Урок позакласного читання. Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк «Стефа і її Чакалка»

Про матеріал
Урок позакласного читання. Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк «Стефа і її Чакалка»
Перегляд файлу

       

 

               Конспект

Позакласного заняття                зі  світової літератури                  у  5 класі

 

Підготувала  учитель                                                                                                                                                світової літератури                          

Сіняєва Л.В

 

Тема. Урок позакласного читання. Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк «Стефа і її Чакалка»

Мета:

- пропагувати читання сучасної літератури для дітей та юнацтва;

-поглибити знання учнів про сучасних українських письменників, а саме про творчість Івана Андрусяка;

- познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом І.Андрусяка;

-закріплювати знання з теорії літератури;

-з΄ясувати причини популярності Івана Андрусяка;

Основні  завдання психосоціального розвитку:

- сприяти розвиткові  довготривалої пам΄яті, образної уяви;

- впливати на розвиток логічного мислення;

- формувати уміння вести дискусію;

- сприяти розвиткові самостійних пошукових дій;

Передбачуваний результат:

- життєвий і творчій шлях І. Андрусяка;

- ознаки сучасної казки;

- зміст повісті-казки Іван Андрусяк «Стефа і її Чакалка»;

- провідні теми та художнв особливості  повісті-казки4;

Нормувати:

- завдання  учнів у вигляді відповідей на запитання, відповідей на тестові завдання;

Цінувати: активність, старанність,взаємоповагу, взаємовічливість;

Тип уроку: інтегрований адаптивно перетворюючий з елементами змістовно-

пошукового

Обладнання:  текст, виставка книг серії «Сучасна дитяча проза», тестові завдання, виставка ілюстрацій до казки Івана Андрусяка «Стефа і її чакалка», комп’ютер, творчі проекти.

 

Епіграф:                           «Література – це… Відколи себе пам’ятаю, я мріяв

 

                                             стати письменником, бо навіть найперші свої вірші

 

                                            створив тоді, коли ще не вмів їх записати. Тож як

    

                                             банально би це не звучало, а література і є моїм

 

                                                                                                               життям».

 

                                                                                                       Іван Андрусяк

 

 

 

 

Сценарій навчального заняття

 

І.  Організаційний момент. ««Прогноз настрою».

 Кожний учень визначає своє емоційне налаштування на урок у градусах: до +12, від – 12 ( на полях). У кінці уроку всі звіряться, чи змінився їх емоційний стан протягом уроку.

ІІ.  Актуалізація опорних знань

«Вікторина» Продовжити речення

Казка – це …

Повість – це …

Види казок: …

Народна казка – це …

Літературна казка – це …

Я знаю таких казкарів: …

В основі будь-якої казки є …

Я знаю таких сучасних казкарів …

 Моя улюблена казка …

 Мій улюблений казковий герой …

 Казки вчать мене …

 Я сам склав цікаву казку про …

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

Проблемні  запитання.

Що таке щастя? Які моменти життя, на вашу думку, можна назвати щастям?

Чи відноситься до таких моментів дитинство? Чому?

ІV.  Повідомлення теми та завдань уроку.

Слово вчителя

Сьогодні ми більш докладно поговоримо про творчість сучасного українського письменника Івана Андрусяка і його казку-повість «Стефа і її чакалка» Я знаю, ви всі любите читати.   А як ви розумієте епіграф до уроку, де взято цитату з інтерв΄ю Івана Андрусяка про літературу?

V.  Сприймання та усвідомлення учнями теоретичного матеріалу.

Слово вчителя

Ким вас лякали, можливо, й лякають  батьки, коли ви їх не слухаєте, чи, скажімо, хочете ще побалуватись – а вже давно час вкладатися в ліжечко? Бабаєм?Бабою Ягою?Страшним Дідом? А ось на Слобожанщині, в нашому краї такий персонаж – Чакалка!

Гадаєте, все це вигадки дорослих, а насправді Чакалка нікого не забирала до лісу? Ох, ні… Принаймні дівчинка Стефа і її друзі чудово знають, як воно все відбувається насправді і з чим можна зіткнутися ТАМ! Знають, що буває з акулою, котра проковтнула шльопанці; від чого шаліє великий український мореплавець Миклухо-Маклай; якою гидотною Чакалка годує поцуплених дітлахів; ба навіть бачили заповітну мрію кожного шкодливого учня – справжнісінькі руїни школи!

А про це все вам із добрим гумором оповів колись дуже серйозний і страшенно дорослий письменник Іван Андрусяк, котрий стверджує, що за час написання цієї повісті й сам геть здитинів.

Давайте послухаємо цікавинки - відомості про життєвий та творчий шлях письменника, котрі підготували «Юні біографи».

