна.

Бабуся. У книжечці? А хіба ти читати вмієш?

Леся. Вмію. Всі ж уміють.

Бабуся. Дивна ти, дівчинко! Убрана, як усі люди, і говориш по-нашому, і от читати вмієш. Хто тебе навчив?

Леся. Матуся.

Бабуся. То і мати вміє читати? А чия ж ти? Щось я тебе ніде не бачила.

Леся. Бо я недавно із Зв'ягеля приїхала. Я, Косачівна, а зовуть мене Леся.

Бабуся. То ти Панова донечка? Я не знала, що з панночкою розмовляю. Пани ж усе по-московському говорять.

Леся. Чого ж нам мови своєї соромитися? Всі родичі так розмовляють. І Лисенки, і Старицькі, і дядько Драгоманов, і тіточка.

Бабуся. Чого ти так засмутилася, моя пташечко?

Леся. Бо тіточку в Сибір вивезли, за те, що по-українському говорила.

Бабуся. 1з Сибіру люди вертаються, не плач, моя пташко. А от коли тіточку засудили, то чи не страшно тобі по-українському говорити і одягатися?

Леся. Ой ні, бабусю, нізащо в світі  своєї мови не відцураюся!

Бабуся. Що ж, бачу, завзята, рости велика!

Леся. До побачення, бабусю!

Автор. I пішла далі стежиною, замислившись.

 

Які риси характеру Лесі розкриваються в цьому діалозі (сміливість, доброзичливість, любов до України, повага до традицій українського народу).

 

VІ. Слухання аудіо запису

Всі полюбляють  вірші  Лесі Українки – і дорослі і малі. Прослухайте вірш і скажіть: якою була в дитинстві Леся.

VІІ. Динамічна хвилинка. Улюблена квітка Лесі Українки «Конвалія»

VIІІ. Читання дітьми віршів напам'ять.

Висловлювання дітей до прочитаного.

ІX. Поетична хвилинка.

1.Знайомство з віршем Олени Журливої «Пам'яті Лесі Українки».

 1. Читання вірша(підготовлений учень).

Я знала Лесю Українку,

Живу, тривожну, молоду.

Вона, мов квітка у барвінку,

Цвіла в поліському саду.

Вітри пісням захлинались,

Ліси шуміли навкруги,

I в срібні роси одягались

В ранкових маревах луги.

 Ходила Мавка-чарівниця,

Когось шукала між дерев,

I знав, хто їй ночами сниться,

Мешканець лісу — дядько Лев.

Не стерлась райдужна сторінка,

Не вмерла пісня лісова,

Безсмертна Леся Українка

Була і є повік жива.

  • Які почуття у вас викликав цей вірш?
  • З чим порівнюється Леся у вірші?
  • В яких рядках висловлено головну думку вірша?

2.Інтерактивна вправа «Віночок». Плетіння вінка пам'яті Лесі Українки.

Леся  дуже   любила   плести   віночки   із   квітів і прикрашала  ними   свою  голівку. Вважалося, що це може захистити молоду дівчину.  У ньому і квіточка ніби оберіг від лиха, від нечистої сили. І щось символізує.

Давайте і ми сплетемо з вами віночок пам'яті Лесі Українки.

(Заздалегідь готується шаблон віночка.)

1)Я вплету до віночка ромашки – символ миру і кохання. Це улюблені квіти Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забирав багато життів, надто молодих, зокрема і Лесине. Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом, і його емблемою була ромашка.

2)Я хочу вплести барвінок. Існує така легенда. Хлопець Бар полюбив дівчину Вінку. В день весілля зла відьма окропила їх чорним зіллям, і молодята щезли. Матері скропили землю сльозами, і незабаром з’явилися квіти, які и назвали барвінок. Того часу люди вважають барвінок символом пам'яті і вдячності.

3)А я безсмертник вплету. Він тому так і називається, що людям здоров'я дарує. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це – символ безсмерття.

4)Я вплету у віночок волошки. Волошки – символ вірності і постійності. Ще їх вважають царськими.

5) А я хочу вплести до Лесиного віночка калину. Калина – символ краси, вроди і мужності.

6)Я   любисток   вплету   –   символ   любові, відданості.

7)Я вплету конвалії. Здається, ця квітка виточена руками   лісових  гномів.    Інша назва квітки –  лілія   долин, макіївка, кукурічка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі   ці   квіти   порівнюють   із   перлинами щасливого сміху лісової Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш «Конвалія», який написала у 13 років.

8) Мак – символ печалі и туги. Ми сумуємо за тобою, Лесю, тому вплітаємо мак у віночок.

9) Незабудки – квіти постійності й вірності.

 

X. Підсумок уроку, рефлексія.

Якою залишиться Леся у вашому серці?

(Читає учень)

Рано пішла з життя Леся Українка,

Та нам у спадок

Залишила пісню, повну згадок,

Пам'ять залишила назавжди.

Безсмертна у віках, в душі народу

Ти довго, Лесю, будеш жити,

 I ми клянемось нині щиросердно

Твоїм ідеям вірно послужити.

XII. Домашнє завдання. Оцінювання.

Будьте дослідниками! Знайдіть і прочитайте інші твори Лесі Українки. Дізнайтеся про пам'ятні місця, музеї, що пов'язані з її ім’ям.

 

                            Література

1. Державний стандарт початкової загальної освіти.

2. Програми для середньої загальноосвітньої школи.

3.Куріпка В. І. Навчальні ігри на уроках читання. 1–4 класи. – Х.: Вид. гр. "Основа", 2008. – 160 с.;

4. Липова Л., Ясинська А. Про експериментальні методи викладання. // Початкова школа. – 1997. –  №5. – С. 58-62.

5. Логачевська С.П. Диференційоване навчання на уроках математики. // Початкова школа. – 2001. –  №5. – С. 18-22.

6. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Генеза, 2002. –  496 с.

7.  Савченко О.Я. Основні напрями реформування шкільної освіти. // Шлях освіти. – 1998. –  №1. – С.2-6.

8. Науменко В.О. Навчання вдумливого читання і розуміння художнього твору // Початкова школа. – 2008. – № 7. – С. 50-51.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку