Тема: Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле
Матеріал уроку. Українська народна казка “Лисиця та їжак”
Мета. Вчити правильно висловлювати свої думки, характеризувати героїв казки; удосконалювати діалогічне мовлення; розвивати увагу, пам’ять, швидкість мовлення, мотивувати необхідність жити у суспільстві за певними моральними законами.
Обладнання. Таблиця “ Впіймай м’яч”, картки з буквами, індивідуальні карточки для розширення кута зору, малюнки їжачка і лисички, маски.
Хід уроку
I.Емоційний настрій на урок.
Знову день почався, діти!
Всі забрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок незвичайний,
Він вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас навчальний,
За це подякуєм йому.
А що ми будемо робити?
А що ми будемо читати?
Ви можете усі сказати,
Як спробуєте ребус відгадати.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Мовна розминка.
1. Гра “Хто це любить їсти?”
- Відгадайте, хто із звіряток загадав бажання смачненько поїсти. Як цю тваринку називають у казках?
- М'ясо, кістки (вовк, “Вовчик-братик”).
- Моркву, капусту, кору, молоді пагінці (заєць, “Зайчик-побігайчик”).
- Мед, малину (ведмідь, “Ведмідь-набрідь”).
- Мухи, комарі, мальки риб (жаба, “ Жаба скрекотушка”).
- Корені рослин, жолуді, горіхи, черв'яки, кортоплю (кабан, “Кабан-іклан”).
2. Чистомовка
Єць-єць-єць – довговухий заєць ніс хліба окраєць.
Ця-ця-ця – добиралась до зайця хижа лисиця.
Ни-ни-ни - дикі кабани.
Ли-ли-ли - всі жолуді швидко з'їли.
Ед-ед-ед – бджоли виробили мед.
Їв-їв-їв – а ведмідь його весь з'їв.
3. Гімнастика для очей.
“Маятник” – рух очей вправо, вліво.
“Стовпчик” – рух очей вгору, вниз.
“Катаємо м’ячик” – по колу вправо, вліво.
4. Розчитування.
- А зараз пограємо гру “Впіймай м’яч”. А хто буде грати, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Вона руденька ще й хитренька,
Не велика й не маленька.
Вона – вовчику сестричка,
А зовуть її - …(лисичка).
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Опрацювання казки «Лисиця та їжак».
1. Слухання казки.
Учитель читає казку до слів «…виводок тетеревенят пасеться».
2. Перевірка первинного сприймання.
- Хто головні дійові особи?
- Звідки йшла лисичка?
- Кого вона зустріла?
- Як може закінчитися казка?
3. Словникова робота.
Невдале – безрезультатне, погане.
Позирає – дивиться довкола.
Потупав – пішов.
Тугіше – щільніше.
Солодкими оченятами – улесливо, нещиро дивиться.
4. Вправа на розширення кута зору ( за індивідуальними карточками)
Зразок картки
у це
від піди
овочі радощі
бурчить праворуч
стара голубонько
іде пасеться
ж побіжу
куди
як
Під час читання учні охоплюють поглядом усе слово.
5. Повторне читання казки вголос окремими учнями.
- Послухавши казку до кінця, ми побачимо, хто правильно передбачив її кінцівку.
6. Фізкультхвилинка
Їжачок ішов лісочком,
Вмить згорнувся він клубочком.
А лисичка походила
Й їжачка того не з’їла.
7. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
- Де зустрілися їжак і лисиця?
-Що зробив їжак після привітання?
- Чому він згорнувся клубочком?
-Що лисиця запропонувала їжачку?
- Чи повірив їжачок їй?
- Як би ви вчинили на місці їжачка?
- Чи довіряєте ви комусь?
- Чи насправді лисиця не їсть м’яса?
- Прочитайте, про що повідомив їжачок лисиці?
- Чому він так сказав?
- Як змінився настрій лисиці?
- З чого видно, що вона дуже зраділа?
- Поясніть вислів « як і не було»
- Куди побігла лисиця?
- Чи правду казала лисичка їжачкові?
- Для чого був її обман?
- А їжачок був правдивим?
- А чому ж обманув їжачок?
Отож вони обоє обманули один одного.
8. Підготовка до діалогічного мовлення. Читання в особах.
- Як треба читати слова лисички? (з хитринкою, улесливо).
- Як треба читати слова їжачка? (спочатку з недовірою, а потім впевнено).
- Знайдіть і прочитайте тільки слова лисички.
А зараз ви будете розігрувати казку « Лисиця та їжак» .
Діти одягають маски і читають в особах.
9. Мовно-логічне завдання.
На дошці написані слова-характеристики і прикріплені малюнки лисиці та їжачка. Учні з’єднують слова із малюнками.
Слова: підступна, зла, винахідливий, розумний, безсоромна, улеслива, хитрий, кмітливий, хижа, ніжна, злий.
VІ. Підсумок уроку.
Прочитайте прислів’я, правильно роз’єднавши слова. Чи підходять вони до казки? Про кого з героїв цей вислів?
Словом’якелистомстеле, аділом’якеголкамиколе.