(Біографи  розповідають і одночасно на мультимедійній  дошці   демонстру-ються слайди, а весь клас працює(повинні записати основні відомості, нові поняття, цікаві факти і, можливо, задати питання виступаючим)

Повідомлення учнів про життєвий та творчий шлях Івана Андрусяка.

Учень-біограф №1

Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року  в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківська область). Отримав вищу філологічну освіту в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім..В.С.Стефаника, а управлінську – в українській академії державного управління при Президентові України та The University of North London.

Мешкає в Києві, працює редактором та журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» та премії «Благовіст». Тексти перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами. Поетичні збірки: «Депресивний синдром» (1992), «Сад перелітний» (2001), «Дерева і води» та інші.

Учень- біограф №2

Іван Андрусяк - поет-дев'яностник, учасник поетичного угруповання "Нова дегенерація". З 2005, після народження наймолодшої доньки Стефи, починає писати книжки для дітей.

Сьогодні Іван Андрусяк - один із провідних авторів сучасної української дитячої прози. Зокрема на його совісті - аж три дитячі абетки. Тобто всі 33 літери алфавіту він може пригадати спритніше за будь-якого співрозмовника. Але гіпотези варто перевіряти, тому "Журналісти з  нашого класу" вирушили  вчити  нові слова на вже звичні букви. Наведемо декілька  цікавих прикладів .

До слова запросимо самого автора  Івана  Андрусяка

Інсценізація «Інтерв΄ю з письменником»

(В інсценізації беруть участь два учні. Один виконує роль журналіста,

другий - І. Андрусяка)

Журналіст : Доброго дня, розкажіть, будь ласка, про свою абетку.

Андрусяк : Із задоволенням.

Усі абетки починаються з акули. Іноді ще з антилопи. А я написав дві абетки - одна з них "звіряча" і починається з Анаконди.

Журналіст:Чим акула та антилопа не догодили?

Андрусяк :  Захотілося щось нове придумати. Хоча насправді я анаконду бачив тільки в зоопарку. Я взагалі змій боюся. В дитинстві з хлопцями бавилися - вужів брали в руки. Ну, то я теж брав, бо помежи хлопцями не можна боятися, а то скажуть, що такий-сякий. Але з великою неохотою...

А ще в нас у Карпатах є такі змії - сліпаки. Не знаю, як вони в біології називаються - такі короткі й товсті. Я їх немало порізав за своє життя...

Як порізав? Навпіл ножем? Косою. Це одне з моїх найулюбленіших занять - косити. Насолода надзвичайна, особливо зараз, коли живу в місті - і фізичний кайф, і мізки прочищає.А ті сліпаки в траві - їх не видно. Вони не кусаються, але є повір'я, що вони раз на сто років кусають смертельно. То їх я ніколи в руки не брав...

Журналіст: Дуже цікаве пояснення ви дали  букві  Ч.

Андрусяк : Так справді! Ч

  Чакалка

Це таке щасливе відкриття, яке я почув від Катрусі - її в дитинстві лякали Чакалкою.Надзвичайно соковите слово. Як почув ту Чакалку - відразу закохався. Рік те слово на язику крутилося. Потім вірш про неї написався, далі повість.

Ми Стефу Чакалкою лякали. А перед тим була Бабаїха - страшилка для Лізи. Так ми називали Родіну-мать. Там чаша від вічного вогню, то ми казали, що там Бабаїха миє голови неслухняним дітям - Ліза маленькою дуже не любила мити голову, боялася, коли шампунь попадав у очі.

Це момент прописаний в повісті "Стефа і її Чакалка". На мене навіть намагалися наїхати через ніби знущання з пам'яті загиблих. Я бачу те інакше: ця потвора, яка загиджує Київ, ніякого стосунку до пам'яті загиблих не має, це вона з тієї пам'яті знущається.

Журналіст:  А яка ваша життєва позиція?

Андрусяк: Мабуть, її можна пояснити  літерою Щ

Журналіст: Тобто

Ще

Коли хороше, то хочеться ще. Але коли хорошого багато - воно перестає сприйматись як хороше.

Тому "ще" має завжди іти в парі з "мірою".

Журналіст:  Щиро вам вдячний за цікаву розмову.

Андрусяк: Хапй щастить вам. Читайте мої книги: у них я сам!

 

  Виставка книг серії «Сучасна дитяча проза»

   Запитання до учнів

      - Які з творів, що  стоять перед вами, ви читали?

      - Чи сподобалися вони вам?

Дати відповідь на запитання

Рік народження І.Андрусяка (1968)

Село, де народився І.Андрусяк (Вербовець)

Має дві освіти (філологічну та управлінську)

Проживає в ( м. Києві)

Професія (редактор та журналіст)

Лауреат конкурсу  видавництва («Смолоскип») та  премії («Благовіст»)

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.)

