Даний конспект уроку містить використання інноваційних методів і прийомів на уроках в початковій школі. Провівши урок зі своїми учнями, зрозуміла, що діти отримали багато нових знань, їм цікаво було працювати в групах, готувати матеріал самостійно. Маю надію, що комусь стане в пригоді ця розробка уроку.
Тема: Гімн книзі. Оксана Іваненко «Найперший Буквар»
Мета: Розкрити значення книги в житті людини. Дати учням загальні відомості про книгу як історичну пам’ятку людства, як коштовний скарб, в якому сховане джерело мудрості, накопиченої віками; ознайомити з основними історичними етапами створення книги.
Сприяти формуванню інтересу до читання. Розвивати в учнів бажання пізнавати нове, читаючи книги; розширювати кругозір.
Виховувати повагу до людей, які створюють книгу, шанобливе і бережливе ставлення до книжки як духовної і матеріальної цінності; любов до книги, інтерес до літератури.
Обладнання: портрет письменниці, підручник «Найкраще. Позакласне читання. 4 клас», виставка книг, мультимедійна презентація.
Методи і прийоми: бесіда, попередня робота учнів, рольова гра «Інтерв’ю», перевтілення, «Мікрофон», мозковий штурм, робота в групах, робота в парах, коло ідей, асоціативний кущ, передбачення.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
Доброго ранку!
Доброго дня!
Бажаєте Ви і бажаю Вам я!
2. Емоційне налаштувння класу. Хвилинка настрою.
Хто щасливий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Він долає всі вершини!
Це ж чудово для людини!!!
- Ви погоджуєтесь з цими словами?
- Чи щасливі ви?
- Ото ж домовляємося з таким настроєм провести наш урок.
- До якого уроку приготувалися?
- Що вони нам дають?
Урок має бути: цікавим, незвичним, пізнавальним, навчальним.
3. Очікування
- Що очікуєте від уроку? (послухати думки однокласників; поповнити словник новими словами; пограти в ігри; дізнатися щось нове).
- А працювати будемо під девізом:
У таємний незвіданий Всесвіт
Шлях нам, мудра книго, вкажи!
Проведи по всіх зоряних трасах,
Стать мудрішими допоможи!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
(Книга)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
IV. Робота над темою уроку.
Вчитель.
Літописець
Давним-давно книжок не існувало на землі, адже люди ще не навчилися їх виготовляти. У людей давно виникла потреба записувати, передавати іншим відомості, знання, досвід. «Сторніками» найдавніших книг ставали камені, стіни печер, вояцькі щити. Згодом люди додумалися писати на глині, яку потім сушили і випалювали на вогні. Та хіба на сторінках-цеглинах багато напишеш? До того ж ці книги важкі і незручні. Якщо який учений збирався в дорогу і брав з собою дві-три таких «книги», то йому потрібен був віз. З часом люди навчилися виготовляти зручні й легкі книжки з тонкої козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку було виготовлено в стародавньому грецькому місті Пергама – тому й папір із шкіри називали пергаментом.
Але вони були дуже дорогими! На виготовлення однієї такої книги потребувалися шкури з цілої череди телят. Люди шукали матеріал, з якого можна було б виготовляти книги, щоб вони були дешевшими.
Читайлик
Справжній папір, на якому пишуть сьогодні, люди навчилися виготовляти дві тисячі років тому. Тоді і почали у багатьох країнах писати на папері, саме писати, адже книги були рукописними. Одну книжку переписували іноді впродовж кількох років.
Друкар
Пізніше з’являються й друковані книжки .Вони були набагато дешевші за рукописні: папір коштував дешевше за пергамент, та й часу для виготовлення книг за до допомогою друкарського верстата витрачалося значно менше.
Першими українськими друкованими книжками стали релігійні книги, надруковані у Кракові та Празі та інших містах слов’янами – друкарями. Найвідомішим першодрукарем в Україні був Іван Федоров.
Іван Федоров — засновник книгодрукування в Росії та Україні. Свою діяльність розпочав разом з Петром Мстиславцем у 1563 p. у Москві, де видрукував першу датовану російську книгу “Апостол”.
В 1566 p. Вони залишають Москву і переїжджають в Україну. За однією версією, це було зумовлено гонінням верхівки церкви, за іншою — культурна місія. Свою діяльність в Україні Федоров почав в Заблудові у маєтку гетьмана Григорія Ходкевича, де друкує “Учительнеє Євангеліє”. Після від’їзду Петра Мстиславця до Вільно Іван Федоров уже один випустив “Псалтир” з “Часословом”.
Літературознавець
Із Заблудова він переїхав до Львова, де в 1573 p. заснував першу в Україні друкарню, а вже в 1574 p. виходить український “Апостол”. 1574 рік знаменний тим, що цього року вийшла “Азбука” — перша українська граматика.
Четверта його друкарня почала діяти в 1578 p. в Острозі, у маєтку князя К. Острозького, де було ще раз перевидано абетку. Вона призначалася для навчання дітей у школі, заснованій у місті. Тут же, в Острозі, І. Федоров випустив першу повну слов’янську Біблію кириличного шрифту, так звану Острозьку Біблію.
Свій життєвий шлях І. Федоров закінчив у Львові в 1583 p.
Книга :
Ось така історія української книги і книгодрукування. Я надаю слово Читайлику , який прийшов з бібліотеки.
Читайлик:
Книги , книги на полицях,
Завжди тихо поміж них,
Та яку ти не розгорнеш,
Щось цікаве в кожній з них.
Так, я блукав поміж стелажів у бібліотеці і відшукав книгу про друкаря Івана Федорова «Друкар книжок небачених» Оксани Іваненко. До нас завітала сама Оксана Дмитрівна Іваненко. Наш журналіст з нею поспілкується.
Журналіст:
Оксана Іваненко:
Журналіст:
― Яким було Ваше дитинство?
Оксана Іваненко:
― У мене було дуже щасливе дитинство. Письменники, книги ― це було щось невід’ємне в житті всієї сім’ї. Перше, що я бачила, почавши ходити, на стінах між фото родичів, знайомих і друзів, ― портрети і фото письменників…
Журналіст:
― Коли Ви почали писати?
Оксана Іваненко:
― Писати почала я дуже рано, як тільки вивчилася читати, а читала я з чотирьох років. ... і в шість років вирішила видавати свій журнал. Він називався „Гриб”. Мій журнал, правда, після кількох номерів „прогорів”... Але я продовжувала писати нескінченні повісті”, уже навчаючись спочатку у гімназії, а потім у робітничій школі.» У домі була хороша бібліотека. Улюбленими моїми письменниками з перших кроків самостійного читання стали Тарас Шевченко, Микола Гоголь. Андерсен. Скільки себе пам’ятаю моє життя завжди було пов’язане з дітьми.
Журналіст:
― Як ставилися до Вашого писання однокласники?
Оксана Іваненко:
― У гімназії до мого писання ставилися в класі з цікавістю і навіть використовували це. До контрольних робіт я завжди готувалася старанно, мусила написати три-чотири твори для подруг, а сама вже писала без чернетки в класі.
Журналіст:
― У кого Ви вчилися писати казки?
Оксана Іваненко:
― У жанрі казок найбільшими моїми вчителями були безіменні творці народних казок, мій улюблений письменник Ганс Крістіан Андерсен і творець дитячої радянської літератури ― Корній Іванович Чуковський.
Журналіст:
Оксана Іваненко:
Журналіст:
Оксана Іваненко:
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Завдання для творчих груп:
І група
ІІ група
Із записаних на окремих папірцях слів скласти вислів з твору, пояснити його.
(Доля ― як та ріка, що коливає хвилі свої то вище, то нижче).
(Коли маєш ти хист до чого, плекай його, вирощуй).
(Книги ― це ріки, що напувають всесвіт).
ІІІ група
– Ви всі – книжки шкільної бібліотеки. Складіть звернення до учнів школи, як треба поводитися з книгами.
(Я – твій товариш і порадник. Не рви мене, не малюй на моїх сторінках, не бери мене брудними руками. Не бийся мною, не кидай мене. Зроби закладку, а не вкладай ручку чи олівець. Обгорни мене. Якщо порвалась моя сторінка – підклей мене).
Вчитель: Пропоную вашій увазі відео «Етапи створення книги»
V. Підсумок уроку
Зім’яти шматочки кольорового паперу.
– Діти, ви всі читачі нашої шкільної бібліотеки і громадяни країни Читалії. В бібліотеці ви знайдете багато цікавих книжок, дитячих журналів. Книжки ви можете запросити до себе на гостини, тобто брати читати додому. Ще в бібліотеці є книги, які все знають – словники, енциклопедії, довідники. Вони вам пояснять будь-яке незрозуміле слово та розкажуть про будь-що невідоме для вас. Якщо у вас дома є книжки, які ви вже прочитали, то, з дозволу батьків, подаруйте їх бібліотеці для того щоб ці книжки змогли прочитати інші діти.
VI. Домашнє завдання
Диференційовані завдання до наступного уроку позакласного читання на тему «Наша слава не вмре, не загине» ви знайдете у куточку читача і запишете в щоденники.