Урок позакласного читання "У світі цікавого"

Про матеріал
Урок позакласного читання на тему «У світі цікавого» може бути проведений у третьому класі, адже у дітей цього віку коло читання розширюється за жанрами, інтенсивно поповнюється науково-популярною та довідковою літературою. Діти з власної ініціативи самостійно вибирають і читають дитячі книжки поза класом. За два тижні до проведення уроку вчитель вивішує в «Куточку допитливих» тему майбутнього уроку і завдання, які треба підготувати. Діти під керівництвом педагога об'єднуються в 4 групи, залежно від того, яке завдання більш до душі. Вибирають з поміж себе лідера-командира, який буде допомагати вчителю здійснювати контроль за підготовкою до уроку. По вибраній темі школярі мають право добирати твори різних жанрів,які суттєво підходять. Весь зібраний групами матеріал перевіряє та редагує вчитель. Крім того, кожна група добирає назву команди, гасло та виготовляє емблему. У поєднанні методів і прийомів навчання слід прагнути до активізації пізнавальних інтересів учнів; формувати вміння будувати запитання і повні обґрунтовані відповіді на них, вести діалогічне мовлення.
Перегляд файлу

    Міністерство освіти і науки України

Кременецька загальноосвітня школа I-III ступенів №1  

імені Галини Гордасевич

 

 

 

 

Тема. «У світі цікавого»

 

Урок позакласного читання

Форма роботи: групова

( гра «Що? Де? Коли?)

 

                   

                 Підготувала вчитель початкових класів

                           Кременецької ЗОШ І – ІІІст. №1

                           ім.. Галини Гордасевич

                            Ребрина Майя Юріївна

 

 

 

 

Мета. Розвивати пізнавальні інтереси дітей та зв'язне мовлення, збагачувати знання учнів про навколишній світ,сприяти пробудженню допитливості, спостережливості, поповнювати активний словниковий запас. Виховувати почуття дружби, товаришування.

 

Обладнання. Кожна група дітей виготовляє емблему і добирає гасло. Для оформлення класної кімнати плакати з написами « У світі цікавого», «Гра «Що? Де? Коли?».

Дзиґа, до якої прикріплено стрілочку; 4 конверти із запитаннями ( 1. Хто такі козаки? 2. Що таке Батьківщина? 3.Що таке флора і фауна? 4.Сонячна система, що це?) та фотографіями вчителів історії, рідної мови, природознавства, астрономії. Для кожної групи по 1 дзвіночку. Скакалки, м'ячі для проведення фізкультпаузи.

Атрибути для рольової гри – шапочка, фартух та одноразовий посуд для «кухаря». Для «продавця» - цукерки,печиво, булочки, «мівіна».

Зображення круга, який поділено на 4 сектори. Мікрофон.

Ноутбук, проектор (телевізор), «чарівний ящичок», а в ньому виделка. Маски «Флора» і «Фауна».

Призи для переможців.

Місце проведення: актовий зал школи.

На урок запрошені батьки учнів та вчителі школи.                       

                                        

                              Хід уроку

    I.    Організація класу.

   II.    Вступне слово вчителя.

  Вч. – Добрий день шановні гості! Я рада вітати вас із    школи №1 на засіданні клубу «Що? Де? Коли?». Сьогодні у   нашій грі прийматимуть участь 4 команди. Це учні 3-А класу школи №1.

Для роботи нам потрібно вибрати «незалежних експертів» (журі).Їх завдання – оцінити відповіді кожного учасника і вивести загальний бал команді. Переможцем стає та команда, яка набере найбільшу кількість балів. (Журі вибираємо серед гостей-вчителів).

  1. Представлення команд командирами.

Учень 1. – Команда  «Питайлики». Наше гасло!

 Всі: «Не страшно, якщо не знаєш, а страшно, коли знати не хочеться».

Учень 2.    – Команда «Знатоки». Наше гасло!

        Всі: «Ніхто вченим не родився, а навчився».

Учень 3. – Команда  «Всезнайки». Наше гасло!

         Всі: «Будемо довго ми трудитись, щоб всезнайками лишитись».

 Учень 4. – Команда  «Чомучки». Наше гасло!

        Всі: « Не вмієш – вчись. Не знаєш – питай».

  1. Оголошення теми уроку.

      Вчитель.  …   – Засідання нашого клубу проходитиме на тему «У світі цікавого». Розпочинаємо нашу роботу.

    V.   Хід гри.

( Вчитель заводить дзиґу та з її допомогою вибирає відповідний сектор, на якому лежить конверт із завданням.

   Відкриває конверт, на «екран проектує завдання і фото вчителя, «який його надіслав». Таким чином у грі приймають участь 4 команди). Наприклад.

  Вч. – 1.Шановні друзі! З вами грає вчителька української мови та літератури школи №1 ……...  .  Її запитання: «Що таке Батьківщина?»

(Капітан команди «Питайлики», почувши запитання по якому готувалася його команда, дзвонить дзвіночком. Команда розпочинає свій виступ. (додаток 1).

Вч. – 2. З вами грає вчителька  історії ……                                                   Її запитання: «Хто такі козаки?».

 (Відповідає команда «Знатоки». ( додаток 2).

Вч. – 3. З вами грає вчителька  природознавства …..

 Вона запитує :  «Що таке флора і фауна?»

(Відповідає команда «Чомучки». ( додаток 3).

V І.Рекламна пауза. (фізкультхвилинка)

(Рекламуємо гарячий обід.)

( Діти піднімаються із-за парт. Діляться на групи. Кожна група має свій вид діяльності. Одні стрибають; другі, взявшись за руки, танцюють; а ще інші у «їдальні та буфеті» купують щось, щоб перекусити: печиво, цукерки, булочки, «гарячі обіди». Проходить рольова гра).

Вч. – Дорогі друзі, ми знаходимося в стінах школи №1.

Іде перерва. Давайте подивимося, як діти її проводять.

Що ж ми бачимо? Одна група дітей грає гру, інші стрибають, танцюють. Також відвідують їдальню та

шкільний буфет. Що діти купують? Давайте подивимося.

 Гарячі обіди, печиво, булочки. Ось так проходить перерва. 

(Чується дзвінок. Всі діти поспішають на свої місця).

                              Інсценізація

Вч. – Діти, чи всі вже готові до праці?

Діти. – Так!

Вч. – Хто бажає відповідати?

   ( Діти дружно піднімають руки, крім однієї дівчинки. Вона схилилась на парту, тримається за живіт, на обличчі виражено відчуття болю. Вчитель звертається до дівчинки).

Вч. – Що з тобою, Марійко?

Учениця. – Мене болить живіт.

Вч. – Що ж ти їла?

Учениця. – Мівіну.

Вчитель. – Діти, а що ви їли?

Діти. – Гарячий обід!

Вч. (до дівчинки) – Їж гарячий обід ти,

                                  І не станеться біди.

                                  Будеш завжди силу мати

                                  На уроках відповідати.

VІІ. Продовження гри «Що? Де? Коли?».

    ( У грі бере участь ще одна команда).

Вч. – З вами грає вчителька астрономії ………

 Її  запитання: «Сонячна система – це що?».

(Команда «Всезнайки», які готували відповідь на  дане запитання, подають сигнал дзвіночком і відповідають. (додаток 4)

   ХІІІ.  Змагання командирів.

1. Вчитель дає запитання. Відповідає той, хто найшвидше подзвонить дзвіночком.                              

                                 Цікавинки про  різне

-         Як називається море, в яке впадає Дніпро? (Чорне)

-         Яка тварина має сумку? (кенгуру)

-         З якого дерева були ложки у козаків? (з верби).

-         Сніговий потік, що зсувається з гір - …(лавина)

-         Найвище в світі дерево - …(росте у Північній Америці, його висота сягає 112 м – це мамонтове або червоне дерево).

-         Що таке байдак? (човен у козаків)

                        Запитання-жарти 

-         Що робить вартовий, коли у нього на гвинтівці горобець сидить? (спить)

-         Якого каменя немає в морі? (сухого)

-         Найбільший птах у світі, котрий не літає - … (страус)

-         Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (я сам)

-         Що можна побачити із заплющеними очима? (сон)

    2. Команди задають одна одній по одному запитанню, яке підготували.

3.     Загадка в чарівному ящику.

( Послухавши загадку, відгадати який предмет знаходиться у ящичку).

Вч. – Послухайте загадку і відгадайте який предмет знаходиться у «чарівному ящичку».

                                  Загадка

Цей предмет з нас кожен має.

Кожен день в руках тримаєм.

Металевий він, блискучий,

І гостренький і колючий.

А як почнеш ти ним працювати,

Вмить аж 4 дірки можеш дістати.  (виделка)

 

ІХ. Робота над віршем М. Пляцковського «Справжній друг».

( Хрестоматія з позакласного читання для 3 кл., ст.94.)

1.Бесіда

Вч. – Без чого не може жити людина? (Без води, їжі, …)

     – Без кого, на вашу думку, жодній людині не обійтись?        

(Без батьків, друзів,…)

Вч. – Як ви розумієте висловлювання «справжні друзі» і «друзі до першого дощу»?

2. Робота (по хрестоматії) над віршем. (Додаток 5).

Вч. – Прочитайте, як пише про справжнього друга поет Пляцковський.

а.) самостійне читання тексту;

б.) аналіз прочитаного;

 - Яким повинен бути друг?

в.) Читання вірша вголос «ланцюжком».

Вч. – Вірш перестає бути сам собою, коли до нього напише музику композитор. Діти, чим стане вірш? (піснею)

 - До цього вірша написав музику композитор Б. Савельєв

3. Спів пісні за вчителем

 Вч. – Давайте заспіваємо пісню «Справжній друг». Я візьму вас на «буксир». Співайте за мною. (https://www.youtube.com/watch?v=w_B1EZs6O64)

  1. Прислів'я про дружбу. (Додаток 6)

( При підготовці до уроку діти мали завдання самостійно знайти і вивчити  прислів'я про дружбу).

а.) називають прислів'я діти;

б.) вчитель говорить початок прислів'я, а діти доповнюють.

  1. Розповіді дітей про своїх друзів.

Вч. – А чи є у вас справжні друзі? Розкажіть про них.

  1. Читання усмішок.

(Діти розповідають смішинки- веселинки, поки «експерти» підводять підсумки гри).                                                                                              

Вч. – В народі кажуть: «Сміх продовжує життя».

Тож поки «експерти» визначатимуть переможців гри, наші гості раді будуть послухати смішинки-веселинки.

Х. Рефлексія

Висновки «експертів». Нагородження переможців.

                                          Додаток 1

 Що таке Батьківщина?

За віконцем калина,
тиха казка бабусі,
ніжна пісня матусі,
дужі руки у тата,
під тополями хата,
під вербою криниця,
в чистім полі пшениця,
серед лугу лелека,
і діброва далека,
і веселка над лісом,
і стрімкий обелісок…


Ким в житті ти не станеш –
шахтарем, хліборобом,
зореплавцем хоробрим,
будівничим, солдатом –
слід завжди пам’ятати:
коли любиш ти все це
і приймаєш у серце,
як готовий щомиті
від біди боронити
кожну в лузі билину,
кожну в гаї пташину,
значить це – Батьківщина
має доброго сина.

         (П. Бондарчук)

Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.


Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То — прекрасна Україна,
Нашого народу дім.

(записано Р. Кабальчинською)

 

Київ – серце України.

І найстаріше місто в світі,

Хоч пройшов усяко зміни,

Гарний все – в зимі чи в літі.

  Для кожної людини Батьківщина бере свій початок там, де народився.

Для нас – в Кременці.

« Моє маленьке і чудове місто,

Моя перлино в зелені між гір,

Тебе вночі вартує замок грізний,

А вранці будить солов'їний спів»

                        (Н. Крем'янчанка)

      Кременець старовинне місто. Йому виповнилося 796 років. За легендою заснували його князі Мокосії.. Якби гори вміли говорити, багато цікавого могли б розповісти людям про минуле: про відважних городян, про орди завойовників, про сміливих козаків війська Максима Кривоноса.

   У нашому місті народився відомий світу композитор Михайло Вериківський, польський поет Юліуш Словацький.

   У свій час побували у Кременці   Т. Шевченко, Леся Українка, Олена Пчілка.

   Ми любимо своє місто. Адже тут бере початок наша Батьківщина.

                                  Додаток 2

Хто такі козаки?

Козаки – це вільні люди,

Козаки – безстрашні люди.

Козаки – борці за волю,

За народу щасну долю.

              Повернемося на п'ять століть назад.

 Наш край був поневолений. Важко жилося народові.

    У ті часи найсміливіші йшли від неволі, від пана за Дніпрові пороги. Вони організували на острові Хортиця фортецю – Січ, тобто вільне товариство воїнів. Першим гетьманом козаків був Дмитро Байда Вишнівецький із Вишнівця.

   Козаки були сміливими, дисциплінованими, витривалими, гордими і вільними людьми.

   Вони боронили рідні землі від нападів татар, турків. Навіть Чорне море перепливали на своїх великих човнах – чайках, щоб визволити братів-українців з полону.

   Жили в куренях.