 

  Опрацювання тексту дівчачої повістини «Стефа і її Чакалка»

Словникова робота: виписати в зошит незнайомі та незрозумілі слова.

Переказ найцікавіших епізодів повістини від першої особи.

        Фізкультхвилинка

Віднови послідовність

На аркушах, прикріплених на дошці, записані фрази з твору, але не за розвитком сюжету, довільно. Завдання: відновити послідовність подій.

     Стефа – сміхотунчик.(1)

    Тато справа казочку розказує, мама зліва пісеньку співає.(2)

     Ще у Стефи є Чакалка.(3)

     -Ти чого сюди прийшла, малявко? (4)

    …І тоді прийшла Чакалка (5)

    - Та це ж Ірця! – радісно вигукнула Стефа.(6)

     Нелегке, ой, яке нелегке життя у Чакалки!(7)

     Стефу розбудив хрущ (8)

     Тікати від Чакалки виявилося навіть дуже весело (9)

А невдовзі вийшли на галявину, де росло багато щавлю.(10)

     Чакалка – вона хто? Казка!(11)

   - То що, мені все це наснилося? – вголос здивувалася Стефа.

 

VІ. Систематизація та узагальнення знань та вмінь

Виконання тестових завдань(Додаток №1)

 

Словесне малювання

Намалюйте образ Чакалки.

Осмислення матеріалу уроку (за питаннями):

 Чи сподобалась вам казка? Чим саме?

Придумайте інший заголовок до казки.

У чому повчальний зміст твору?

-У чому актуальність основної ідеї казки?

 

Метод «Мікрофон»

-Як ви розумієте вислів із цього твору:

 «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються».

(Діти продовжують речення своїми міркуваннями).

- Найцікавішим для мене на уроці було…

 

VІІ. Рефлексія

Критичне мислення .Скласти сенкан  ключове слово «Чакалка»

 

«Прогнз  настрою». Що змінилось за урок? Поставте свій рівень емоційного стану на цей момент у градусах. Ваші висновки. Що допомогло вам підвищити свій настрій?

 

ІІ. Оцінювання, самооцінювання знань учнів.

 

Домашнє завдання.

 

 1. Написати вільне письмо на тему: «Чарівний переосмислений світ Стефи».

 2.  Намалювати ілюстрацію

 

Словесне малювання

Намалюйте образ Чакалки.

Осмислення матеріалу уроку (за питаннями):

 Чи сподобалась вам казка? Чим саме?

Придумайте інший заголовок до казки.

У чому повчальний зміст твору?

-У чому актуальність основної ідеї казки?

 

Метод «Мікрофон»

-Як ви розумієте вислів із цього твору:

 «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються».

(Діти продовжують речення своїми міркуваннями).

- Найцікавішим для мене на уроці було…

 

VІІ. Рефлексія

Критичне мислення .Скласти сенкан  ключове слово «Чакалка»

 

«Прогнз  настрою». Що змінилось за урок? Поставте свій рівень емоційного стану на цей момент у градусах. Ваші висновки. Що допомогло вам підвищити свій настрій?

 

ІІ. Оцінювання, самооцінювання знань учнів.

 

Домашнє завдання.

 

 1. Написати вільне письмо на тему: «Чарівний переосмислений світ Стефи».

 2.  Намалювати ілюстрацію

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконання тестових завдань

Додаток №1


 

 

1.Стефа є

А. Татійка

Б. Мамійка

В. Бабусійка

2.Стефа аж у

А. Ясельній групі

Б. Старшій групі

     В.  Середній групі

3.Чого боїться тато?

А .Висоти і стоматолога

Б. Глибини і терапевта

В. Висоти і педіатра

4.Ким працює мама?

А. Лікарем

Б. Вчителькою вчителів

     В .Бухгалтером

5.Що робила Ліза?

А. Писала математику

Б. Вчила вірш

В. Читала оповідання

6.Як Стефу поцупила Чакалка?

А. Перенесла до свого мішка

Б. Перенесла у свою торбу

В. Поклала на плече

7.Що збиралася зробити Чакалка?

А З’їсти дітей

Б. Продати їх

В. Перевиховувати 

8.Де жила Чакалка?

А.В пам’ятнику

Б. В школі

В. В печері

9.Що оголосили діти Чакалці?

А. Війну

Б. Мир

В. Подяку

10.Кого хотіла виростити Чакалка з дітей?

А. Помічників

Б. Чакалок і Бабаїв

В. лицарів

11.Хто допоміг Стефі втекти?

А. Синички

Б. Хрущ

В. Ворони

12.Що порадила Стефа Чакалці?

А. Заховатися від усіх

Б. Працювати в справжній школі

 В.  Втекти

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Сіняєва Леся
Додано
9 червня 2020
Переглядів
1126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку