На даному матеріалі через рольову гру можна ознайомити учнів з біографією В. Симоненка, тематикою його поетичної творчості, розкрити ідейний зміст поезій, допомогти осягнути духовний світ поета; розвивати вміння визначати порушені у віршах проблеми, мислення, активізувати вміння виразно читати, аналізувати лірику, формувати власні висновки; виховувати любов до рідного слова, свідому життєву позицію, національну гідність, плекати почуття патріотизму.
Українська література
8 клас
Тема: Урок позакласного читання
Василь Симоненко – витязь української поезії
Мета: Через рольову гру ознайомити учнів з біографією В Симоненка, тематикою його поетичної творчості, розкрити ідейний зміст поезій, допомогти осягнути духовний світ поета; розвивати вмінні визначати порушені у віршах проблеми, мислення, активізувати вміння виразно читати, аналізувати лірику, формувати власні висновки; виховувати любов до рідного слова, свідому життєву позицію, національну гідність, плекати почуття патріотизму.
Обладнання: запис на дошці, твори письменника, фотографії.
«Я воскрес, щоб із вами жити…»
В. Симоненко
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні урок позакласного читання ми проведемо у вигляді поетичної вітальні.
8 січня цього року В.Симоненку виповнилося б 75. Але така вже немилосердна доля України, щоб її найкращим дітям судилося несправедливо коротке життя:
49 – Коцюбинському, Тютюннику,
47 – Шевченкові, Грінченкові, Стусу,
42 – Лесі Українці,
38 – Грабовському,
зовсім мало – 28 – Симоненку.
Доля відміряла йому всього 28 років. Та незважаючи на такий короткий термін, він зумів сказати своє слово.
Слово, яким захоплювались.
Слово, якому поклонялись.
Слово, яке любили.
Слово, якого боялись.
Тож гляньмо в очі віршам Симоненка. В них – його біографія, його думка, переконання, погляди, пристрасті. В них все його життя.
Найогидніші очі порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші дурні вельможі,
Найпідліша брехлива сльоза.
Найпрекрасніша мати щаслива,
Найсолодші кохані вуста,
Найчистіша душа незрадлива,
Найскладніша людина проста.
Але правди в брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя.
Саме за таким принципом жив В. Симоненко, жив, бо любив життя. І сьогодні, я сподіваюся, у ваші душі ввійде славний поет України, бо темою і метою уроку є вивчення життя і творчості В.Симоненка. Урок пройде під девізом: «Я воскрес, щоб із вами жити…» (В.Симоненко).
ІІІ.Основний зміст уроку.
1. «Мозковий штурм».
Що ви знаєте про в. Симоненка?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Саме про своє сирітське дитинство поет згадує у новелі «Кривда».(Читання новели).
Вчитель. Злочинна наруга держиморд у міліцейських формах, які побили поета у відділку смілянської залізниці, різко підірвали його здоров’я. Унаслідок цього – тяжка хвороба з надзвичайно гострим і швидким перебігом (за свідченням матері, рак нирок) і раптова смерть. Оце і вся біографія. А далі, в часи брежнєвського владарювання – 15 років офіційного забуття.
А зараз ми з вами сядемо за стіл спогадів. І допоможуть нам у цьому
- мати поета Ганна Федорівна;
- Учителька математики Уляна Миколаївна;
- директор школи;
- голова Біївської сільської ради;
- працівник газети «Молодь Черкащини».
2. Читання та обговорення поезій В. Симоненка.
Вірш «Задивляюсь у твої зіниці»
(Виразне читання вірша ученицею).
Крешуть з них червоні блискавиці
Революцій, бунтів і повстань?
Хай мовчать Америки й Росії,
Коли я з тобою говорю?
Вчитель. Отже, запишемо в зошит один з провідних мотивів творчості В.Симоненка:
Вірш «Матері»
Поезія «Лебеді материнства».
Вчитель. Наступний мотив творчості: любов до матері.
Вірш «Ти знаєш, що ти людина».
Вчитель. Наступний мотив: утвердження неповторності кожної людини.
Поезія «Піч». Виразне читання.
Поезія «Дума про щастя».
Де фотографи?
Де поети?.
Вчитель. Наступний мотив: висока цінність людини праці.
Вірш «Вона прийшла».
Вчитель. Наступний мотив лірики Симоненка: інтимна лірика.
ІV. Застосування знань, формування умінь і навичок.
2.Пошук альтернатив з використанням незакінчених речень.
- Якби я мав змогу поговорити з В Симоненком, я б йому сказав…
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1 «Мікрофон».
- Чи був Симоненко з нами поруч протягом уроку?
- Який опрацьований текст найбільш вразив і чому?
- Чи актуальна творчість Симоненка сьогодні?
- Чого навчила вас творчість В.Симоненка?
2. Картка оцінювання.
VІ. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру «Моє знайомство з поезією В.Симоненка»