  Якою не була б погода, козаки кожного куреня вставали до сходу сонця і бігли на річку купатися. Потім снідали. Їли соломаху – це затірка заправлена салом або олією.    Улюбленою їжею козаків була каша. На обід їли тетерю – зварене пшоно на квасі. Полюбляли печену рибу, мед, пиво, галушки, юшку з риби, куліш.

    Не кожен чоловік міг стати козаком.  Потрібно було пройти ряд випробувань.

    Для того, щоб бути сильними і вправними, козаки кожен день вправлялися. Любили співати і танцювати.

    Своєю покровителькою вважали Матір Божу.

Посередині Січі стояла невелика церква святої Покрови. Ззовні вона була дуже скромна. А всередині повна золота та срібла, бо козаки були набожні й дуже дбали про свою церкву.  

     Одягалися козаки просто: в грубу сорочку, в кирею – довгий плащ без рукавів. За широким поясом носили пістолі і люльку, через плече – торбинку з харчами та пулями.

     Зміцнення Запорізької Січі не могла терпіти Катерина ІІ. Тому у 1775 році за наказом цариці російське військо зруйнувало Січ. А керівників було заслано в Сибір у в'язницю.

                                    Додаток 3.

Що таке флора і фауна?

        Дві богині

Були у Матінки-Природи

Дві донечки такої вроди:

Хто їх побачив хоч на мить,-

Не міг забути й розлюбить.

Голубооку звали Флора,

У неї очі, наче зорі.

Завжди замріяна, тендітна,

Ласкава, ніжна та привітна.

А Фауна — швидка, як вітер,

Могла за птахами летіти,

І за оленями стрибати

Та з білочками пустувати.

 

Обидві світ живий любили.

Відтак його боготворили.

То ж вирішила мудра мати

В придане їм подарунки дати:

 

Мрійливій Флорі — світ рослинний,

А жвавій Фауні — тваринний,

Щоб берегли і доглядали,

Від всього злого захищали.

Живуть в легендах і понині

Живого світу дві богині.

 

Тому рослинний світ називають флорою, а тваринний – фауною.

   Цікавинки про природу

1. Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б з'їдала за день 40 буханок хліба.

2. Сова з'їдає за місяць130  мишей.

3. Серед тварин морозостійкі – качки і гуси. Вони витримують температуру до  -110 градусів.

4.  У гнізді сірої куріпки буває до 25 яєць. Зачувши небезпеку, самка розкочує з гнізда яйця в різні сторони. А коли загроза мине – збирає їх знову.

5.  Ластівка за літо виловлює близько мільйона шкідливих комах. Коли годує пташенят, то до гнізда прилітає близько 600 разів на день.

6.  Зозуля за годину може з'їсти до 100 волохатих гусениць, яких не їдять інші птахи.

7. Люди – частина природи. Без неї вони не можуть існувати.

Але недбале ставлення до навколишнього середовища призводить до того, що рослинний і тваринний світ зникає. В Україні повністю зникли:

турпан (дикий кінь);

тур і український степовий сайгак…

зникнення загрожує більш як 150 видам рослин України. Серед них: підсніжник, сон-трава…

                  Пісня « Дивлюсь я на небо»

1. Дивлюсь я на небо            3.Нечисте повітря,          

Тай думку гадаю,                   У ґрунті нітрати

Що ми після себе                  І слово «Чорнобиль»

На світі лишаєм?                   Нам страшно згадати.

 

2. Ліси наші в'януть.             4. І щоби на світі

Нема більше рік,                   Не стало біди –

Пташки покидають               Шануймо природу

Край рідний навік.                Усюди й завжди.

 

 В Україні створено 13 заповідників. Наймолодший серед них «Медобори».

 Національний природний  парк «Кременецькі гори», площа якого становить 6951га, був  заснований у 2009 році.

                               Додаток 4

Сонячна система, що це?

    До Сонячної системи належить Сонце.

Сонце – небесне світило,величезна вогняна куля з розжарених газів, зоря. .

    Поверхня  Сонця має температуру близько 6 тисяч градусів за Цельсієм.  

Воно безперервно  посилає нам на Землю світло і тепло, необхідні для життя живих організмів.

      Сонце знаходиться від нашої планети на відстані  150млн. км .

Якби до нього можна було доїхати швидким поїздом, то на це й життя б не вистачило.

       Навколо Сонця рухаються  8 великих планет, тисячі дрібних  тіл – малі планети, астероїди, комети, метеороїди, міжпланетний пил .

     Всі ці небесні тіла утворюють Сонячну систему, в центрі якої знаходиться Сонце.

