Позакласне читання
4 клас
Тема. «Школа добрих вчинків» (за творами В.О. Сухомлинського).
Мета. Продовжувати знайомство учнів з творами В.О. Сухомлинського; формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів;навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення;розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
Обладнання. Портрет В.О. Сухомлинського, збірки творів В.О.Сухомлинського «Казки школи під голубим небом», «Вогнегривий коник», «Гаряча квітка», картки-блискавки,таблиці,кольорові наліпки.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
В небі завжди сонце світить ясно,
А в душі немає пустоти.
Світ тобі всміхається прекрасний,
Якщо є багато доброти.
ІІ. Мовна розминка
1.Артикуляційна розминка.
2.Робота над скоромовкою
- читання повільно хором;
-читання скоромовки різними інтонаціями (здивовано, усміхнено, сумно, з питальною інтонацією, впевнено, радісно).
3. Читаємо слів із карток-блискавок (прочитати слова не називаючи букву «Р»
Картки-блискавки: милосердя, правдивість, чуйність, справедливість, доброта, краса, характер, дратівливість, ворожнеча, порядність.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- на дошці зашифроване слово, закресліть 6 букв і отримаєте ключове слово нашого уроку
Дсотбьрвоутка (доброта)
Якщо ми робимо добро,то……..(відповіді дітей) .
Будеш робити зло, то... ... (відповіді дітей) .
Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці позакласного читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В.Сухомлинського. Тема нашого уроку : «Школа добрих вчинків»
А хто ж такий В.О.Сухомлинський?
Група „Бібліотекарі " підготувала коротке повідомлення (розповідає учень).
Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. У сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки.
2. Представлення виставки книг В.О. Сухомлинського (група «Бібліотекарі») .
Сухомлинський В.О. Гаряча квітка.
До книжки ввійшли невеликі оповідання видатного педагога і письменника В.О.Сухомлинського, про те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про взаємовідносини між дітьми, про доброту та чуйність, а також повчальні казки про природу .
Сухомлинський В.О. Вогнегривий коник.
Ця книга – збірка мудрих і повчальних казок, оповідань, притч, новел, написаних для дітей і дорослих великим українським педагогом і письменником Василем Сухомлинським. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.
Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом.
У цій збірці зібрані казки, притчі, оповідання В.О. Сухомлинського про людей похилого віку, милосердя до немічних, нещасних.
3. Слово вчителя
В.О.Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить». (на дошці)
1. Як ви розумієте цей вислів? (відповідь дітей)
2. А що таке «добро»? З чим воно асоціюється?
Створення «асоціативного куща»
Перед вами таблиця. На ній ви бачите слова. Знайдіть слова, які символізують добро. (діти вибирають з таблиці слова і створюють асоціативний кущ). В таблиці ще залишились слова, що символізують вони? (відповіді дітей – зло)
Уважність, ненависть, співчуття, злість байдужість, піклування,заздрість, милосердя, жадібність, любов,чуйність, хитрість.
3.Яке ж значення слова «добро» за словником?
Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
4.Чи може людина сказати, що вона вже все добре зробила? (Ні. Людина ніколи не повинна зупинятись творити добро. Ви у своєму житті ще зробите дуже багато добра).
ІV. Актуалізація читацького досвіду
1. Сьогодні ми продовжимо мандрувати по життєвій стежці добра за творами Сухомлинського.
2. Обговорення прочитаних творів В. Сухомлинського.
- Які твори ви прочитали готуючись до уроку? (Відповіді дітей).
Давайте обговоримо твір Сухомлинського «Не забувай про джерело»
1) переказ учнями змісту твору
- Що трапилося з Олею?
- Як родичі рятували дівчинку?
- Що зробила прабабуся Надія?
- Що повернуло дівчинку до життя?
- То в чому велика сила? (В доброму слові).
Висновок
Чому вчить нас це оповідання? (Бути уважним, турботливим до хворих, близьких, батьків; вміти співчувати).
2) Ми познайомилися із тим, що написав Сухомлинський, а хочеться почути ваші міркування до його творів. Своїми міркуваннями бажають поділитися юні «Письменники». (Два учні читають свої міркування)
3)А зараз подумки перенесемося до театральної студії.
Юні актори підготували інсценізацію до оповідання Сухомлинського «Бабусин борщ»
Інсценізація оповідання «Бабусин борщ»
Автор. У бaбyci дві онучки. Живуть вони у великому місті, а на літні канікули приїхали в гості.
Онучки. – Бабусю, найбільше нам хочеться вашого борщу: мама розповідала, що ви варите смачний-пресмачний борщ.
Автор. Зварила бабуся борщ. Та от біда. Забувати стала. Поки варила, двічі посолила. Поставила на стіл дві миски борщу та й припрошує онучок.
