Літвінова Олена Арторівна,
вчитель початкових класів
Берестівської загальноосвітньої школи
І – ІІІ стпенів
Тема: Урок позакласного читання. Поетична світлиця Лесі Українки.
Мета: Узагальнити знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Викликати інтерес до творів письменниці. Познайомити з віршем Олени Журливої «Пам'яті Лесі Українки». Розвивати усне мовлення, навички виразного читання, творчу думку, розвивати інтерес до книги, розширювати кругозір дітей. Виховувати любов до рідної мови та письменників рідного краю .
Обладнання: Портрет Лесі Українки, віночок пам'яті Лесі Українки, аудіо записи, презентація проекту, відеофільм (життя і творчість поетеси),відеофільм ( вірш Л.Українки)
Хід уроку
l. Організаційний момент. (Створення позитивного настрою).
В народі кажуть: нове діло треба починати з хорошим настроєм, з посмішкою, тоді і справа буде доброю.
ІІ. Актуалізація та мотивація.
Діти, а хто з вас полюбляє читати вірші?
Вірші яких поетів вам більше подобаються?
А я вас сьогодні запрошую у поетичну світлицю славетної доньки України. До кого? Ви зараз самі дізнаєтеся, коли зробити цікаву вправу, яка називається «Римування».
ІII. Повідомлення теми уроку.
1. Римування:
Ми сьогодні з вами
Поведемо… (мову)
Про чудову жінку,
Всім людям… (відому).
Оце перед вами,
У квітах… (барвінку),
Наша поетеса —
Леся … (Українка).
Так, сьогодні ми будемо в гостях у Лесі Українки, узагальнимо знання про життєвий і творчий шлях славетної доньки України.
Пропоную вам згадати вірші, які вам вже відомі, приготуйтеся до вікторини.
2.Вікторина «3 якого вірша ці рядки?». Читають діти.
Ні, не забула!
У вікно до мене
Заглянули від яблуні гілки,
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки. («Давня весна»)
Уже скотилось із неба сонце,
Заглянув місяць у моє віконце.
Вже засвітились у небі зорі,
Усе заснуло, заснуло й горе. («Вечірня година»)
— Кому присвячений цей вірш? (Коханій мамі)
А де корабель наш пробіг,
Дорога там довга и широка
Біліє, як мармур, як сніг,
I ледве примітна для ока.
(«Вже сонечко в море сіда...»)
I до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
I хатинку звеселило.
(«На зеленому горбочку»)
ІV. Метод «Проектів» Розповідь про освіту Лесі Українки.
1.Презентація
Вчитель: Діти нашого класу провели дослідження і хочуть вам розповісти про освіту Лесі Українки.
Леся знала 13 мов. Грала на фортепіано. Написала підручник з історії для своїх молодших братів і сестер.
Леся була приємною і допитливою дівчинкою, надзвичайно вродливою та чуттєвою до краси. Вона була милосердною до всього і до всіх. Їй хотілося захистити зайченя від вовка, першу квіточку від негоди, подружку від хвороби, людину від зла.
Мати, Олена Пчілка, дуже любила свою доньку і доклала багато зусиль, щоб Леся виросла розумною, освіченою людиною. Маленька Леся дуже любила ліс, квіти, ніколи їх не нищила. Одного разу зеленим лісом мати вела Лесю за руку. На голові в неї був віночок із синіх волошок. Дівчинка дивувалася : «Як гарно тут, як багато дерев».
Мати навчала доньку, що и дерева живі. «Та у лісі не самі дерева, – мовила ненька таємничим голосом. – Тут можна зустріти і Лісовика, і Мавку». Про Лісовиків Леся вже чула. А хто така Мавка? «Мавка, – пояснювала мати, – дівчина-лісовичка незвичайної краси. Очі в неї зелені, розпущені довгі коси, легка зелена сукня. Люблять Мавки гойдатися на вітах». Пізніше Леся пише вірш «Лісова пісня».
2.Відіофільм
На основі побаченого, прослуханого матеріалу проведемо бесіду методом «Мікрофон». Я вам – питання, ви мені - відповідь.
Де народилася Леся Українка? (У місті Новгороді-Волинському, що на Житомирщині).
- В якому році вона народилася? (1871 р.).
- У скільки років навчилася Леся читати? (У 4роки).
- Перший вірш Лесі Українки? «Конвалія»
Яке справжнє ім'я Лесі Українки? (Косач Лариса Петрівна).
— Хто мати Лесі Українки? (Відома дитяча письменниця Олена Пчілка).
V. Гра «Ми-актори». Інсценізація уривка з оповідання «Дивна дівчинка».
Автор. Стежинкою біжить дівчинка. Добігла до останньої хати, за якою вже починався ліс, густий та дрімучий. Під хатою сидить бабуся старенька.
Бабуся. А куди це ти, дитино, йдеш?
Леся. До лісу, бабусю.
Бабуся. До лісу? А хіба ти лісовика чи русалку не
боїшся?
Леся. А чого мені боятися? От я в книжечці читала про русалку, то вона зовсім не страшна.
Бабуся. У книжечці? А хіба ти читати вмієш?
Леся. Вмію. Всі ж уміють.
Бабуся. Дивна ти, дівчинко! Убрана, як усі люди, і говориш по-нашому, і от читати вмієш. Хто тебе навчив?
Леся. Матуся.
Бабуся. То і мати вміє читати? А чия ж ти? Щось я тебе ніде не бачила.