      Планети рзміщуються в такому порядку: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

Інсценізація оповідання «Земля – дочка Сонця»

Автор: Оля вийшла гуляти на вулицю. Таня побачила її, швидко підбігла і хвалиться:

Таня: - А мені дідусь таке цікаве розповів. Я тепер знаю де ми живемо.

Оля: - Як де? У нашому будинку.

Таня: - А будинок де?

Оля: - Як де, на вулиці.

Таня:  - А вулиці в місті. На світі багато міст і сіл. Усі вони знаходяться на планеті Земля.

 І ліси, і гори, річки, моря – все на Земній кулі. Бо вона знаєш яка?

Оля: - Яка?

Таня: - Кругла, наче яблуко (показує яблуко).

Оля: - Чому ж ми тоді не падаємо з неї?

Таня: - Я теж не розуміла. А дідусь питає «бачила, як цвяхи прилипають до магніту?» отак і Земна куля усе тримає. Нічого з неї не падає. Вона обертається навколо себе, як дзиґа, та ще й летить навколо Сонця  І ще 8 планет більших і багато менших кружляють навколо нього. Отака Сонячна сім'я.

 *  *    *    *   *

    Земля оточена повітряною оболонкою – атмосферою. Атмосфера має п'ять шарів. Найбільш важливий для людей нижній шар – тропосфера. Де утворюються хмари, народжуються грози, снігопади. Цей шар повітря насичений киснем, який необхідний для живої природи.

     Повітряний шар захищає Землю від гарячого Сонця, метеоритів і метеорів, які потрапляючи в атмосферу від тертя згоряють і не долітають до земної поверхні.

 Додаток 5.

«Справжній друг» М. Пляцковський

1.Дружба віддана не зламається,

Не розклеїться від дощу й негод!

Друг в біді не лишить,

 Щирим словом втішить!

Отакий від незрадливий,

 Справжній друг!

   2.  Ми посваримось і помиримось,

 "Нерозлийвода", - кажуть всі навкруг.

В день чи ніч негожу

Друг мені поможе!

Отакий він незрадливий,

 Справжній друг!

  3. Друг завжди мене прийде виручить,

 Він не жде подяк,

 І не жде послуг!

Буть комусь в пригоді

В будь-якій погоді! –

Ось що значить незрадливий,

Справжній друг!

Додаток 6.  Прислів'я

1. Нових друзів май, а старих не забувай.

2. Нема друга – шукай. А знайдеш – бережи.

3. Справжні друзі пізнаються в біді.

4. Де дружніші – там сильніші.

5. Берись дружно – не буде сутужно.

6. Людина без друзів, ніби земля без дощу.

7. В лиху годину узнаєш вірну людину.

8. У дружбі сила.

9. Коли дружба прийшла – буде більше в світі тепла.

Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.                                           

                      Використана література                                    

  1. Неоніла Крем'янчанка «Орлине гніздо». Кременець, 2001р.( ст. 5 – 6 ).
  2. Г. І. Чернихівський « Кременець. Туристичний путівник». Тернопіль. Збруч – 2005. (ст. 23).
  3. Г. І. Чернихівський «Крем'янеччина. Історичне та літературне краєзнавство». Кременець – 1992. ( ст.36, 50).
  4. С. С. Коструба. Читанка  «Чиста криниця 4 (3)». (А. Лотоцький «Про січ запорозьку і про запорожців» (ст. 33 – 36 ))
  5. Хрестоматія для позакласного читання. 3 кл. Харків –  2002. (ст. 94).
  6. Г. К.Співак. Словник + довідник. Весна. Харків – 2009.
  7. Елла Давиденко «Зелене диво землі». Київ. Грайлик – 1991.
  8. М. і. Щербань «Де ти живеш». Київ. Веселка – 1986. (ст. 2 – 3 )
  9. І. М. Овчаренко, І. Г. Процик. Географія рідного краю. Навчальні матеріали. Тернопіль – 1993. (ст. 35 – 38).
  10. Н. С. Іватьо, О. Д. Жовнір, О. М. Коструба «Живиця. 2 (1). Київ. Арка – 2000. (ст. 14, 52).
  11. М. І. Іватьо «Перлина. 4 (3)». Київ. Арка – 2001. (ст. 82 – 83).
  1. С. М. Корнієнко «Родинні виховні заходи у початкових класах». Тернопіль. «Підручники, посібники.» 1997р.
  2. З власного досвіду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 січня
Переглядів
157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку