На даному уроці учні не лише розширять, узагальнять знання про життя і творчість М. Т. Рильського, розвинуть мовленнєву компетентність , а й активізують роботу лівої та правої півкулі головного мозку, розвинуть образне мислення, творчу уяву.
Максим Рильський. Відомості про автора. «Дитинство»
Мета: розширити, поглибити и узагальнити знання учнів про життя і творчість М. Т. Рильського; збагачувати словник новими й образними висловами; розвивати мовленнєву компетентність; вдосконалювати вміння розмірковувати над прочитаним та критично мислити; активізувати роботу лівої та правої півкулі головного мозку, розвивати образне мислення, творчу уяву; виховувати товариськість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: Літературне читання. Українська мова : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.Я Савченко. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2016. - 192 с. : іл., мультимедійний комплекс, фонограма вальса Георгія Свиридова «Заметіль», папір, кольорові олівці.
Хід уроку
І. Підготовчий етап
1.Аутотренінг
Щоб урок нам розпочати,
Треба разом промовляти:
« Я уважний і серйозний,
Хоч іще малого зросту.
Зараз з силами зберусь,
Я нічого не боюсь.
Впевнений, кмітливий я,
Хочу отримати знання»!
2.Слухання аудіо запису вірша «Білі мухи налетіли …»
Автором цих чудових рядків є М. Рильський. Щоб уявити хлопчика Максимка, давайте поринемо у його дитинство, переглянувши сценки, за участю учнів нашого класу.
1–а сценка ( Учень грає Максимка, який читає книгу. До нього підходить інший хлопчик, що грає М.Лисенка)
Хлопчик перечитав усе з батькової бібліотеки, що привертало увагу. М. Лисенко – відомий композитор, з приязню казав про нього: «Славне хлопчисько, гостре й розумне» .
2-а сценка (Максим і матуся)
Йому йшов тоді восьмий рік. Виховання лягло на плечі матері, яка часто повчала своїх синів: «Коли хочеш зробити зле, поміркуй як слід, а тоді не роби. Коли ж задумав добре, не вагайся. Ніколи не чини вдень такого, що заважало б спати вночі» .
3-а сценка (Максим і матуся)
Максим товаришував з усіма сільськими хлопчиками, але найбільше з Яськом Ольшевським. Коли приходив він до Яська, то бачив напіврозвалену хату, напівголих його братиків і сестричок. Потім казав матері: «Коли виросту, то збудую великий будинок, заберу туди усіх бідних, старців і буду їх годувати» .
ІІ. Сенсорно-моторний етап
Психофізіологічна підготовка. Звучить вальс Георгія Свиридова «Заметіль»
Зараз під чудові звуки вальсу Георгія Свиридова «Заметіль», ви зустрінетесь із дивною гостею.
Займіть зручне положення. Заплющіть очі. Розслабте обличчя, руки, шию, тіло. Уявіть і відчуйте, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими.
Пригадайте ваш улюблений куточок природи.
Введення нового матеріалу через формування мислеобразу. (В.Сухомлинський. «Як дзвенять сніжинки»)
Це було темного зимового вечора. Сонце сховалося за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі...
Раптом з півночі насунула темна хмара. Пливе над снігами. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін...
Що воно дзвонить? Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять...
Яка краса… Бачите, як кружляють навколо вас у танку сніжинки? Підніміть руку, підставте свою долоньку одній із сніжинок – найбільшій, найяскравішій, найкращій. Полюбуйтеся нею. Яка вона? Якого кольору? Як виглядає? Як пахне? Яка вона на смак?
Ось одна сніжинка завітала до нас на гостину… Посміхніться їй, привітайте. Сніжинка, це образ творчості М. Рильського. Зробіть напис на ній - творчість, а на гранях – поет, вчений, перекладач. Сніжинка розповідає, що М. Рильський у дитинстві був дуже товариським хлопцем. Кращим його другом був Ясько. Багато часу хлопчик проводив серед розкішної природи села Романівка на Київщині, де сніжинка часто зустрічалась з автором. Спогади про дитинство та красу природи описує він у своїх творах.
Подякуйте за нові знання маленькій сніжинці, яка так щиро посміхається до вас.
Вихід
Розплющіть очі, зробіть глибокий вдих, потягніться, відчуйте приплив сил та усміхніться один одному.
ІІІ. Символьний етап
Обговорення
- Чи вдалося вам побачити місце спокою? Яке воно?
ІV. Логічний етап
1.Робота в групах (складання сенкану)
Опрацюйте статтю про М. Рильського (підр. с.113), та створіть власний вірш - сенкан про поета, який складатиметься з 5 рядків:
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).
Наприклад,
Максим Рильський.
Добрий, розумний.
Спостерігав, читав, рибалив.
Поет – палкий любитель природи рідного краю.
Співець природи.
Представлення роботи груп
2. Фізкультхвилинка
«Гімнастика для мозку» (нейробіка)
Впр. «Лайк – дизлайк»
Кісті рук зіжміть в кулачки та випрямте великі пальці, тримаючи одну руку великим пальцем вгору «Лайк», а іншу руку – великим палецем вниз «Дизлайк». Змінюйте положення рук, зробивши хлопок.
Впр. «Слон»
Встаньте в розслаблену позу. Коліна трохи підігнуті. Нахиліть голову до плеча. Витягніть руку вперед, як хобот. Рука малює «Ліниву вісімку», починаючи від центру зорового поля вгору і проти годинникової стрілки; при цьому очі стежать за рухом кінчиків пальців. Вправу виконувати повільно від трьох до п'яти разів лівою рукою, притиснутою до лівого вуха і стільки ж разів правою рукою, притиснутою до правого вуха.
3. Опрацювання вірша М. Т. Рильського «Дитинство»
(Виразне читання вірша учителем)
— Чи сподобався вам вірш?
— Який настрій він у вас викликав?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
— Хто є головними персонажами вірша?
Словникова робота
— Знайдіть у правій колонці тлумачення до слів лівої колонки.
Вілла — великий північноамериканський бик, подібний до європейського зубра.
Бізон — степи на південному сході Південної Америки.
Сахара — розкішна дача за містом або будинок-особняк, зазвичай із садом навколо.
Пампаси — пустеля у Північній Африці.
4. Гра «Найшвидший шукач»
— Хто швидше знайде географінні назви у вірші?
5. Робота в парах
Підготовка до виразного читання вірша.
— Читаючи вірш, намагайтеся передати розповідну і пояснювальну інтонацію відповідних речень (виразне читання вірша учнями).
V. Лінгвістичний етап
1. Складання мнемотаблиці
2. Розвиток мовлення
— Переробіть цей вірш на прозовий твір і перекажіть його зміст.
3.Рефлексія
На уроці:
1. Я дізнався…
2. Я зрозумів…
3. Мені сподобалось…
4. Мені не сподобалось…
5. Я навчився…
6. Мене зацікавило…
7. Я відчув труднощі…
8. Я не вмів, а тепер умію…
9. Мене надихнуло на…
4. Домашнє завдання
1 група - виразно читати вірш (с.113- 114)
2 група - намалювати малюнок до рядків вірша