Леся. Бо я недавно із Зв'ягеля приїхала. Я, Косачівна, а зовуть мене Леся.
Бабуся. То ти Панова донечка? Я не знала, що з панночкою розмовляю. Пани ж усе по-московському говорять.
Леся. Чого ж нам мови своєї соромитися? Всі родичі так розмовляють. І Лисенки, і Старицькі, і дядько Драгоманов, і тіточка.
Бабуся. Чого ти так засмутилася, моя пташечко?
Леся. Бо тіточку в Сибір вивезли, за те, що по-українському говорила.
Бабуся. 1з Сибіру люди вертаються, не плач, моя пташко. А от коли тіточку засудили, то чи не страшно тобі по-українському говорити і одягатися?
Леся. Ой ні, бабусю, нізащо в світі своєї мови не відцураюся!
Бабуся. Що ж, бачу, завзята, рости велика!
Леся. До побачення, бабусю!
Автор. I пішла далі стежиною, замислившись.
Які риси характеру Лесі розкриваються в цьому діалозі (сміливість, доброзичливість, любов до України, повага до традицій українського народу).
VІ. Слухання аудіо запису
Всі полюбляють вірші Лесі Українки – і дорослі і малі. Прослухайте вірш і скажіть: якою була в дитинстві Леся.
VІІ. Динамічна хвилинка. Улюблена квітка Лесі Українки «Конвалія»
VIІІ. Читання дітьми віршів напам'ять.
Висловлювання дітей до прочитаного.
ІX. Поетична хвилинка.
1.Знайомство з віршем Олени Журливої «Пам'яті Лесі Українки».
1. Читання вірша(підготовлений учень).
Я знала Лесю Українку,
Живу, тривожну, молоду.
Вона, мов квітка у барвінку,
Цвіла в поліському саду.
Вітри пісням захлинались,
Ліси шуміли навкруги,
I в срібні роси одягались
В ранкових маревах луги.
Ходила Мавка-чарівниця,
Когось шукала між дерев,
I знав, хто їй ночами сниться,
Мешканець лісу — дядько Лев.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова,
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива.
2.Інтерактивна вправа «Віночок». Плетіння вінка пам'яті Лесі Українки.
Леся дуже любила плести віночки із квітів і прикрашала ними свою голівку. Вважалося, що це може захистити молоду дівчину. У ньому і квіточка ніби оберіг від лиха, від нечистої сили. І щось символізує.
Давайте і ми сплетемо з вами віночок пам'яті Лесі Українки.
(Заздалегідь готується шаблон віночка.)
1)Я вплету до віночка ромашки – символ миру і кохання. Це улюблені квіти Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забирав багато життів, надто молодих, зокрема і Лесине. Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом, і його емблемою була ромашка.
2)Я хочу вплести барвінок. Існує така легенда. Хлопець Бар полюбив дівчину Вінку. В день весілля зла відьма окропила їх чорним зіллям, і молодята щезли. Матері скропили землю сльозами, і незабаром з’явилися квіти, які и назвали барвінок. Того часу люди вважають барвінок символом пам'яті і вдячності.
3)А я безсмертник вплету. Він тому так і називається, що людям здоров'я дарує. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це – символ безсмерття.
4)Я вплету у віночок волошки. Волошки – символ вірності і постійності. Ще їх вважають царськими.
5) А я хочу вплести до Лесиного віночка калину. Калина – символ краси, вроди і мужності.
6)Я любисток вплету – символ любові, відданості.
7)Я вплету конвалії. Здається, ця квітка виточена руками лісових гномів. Інша назва квітки – лілія долин, макіївка, кукурічка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі ці квіти порівнюють із перлинами щасливого сміху лісової Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш «Конвалія», який написала у 13 років.
8) Мак – символ печалі и туги. Ми сумуємо за тобою, Лесю, тому вплітаємо мак у віночок.
9) Незабудки – квіти постійності й вірності.
X. Підсумок уроку, рефлексія.
Якою залишиться Леся у вашому серці?
(Читає учень)
Рано пішла з життя Леся Українка,
Та нам у спадок
Залишила пісню, повну згадок,
Пам'ять залишила назавжди.
Безсмертна у віках, в душі народу
Ти довго, Лесю, будеш жити,
I ми клянемось нині щиросердно
Твоїм ідеям вірно послужити.
XII. Домашнє завдання. Оцінювання.
Будьте дослідниками! Знайдіть і прочитайте інші твори Лесі Українки. Дізнайтеся про пам'ятні місця, музеї, що пов'язані з її ім’ям.
Література
1. Державний стандарт початкової загальної освіти.
2. Програми для середньої загальноосвітньої школи.
3.Куріпка В. І. Навчальні ігри на уроках читання. 1–4 класи. – Х.: Вид. гр. "Основа", 2008. – 160 с.;
4. Липова Л., Ясинська А. Про експериментальні методи викладання. // Початкова школа. – 1997. – №5. – С. 58-62.
5. Логачевська С.П. Диференційоване навчання на уроках математики. // Початкова школа. – 2001. – №5. – С. 18-22.
6. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Генеза, 2002. – 496 с.
7. Савченко О.Я. Основні напрями реформування шкільної освіти. // Шлях освіти. – 1998. – №1. – С.2-6.
8. Науменко В.О. Навчання вдумливого читання і розуміння художнього твору // Початкова школа. – 2008. – № 7. – С. 50-51.