Урок позакласного читання
Тема: За добро добром платять. « Кривенька качечка» (українська народна казка).
Метод критичного мислення «Шість капелюхів мислення»
Матеріал до уроку: українська народна казка «Кривенька качечка»
Мета: познайомити учнів з українською народною казкою «Кривенька качечка»; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю чарівної казки (співпадання назви казки і імені головного героя); формувати вміння визначати і називати героя чарівної казки, складати його характеристику, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; вчити аналізувати казку, роботи висновки про настрій героїв, співвідносити події з твору з подіями в особистому житті; розвивати навички читання вголос і мовчки, уміння усного мовлення учнів, висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати почуття доброти, співчуття, поваги до людей похилого віку.
Обладнання:, мікрофон, аудіо казка «Кривенька качечка», презентація до уроку, наочність , ноутбук., кольорові капелюхи , завдання для кожної групи, матеріал для експерименту.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: групова
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Нумо, дітки підведіться !
Всім приємно посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок!
Чи цікаво вам дізнатися,
Що сьогодні може статись?
Ну , то ж всядьтеся зручніше
Почнемо урок скоріше!
Перевірте чи все готове у вас до уроку .А щоб наш урок пройшов добре, посміхніться один одному і скажіть на вушко щось приємне.
Девіз нашого уроку:(слайд 1)
Гарно читаємо, чітко відповідаємо,
Мову свою розвиваємо.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Розвиток читацьких навичок(слайд 2).
Зійшли хмарки , і небо засиніло , і сонце ген з-за обрію пливе,
І всюди заіскрилось, засвітилось, напевне диво-казка тут живе.
А до неї ми потрапимо , якщо відчинимо чарівне віконце. Для цього треба справитися із завданнями.
Гра «Блискавка»
Казка, казати, качка, казкар, казковий.
-Яке слово зайве? Чому? (КАЧКА, бо всі інші спільнокореневі)
Робота з деформованим прислів’ям( слайд 3).
добром За платять добро.
У реченні заблукали слова, допоможемо їм знайти їхнє місце. За добро добром платять( слайд 4) .
- Що це? Як ви розумієте це прислів’я?( читаємо хором)
Це і є темою нашого уроку. ( слайд 5 відкрите вікно)
Наше віконечко запрошує в чарівну країну народної казки.
Відкриваю дошку!
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовка до сприймання теми уроку.
(Кольорові капелюшки)
(Учні сидять в групах.(4 групи) На парті у кожного лежать маленькі капелюхи відповідних кольорів: чорного, жовтого, червоного, зеленого).
( Учні записали очікування відклали в сторону )
Білий- коли ми одягаємо капелюх Білого кольору, ми отримаємо інформацію!
Чорний- коли ми одягаємо капелюх Чорного кольору , ми думаємо :чи правда це?...які недоліки є ?....., тобто шукаємо щось негативне!
Жовтий- коли ми одягаємо капелюх Жовтого кольору, ми шукаємо переваги, позитивні сторони тієї чи іншої події!
Червоний- коли ми одягаємо Червоний капелюх , ми передаємо емоції, шукаємо відповіді на запитання : які в мене з цього приводу виникають почуття!
Зелений- коли ми одягаємо Зелений капелюх, це означаю , що ми творчо втілюємо нові пропозиції та ідеї!
Синій- коли ми одягаємо Синій капелюх , ми підбиваємо підсумки . Чого ми досягли?!
(Інформацію)
IV. Підготовка до вивчення теми.
-Перед тим, як ми будемо читати казку, ми будемо зустрічати слова, які будуть дещо незрозумілі…застарілі в мовленні, - Під час читання казки нам зустрінуться незнайомі або малознайомі слова.
- Підготовлені учні заздалегідь підготували пояснення словникових слів
Зверніть увагу на дошку
Словникові слова
(На екрані висвічуються слова, пізніше їх пояснення).
Починочок – пряжа, намотана на веретено.
Кужілочка - частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.
Веретенце - дерев’яний пристрій для ручного прядіння.
Галочко - звертання до дівчини
Іва-діва - звертання до дівчини
Жалувати – жаліти
Полинули - полетіли.
V. Сприйняття й первинне усвідомлення учнів навчального матеріалу.
1. Прослуховування АУДІОЗАПИСУ казки «Кривенька качечка».
(Учні слідкують за текстом на партах. Вчитель зупиняє аудіозапис , підходить до учнів тримаючи над головою Білий капелюх – учні продовжують читати.
-Молодці учні гарно відповідали на питання по казці!
- А зараз ми з вами попрацюємо в групах
3. Робота в групах
- Але перш ніж розпочати роботу в групах, ми пригадаємо ПРАВИЛА РОБОТИ В ГРУПАХ
Правила роботи в групах:
1.Ми працюємо разом , щоб добре було всім
2.Говорити коротко й чітко. Головне не перебивати один одного.
3.Критикуй не товариша і ідею.
4.Працюють всі : головне не перебивати один одного.
(діти відкривають конверти, працюють в групах, пишуть свої ідеї на аркушах, заздалегідь підготовлені вчителем. Вчитель до кожної групи підходить, за потреби допомагає.)
-ЧОРНА
-ЖОВТА
-ЧЕРВОНА
- ЗЕЛЕНА
-Прошу доповідачів групи Чорного капелюха вийти до дошки з завданням і капелюхом!
Чорний капелюх
дід та баба
(- Дід з бабою зробили погані вчинки, що вони підглядали за дівчиною, за те що Вони спалили гніздечко…)
- Кривенька качечка
(Кривенька качечка зробила погане те, що вона полинула й покинула діда з бабою)
Табуночок качок
(Табуночок качок зробив погане те, що вони покинули качечку зі зламаною ніжкою…)
Дід та баба
(Дід та баба зробили добре те, що Вони забрали качечку додому, зробили їй гніздечко, бо в неї була переломлена ніжка… )
Кривенька качечка
(Кривенька качечка зробила добрий вчинок – вона допомогла діду з бабою по господарству…)
Табуночок качок
(Табуночок качок зробив добрий вчинок той, що він скинув їй по пір’ячку, і вона перевтілилась в качечку і полетіла з ними… )
початку казки…
(Ми вирішили, що початок казки ….сумний, тому що дід і баба були самотні…)
В середині казки…
(Ми вирішили, що середина казки…весела, бо в діда з бабою була помічниця вдома- качечка…)
В кінці казки…
(Ми вирішили , що кінець казки сумний, тому що качечка полетіла…і дід з бабою залишились самотні…. )
VI. Самостійне застосування учнів знань у стандартних ситуаціях.
-Ми гарно , творчо попрацювали, Ви справжні молодці. Тепер хотілось почути про що ми сьогодні з вами говорили .
Вчитель дістає Синій капелюх – підходить до учнів з капелюхом , тримаючи над головою.
IIХ. Повідомлення домашнього завдання.
- Уявіть собі, що ви потрапили у казку і можете її змінити. Напишіть
продовження до казки: - Що було б, як би дід з бабою не спалили гніздечка? Намалюйте ілюстрацію до казки.
IХ. Рефлексія.
- Оберіть і покажіть смайлик, який відповідає саме тому, як Ви сьогодні працювали на уроці. Чи Ваші очікування – справдились ?!
- А хочете дізнатись, який я обрала смайлик?! (показую свій смайлик)
- Тому , що сьогодні мої очікування теж справдились. Мої учні були активні, творчі, гарно попрацювали!!
- І наостанок хочу побажати Вам щоб оте добро, про яке ми сьогодні говорили, щоб Ви несли у люди. Щоб Ви в своєму житті робили тільки добрі вчинки, і забували про зло.