Бабуся. Онученьки, йдіть, ось і борщик зварила – зi свіжими помідорами, капустою i сметаною. А чи солила – й не пам'ятаю... Стара вже... Посолю. Сідайте. От сіль у сільниці – добавляйте coбi на смак.
Автор. З'їли дівчатка по ложці борщу. Ой, який же солоний!
Зглянулись між собою, усміхнулись непомітно. Ложка за ложкою – виїли та ще попросили.
Онучки. –Ой, який смачний.
Бабуся. – А чи солила ж я борщ?
Ніна. – Ми й не помітили.
Оля . – Такий смачний, що про сіль i не подумала.
– Значить, солила,– з полегкістю зітхнула бабуся. – А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити.
Онучки. – Добре, бабусю, – і знову зглянулись. I непомітно всміхнулись.
Вчитель. – Чи сподобалась вам поведінка дівчаток, адже вони сказали неправду? Чому вони це зробили?
(Так, вони сказали неправду, але вчинили по-доброму. Дівчатка виявили повагу до старенької, рідної людини.)
– То чому нас навчає це оповідання?
Фізкультхвилинка
Із театральної студії подумки перенесемось на лісову галявину… Покладіть голівки на парту і подумайте про щось приємне. Підніміть голівки, простягніть ручки і ніжки вперед,підніміть ручки вгору,нахиліть в одну,а потім в другу сторону. Розведіть плечі і ручки покладіть на парту.
4) Розгляд та короткий аналіз ілюстрацій до творів
– З роботами художників ви мали можливість познайомитися до уроку. Поясніть свій вибір – До якого твору намалювали ілюстрацію? Чому саме до цього твору?
5) Робота в групах
(Об’єднайтесь в групи за посадкою,пригадайте правила роботи в групі).
- Сьогодні у нас в класі ялинка,за народним повір’ям це символ життя, а яке життя без добра? Нашу ялинку ви прикрасите іграшками,на яких запишете якості доброї людини.
Запитання. – Якою повинна бути добра людина?
(З кольорового паперу вирізати іграшки ,потім на них діти будуть писати поняття «добра». А потім цими іграшками прикрасити дерево.)
V. Ознайомлення з новим твором
– Сьогодні я пропоную вам знайомство ще з одним з оповіданням Сухомлинського "Красиві слова і красиве діло."
Робота над заголовком твору
- Які слова ви вважаєте «красивими»? (відповіді дітей)
- Словникове значення слова «краса» (написати на дошці)
- Яке ж значення має слово «краса» за словником?
- Краса – все добре і прекрасне, що оточує людину і викликає в неї радість.
- А сьогодні ми поговоримо про красиві слова і красиві діла.
- Як ви гадаєте, про що може йти мова в оповіданні «Красиві слова і красиве діло». (Метод «Передбачення»)
4.Словникова робота
У тексті вам зустрінуться такі слова:
Прочитайте слова «луною»:
злива; захмарило
дужий;
негода;
пересидіти;
Поясніть порівняння:
мокрий, як хлющ (дуже мокрий)
ллє, як з відра (йде сильний дощ)
5. Читання твору учителем.
- Назвіть головних героїв оповідання.
6. Виявлення первинного засвоєння змісту прочитаного.
- То ж хто є головними героями?
- Який з хлопчиків сподобався вам найбільше? Чому?
- Чи справді добре вчинив третій хлопчик?
7. Робота над текстом
1) вибіркове читання
- знайдіть в тексті речення де сказано скільки хлопців було в лісі?
- куди біг незнайомий хлопчик?
- що сказав перший хлопчик?
- другий?
- що сказав третій хлопчик?
- Прочитайте текст, знайдіть речення, які, на вашу думку, можуть бути прислів’ям.
- У яких словах оповідання висловлено головну думку?
(Гарні не красиві слова, гарні красиві діла.)
2) гра «Читає Незнайко»
8. Висновок. Чому навчає це оповідання? (Бути уважним, турботливим до людей, співчувати не тільки на словах, а й на ділі)
VІ. Домашнє завдання.
VII. Оцінювання
VІІI. Підсумок уроку
- Дайте відповідь на запитання «Чи завжди ви творите добро?» (відповіді дітей)
- А чи готові ви розлучитися із вашим поняттям добра,яке ви принесли на урок?(відповіді дітей)
- Ви сьогодні гарно працювали,тому добро повертається до вас у вигляді гарних оцінок і речі.
- То що потрібно робити, щоб добро було завжди з вами? (Роби добро… відповіді дітей)
- Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка, достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло. Я всім бажаю добра. Поверніться один до одного,візьміться за руки і побажайте чогось доброго.
Я хочу закінчити урок віршем Л.Забашти.
Сказав мудрець: – Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро i вищу правду вiра
Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра.
Хай оживає iстина стара:
Людина починається з добра.
- Тож творіть добро, і воно повернеться до вас!